Nytt bakdäck - Rakt ner i diket

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tja!

Jag vill undvika scenariot i rubriken... Jag har nämligen satt på ett nytt bakdäck och fick tipset att köra försiktigt. Vad mer ska man göra? Såg några youtube videos där dom körde "relativt" hårt och lutade rejält för att köra in däcket.

Vad är det allmänna tipset? Bara köra försiktigt eller?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Köra hårt och luta mycket är det sista du ska göra om du inte vill hamna i diket.
Kör lugn touring till en början. Öka sedan successivt tempot och lägg ner lite mer i varje kurva tills du använt hela däcket. Så brukar jag göra. Man kan också slipa bort ytskiktet med sandpapper om man vill.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Burna i en sand/grushög nån minut :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kör som folk och håll hastigheten någorlunda. Så länge det är torrt och du inte börjar skrapa knän i första kurvan så ska det nog gå bra...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter några km på kurvig väg med successivt ökad inspiration i körningen ska det inte vara något problem. Gå inte på gas hårt på direkten, så klarar du dig. Samma med bromsen på framhjulet när du bytt framdäck. Toknita inte omedelbart.
 

moddlaren

Guest
Har du sandpapper i handen lär du slipa som en tokig innan du gör ett däck ogämt.. Tänk hur många mil som ett däck håller mot just fint sandpapper ( asfalt)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det inte en risk att däcket blir ojämnt, typ om man slipar för mycket på en sida? Grovt sandpapper antar jag?

Då får du slipa med ett rejält grovt sandpapper med en riktigt brutal slipmaskin. Och länge. Så, det är defintivit inget du behöver oroa dig för om du ger dig på med sandpapper. Men, det går nästan snabbare att bara ge sig ut och köra en vända med successivt mer nerlägg och mjuk gaskontroll. De flesta sandpapper är ganska mesiga i jämförelse med asfalt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Försäljaren sa 50km... Tyckte det lät mycket... någonstans läste jag 20 km

Jag tycker däcken ser adekvat uppruggade ut efter ett par km när jag krängt på nya däck. Det hänger såklart lite på vad man har för typ av vägar utanför garageporten, men några 5 mil bör inte behövas.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Det brukar ta ett eller två varv på bana, så ett par km lagom upptrappat svängande räcker om du går in för det.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Har köpt en ny bakslang Michelin pilot power 3 någon som har något att säga om detta däck, bra/dåligt. Mitt förra jävla skit däck Bridgestone BATTLAX BT 015R kom jag 424 mil på. Ja jag kör på bakslangen, ja jag gasar men lägger inga lakrits mackor som käkar däck. 424 mil är väll endå jävligt kasst :va
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har köpt en ny bakslang Michelin pilot power 3 någon som har något att säga om detta däck, bra/dåligt. Mitt förra jävla skit däck Bridgestone BATTLAX BT 015R kom jag 424 mil på. Ja jag kör på bakslangen, ja jag gasar men lägger inga lakrits mackor som käkar däck. 424 mil är väll endå jävligt kasst :va

Ja du :) hehe, jag har ett bridgestone hypersport på min suzuki, den har gått i min ägo 1200mil med de däcket (satt på hojen när jag köpte den, och då var de inte i nyskick men ganska bra). har kört 2 bandagar i sverige på kinnekulle samt 3*40 minuter på en gokart bana här i Polen (nu i vår) och det är dags o byta för min del, däcket har väl kanske precis 1mm kvar, eller mindre, de låter jag vara osagt. (kommer bytas i början av maj då hojen ska in på ventil kontroll, låter suzuki även byta olja och mitt bakdäck medans de ändå är i farten hehe, blir ett miche pp 2CT som jag har liggandes, hoppas de kommer bli bra på hojen :tummenupp)

Så ja, rent spontant låter 424 lite, men jag vet inte så mycket om varken ditt eller mitt däck :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har köpt en ny bakslang Michelin pilot power 3 någon som har något att säga om detta däck, bra/dåligt. Mitt förra jävla skit däck Bridgestone BATTLAX BT 015R kom jag 424 mil på. Ja jag kör på bakslangen, ja jag gasar men lägger inga lakrits mackor som käkar däck. 424 mil är väll endå jävligt kasst :va

Tja. Jag hade Pilot road 2 på min förra hoj och jag kom mellan 1000 och 1500 mil på ett bakdäck. Framdäcket höll drygt 2000 mil. Blandat transportkörning och inspirerad körning. Pilot Power är mer sportbetonat och håller inte lika länge. Sen varierar det enormt mycket med körstilen. Bränner du slut på ett däck på 424 mil så är du ganska hård mot däcken. Så räkna inte med att pilot power håller sådär enormt mycket längre.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
BT015R är ett sportigare däck..ska man ha ut "många" mil är det ett dåligt val.
Haft Bridgstones BT023 och nu senast deras nya T30 EVO ...T30 körde jag jag drygt 1400mil på.
Så nej Bridgstone är ett av dom bästa märkena om man köper rätt för den körningen man ska ägna sig åt mest. Finns massor med tester av just dom jag nämnde och Pilot road 2....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top