Intercom för mig + tjejen

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Därför att Scala är krångliga speciellt om man kör med många olika. Ibland bara lägger det av utan anledning och kan va svårt att få igång igen. Sen är röstfunktionen under all kritik

Okej jag förstår. Tycker röst funktionen på Sena är "sådär", man får inte vara för slöddrig när man pratar :hihi och på motorvägen så är den oxå svår o använda, men de kan ju ha o göra med att de är på motorvägen vi pratar om :hihi
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Hur är smh5? jag funderar på en sån till min tjej oxå, hon åker inte med så ofta så något lite billigare är ju inte fel, hon ska ta kort nästa år är tanken, då kan de komma till nytta med mig som handledare

Det funkar väldigt bra, men har märkbart kortare batteritid än 20S. Det brukar behöva laddas när 20S säger medium level på batterinivå.
Det har också bara 400m räckvidd (2km på 20S), så det kommer nog vara tveksamt hur bra det fungerar hoj <-> hoj. Det är nog mer avsett för förare <-> passagerare. De angivna räckvidderna lär ju vara under fri sikt och optimala förhållanden så räkna med betydligt kortare räckvidd irl. För mig funkar det perfekt, men jag skulle nog inte köpa SMH5 om tanken är hoj <-> hoj på sikt.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag och tjejen använder sena smh10. Funkar kanon, bra ljud (kör med öronproppar) och väldigt lätt att använda när man kör tack vare ratten.
Vi brukar dela musik också, dvs om jag har Spotify på så hör hon också vad jag lyssnar på. Sena släpper också uppdateringar med jämna mellanrum vilket uppskattas :)
Kan inte idag förstå hur jag klarat mig utan intercom i alla år..älskar det!

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag och tjejen använder sena smh10. Funkar kanon, bra ljud (kör med öronproppar) och väldigt lätt att använda när man kör tack vare ratten.
Vi brukar dela musik också, dvs om jag har Spotify på så hör hon också vad jag lyssnar på. Sena släpper också uppdateringar med jämna mellanrum vilket uppskattas :)
Kan inte idag förstå hur jag klarat mig utan intercom i alla år..älskar det!

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

De där är funktioner S20 oxå har, men jag har inte vågat pilla med det, gör man det via telefon appen eller är det en massa knapptryckningar? :va

helt klart ballt iaf :yoparty
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Det gick med automatik faktiskt, var av ren slump vi upptäckte de.
Jag satte på musik med tjejen bakpå och vips så hörde hon det med :).



De där är funktioner S20 oxå har, men jag har inte vågat pilla med det, gör man det via telefon appen eller är det en massa knapptryckningar? :va

helt klart ballt iaf :yoparty
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
En sak är säker. Har man vant sig vid intercom är det svårt att vara utan

Stort "gilla" på det inlägget..........man undrar hur man klarade sig utan förr i tiden.

Till TS - Som sagt så är vi ett gäng som kör med Scala Rider G9x och här kommer min review

Plussidan :

Svara i telefon genom att säga "answer" (och ja - telefonsamtalet är brusfritt och tydligt för både den ringande och mig)

Hör GPS-instruktionerna i hjälmen = Supernice

Prata med polarna om ex vis faror längre fram och liknande (funkar upp till 1600 m har jag för mig) via sändaren i Scalan. Om man kommer out of range så kan man ställa in att Scalan ringer till personen istället (vi har aldrig behövt använda detta)

Bra batteri som räcker länge

Lyssna på musik - Växla låt genom att säga "next track"

Larmnummer till närmaste polare (om man vill)

Upp till 8 enheter kan anslutas

Minus-sidan :

Ganska svårinställd innan man lärt sig den. Många funktioner och inställningar som kan ta en (bra) stund att lära sig.

Inte så "vattentät" som den ger sken av (i alla fall inte om antennen är uppe) - Jag har plockat ner min för en reparation och jag hittade flera tillverkningsmissar som jag egentligen skulle vilja åtgärda - Kommer att göra det till hösten. Det handlar om att kapsla in elektroniken i silicon och delar av chassit så att vatten inte kan tränga in.

