Noll vision - i praktiken

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vinklade frågor = vinklade svar
Uselt!!
Vem står bakom detta trams?

Ps
Kroppstemperatur är enkelt att avläsa med men smartphone som online skickar data till MC, också den online.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vinklade frågor = vinklade svar
Uselt!!
Vem står bakom detta trams?.

I Sverige är det VTI som är samarbetspartner inom "ADAS&ME".

Totalt handlar det om 30 olika organisationer inom 11 EU-länder som skall ta fram automatiserade förarstöd för olika trafikantkategorier. Jag har provat att även skriva in mig som "bilförare" och det är fan inte bättre där.

Samma idealiserade bild, målad i rosenrött och med bara "bra exempel" listade.
"Vinklat" är bara förnamnet, det känns banne mig mer som en sales pitch än en seriös undersökning.
...men, så blir det när alla inblandade vet om att allt redan är klappat och klart - man skall bara försöka lura in fårskocken i fållan "frivilligt" först.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Expressens Jan-Erik Berggren tar tempen på lite av alla dessa hjälpsystem som skall frälsa oss - i framtiden.
http://www.expressen.se/motor/varning-har-den-farliga-tekniken-i-din-bil/

Frågan är hur bra dom är...?

Det är också mycket oklart om vad bilen ser och varnar för, till exempel kan inte Volvos nya S90 se en moped som ligger till höger i din fil. Tesla Model S kan inte se betongblock som står på sidlinjen.

Filkörningsassistenten i dagens utformning är en funktion som jag starkt avråder ifrån att använda.

Men, fältprov pågår. Just precis nu, i ett körfält nära dig. Kanske rent av för nära...?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Expressens Jan-Erik Berggren tar tempen på lite av alla dessa hjälpsystem som skall frälsa oss - i framtiden.
http://www.expressen.se/motor/varning-har-den-farliga-tekniken-i-din-bil/

Frågan är hur bra dom är...?



Men, fältprov pågår. Just precis nu, i ett körfält nära dig. Kanske rent av för nära...?

Perfekt med alla dessa halvdassiga funktioner(farthållare tycker jag iofs är bra). Snart kan vi sitta som mähän bakom ratten och samtidigt förhoppningsvis lägga en kabel, för nog fan kan en toalettfunktion inte vara långt borta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Perfekt med alla dessa halvdassiga funktioner(farthållare tycker jag iofs är bra). Snart kan vi sitta som mähän bakom ratten och samtidigt förhoppningsvis lägga en kabel, för nog fan kan en toalettfunktion inte vara långt borta.

Vadå, snart? Hur många sitter inte och pratar i eller pillar på telefonen? Vi är en liten minoritet... :(


Nästan lika många som kör SportHoj! :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hastighet viktigare än vem som verkligen körde...


Varken Salah Omari eller passageraren Cecilia Duvgren fick någon fråga under rättegången om de kunde peka ut den åtalade som bilens förare.
- Det handlade mest om bilens hastighet. Jag såg inte den åtalade i rättssalen och jag hade inte kunnat säga om det var han som körde bilen. Jag såg förarens ansikte allt för kort tid, säger Cecilia.


http://www.gp.se/nyheter/göteborg/tvivel-om-vem-som-körde-bilen-när-yussuf-dog-1.4293374


..och, tja - kan man skicka fram någon som är nykter istället, så kan ju han ta det villkorliga straffet och dagsböterna istället. Speciellt om man kanske inte har någon officiell inkomst.
Det är billigt att köra ihäl folk.
...så länge man lägger krutet på att ta reda på hastighet istället för att fundera över vem man har att göra med.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hastighet viktigare än vem som verkligen körde...





http://www.gp.se/nyheter/göteborg/tvivel-om-vem-som-körde-bilen-när-yussuf-dog-1.4293374


..och, tja - kan man skicka fram någon som är nykter istället, så kan ju han ta det villkorliga straffet och dagsböterna istället. Speciellt om man kanske inte har någon officiell inkomst.
Det är billigt att köra ihäl folk.
...så länge man lägger krutet på att ta reda på hastighet istället för att fundera över vem man har att göra med.

:huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I GPs serie om slarvigt utredda olyckor kommer vi idag till en MC-krasch som ledde till passagerarens död.

För Mahdis fru, 29-åriga Somayyeh Lashkar Panahi, är sorgen och saknaden ännu stark.
- Det går inte att förstå att det snart är ett år sedan. För mig känns det som det hände i går, säger Somayyeh. Inget kan ge mig min man tillbaka, det är rättvisan jag är ute efter. Det ska inte kunna vara så enkelt att orsaka en annan människas död, och komma helt ostraffad ur det.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/somayyehs-kamp-fick-nytt-liv-i-utredningen-1.4298524

Intressant historia.
Här går verkligen rättsmaskineriets uppfattning om "vårdslöshet i trafik" på kors med vad anhöriga anser är riktigt.
("Vårdslöshet i trafik" är något som lever kvar i många sinne, men är i praktiken numera svårt att bli dömd för. För ungefär 20 år sedan ändrades tolkningen, eftersom det var "svårt brott att utreda". Därefter döms allt färre för just "vårdslöshet i trafik" och åklagare verkar i allt större utsträckning låta bli att ta upp fallen eftersom dom vet hur de utfaller...)

