Noll vision - i praktiken

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
E20 genom Västergötland är bitvis en otäck väg där man blandar
- bilar som jojo-kör i 125 mellan fartkamerorna (som jag, t ex)
- tung trafik i 80 knyck
- traktorer från åkern bredvid
- tanter/gubbar i 70 knyck i sin Opel Kadett
- moppar
...och säkert något mer som jag inte kommer på just nu.

Ja, där sätter du huvudet på spiken.
Tung trafik, personbilar med coast to coast-tempo skall samsas med lokaltrafik som har ett helt annat perspektiv i sin körning, värsta jordbruksmaskinerna försöker få plats mellan vajerräckena och sedan - just som du säger: oskyddade trafikanter dessutom.
Ett 20 mil djupt hellhole som alltför många blir kvar i, varje år.

Det "som du inte kommer på" är den bisarra stumpen av motorväg mitt ute i ingenstans förbi Götene som momentant piskar hastigheten. Här skall plötsligt dom som legat och môsat i 70 tvinga upp sina kärror i 130 - för att slippa bli omkörda.
Det blir helt enkelt skitsvårt för mig att komma förbi.
...med hästakärra. :D

E20 genom Skaraborg och upp mot Laxå var ett elände redan när den hette E3.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Fukk vilken ondska

Folk är bara ögontjänare - såväl bilar som motorcyklar kör för fort på berörda sträckor mellan kamerorna. Enda skillnaden är att folk på mc kan köra for fort förbi kamerorna idag ostraffat - vilket de kommer att kunna göra efteråt också i brist på strikt ägaransvar. Det samma gäller de som kör företagsbilar och bilar som inte är registrerade på sig själva eller nära familjemedlemmar.

De som kör notoriskt fort på motorcykel lär bara plocka av skylten bak ungefär som de som plockar av skylten på sin bil och skymmer ansiktet förbi kamerorna.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Fukk vilken ondska


Njae, inte ondska väl?

Bara ett resultat av vår egen oförmåga att inse sammanhang.

För knappt 10 år sedan fick SMC nedkört i halsen att vi motorcyklister var en alldeles för stor grupp bland de trafikanter som noterades för fartöverträdelser i ATK - uppåt 6%.

En informationskampanj inleddes där SMC tryckte på vikten av att inte synas i statistiken kring kameraskåpen. Resultatet syns nedan:


År Bil MC Totalt Andel MC %
2009 219289 14407 233696 6
2010 210068 8233 218301 3,8
2011 221597 10284 231881 4,4
2012 220504 9254 229758 4
2013 217420 10813 228233 4,7
2014 229957 15849 245806 6,4
2015 240745 20325 261070 7,8

...och där syns också den långsamma klättringen tillbaka upp till samma nivå igen - och vidare förbi de 6 %en.

Bara någon dum nog att klättra ut förbi den punkt på grenen som skall sågas av blåser förbi kameraskåpen utan att inse att allt man gör får konsekvenser.
Det är idioter bland oss som står för ondskan - den blinda dumhet som drabbar oss alla.

Att andelen motorcyklister som kör förbi kameror i överhastighet vida understiger det antalet bilister som inte kan lagföras (över 60% alltså 10-falt fler) dribblas helt bort i debatten.
Vi skapar själva fokus på vår påstådda "immunitet" framför kameraskåpen genom blåsa förbi dem as if we didn't care - och låter dessutom därigenom Trafikverket och andra sätta agenda och rikta ljuset mot något som egentligen inte är det viktiga för vår säkerhet.

Shame on us! Vi gräver vår egen grav.



Mer intressant ur Aftonbladets artikel:
På lång sikt är Per Johansson orolig för drastiska åtgärder mot motorcyklar, kanske förbud, om inte olyckstalen går ner.

– Tänk 2060. Då är bilar självkörande. Vi måste vara ödmjuka inför att bilar utvecklas i ett rasande tempo. Men motorcyklar måste vi köra själva

Booom!
Där satt den: första gången jag hör en branschföreträdare ta det onämnbara i sin mun: "Förbud".
Sug på den!

Hur skall förarlösa kabiner för personförflyttning kunna samexistera med spårande, självbalanserande tvåhjulingar som drivs av passion, engagemang, glädje och vilja att utvecklas som förare?

Det är vi själva som sitter på flera faktorer i den ekvationen. Om vi inte börjar uppträda i trafiken som vi är verkligt angelägna att fortsätta med det så kommer någon att stänga ner oss.

Att köra som folk på de ställen det är viktigt att göra så är väl ändå det minsta man kan begära?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Njae, inte ondska väl?

Bara ett resultat av vår egen oförmåga att inse sammanhang.

