Intercom för mig + tjejen

Fredrik-j

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Sundbyberg
Hoj
-07, BMW, R1200GS
Hej,

Är ute efter intercomesystem, som verkar vara en hel djungel efter allt jag läst online.

Behöver ett till mig själv av bra kvalité som ska klara av kraven nedan.
Och ett till tjejen som sitter med som passagerare, inte lika höga krav på funktioner.

Användningsområde intercom 1:
1. Kunna lyssna på musik frånmobilen
2. prata i mobilen,
3. höra GPSn
4. Prata med min passagerare
5. Prata med ca 2-3 andra förare, från olika intercommärken
6. FM-Radio

Användningsområde intercom 2:
1. Kunna lyssna på musik från mobilen,
2. Prata med mig som är förare

Någon som har tips på vilka två intercomesystem jag borde välja?
Har tittat mycket på cardo g9x eller interphone f5mc till mig själv.
Även sett att det blir ganska förmånligt om man köper dubbelpack, som jag självklart får överväga.

Tack! :)
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag använder mig av Sena 20S som har "universal intercom" vilket innebär att du kan ansluta till en person som sitter valfritt intercom-märke. Obs max en universal intercom samtidigt. Är det flera i gänget som kör sena så kan varje sena-användare ansluta sig till en intercom av annat märke och skapa ett nätverk. Tror inte något annat märke har löst det bättre, men rätta mig gärna om jag har fel.

Uppfyller alla dina krav och har röststyrning. Vad jag gillar bäst är nog dock att jag kan koppla in egna in ear-lurar så jag kan stänga ute trafikbruset för man får ha redigt hög volym om man ska höra nåt i 110 blås på nakenhoj. På din GS är det möjligen ett ickeproblem.

Till sambon köpte jag ett kina-intercom för 350kr som funkar bättre än man kan vänta sig för det priset - den största nackdelen är att mikrofonen är mycket sämre och därmed plockar upp mycket mer brus som kommer gå in i dina lurar. Köper du ett dubbelpack Sena-intercom så kan ni ju ansluta till varandra och dessutom till varsin annan åkare.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Inte använt mig av Sena så kan endast svara för vad en Cardo Scala Rider G9x skulle leverera (både jag och tjejen kör med SHO-1 modellen, samma teknik som G9x).
Allt utom att ansluta till andra märken tror jag du får på ett bra sätt från G9x. Att prata 4 pers är inte direkt som att ringa upp 3 personer på Skype utan kräver en jävla sammankoppling, går väl på 2-3 minuter när du väl kan det man skapligt:va i början.

Utöver det är det kompetenta intercoms, däremot hade jag utan tvekan köpt deras Packtalk nu när de har kommit. Framtidens teknik så det lär bara vara det som gäller på sikt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Cardo och Sena är bägge rätt bra, men jag har hört mest blandade kommentarer om Cardo, medan Sena verkar vara idel positivt. Jag har schuberth SRC kopplat med tantens Cardo G9 som funkar fint på samma hoj iaf..
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag använder mig av Sena 20S som har "universal intercom" vilket innebär att du kan ansluta till en person som sitter valfritt intercom-märke. Obs max en universal intercom samtidigt. Är det flera i gänget som kör sena så kan varje sena-användare ansluta sig till en intercom av annat märke och skapa ett nätverk. Tror inte något annat märke har löst det bättre, men rätta mig gärna om jag har fel.

Uppfyller alla dina krav och har röststyrning. Vad jag gillar bäst är nog dock att jag kan koppla in egna in ear-lurar så jag kan stänga ute trafikbruset för man får ha redigt hög volym om man ska höra nåt i 110 blås på nakenhoj. På din GS är det möjligen ett ickeproblem.

Till sambon köpte jag ett kina-intercom för 350kr som funkar bättre än man kan vänta sig för det priset - den största nackdelen är att mikrofonen är mycket sämre och därmed plockar upp mycket mer brus som kommer gå in i dina lurar. Köper du ett dubbelpack Sena-intercom så kan ni ju ansluta till varandra och dessutom till varsin annan åkare.

Sena kan du nu uppdatera så man kan snacka med flera andra märken.
Har inte länken nu men torde hittas på Senas sida....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som framförallt imponerar med seriösa intercom som Cardo (och säkert Sena också) är brusreduceringen... den man pratar med hör inte att man sitter på hoj, de tror att man sitter i ett tyst kontor.

Såväl Cardo som Sena har möjlighet att ansluta till andra märken, dock en i taget och vad jag förstår är det som att ansluta till en GPS eller mobil, dvs det är lite "krångligare" än det mer eller mindre automatiska som sker mellan IC av samma märken... Ren bluetoothparning gissar jag.

Jag, mina polare samt alla andra jag känner kör med Cardo/Shoei/SRC. Det är lite som med Garmin på GPS-sidan - inte bäst på precis alla områden men definitivt det som gäller om man tex vill kunna kommunicera med andra, utbyta spår, rutter etc.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag o kompisen köpte ett dubbel pack Sena 20S 2014 på hösten, den funkar fenomenalt bra. Jag kör alltid med öronproppar i och kan lyssna på både gps och musik (prata självklart) på motorvägen i upp till 200km/h, det är visserligen ganska brusigt då men för de mesta kan ja o kompisen prata med varandra i den farten och föra ett förståeligt samtal (vi kör i Polen så 200 på motorvägen här e ingen konst, vi blir till o med omkörda av bilar ibland). Men vid upp till normal motorvägsfart så fungerar den väldigt bra. Vi har båda kört en 50mila tur i ösregn tillsammans utan ett enda problem med uppkopplingen.

