Problem med Aprilia rs125, 2005

Cicci-98

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Gimo
Hoj
2005, Aprilia rs125
Aprilia rs125
Då jag körde påväg hem i regn och rusk gick den hur bra som hellst tills jag kommit kanske 40km eller något liknade, så tappar motorcykeln gasen och jag växlar ner för att försöka varva upp men den tappar bara farten och stannar. Bensin och olja fanns och det var inget problem med låg strömnivå heller. Jag försöker få igång den igen efter jag låtit den stå lite men icke sa nicke. Den var för övrigt heller inte varm på motor eller något heller. Startmotorn hörde man att snurra men gav ingenting. Så jag fick köra hem den på släp. Då jag kom hem stängde jag av bränsletillförseln så att de inte skulle st på hela natten.
Dagen där på skulle jag se om den kanske skulle kunna starta och ja jag gav chock och den startade på första försöket och gick bra i ca. 3 min tills jag sänker choken då börjar den gå dåligt på tomgång igen... Den dör bort och jag försöker flera gånger igen men händer samma sak. De sista gångerna jag försöker smäller de ur avgasröret säkert 2-3 gånger varje gång och sen gick den bra en stund till och jag tänkte jaaaa den funkar och tänkte se om jag kunna köra runt längenheten men nix den dog efter ca. 500 meter. Tändstiftet har jag kollat på och de e lite ljus/mörkbrun färg.. men ganska nybytt kanske 6 månader sedan men då inte alls mycket körd efter det. (Svart olja kommer ur avgasröret vet ej om de e normalt..) I vintras bytte vi även lager, packningar och insug.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ett tips är att göra en tråd i teknik-delen av forumet då det är ganska så få som hänger här i 125-delen.
Har själv ingen aning om vad det kan vara då jag knappt kan se skillnad på en skiftnyckel och en skruvdragare...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Finns 2 saker jag brukar kolla på vid dessa symptomer.

Kommer jämt flöde från soppakranen, om inte kan vara stopp i luft tillförseln till tanken eller strul med bränslekranen, bränslefiltret.

Om nu de flödar som de ska.

Plocka loss luftburken & kolla så inte filtret är genom tätt, plocka loss förgasaren, rengör den grundligt.

Om du gör dessa 2 först så kan du skriva om strul uppkommer efter detta.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det kan vara ett överslag i tändsystemet. En spricka i tändstifthatten eller tändspolen kan göra att tändenergin inte passerar tändstiftet och gnistan uteblir. Även andra kopplingspunkt i tändsystemet såsom givare kan få problem. Dom här problemen är ofta relaterade till vatten och fukt. När vattnet avdunstar fungerar elsystemet korrekt igen.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Gnista kompression och bränsle är vad som behövs. Tycker ju det låter som att det är nåt med regnet att göra. Antingen vatten i tanken/luftburken/förgasaren eller fukt i elsystemet. Men i och med att den startar och går skulle jag satsa på att det är bränslet. Töm förgasaren(Skruv på undersidan flottörhuset) och kolla om det är skiktat. Brukar synas rätt tydligt om det är vatten i. Alternativt ta och töm tanken och kolla eftersom det är större mängd. K-sprit användes förr men det är ju redan sprit i bensinen(5% etanol) så vet inte om det är nån större idé.
 
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Är det ngn som har en trottel liggandes till Aprilia RS125 99-05 så köper jag den av er.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top