Köra utan körkort.

Status
Ej öppen för fler svar.

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 -07
Såhär ligger det till, fyller 24 snart och har möjlighet till att ta körkort därefter. Jag bor ute på landet och min tanke är att ta körkortet utan att slösa pengar hos en trafikskola.
Jag lär mig istället av http://mc-jakten.se/mc-kort/ online och sedan är tanken att praktisera det jag lär mig i verkligheten utan körskola, jag tar det ju självklart lugnt och gör inga dumheter.

Om ni utgår ifrån att jag tänker åka på vägar utan körkort vilket är olagligt, hur ska jag göra med försäkring? Om vi ponerar att jag krockar med försäkring vad är bakslaget med att jag inte har körkort samt om jag kör UTAN försäkring och krockar utan körkort vad händer då? Har försökt hitta information kring detta men inte riktigt fått en klar bild så skulle uppskatta om någon kunnig kan informera mig om hur jag bäst går tillväga med att köra utan körkort!

P.S, är inte intresserad över att höra huruvida köra utan KK är rätt eller fel.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
"P.S, är inte intresserad över att höra huruvida köra utan KK är rätt eller fel."

Det kan du nog glömma :hihi
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jaha.

P.s jag är inte intresserad av att hjälpa dig med din olovliga körning
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
"min tanke är att ta körkortet utan att slösa pengar hos en trafikskola."

Skulle vilja säga att det INTE är att slösa med pengarna.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Med försäkring är väl alltid bättre än utan?
Jag idkade också lite "privatprivat övningskörning" innan jag tog kortet. Funkar bäst på vischan dock.
Håller man sig inom hemkommunen behövs inget körtkort menade polaren.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Skaffa en trafikförsäkring, den borde rimligen täcka även om det är olovlig körning? Vagnskada etc som du får med helförsäkring lär inte täcka hojen eftersom du inte kört korrekt enligt alla konstens regler.

Chansen är nog ganska liten att du skulle åka dit, men ett tips kan vara att hålla sig borda från vägarna så mycket det går och köra på typ en parkering för att träna bromsprovet och manöverbanan. Det är manöverbanan som är det svåraste momentet, framförallt om du redan kört bil eller annat fordon i trafik.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kort sagt kan försäkringbolag neka ersättning när någon utan giltigt körkort gjort skadan...

Att inte slösa dyra pengar på körskola är lika me att inte få en utbildning...
 

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 -07
Min tanke var ju att om försäkringen i princip blir ogiltig för att föraren (jag) inte har körkort så är det bortkastade pengar att betala för en försäkring som inte gäller (om så är fallet, därför jag gjorde denna tråd).

Jo jag har ju inte tänkt att åka över hela Sverige utan körkort som moralkärringar tidigare i tråden verkar tro.
Tack för ett seriöst svar!
 

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 -07
Jag tog B-körkort helt utan körskola så det är inga problem alls att ta körkort privat. Har bekanta jag kan övningsköra med
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
TS: eftersom jag inte vill sponsra din ide så säger jag såhär, jag fick svar inom 2 minuters google sökning på din fråga, visserligen några få år gamla svar men skulle inte tänka att de har ändrats så mycket.

Lycka till
 

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 -07
Mm du har nog rätt, är det ens värt att ringa till ett försäkringsbolag och fråga detta? "Hej, jag tänkte köra utan körkort och undrar om er trafikförsäkring gäller vid eventuell krock", känns som dom kommer säga dra åt helvete :D

Men ja, kan tänka mig att helförsäkring inte gäller. Dock gäller väl helförsäkringen om den skulle bli snodd eller skadad när den står stationärt etc?

- - - Updated - - -

"visserligen några få år gamla svar men skulle inte tänka att de har ändrats så mycket."

Där är svaret till varför jag gjorde denna tråd.
 

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 -07
En annan fråga, hur ofta stoppar polisen motorcyklister för rutin kontroller? Eller stoppar i allmänhet, är väl mycket mer sällan än bilar? Förutsatt att mc föraren inte kört avvikande.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Risky tänk, men kör man normalt är chansen o bli stoppad liten, slår dom ditt reg nr och den är oförsäkrad är den nog större.

Värt o tänka på: Det finns incidenter där polisen har skrotat motorcyklar pga upprepande olovlig körning
 

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 -07
Sant. Jo men skulle jag bli stoppad 1 gång så skulle jag lägga ner på en gång, jag är inte dum i huvudet och tänjer på gränserna.
Så åker jag dit för olovlig körning så är det den första och sista gången!
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
En annan fråga, hur ofta stoppar polisen motorcyklister för rutin kontroller? Eller stoppar i allmänhet, är väl mycket mer sällan än bilar? Förutsatt att mc föraren inte kört avvikande.
Min erfarenhet: Betydligt oftare!
Hitta någon att övningsköra med så slipper du alla dessa orosmoment och kan koncentrera dig på körningen istället.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Du skriver att du har bekanta att övningsköra med så vad är problemet då?
Bara att ringa ett försäkringsbolag vilket du vill och säga:

"Hej! Jag ska övningsköra med min motorcykel och behöver ha en försäkring, vad har du att erbjuda?"

Ang. polismotorcyklar kan jag ej svara på, bara hälsat vid möte på mc.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ponera att du orsakar en olycka när du är ute och "övningskör" på egen hand.
I olyckan skadas en annan trafikant så illa att denne blir invalidiserad.

1. Du har ingen försäkring på hojen = Trafikförsäkringsföreningen står för motpartens skada (kan bli flera miljoner beroende på skada osv) och du krävs i sin tur på skadestånd på hela beloppet, då du framfört fordonet olovligen samt saknar försäkring. Ingen ersättning för dina skador.

2. Du har försäkring på hojen = din trafikförsäkring täcker upp motpartens skada och försäkringsbolaget kräver i sin tur dig på hela eller möjligen bara större delen av beloppet om de är på bra humör (https://kundservice.trygghansa.se/vad-menas-med-regressratt/1145) Sannolikt ingen ersättning för dina skador.

24 år och en skuld hos kronofogden på kanske 2 miljoner är ingen drömstart på vuxenlivet om man säger så.


Som tur är finns alternativet

3. Du har handledare och övningskör lagligt med en försäkrad hoj = försäkringsbolaget står för BÅDE motpartens och dina skador och du kan ha ett normalt liv istället för att leva på existensminimum i resten av ditt liv.
 

Lefflan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 -07
Tack för seriöst svar. Det är bra att veta riskerna så man kan överväga det positiva med det negativa!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Köra MC utan rätt behörighet är dålig stil, och ställer oss övriga i MC-kollektivet i ett sämre ljus när du åker fast.
"Moralkärring"? So shoot me.

Polisens ANPR-system hugger direkt på fordon som brister i försäkring, och är faktiskt även kopplat mot körkortsregistret. Läser dock bara bakifrån, inte mötande - varför en hög andel motorcyklister utan körkort blir ännu ett argument för att kräva registreringsskylt fram på MC.

Du sabbar för oss alla, så att du inte bryr dig vad vi tycker blir en spottloska i ansiktet på oss alla som tar detta med motorcyklism på allvar.

Försäkringsbolagens regressrätt kommer dock tyvärr alldeles för sällan i bruk.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top