Vilken utrustning/kläder ska man ha (Thruxton 1200 R) ?

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Ja som rubriken lyder...
Beställt en Triumph Thruxton 1200 R Ice Grey å vill matcha hojjen..

Vill ju helst inte köra runt i racestövlar, lizardbrallor å en integralhjälm...

Kom gärna med specifika tips på både skydd och kläder.

Redan skaffat mig ett par TCX X-rap Tobaccofärgade skor...men om de ger tillräckligt skydd ja..?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Spontant säger jag, kolla på handelsbodens sortiment. De har ganska stort sortiment och både mindre och mer dyrt.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Minst dubbla skinnställ, ryggskydd och senaste racinghjälmen för 8000 kr om man ska lita på allt som skrivs på denna sajt... Jag kör själv i det som jag tycker är bekvämast inte nödvändigtvis det säkraste alltid. :tummenupp

De vanligaste skadorna av permanent karaktär vid krock med MC är på huvudet, händer och fötter. I de studier jag läst är hjälm mer än 10 gånger viktigare än alla andra skyddsplagg sammanlagt. Ryggskador är ovanliga men om de sker är ju utgången ganska tråkig. Inga kläder skyddar mot krock med hårt föremål t.ex. en bil. Eftersom det oftast är den typen av olyckor som har dödlig utgång så är skinnställ eller jeans ungefär lika bra för att skydda mot ditt liv.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag ogillar att vara stil-polis, men några inspel kan du få.
Kort jacka, gärna skinn. Skinnbyxor. Eller kevlarjeans. Eller vad du har lust med...

Men inte gärna raceställ i "tandkrämstubsfärger". Inte heller något goretex-ställ med neonreflexer. Det bryter stilmässigt.
Och INTE reflexväst! Capisce? :)

Förresten, välkommen in i Thruxtontråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?185151-Triumph-Thruxton-tr%E5den
Vi som köra gammel-Thruxton är jädrigt nyfikna på de nya.

Och häng med på Thruxtontrådens tur Vättern runt i juli! http://doodle.com/poll/ytcvhmpqiyf76itr
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Eftersom valet av hoj antyder att varken funktionen eller prestanda är viktigt.
köp vad som helst, -bara att det är snyggt....:lol
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ah, grattis :) Själv har jag precis avyttrat min fullspecade Gixxer1k och avser att ge nya R en rejäl chans att bevisa sin duglighet i mitten av maj... :)

Den grå är absolut snyggast och då jag kör en del bana må även funktion få råda över stil - i viss mån. Tankar so far:

1 - Vit lr svart hjälm. Kör Du vit har Du fördelen av att synas - även polisen använder de hjälmarna. Slår alla västar med hästlängder!
2 - Kevlarjeans eller skinnbyxor för gata! Alternativt ett delat ställ i svartvitgråa kulörer, jordfärger kan accepteras. Då till och med min RD 350 på bakelitdäck från förra decenniet funkar att luta med är det okey att köra med knäpuckar - så länge de är skrapade... ;) Det är också helt okey att välja byxor med kardborre för puckar men ha dessa demonterade.
3 - För bana - delat ställ eller raceställ i kulörer som ovan. Kamelpuck kommer att verka fånigt, håll Dig till klassiskt snitt.

Dödssynd: Pastellfärgat, flammor och tuppkam! Goretex i dämpade kulörer funkar för 100-milaetapper men inte vid korvmojjen.

Pjuck hade Du redan skaffat ja. Annars funkar ett par lågskaftade racepjuck med hälskena (Goretex) med viss patina från CTX ypperligt även på caferacern - med jeansen lite hafsigt instoppade innanför pjucken.

Så kanske. Men grattis till årets kanske roligaste och mest intressanta nykomling, ger uttrycket "sleeper" en helt ny innebörd. Folk som inte begriper vad vettig körställning, BPF fram, Öhlins bak, 97 hk i spisen och Brembo låsningsfria hejdare kan ställa till med på favoritslingan är inte värda att lyssna på. I min bok :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top