Har blivit bättre och bättre allteftersom uppdateringar släppts - men finns fortfarande saker som Scala behöver förbättra för en "sweet" användarupplevelse.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
jaha, ja ska testa o sätta på lite musik när ja kör med min kompis (visserligen S20, men det är inte omöjligt att de funkar samma).

coolt :tummenupp

Jag och polarn testade att dela musik. Kommer ihåg att det var lätt och smidigt men kommer inte exkt ihåg hur man gjorde. Men man kunde göra det lätt samtidigt som man kör ;)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag och polarn testade att dela musik. Kommer ihåg att det var lätt och smidigt men kommer inte exkt ihåg hur man gjorde. Men man kunde göra det lätt samtidigt som man kör ;)

Jag har ögnat igenom manualen en gång och jag vet att de gick men ja kommer inte ihåg så mkt om det, men många rekommenderar o sköta den via telefonen (när de gäller sådana inställningar) hur gör du? :tummenupp
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Beställt där nu!
Hoppas posten kan rappa på lite nu!

Du kommer bli kanon nöjd.
Sena är den bästa och mest användarvänliga intercomen på marknaden
enligt mig.

Packtalk har en vän till mig och ljudet ska vara snäppet bättre i högtalarna än sena , räckvidden är också längre.
Inga problem heller att koppla samman med senan :)
 
Last edited:

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Jag har ögnat igenom manualen en gång och jag vet att de gick men ja kommer inte ihåg så mkt om det, men många rekommenderar o sköta den via telefonen (när de gäller sådana inställningar) hur gör du? :tummenupp

Det sura är att jag kommer ju inte ihåg hur jag gjorde :crash
Men skall se om jag kan komma på det nästa gång jag kör med polarn :yoparty
 

Fredrik-j

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Sundbyberg
Hoj
-07, BMW, R1200GS
Tack alla för grymma tips o svar!!
Jag letade runt som en galning på nätet efter bra priser, mestadels utomlands.
Ramlade tillslut in på sortiment.se
De hade ett öppnat paket av g9x powerset, dubbelset för bara 2499kr, grymt bra deal. Så nu försöker man lära sig funktionerna som verkar vara en hel myrstack att lära sig. Men det är ett annat kapitel.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Beställde från länken tidigare i tråden och kan enbart berömma SMX!
Dagen efter kom paketet.
Dock var det enpack i stället för tvåpack som jag beställt och betalt för.
Ringde och frågade om dom ville skicka ett enpack till, men dom tyckte jag skulle skicka tillbaka det jag fått så skulle dom skicka ett tvåpack.
Dagen efter var det bara att hämta tvåpacket på ICA Maxi, samtidigt skickade jag tillbaka det första paketet.
Det låg redan med en retursedel så allt löste sig både fort och smidigt!
Klockrent ställ att handla på! :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Beställde från länken tidigare i tråden och kan enbart berömma SMX!
Dagen efter kom paketet.
Dock var det enpack i stället för tvåpack som jag beställt och betalt för.
Ringde och frågade om dom ville skicka ett enpack till, men dom tyckte jag skulle skicka tillbaka det jag fått så skulle dom skicka ett tvåpack.
Dagen efter var det bara att hämta tvåpacket på ICA Maxi, samtidigt skickade jag tillbaka det första paketet.
Det låg redan med en retursedel så allt löste sig både fort och smidigt!
Klockrent ställ att handla på! :tummenupp

Så go service att man inte tror det är sant ju
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Beställde från länken tidigare i tråden och kan enbart berömma SMX!
Dagen efter kom paketet.
Dock var det enpack i stället för tvåpack som jag beställt och betalt för.
Ringde och frågade om dom ville skicka ett enpack till, men dom tyckte jag skulle skicka tillbaka det jag fått så skulle dom skicka ett tvåpack.
Dagen efter var det bara att hämta tvåpacket på ICA Maxi, samtidigt skickade jag tillbaka det första paketet.
Det låg redan med en retursedel så allt löste sig både fort och smidigt!
Klockrent ställ att handla på! :tummenupp

Så det skall vara!!

För er som bor i göteborg så kan jag verkligen tipsa om SMX butiken i Götet!
Känslan utav att få bästa möjliga service får man varje gång! :tummenupp
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Ni som köpt packtalk, är ni nöjda?

SMX har en snålrea på 7% på singelpacket nu, men 17% rea på duon som redan innan reorna var betydligt billigare per enhet. De vill tydligen bara sälja duo pack...

Märks det att jag är en bitter singelpack-spekulant :gråta :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men vafan, gå ihop med en polare/blivande polare och köp duopacken...

Packtalk verkar vara riktigt bra, särskilt om man är ett större gäng som kör ibland (och alla har just Packtalk).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top