Jag är väldigt nöjd med min sena 20s, kompisen oxå
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Inte använt mig av Sena så kan endast svara för vad en Cardo Scala Rider G9x skulle leverera (både jag och tjejen kör med SHO-1 modellen, samma teknik som G9x).
Allt utom att ansluta till andra märken tror jag du får på ett bra sätt från G9x. Att prata 4 pers är inte direkt som att ringa upp 3 personer på Skype utan kräver en jävla sammankoppling, går väl på 2-3 minuter när du väl kan det man skapligt:va i början.

Utöver det är det kompetenta intercoms, däremot hade jag utan tvekan köpt deras Packtalk nu när de har kommit. Framtidens teknik så det lär bara vara det som gäller på sikt.

Vi är ett gäng som har kört Scala G9x och det är precis som du säger, ett förbannat meck om man är fler som ska länka med varandra. A ska länka till B och C, C till D osv. Så vi uppgraderade till Packtalk den här säsongen och än så länge har vi hunnit med en tur där vi var 6 pers. Vilken jävla skillnad. :banana
Att synka ihop 6 enheter är inte meckigare än så här.

Bara att synka ihop alla packtalks till ett "pack" och sen är det klart. Om några i gruppen åker före så kan de fortfarande prata med varandra och kvarvarande i långsamma gruppen hänger även de kvar och kan prata sinsemellan. När den långsammare gruppen väl sluter upp med den snabba gruppen igen så synkas allt automatiskt och vips så kan alla prata med alla igen. Inget pillande med att ringa upp till höger och vänster för att någon lyckades fastna vid ett rödljus utan det sker helt attematiskt.

Mig veterligt så är Cardo än så länge ensamma med DMC-lösningen men Sena borde inte vara långt efter. Om planerna finns att köra med flera andra förare som även de kan köra DMC (Scala Packtalk/Smartpack) så är valet lätt: Scala alla dagar i veckan.

Om det däremot bara gäller dig (TS) och tjejen eller eventuellt någon till så vet jag inte riktigt om det går att motivera en DMC-enhet så då kanske Sena är att föredra, då de ska vara snäppet bättre än G9x.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Kollar efter Packtalk 2pack till bra pris.
Någon som vet nåt ställ som är billiga på dom?
 

Crikkan

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2016
Ort
Skåne
Hoj
2009, Kawasaki
Kapar lite,

Så om jag köper sena 20s exempelvis så kan jag para med en cardoenhet? Eller en kinaenhet för den delen?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kapar lite,

Så om jag köper sena 20s exempelvis så kan jag para med en cardoenhet? Eller en kinaenhet för den delen?

Ja så ska de vara, jag har inte testat de själv. Tydligen kan man inte ha gruppsamtal om man parar den med andra märken. Men de funkar utmärkt o ha både telefonen och ett annat interkom samtal kopplat samtidigt :va så varför de inte ska gå (iaf de som sägs på nätet) vet jag inte.

Eller så är det så att bara en icke sena enhet kan vara ansluten till dig men inte är med i resten av guppsamtalet? Det låter jag vara osagt eftersom jag inte vet.

Men till grundfrågan: Ja, det ska gå o koppla den till cardo
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Vi är ett gäng som har kört Scala G9x och det är precis som du säger, ett förbannat meck om man är fler som ska länka med varandra. A ska länka till B och C, C till D osv. Så vi uppgraderade till Packtalk den här säsongen och än så länge har vi hunnit med en tur där vi var 6 pers. Vilken jävla skillnad.........

Håller med, kommer på sikt att se till att samtliga får Packtalks. Dock så kör bara jag och tjejen 90% av fallen, så det blir nog svårövertalet för de andra och punga ut 2200kr var.

I framtiden så :) Längtar redan!
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Kör Sena 20S och köpte ett Sena SMH5 till tjejen. Funkar väldigt stabilt och talkvaliteten/brusreduceringen är bra. Lyssnar inte på musik när jag kör, men svara i telefon osv funkar kanon även i motorvägsfart.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kör Sena 20S och köpte ett Sena SMH5 till tjejen. Funkar väldigt stabilt och talkvaliteten/brusreduceringen är bra. Lyssnar inte på musik när jag kör, men svara i telefon osv funkar kanon även i motorvägsfart.
Hur är smh5? jag funderar på en sån till min tjej oxå, hon åker inte med så ofta så något lite billigare är ju inte fel, hon ska ta kort nästa år är tanken, då kan de komma till nytta med mig som handledare
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Kör själv med sena 20s och är än så länge jätte nöjd. Har några polare som tycker deras g9x är lite halvkassa så känns som om jag gjorde rätt i 20s. Dock så känns det som om det är fler som har scala än sena.... Vilket är lite segt om man skall åka flera. Längtar till den dag då alla intercom kan köra gruppsamtal med varandra..
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har du provat Sena eller varför rekommenderar du de över scala G9?
Jag e bara nyfiken :)

Därför att Scala är krångliga speciellt om man kör med många olika. Ibland bara lägger det av utan anledning och kan va svårt att få igång igen. Sen är röstfunktionen under all kritik
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top