Metzeler Sportec M7RR

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag köpte nyligen ny hoj som hade dessa däck på. Än så länge har jag noterat att de är mycket hala innan de får upp temperaturen. Koppla upp hojen går ej när det är under 10 grader, då spinner det istället. Även i blött är de rätt hala. Sedan tycker jag de har dålig stabilitet i framdäcket vid hårda inbromsningar men det kan bero på att det fortfarande är rätt kallt ute.

Tidigare har jag mestadels kört med Pilot Road (allt från 1an till 4an) och dessa har betydligt bättre grepp i kallt och även vått väglag. Men just 3an och 4an med sina "sipes" har också lite dålig stabilitet vid hårda inbromsningar.

Min åsikt är att man måste köra väldigt aktivt för at M7RR ska komma upp i en temperatur som gör att de får bättre grepp än vanligare sport-touring däck. För annars är de lite oberäkneliga om man bara kör laglig fart i kalla Sverige.

Livslängden har jag ingen aning om ännu, hoppas inte det är allt för dåligt.

Någon annan får gärna kommentera om andra sportdäck, typ pilot power etc är lika hala innan de fått upp temperaturen?
 
Last edited:

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Har läst lite tester där man påstår att den skall ha bra grepp även vid kall och blöt väderlek, och att dom får upp temperature snabb I däcket...vill ha ett däck med brett temperature spann... skall fungera mestadels på gatan..
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Känner inte riktigt igen mig ang. att de skulle vara hala och oberäkneliga när det är kallt eller blött eller att det skulle vara svårt att få upp temperaturen. Många andra verkar också bara ha gott att säga om dessa däck, men det finns ju förstås olika förutsättningar som kan påverka. Läs gärna den andra tråden jag länkade till.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det här att Guy Martin körde Isle of Man på M7:eek:r, hur seriöst var det menat egentligen? Har googlat, men kommer bara till olika Metzeler-siter vilket är som att läsa ett däckstest i Motorrad.


Jag har annars uppfattningen (har kört Metzeler ända sedan Z1:eek:rnas tid) att Metzeler generellt, både på sina ban- och gatdäck, har gott grepp redan efter ett varvs värmning på bana.
 

frippe99

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Kramfors
Hoj
R1 crossplane
Kört en uppsättning M7RR på både bana och gata, och upplevde inga problem alls, skulle säga att livslängen är helt ok. Provade dem dock aldrig vid nån kallare väderlek, så där har jag ingen uppfattning...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top