För knappt 10 år sedan fick SMC nedkört i halsen att vi motorcyklister var en alldeles för stor grupp bland de trafikanter som noterades för fartöverträdelser i ATK - uppåt 6%.

Bara någon dum nog att klättra ut förbi den punkt på grenen som skall sågas av blåser förbi kameraskåpen utan att inse att allt man gör får konsekvenser.

Det är idioter bland oss som står för ondskan - den blinda dumhet som drabbar oss alla.

Shame on us! Vi gräver vår egen grav.

Där satt den: första gången jag hör en branschföreträdare ta det onämnbara i sin mun: "Förbud".
Sug på den!

Hur skall förarlösa kabiner för personförflyttning kunna samexistera med spårande, självbalanserande tvåhjulingar som drivs av passion, engagemang, glädje och vilja att utvecklas som förare?

Det är vi själva som sitter på flera faktorer i den ekvationen. Om vi inte börjar uppträda i trafiken som vi är verkligt angelägna att fortsätta med det så kommer någon att stänga ner oss.

Att köra som folk på de ställen det är viktigt att göra så är väl ändå det minsta man kan begära?

Bra inlägg :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Njae, inte ondska väl?

Bara ett resultat av vår egen oförmåga att inse sammanhang.

+ en massa bra text!!

Det intressanta är att det är vi som mckollektiv som sitter med någons sorts lösning på framtidens risk att vi inte får finnas kvar. Om vi alla bara kunde hålla oss under radarn, hålla en låg profil, inte gasa som en idiot i tätort och bland folk och inte köra som ett svin förbi kamerorna, det är ju faktiskt väldigt enkla lösningar?

Visst, det är ju ögontjäneri men det gynnar oss som kollektiv, det skulle skapa starka politiska argument som t ex SMC sedan kan använda i debatten och påverka politikerna...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Folk är bara ögontjänare - såväl bilar som motorcyklar kör för fort på berörda sträckor mellan kamerorna mellan kamerorna. Enda skillnaden är att folk på mc kan köra for fort förbi kamerorna idag ostraffat - vilket de kommer att kunna göra efteråt också i brist på strikt ägaransvar. Det samma gäller de som kör företagsbilar och bilar som inte är registrerade på sig själva eller nära familjemedlemmar.

De som kör notoriskt fort på motorcykel lär bara plocka av skylten bak ungefär som de som plockar av skylten på sin bil och skymmer ansiktet förbi kamerorna.

Du missar punkten.

Fuska går alltid - på alla möjliga vis:

2341CD9400000578-0-image-17_1416292683359.jpg
vare sig man kör MC eller åker bil.

Men, våra passager förbi kameraskåpen gör att trafiksäkerhetsarbetet tillåts stanna just där.

Just därför står SMC stilla och stampar, stångar pannan blodig mot ett bilistverk som bara lägger armarna i kors och pekar på hastighetsstatistiken. Allt kan skyllas på hastighet - så länge vi ger dem alibi att inte ta tag i de verkliga problemen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det intressanta är att det är vi som mckollektiv som sitter med någons sorts lösning på framtidens risk att vi inte får finnas kvar. Om vi alla bara kunde hålla oss under radarn, hålla en låg profil, inte gasa som en idiot i tätort och bland folk och inte köra som ett svin förbi kamerorna, det är ju faktiskt väldigt enkla lösningar?

Visst, det är ju ögontjäneri men det gynnar oss som kollektiv, det skulle skapa starka politiska argument som t ex SMC sedan kan använda i debatten och påverka politikerna...

Om vi alla bara kunde låta bli att köra ihjäl oss så att kollektivet blir överrepresenterat i statistiken så ska det nog gå bra att fäktas mot väderkvarnarna på TSV.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du missar punkten.

Fuska går alltid - på alla möjliga vis:

2341CD9400000578-0-image-17_1416292683359.jpg
vare sig man kör MC eller åker bil.

Men, våra passager förbi kameraskåpen gör att trafiksäkerhetsarbetet tillåts stanna just där.

Just därför står SMC stilla och stampar, stångar pannan blodig mot ett bilistverk som bara lägger armarna i kors och pekar på hastighetsstatistiken. Allt kan skyllas på hastighet - så länge vi ger dem alibi att inte ta tag i de verkliga problemen.

