Dags att byta däck!

jjo

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
bureå
Hoj
93 Honda ntv 650 revere
Nu är det dags att byta däck på min er6:a. Sitter dunlop roadsmart sportmax som väl har funkat riktigt bra. Dock tyckte jag do slets lite väl snabbt och funderar på att kanske prova nått nytt. På nordendäck.se har do continental contimotion m till ett riktigt bra pris, nån som provat? Tar gärna emot tips om andra däck oxå gärna från det billigare segmentet..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Metzler är väl en av de bättre och lite billigare tillverkarna av däck, så deras Roadtec Z8 kanske?
Annars kan ju ett Dunlop Roadsmart II vara både bra och billigt nu.
Hur länge höll ditt sportmax roadsmart?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
På min Fz1 höll mitt Sportmax ca 450-500 mil. Min erfarenhet är att Roadsmart håller bra mkt längre än sportmaxen. Roadsmart 2 går att hitta för mkt rimliga pengar, bör du kunna få ut runt 1000 mil på.

För min del blev det pilot road 4 till denna säsong, återstår att se hur de står sig.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Bridgestone T30 Evo = ca 900mil på det som sitter på nu (bakdäck) ...en del kvar med.
Kört med deras BT023 innan ...800mil innan det fick bytas.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Har precis bytt till Pilot Road 3 (Michelin), har bara rullat 2 mil så kan inte uttrycka mig så mycket än men det känns bra hittills :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Har precis bytt till Pilot Road 3 (Michelin), har bara rullat 2 mil så kan inte uttrycka mig så mycket än men det känns bra hittills :)

Dessa har jag på min båge, de var relativt nya då jag köpte hojen och därefter har jag kört ca 1200 mil med dem. Framdäcket är bra och håller säkert nästan 1000 till, bakdäcket funkar det också med kanske 1.5mm mönster kvar men är touringskadat och borde väl bytas om man inte är snål och student som jag. Bästa livslängden jag haft på några däck öht så även om de inte är särskilt billiga i inköp så blir det lågt pris per mil om du ska ha kvar hojen hela däckens livslängd :)

Däcken greppar tillräckligt för mig i alla möjliga väglag, de imponerar mest på blöt asfalt där jag tycker mig kunna stanna på en femöring då tidigare däck jag haft (sportigare varianter) har kasat iväg. Skönt tycker jag, eftersom jag kör i princip året runt i Blöteborg. Har inte kört nån bana med dem men kan tänka mig att man skulle vilja ha något sportigare då. De känns lite platta och "tråkiga" i profilen, men det är väl som sig bör för däcktypen.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Tack Grusfalt för info, skönt att veta att jag borde få ut många mil :) Jag tourade bort mina förra (Avon) däck också, ska försöka köra lite mer aktivt med dessa nya, så man jämnar ut belastningen och slitage aningen :tummenupp

"Blöteborg" ;) ;):hihi
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
På min Fz1 höll mitt Sportmax ca 450-500 mil. Min erfarenhet är att Roadsmart håller bra mkt längre än sportmaxen. Roadsmart 2 går att hitta för mkt rimliga pengar, bör du kunna få ut runt 1000 mil på.

För min del blev det pilot road 4 till denna säsong, återstår att se hur de står sig.

jag kommer att lägga på minnet att du har köpt dom då det stod i mellan pilot power 3 och pilot road 4. Återkommer till dig när säsongen börjar ta slut:tummenupp

Pris för Pilot power 3 Däckonline 1235:- för bakdäcket bra pris!!
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På min Fz1 höll mitt Sportmax ca 450-500 mil. Min erfarenhet är att Roadsmart håller bra mkt längre än sportmaxen. Roadsmart 2 går att hitta för mkt rimliga pengar, bör du kunna få ut runt 1000 mil på.

För min del blev det pilot road 4 till denna säsong, återstår att se hur de står sig.

Jag tror inte att du kommer att bli besviken. Mina har suttit på i två säsonger. Kört både gata samt stor och liten bana med dem på och jag är nöjd som attans. Visserligen är banan under SMCs flagg så det är kurser så några herrejössesvadsnabbatider-varv blir det inte, men en dag på Gelleråsen är det inte däcken som begränsar mig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top