Xlmoto har blivit långsamma?

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
XLmoto, va fan e de , 24mx menar ni väl :yoparty
Hursom, hade spanat in ett par brallor som jag tyckte såg ut att ha benfickor, stog inget om det i beskrivningen såg jag la en fråga på produkten och fick svar att nej den har inte benfickor. Men fan envis som man är o glad i pilsner så satt man sent en kväll o granska bilderna. Visst fan ser de ut som den har benfickor. La en order och 5 dagar senare får man hem 2 par så man kan välja rätt storlek. Och visst fan finns de fickor i benen :fakta
Synd bara att jag vill ha storleken mitt emellan storlekarna jag beställde :huvet ( som inte finns )
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
När jag beställde ett däck där för ca en månad sen så tog de 6 dagar innan dom ens skicka iväg det. Och endå fanns det i lager stod de.... Första och sista gången jag handlade där
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
XLmoto, va fan e de , 24mx menar ni väl :yoparty
Hursom, hade spanat in ett par brallor som jag tyckte såg ut att ha benfickor, stog inget om det i beskrivningen såg jag la en fråga på produkten och fick svar att nej den har inte benfickor. Men fan envis som man är o glad i pilsner så satt man sent en kväll o granska bilderna. Visst fan ser de ut som den har benfickor. La en order och 5 dagar senare får man hem 2 par så man kan välja rätt storlek. Och visst fan finns de fickor i benen :fakta
Synd bara att jag vill ha storleken mitt emellan storlekarna jag beställde :huvet ( som inte finns )


Gick det inte att söka på youtube etc för en utförlig review? Det gör alltid jag och tror jag inte stött på ett plagg jag inte hittat en okej review på. Vad heter dom förresten?
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
3 veckor tog det här för att få hem kläder som beställdes. Blev lovad att de skulle komma senast i fredags (Åkte iväg på 1 mån på mc-resa den kvällen) men ingenting kom fram. Jag beställde för nämare 35 000 kronor. Det som saknades enligt XL-moto var ett solvisir till hjälmen jag beställde. Jag förklarade att jag kan leva utan den, att de får skicka den separat men det hjälpte inte. Så nu står allt hos postombudet och kan inte hämtas. Köpa där igen? Nja.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Beställde 25/5

Alla delar "finns i lager, leveranstid 2-7 dagar".
Ja, det är lite olika "leveranstid" på olika grejor, märkligt nog...

Fram till nu, 11 dagar senare så "sammanställs leveransen från våra olika lager".

Det jag har EXTREMT svårt att acceptera och det som gör att det här är sista gången jag beställer från Xlmoto är att dom kräver förskottsbetalning.

Jo, så är det:
När jag beställer väljer jag att betala med kort.
Xlmoto drar då pengarna OMEDELBART trots att dom inte ens är i närheten av att ha levererat det jag beställt.

Ruffel och båg, ett förhållningssätt jag INTE accepterar.
Så därför blir det här sista gången jag beställer från just det här företaget.
Jag är inte intresserad av att agera bank åt ett företag på det här viset.
Så tack för den här tiden, jag kommer inte sakna er...
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Beställde 25/5

Alla delar "finns i lager, leveranstid 2-7 dagar".
Ja, det är lite olika "leveranstid" på olika grejor, märkligt nog...

Fram till nu, 11 dagar senare så "sammanställs leveransen från våra olika lager".

Det jag har EXTREMT svårt att acceptera och det som gör att det här är sista gången jag beställer från Xlmoto är att dom kräver förskottsbetalning.

Jo, så är det:
När jag beställer väljer jag att betala med kort.
Xlmoto drar då pengarna OMEDELBART trots att dom inte ens är i närheten av att ha levererat det jag beställt.

Ruffel och båg, ett förhållningssätt jag INTE accepterar.
Så därför blir det här sista gången jag beställer från just det här företaget.
Jag är inte intresserad av att agera bank åt ett företag på det här viset.
Så tack för den här tiden, jag kommer inte sakna er...

Håller med, samma här. Betalar gärna extra bara jag får mina grejer i tid. Troligtvis har de dropshipping, dvs, inget i lager egentligen utan lager hos någon återförsäljare. Du beställer - Beställningen skickas till lagret utomlands någonstans och de i sin tur (beroende på var produkten finns kan det vara massa lager) skickar det till Sverige och sen vidare till dig.

Det förklarar nog också varför de inte kunde ändra vår beställning som skulle skickas till STHML att skickas till Skara istället.

Men du, de har ju Turstpilot, in och rösta, I will :)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Dela gärna med dig av din köpupplevelse...

I dag 2018-06-08 kom det ett mail från Trustpilot:
"Betygssätt gärna din senaste köpupplevelse hos Xlmoto"

Tja, vad kan man säga?