Vi har på forumet under alla år uppmanat folk att inte provocera i onödan förbi fartkamerorna. Kanske för döva öron, jag vet inte. Jag vet för egen del att jag ser till att hålla hastighetsgränserna förbi kamerorna på motorcykel även om jag vet att det är riskfritt att inte göra det. Med det sagt vet jag också att jag inte alltid kör lagligt mellan kamerorna vare sig i bil eller mc. Ett spel för gallerierna helt enkelt. Nu ligger jag inte och vansinneskör mellan kamerorna om någon skulle få för sig det. Jag tar höjd för att polisen står där en dag manuellt så att säga. Än har det aldrig hänt att de har stått där och kontrollerat hastigheterna mellan kamerorna under alla år. Synd om jag får säga mitt. Om man hade överraskat ett par gånger kanske man hade sett till att hålla hastigheten mellan skåpen också. Ännu bättre hade varit om man hade skyltat rätt från början - en hastighet som folk kan respektera.

Det är rätt missvisande om man tar och kollar statistiken bara vid kameraskåpen. Det säger ju sig själv att bilisterna kommer att hålla gränserna oftare medan de som kan köra förbi för fort riskfritt som motorcyklar och företagsbilar kan göra det obemärkt (utom statistiken då). Såldes ingen förvånande statistik som presenteras egentligen. Det hade man kunnat förutse redan från början.

Jag är för riktiga trafikpoliser på vägarna som kontrollerar körbeteende och hastighet på trafikfarliga platser.

Om den dagen fullt autonoma fordon tar över trafikmiljön kommer då kommer man troligtvis att förbjuda motorcyklar och bilar som inte har viss trafiksäkerhetsutrustning som är semi autonoma åtminstone. Jag vet inte om det är något som man kan stoppa direkt genom körbeteende idag. Vi ser inte många hästar ute i trafiken mer än som ett rekreationsredskap. Det kanske är så vi får betrakta bilar och motorcyklar i framtiden som inte har någon som helst inbyggd autonom utrustning.

För egen del hoppas jag att det dröjer. Vad som händer om 40 år spelar mindre roll. Då har en nya generationer tagit över stafettpinnen och driver världen enligt deras önskemål och visioner. Jag hade tyckt att det hade varit som att sitta i rullstol fullt frisk med någon som puttar en framåt att låta en autonom bil köra mig dit jag vill i min vardag. Men det är ju för att man är van att köra själv. De som växer upp med autonom teknik kommer säkert till andra slutsatser.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tjatar inte emot något av era goda argument, att blåsa förbi kamerskåp är urbota korkat och borde enbart tillfredställa en sub-26-årings obstinata ådra. Shame on us.

Men hela debatten utstrålar ändå ondska därför att snart får man inte göra sådant som är KEWL längre i Den Stora Nyttans Och Säkerhetens Namn.

För VEM förs alla dessa diskussioner och vad är det för fel i att vilja ha skoj?
Ska vi bara knega på hela livet för att göra någon annan glad för att sedan bara lägga näsan i vädret utan att ha raksträckebottnat, knäskrapat eller kastat sig i havet från någon klippa?

Jag vill kröka och komma fram fort, inte sitta i en vagn som toppar 45km/h iförd frigolithjälm för att ta mig till jobbet på 1,5 timme fritid. Icke.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

Gå upp gå till jobbet jobba jobba äta lunch, samma sak händer i morgon
Jobba åka tricken och sätta sig glo, det är inget liv, det är slaveri
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om vi alla bara kunde låta bli att köra ihjäl oss så att kollektivet blir överrepresenterat i statistiken så ska det nog gå bra att fäktas mot väderkvarnarna på TSV.

Ja och nej. De flesta som dör på hoj saknar körkort, är drogade/fulla, sitter på stulen hoj, beter sig vårdslöst och oftast en kombination av detta. Ca 60% är alltså förare som skiter i försäkringspremier, lagar, trafikregler eller annat som vi andra använder oss av dagligen, dvs dessa kommer inte att påverkas hur mycket vi än sköter oss.
Vad vi kan göra är ju bara att stoppa berusade förare om vi ser någon, inte låna ut hojen, vara noga med att låsa och skydda hojen... ja, det är ungefär allt. Resten är polisens sak...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För oss som har kört länge och vill fortsätta med det är det självklart men vi är tyvärr inte i majoritet.
För de flesta är motorcykeln någonting som är intressant i några år för att sedan gå vidare till något annat intressant...
Varför ska man då i dagens egoistiska värld ta ansvar för något som inte kommer att beröra mig i framtiden?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För oss som har kört länge och vill fortsätta med det är det självklart men vi är tyvärr inte i majoritet.
För de flesta är motorcykeln någonting som är intressant i några år för att sedan gå vidare till något annat intressant...
Varför ska man då i dagens egoistiska värld ta ansvar för något som inte kommer att beröra mig i framtiden?