Men, var går gränsen för "olycka" som är "ingens fel" och straffbar klantighet?

Hur man än tolkar de olika utsagorna som föraren kommit med så säger han själv att han bromsat omkull sig. På lite olika sätt, men ändå.

Straffbart att vara en fuck-up? Knappast?
Men om man har ihjäl någon på kuppen?

Hur ser ansvaret ut för passageraren egentligen?

Hade det varit ett tydligare fall för "vårdslöshet i trafik" om föraren själv hade bromsat omkull sig inför ett övergångsställe, och istället haft ihjäl en gångtrafikant som korsade vägen?

Var går gränsen...? Visst är det intressant när man börjar bena i grejerna?
...ja, förutom att någon har dött, då. Though shit.

Nå, vi skall nog inte hoppas för mycket:

Åsbäck beslutade att förundersökningen om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik skall tas upp igen. Han pekade särskilt på att det inte gjorts någon närmare utredning av motorcykelns hastighet.

Utredningen leds nu av kammaråklagare Annika Boman, som begärt en utredning av motorcykelns hastighet.
- Förutom det är det ytterligare några saker som ska kollas. Jag kan inte avgöra när det blir klart, säger Boman.
Min fetning.

Hastighet, hastighet, hastighet. ...och så skall man kolla ytterligare några saker.
Ett år senare. Wow!

På mig verkar det som om inte snubben behärskade sitt fordon, alldeles oavsett hastighet.
Straffbart...?


Edit:
Så här såg det ut när Babe2 här inne uppmärksammade det inträffade:

https://www.sporthoj.com/forum/show...rapportering&p=6271257&viewfull=1#post6271257

Möjlig "trottoarkant" i inledningsskedet.
De plot thickens...
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Säker hastighet" ni minns...?

Bilistverket har ju kommit fram till en "säker hastighet" - för bilister, så klart.

Hyfsat ny bil - med minst airbag och bältesförsträckare skall kunna frontalkrocka med en liknande utrustad personbil i 80 km/h utan att förare eller passagerare nödvändigtvis avlider.

Villkoret är att man sitter korrekt bältad, har stol och ratt riktigt inställt, inga lösa grejer i kupén och inte är sjuk/skör/gammal.

Då har folk en god chans att sitta med näsan i Facebook tills man frontar med någon - utan att behöva dö på kuppen.
Ergo: "säker hastighet"

Det är denna tesen den absoluta huvuddelen av Sveriges trafiksäkerhetsarbete löper längs idag.
"Säker hastighet" - för bilar, alltså.
Detta, tillsammans med vajerkorridorer är det enda man har att komma med idag, och denna patentmedicin smetas på oss alla trafikanter - även oss motorcyklister.

Jag har länge frågat företrädare för doktrinen "säker hastighet" om 80 km/h verkligen är en säker hastighet - men självklart inte fått något svar.

Följdfrågan: om bilistverket i sin nåd skulle kunna vara så artig att föreslå mig en "säker hastighet" att färdas i - men ännu så länge är dom mig svaret skyldiga.

Ändå är detta det enda Trafikverket har att komma med:
Åtgärder selektivt riktade för att skydda bilister från andra bilister. Det görs iinnggeennttiinngg för att öka vår säkerhet - vi oskyddade trafikanter.

Okay, jag hade kunnat leva med det - om det inte vore så att bilistverket TAR säkerhet från oss och ger till de redan skyddade.

Den absoluta lejonparten av dagens trafiksäkerhetstänkande får just den konsekvensen: våra marginaler minskas hela tiden under det som kallas noll vision.

Jag hävdar att det inte existerar någon "säker hastighet" för motorcyklar och att trafiksäkerhetsabetet måste arbetas om i grunden.

"Man kan dö i moppefart" har jag ältat nu i ett decennium snart, för döva öron.

Tyvärr tyvärr tyvärr finns det nu ett smaskigt exempel:


Man död efter svår olycka
VÄSTSVERIGE
En allvarlig olycka inträffade på E20 utanför Skara under lördagsmorgonen, då en mopedist körde in i ett vajerräcke. En 27-årig man dog efter den tragiska olyckan. Anhöriga är underrättade.
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/man-död-efter-svår-olycka-1.4593460


En mopedist fastnar i Trafikverkets dödsräcke och avlider. Hur länge skall vansinnet tillåtas hålla på?




Okay okay - jag vet:

Det kan ha varit en överårig junkie på väg hem från en knarkfest på något astrimmat, eller rent av en storscooter utan skylt. Det vet vi inte.

...men det kunde också varit random ambitiös 15-åring på väg till sitt helgjobb.

Det enda vi vet är att ännu en oskyddad trafikant dött mot Trafikverkets räcken.