2018-05-25: Beställt lite grejor (~2000:) som enligt Xlmoto "finns i lager och har 2-4 dagars leveranstid"
2018-05-25: Betalning genomförs (pengarna dras från mitt konto)

2018-06-04: Kontaktar kundtjänst via E-post med fråga om förväntad leveranstid

2018-06-08: Delarna fortfarande inte skickade
2018-06-08: Fortfarande inget svar från kundtjänst

Förra gången jag beställde, våren 2017 levererades det fel saker (fel i deras rekommendationstabeller).
Och den här gången, tja, vi får väl se om det levereras något alls...
Uppenbarligen har inte Xlmoto koll på logistiken överhuvudtaget. :död

Ja, firman har växt jättefort, en omsättning på över 400 miljoner och en tillväxt på nästan 100 miljoner per år är onekligen imponerande i en krympande branch!
Men...hur länge håller det att inte ha koll på kund-kommunikation och logistik?
Och...att man inte gör vinst...och att det är ägarskap i så många led och via bolag som inte har anställda...nja...det här luktar lite ruttet...eller är det bara skatteupplägg?

Oavsett vilket: Jag kommer inte beställa från den här firman igen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är gammalmodig och tycker inte om att beställa prylar utan att prova storlekar först.
Men får ju helatiden en massa mail om deras superbra erbjudande. (24MX/XLmoto)
Fick för några veckor sedan om halva priset på handskar.
Då mina gamla var utslitna så korkad som jag är skickade jag efter ett par. Dom passar mina händer perfekt. Men givetvis börjar sömmarna spricka på flera ställen redan efter några dagar använde.
Orkar inte försöka få kontakt med kundtjänst. Så se det som en läxa. Kasta skiten och åk till en lokal handlare istället
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Det verkar inte funka längre...de senaste 2 beställningar har det segats i flera veckor. Första gången tänkte man att det händer och tog det som en udda miss och väntade då det var vinter. Det hände ju också att de skickade fel delar...och de rätta delarna som jag beställt hade de inte i lager nu...vilket fanns när jag beställde. Men innan har de funkat hyfsat bra så man tänkte alla gör en misstag, det är inte hela världen.(även om det kostade mig en del tid)

Men ett par månader sedan beställde jag grejer som jag fick lite efter en månad senare. Enda anledningen till att jag inte avbeställde var pga tiden det tar för de att svara på mejl är illa. Samt svaren om deras "syster lager"...allt ligger där tydligen av det jag beställt...men jag får inte veta hur lång tid det kommer ta. Man får aldrig en klar och tydlig svar tycker jag.

Så tyvärr så blir det handla från andra ställen numera.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Beställde där 31/5 och väntar fortfarande, allt fanns i lager vid beställningen. Skitställe enligt mig, har råkat ut för detta vid ett tidigare tillfälle då jag lova att aldrig mer köpa därifrån igen.... dessvärre gjorde ja ju det, men denna gången blev den sista.:huvet
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag beställde ett par Jeans och lite småskrot för nån vecka sen och det kom på fem dagar.

Det jag har haft att göra med returer och byten är dock med Sledstore och då har det funkat fint utan problem så jag blir som lite undrande.

Då jag hade strul med fel slides till skotern så skickade dom nya som dock var fel, det visade sig att dom hade fel i nåt data register då det gällde gammel Lynx men efter en hel del funderande och kollande på original nummer och jämförde vilka skotrar som hade samma slides så löste det sig.

Det som var bra var att det inte var nåt problem att byta trots att det hade gått långt över de 60 dagarnas öppet köp, köpte slides i början av maj och skulle montera dom i augusti och då var det fel. Hade även kastat bort retursedlar mm men jag fick nya så jag var nöjd.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Förstår inte hur det kan skilja så mkt från kund till kund, kollar man omdömen på trustpilot är felfrekvensen alldeles för hög för ett såpass stort företag. Folk som får rätt grejer och snabb leverans medans många andra får helt fel grejer eller inte får sina grejer öht:va alltså, nått enstaka fel går att leva med men XL har fortfarande samma problem sen ett två år tillbaka. Märkligt att dom inte har lyckats lokalisera sina interna problem under såpass lång tid. Det skylls på externa lager, det skylls på leverantörer osv MEN då kan dom ju säga det rakt ut. -vi har allt på lager MEN vi flyttade vårat lager till polen då vi kom på att polacken jobbar för halva priset men tyvärr så har polacken svårt att tyda plocklistor men han är billig ivf så räkna med en del väntetid och fel storlekar vi jobbar dock på att lösa problemet med de odugliga polackerna, tack för ditt tålamod, typ:gnissla

Jag har beställt rätt mycket från dom och när man endast beställt en grej, så har det leverats helt OK till butiken i Stockholm för uthämtning.