Är inte det där lite av en mognads och åldersfråga egentligen. När det begav sig på 90- och 2000- talets början så var det många unga som köpte en 1000cc sporthoj direkt och såg sig själva som odödliga som kunde köra ifrån alla utan några större tankar på konsekvenserna. inte bara att de riskerade att köra ihjäl sig själva först och främst utan konsekvenserna av sitt körbeteende på sikt. Den debatt som kom senare och som sedan har fortsatt i oförminskad takt. Lever myndigheterna kvar i det förgångna rent av. Jag tycker att man ser allt färre sporthojar på vägarna. Man ser allt färre ombyggda streetfighters av gamla sporthojar och andra mer potenta nakna hojar. Kör folk ihjäl sig i samma utsträckning numera på den typen av hojar som säljs idag? Om vi skulle exkludera klientelet som Nicklasinorr syftar på ovan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja och nej. De flesta som dör på hoj saknar körkort, är drogade/fulla, sitter på stulen hoj, beter sig vårdslöst och oftast en kombination av detta. Ca 60% är alltså förare som skiter i försäkringspremier, lagar, trafikregler eller annat som vi andra använder oss av dagligen, dvs dessa kommer inte att påverkas hur mycket vi än sköter oss.
Vad vi kan göra är ju bara att stoppa berusade förare om vi ser någon, inte låna ut hojen, vara noga med att låsa och skydda hojen... ja, det är ungefär allt. Resten är polisens sak...

Ja, och ändå är det hela kollektivet som får bära skulden.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Var inte orolig - jag är hoppfull att Staten kommer lösa alla problem - dom jobbar ju alltid för vårt bästa :fakta
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, och ändå är det hela kollektivet som får bära skulden.
Det är alltid kollektivet som får ta smällen. Om jag har MC-utrustning på mig, kör lastbil hem till dig, och slår dig med en golfklubba så kommer det stå att en mc-förare misshandlade dig. Det kan räcka med att jag är med i Linköpings motorsällskap, så långt ifrån enprocentare man kan komma, för att det ska klassas som MC-våld, när jag iklädd balettkläder slår någon med en brödrost på Eriksdalsbadet :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Han har studerat hur några andra länder i Europa arbetar med säkerhet för motorcyklister, bland dem Nederländerna där ägaren av ett fordon hålls ansvarig för fartöverträdelser. Men Wiman vill inte se det systemet i Sverige.

– Det är fel retorik att inte fokusera på den som gör handlingen, tycker Anders Wiman.

Konstigt nog är det inga problem med "ägaransvar" för felparkering.
Nej där skon klämmer är risken för att om man inför ägaransvar skulle myndigheterna i Sverige kunna ställas till svars för saker som drabbar folk i Sverige. T.ex. att du inte fått adekvat behandling för din skada / sjukdom. # Nu slipper dom det därför det krävs att man visar att någon har gjort något fel, brutit mot en instruktion. Och ju fler inblandade, dessto mindre risk för att någon kan ställas till svars.

# Sverige har idag EUs lägsta sjukvård. Det är bara gå in på eurostat
…that Germany had the highest number of hospital beds relative to population size in 2013 (820 beds per 100 000 inhabitants), while Sweden recorded the lowest number (259 beds per 100 000 inhabitants)?
från
http://ec.europa.eu/eurostat/web/main/news/themes-in-the-spotlight/health
OBS för Sverige ingår privatsjukhus statistiken men det fodrar lite snokande på eurostat för att inse detta.
Och det var 2013 som Sverige var sämst i EU.
Sedan det har antalet sjukhusplatser blivit ännu lägre i Sverige.
T.ex. Spenshult Reumatikersjukhus som fanns 2014 har lagts ner
https://www.bing.com/search?q=spens...545D02A5F440D0BFC82EC5685D86AD&FORM=QBLH&sp=3
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Konstigt nog är det inga problem med "ägaransvar" för felparkering.
Nej där skon klämmer är risken för att om man inför ägaransvar skulle myndigheterna i Sverige kunna ställas till svars för saker som drabbar folk i Sverige. T.ex. att du inte fått adekvat behandling för din skada / sjukdom. # Nu slipper dom det därför det krävs att man visar att någon har gjort något fel, brutit mot en instruktion. Och ju fler inblandade, dessto mindre risk för att någon kan ställas till svars.

# Sverige har idag EUs lägsta sjukvård. Det är bara gå in på eurostat

från
http://ec.europa.eu/eurostat/web/main/news/themes-in-the-spotlight/health
OBS för Sverige ingår privatsjukhus men det fodrar lite snokande på eurostat för att inse detta.

Det heter felparkeringsavgift eftersom felparkering inte är ett brott. Fortkörning ger böter eftersom det är ett brott.

Men visst, hypotetiskt sett kan ju grundlagen ändras, eller så kan lagen ändras så att fortkörning inte längre är ett brott.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top