Kan man kvävas av halsstarrighet...?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad fan har en moped att göra på E20. Motorväg/trafikled.

Tragiskt men.dessa vägar är förbjudna för långsamgående trafik..

Att sedan morderna moppar är sjukt lätta att få över 120km är en annan sak.

Tragiskt ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske korsade vägen bara? Det finns vajerräcken på olika sorters vägar...
 

italo

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2017
Ort
London, UK.
Hoj
Ingen just nu 2017
En 27-årig man på moped dog efter att ha kört in i ett vajerräcke under på E20 i höjd utanför Skara under lördagsmorgonen.

Vad är det för jävla språk?

Vill tillägga att E20 kring Skara varken är motortrafikled eller motorväg (om inte mitt minne sviker mig) och är fullt laglig att framföra moped på.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad är det för jävla språk?

Vill tillägga att E20 kring Skara varken är motortrafikled eller motorväg (om inte mitt minne sviker mig) och är fullt laglig att framföra moped på.

Japp, det är en av alla dessa bisarra dödsvägar för oskyddade trafikanter där man är inramad i en vajerkorridor utan chans att skapa sig några extra decimeter trygghet, och där det mycket sällan finns annat, säkrare vägalternativ att välja på.

Bilsäkerhet på alla andras bekostnad.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
E20 genom Västergötland är bitvis en otäck väg där man blandar
- bilar som jojo-kör i 125 mellan fartkamerorna (som jag, t ex)
- tung trafik i 80 knyck
- traktorer från åkern bredvid
- tanter/gubbar i 70 knyck i sin Opel Kadett
- moppar
...och säkert något mer som jag inte kommer på just nu.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Handfree i bil är värre än...

...knark?

article-2652015-1E95BB2B00000578-832_634x440.jpg


http://www.dailymail.co.uk/news/art...driving-slows-reaction-times-drink-drugs.html


Trafiksäkerhetsveckan i Tylösand pågår för fullt och det som spiller ut i media är hastighet, hastighet, hastighet.

Nu skall hastigheten i städer sänkas hör jag, och andra säger att detta med "bashastighet" är förlegad - att man skall satsa på "differentierade" som är mer anpassade för platsen.

Well...
Törs man säga att det känns som våra trafikforskare är lite fantasilösa?
Att dom har noll vision, typ.

När det gäller elektronisk distraktion i bil så rapas mantrat "hands-free" upp gång på gång som lösningen på alla problem. "Hade alla bilar hand-free så..."

Titta på diagrammet ovan.
"Drink-drive limit" syftar på Englands 0,8 promillegräns, waaaay högre än våra 0,2 promille.
Att tala i en handfreetelefon avskärmar dig och förlänger din reaktionstid betydligt mycket mer än om du rätt präktigt packad - enligt svenska regler.

...och det skall vi acceptera? Det är något som vår trafikansvariga rekommenderar...?

Något är jävligt skevt i den svenska trafiksäkerhetsdebatten.
Hastighet, hastighet, hastighet...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad är det för jävla språk?

Vill tillägga att E20 kring Skara varken är motortrafikled eller motorväg (om inte mitt minne sviker mig) och är fullt laglig att framföra moped på.

Just fan du har helt rätt o jag har fel det blev ju 2+1 väg där ute på slätten för ett decennium sedan..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och nu ska dom sänka hastigheterna igen: http://www.dn.se/sthlm/40-blir-ny-bashastighet-i-stockholm/
– Vi tar bort 50 som bashastighet och går ner till 40, så 40 och 30 blir de hastigheter vi har i innerstaden, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, till Ekot.Han räknar med att det successiva arbetet kommer att ta ett par år.

ANNONS:
Myndigheten Trafikanalys som utreder sänkt bashastighet ska lämna sitt förslag i oktober.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att den högsta tillåtna hastigheten i tätorter ska sänkas.
– Jag tycker det är viktigt att vi inser att hastighet dödar. Därför ger vi nu också ett uppdrag att se till att utreda förutsättningarna för sänkt bashastighet i Sverige, säger han till Ekot.

Daniel Helldén är han som bland annat ville ta bort några glasskiosker för att dom skymde utsikten från Apple Store :huvet

Samtidigt dog 1056 i fallolyckor förra året, och 70 000 behövde akut sjukhusvård och 230 000 sökte öppenvård pga fall, medan 270 dog i trafiken, http://www.dn.se/arkiv/nyheter/fler-dor-av-fall-an-av-bilolyckor

Ca 1500 personer tar livet av sig varje år, ca 4 om dagen. Det satsas 3 miljoner per år på suicidalforskning, och 100-150 miljoner på trafiksäkerhetsforskning. Det kan jämföras med att man sätter upp trafikkameror i Stockholm för 67 miljoner, som motiveras med att 26 personer dog i länet förra året. Då är varje människa, om det blir noll döda, värd 2,57 miljoner. Varje människa som tar självmord värderas däremot till 2000kr. 2 jävla tusen...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top