Nu senaste beställde jag diverse olika oljor + klädesplagg och då drog det ut på tiden. En polare beställde två olika ställ och fick efter ett par veckor ringa och påminna dom om ordern.

Så mitt tips, beställ endast en grej åt gången om ni behöver den snabbt.
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skulle inte ens köpa en dassarulle av dem. Jag köper egentligen det jag behöver av min lokala mekaniker men han var han var över och tävlade i USA och skulle vara borta mer än en vecka så jag tog en rövare, XL moto kom upp med hyfsat bra pris på ett drivpaket till en R1 när jag googlade så jag beställde men inte fan kunde jag ana att jag precis hade beställt av de sämsta av de sämstaste liksom. Efter diverse påminnelser och inget hände fick jag efter många om och men kontakt med mupparna och bad dem köra upp drivpaketet i....det dom faktiskt lyckades bäst med var det faktiskt att bekräfta min avbeställning, helt otroligt men sant. Beställde av alien moto tror jag att dom heter, i stort sett samma priser, samma fabrikat plus snabb leverans, klockrent helt enkelt men som sagt, behöver jag ngt knallar jag över till min lokala servicenasare, där får raka besked och ärliga svar, inget jävla bullshit.

Med tanke på att nio av tio mc-handlare i sthlm suger på ett eller annat sätt imo så har jag personligen inga större krav eller förväntningar på svenska mc-näthandlare heller. 24mx/xlmoto ska annars ha cred för att de faktiskt var en av de första svenska handlarna med en modern webbshop när de drog igång.

Var annars hos lelles idag och det fanns inte en enda säljare i ktm hallen eller någon som kunde hjälpa mig med en försäljning av en ktm adventure, ibland är det svårt att spendera pengar :glömdet
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
För er som är intresserade att läsa mer om deras utvecklingsplaner.

Slog 600 miljoner - köper upp spansk konkurrent

"Så sent som i går kom beskedet. Under 2017 ökade e-handelsföretaget Pierce med över 45 procent och nådde en omsättning på 618 miljoner kronor. Men trots den imponerande tillväxten är det en bit kvar till det uppsatta omsättningsmålet på en miljard."

"Nu väljer Pierce att överge strategin med organisk tillväxt för att istället köpa upp det spanska Motobuykers, som enligt egen uppgift är företagets största konkurrent i Spanien."

"Pierce, som numera får 75 procent av sina intäkter från andra länder än Sverige.."

http://www.ehandel.se/Slog-600-miljoner---koper-upp-spansk-konkurrent,11760.html
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skulle inte ens köpa en dassarulle av dem. Jag köper egentligen det jag behöver av min lokala mekaniker men han var han var över och tävlade i USA och skulle vara borta mer än en vecka så jag tog en rövare, XL moto kom upp med hyfsat bra pris på ett drivpaket till en R1 när jag googlade så jag beställde men inte fan kunde jag ana att jag precis hade beställt av de sämsta av de sämstaste liksom. Efter diverse påminnelser och inget hände fick jag efter många om och men kontakt med mupparna och bad dem köra upp drivpaketet i....det dom faktiskt lyckades bäst med var det faktiskt att bekräfta min avbeställning, helt otroligt men sant. Beställde av alien moto tror jag att dom heter, i stort sett samma priser, samma fabrikat plus snabb leverans, klockrent helt enkelt men som sagt, behöver jag ngt knallar jag över till min lokala servicenasare, där får raka besked och ärliga svar, inget jävla bullshit.

Zznark, dra den om Rödluvan också när du ändå fabulerar frittt......
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Zznark, dra den om Rödluvan också när du ändå fabulerar frittt......

Jobbar du för XL? Exakt vad är det du inte tror på? Att XL misslyckades? Att jag beställde av ngn annan och fick drivpaketet efter två dagar?

Nu när jag tänker efter så var det inte alien moto utan en annan liten webhandlare jag beställde drivpaketet av, vill minnas att dom har annonserat här på sporthoj en gång i tiden. Fick bara för mig att det var från alien jag beställde av.

Hittade bekräftelsemailet: moto action heter företaget jag beställde av.
 
Last edited:

ROB!

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2019
Ort
Bålsta
Hoj
2012 KTM Duke 690
Beställde skydd o kläder för ca 8”
Allt var kanon förutom mc-stövlarna som dom skickat en billigare variant!?!
Sen tog det en jäkla tid o få hem det.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag beställde nu under black friday och det var inga problem att få hem det. Fick allt på några få arbetsdagar. Man ska nog rikta en del av sin kritik mot rätt håll och när det gäller frakt mm. så tror jag stenhårt på att det är postnord som sölar, inte XL.moto.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top