2-taktade hojar?

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
Tjo ballong, tänkte inhandla en 2-taktare någon gång i framtiden och är ganska nyfiken på vilka modeller det finns? kanske vi kunde göra en lista? :)

Inga crosshojar eller 125:eek:r

Mvh Tobias
 
Last edited:

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Är det någon särskild typ av hojar du är ute efter? Det blir en lång lista om du ska ha alla 2t-MC genom åren ;) De tvåtaktshojar som först kommer upp i mitt huvud:

Honda CR500, legendarisk cross som tyvärr inte tillverkats på ca 15 år på grund av ändringar i reglementet vilka hojar som får rejsas med. "Nytillverkas" av nåt företag som sätter i dessa motorer i nyare crosschassin.

Kawasaki H2 (inte nya kompressorvarianten), trepipig gathoj som sägs vara totalt livsfarlig (och därmed svinrolig) då ungefär allt utom motorn är underdimensionerat.

Aprilia RS 125/250 Relativt vanliga och lätta räserhojar

KTM 300/250 EXC Nyare crosshojar med mycket kul i. Husaberg TE 250/300 är i princip samma hoj, med några få komponenter utbytta. Har provkört en 250 på grusväg och i snö, våldsamt rolig på båda underlagen.

Yamaha DT 125 Min gamla A1-hoj, ganska tung och inte särskilt kvick i jämförelse med crosshojar, men luktar gott, är i princip underhållsfri och kör i alla fall ifrån de trimmade EU-mopparna :banana
 

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
Är det någon särskild typ av hojar du är ute efter? Det blir en lång lista om du ska ha alla 2t-MC genom åren ;) De tvåtaktshojar som först kommer upp i mitt huvud:

Honda CR500, legendarisk cross som tyvärr inte tillverkats på ca 15 år på grund av ändringar i reglementet vilka hojar som får rejsas med. "Nytillverkas" av nåt företag som sätter i dessa motorer i nyare crosschassin.



Kawasaki H2 (inte nya kompressorvarianten), trepipig gathoj som sägs vara totalt livsfarlig (och därmed svinrolig) då ungefär allt utom motorn är underdimensionerat.

Aprilia RS 125/250 Relativt vanliga och lätta räserhojar

KTM 300/250 EXC Nyare crosshojar med mycket kul i. Husaberg TE 250/300 är i princip samma hoj, med några få komponenter utbytta. Har provkört en 250 på grusväg och i snö, våldsamt rolig på båda underlagen.

Yamaha DT 125 Min gamla A1-hoj, ganska tung och inte särskilt kvick i jämförelse med crosshojar, men luktar gott, är i princip underhållsfri och kör i alla fall ifrån de trimmade EU-mopparna :banana

ja särskilld typ är det, ändrade lite i mitt förra inlägg. inte crosshojar och 125:eek:r :D. tänkte bygga cafe-racer och liknande någon gång i framtiden och då ska det vara 2-takt :)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Du har egentligen inte så mycket att "bygga" på, då de flesta äldre 2-taktarna är skrotade eller hålls av notoriska samlare.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
ja särskilld typ är det, ändrade lite i mitt förra inlägg. inte crosshojar och 125:eek:r :D. tänkte bygga cafe-racer och liknande någon gång i framtiden och då ska det vara 2-takt :)

Då finns det bara Yamaha RD modeller luftkylda eller vattenkylda :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
RD350 är sjukt rolig att köra, iom att man får arbeta för att få dem dit man vill. :hihi
Lite sugen på att skaffa en igen när ekonomin tillåter det. Kanske...
Den är dock inte helt ultimat som enda hoj, eftersom att de inte är helt tillförlitliga. Men charm har de så det rinner över.
 
Last edited:

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
RD350 är sjukt rolig att köra, iom att man får arbeta för att få dem dit man vill. :hihi
Lite sugen på att skaffa en igen när ekonomin tillåter det. Kanske...
Den är dock inte helt ultimat som enda hoj, eftersom att de inte är helt tillförlitliga. Men charm har de så det rinner över.
enda hoj är ingen risk, har dock bara 3 st än så länge :gnissla
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Hej, jag skulle kolla efter en luftkyld RD350 (eller RD400). På det tidiga 1970-talet fanns den även med ekerfälgar och trumbromsar. På nätet hittade jag en bild på ett läckert exemplar baserad på en RD400.custom-yamaha-rd400-cafe-racer-moto-hangar-02.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns en RGV 250 på Blocket just nu, bara att slakta och bygga caféracer av... :näsblod


OBS att man INTE bygger en caféracer av en hoj som redan ÄR caféracer, typ RD350 LC och liknande. :fakta Jawa däremot. Eller en Suka GT750! :tummenupp

Basta!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top