Ta lappen på tyska/engelska

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Hej, har en vän som vill ta MC-kort men som inte pratar svenska utan tyska och engelska. På bilskolan hade de sagt att det inte gick, nån som vet om det stämmer? Vi brukar ju vara rätt bra på att anpassa oss efter folk som inte pratar svenska. Och kom inte med nå mög om att man måste kunna läsa skyltar, så långsamt tänker han inte köra. :cpparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Teoriprovet går att göra på ett antal språk däribland engelska och tyska. Sen är det väl tveksamt hur det går att köra upp utan att kunna ett ord svenska.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det gäller väl bara att kunna läsa sig till reglerna (om nu allt finns översatt) och sen kanske hitta en lärare som kan någorlunda bra Engelska eller Tyska? Vad var körskolans argument? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Teoriprovet går att göra på ett antal språk däribland engelska och tyska. Sen är det väl tveksamt hur det går att köra upp utan att kunna ett ord svenska.

Borde ju gå att hitta en person att köra upp med som kan engelska? Det kan inte rimligen vara omöjligt.
Snacka med en annan bilskola, att de inte vill ta sig an det kan ju inte betyda att det skall vara omöjligt?
Sen kan man ju iofs tycka, att om personen i fråga bor, och tänker bo, och därför antagligen jobba i sverige sådan tid att det inte är rimligt att ta lappen i sitt hemland kanske denne borde lära sig, åtminstone grundläggande svenska?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det lutar åt att körskolan inte har resurserna att utbilda på Tyska/Engelska.
Kolla runt på fler trafikskolor så löser det sig nog engelska är ganska utbrett.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Det ska inte vara några problem alls vid övning samt uppkörning. Det är trafikskola som inte har just dom förutsättningar som din kompis efterfrågar. Kolla med andra trafikskolor, en på mitt jobb talar extremt dålig svenska och han har tagit sitt kort utan problem. Lycka till :tummenupp
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Haha, är det ingen som reagerar på det orimliga i det här. En tysk som kan engelska ;)

För att vara seriös så jag har jag några holländska vänner som lyckats köra upp på engelska så det bör inte vara några bekymmer :).
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Man måste ta seden dit man kommer. Hen kan rimligen inte fortsätta att prata tyska och äta sauerkraut hela livet.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det verkar konstigt ifall det inte skulle gå att fixa körkort mha engelska, svenskar är väl i regel bättre på engelska än jänkare... Vilken svensk född 1960 eller senare kan inte prata grundläggande engelska?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har inga bra tips på skolor mm. Men för att underlätta kommunikationen så tog jag mig friheten att sätta ihop en liten ordlista med användbara ord.

KettingKette
MiniblinkersMini Blinker
Ligga?Lüge?
:borra:Bohrungen
LiterklubbaLiter Lutscher
MoppefuckoMoped Fucko
Fuckyou-burnoutfick dich Burnout
dör direCkt!sterben sofoRt!
Tutluradtoot betrogen
Brassa helvetKlammer Hölle

Exempel på öppningsfras till körläraren kan således vara: Hallo, ich bin ein Moped Fucko. Auf mein Liter Lutscher fahre ich mich zu Tode sofoRt! Lüge?

Extra tack går ut till min kompis snygga mamma och google translate.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Snygg allitteration där på "Literlutscher".
Du känns elitseedad till SHs språkpanel. Ta med snygga mamman!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Haha, är det ingen som reagerar på det orimliga i det här. En tysk som kan engelska ;)

För att vara seriös så jag har jag några holländska vänner som lyckats köra upp på engelska så det bör inte vara några bekymmer :).

 

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
Hej.
Jag hjäpte en engelsktalande thailändare med kk. Prata med STR om teoribok på engeĺska.
Den kan bestäĺas via nätet. Å andra sidan så om bilskolan viĺl ha kunder får de väl fixa fram de som behövs.
Om inte byt till en seriös trafikskola.
Vid uppkörningen har man rättighet att begära en ex. engelsktalande trafikinspektör.

Lycka till
Ma Dalton
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Man måste ta seden dit man kommer. Hen kan rimligen inte fortsätta att prata tyska och äta sauerkraut hela livet.
Jo jag har sagt det åt honom, men han pratar ju inte svenska så han fattar ju inte vad jag säger. :huvet

Tack för svar alla. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top