Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här har vi en erfarenhet av 2+1-väg: https://www.gd.se/artikel/insandare-i-ambulans-pa-trefaltsvagen

Bland annat:
På den så kallade enkelvägen (endast en körbana) var ambulansföraren tvingad att sänka hastigheten till 80 km/tim på grund av lastbilar som upptog körbanan. På flera enkelsträckor upprepades detta.

Ambulansföraren hörde jag ryta "djävla vägdjävel". Kan man tänka att liv har kunnat räddas om E4 hela sträckan från Söderhamn till Gävle hade varit fyrlfilig? Det vore intressant att få ett svar från vårt trafikverk om detta.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förståeligt att just den tidningens fokus ligger mellan Söderhamn och Gävle, men resten av vägen då...? Det är ytterligare åttio mil till vår östra gräns och fyrtio mil till om man vill norrut, på vägar som faktiskt kallas E4 och E10...?

Nu verkar det som att den sista fristaden längs E4 i Norrbotten ska elimineras. E4 från Kalix till Haparanda har bitvis varit "E4 av det gamla slaget", med mötande trafik och utan mitträcke. Från och med denna sommar massiva vägarbeten. Inte för att förbättra standarden på vägen, men väl för att få dit mitträcken...

Och naturligtvis det vanliga dravlet i lokalmedia med "trafiksäkerhetsförespråkare" som tävlar i superlativ...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förståeligt att just den tidningens fokus ligger mellan Söderhamn och Gävle, men resten av vägen då...? Det är ytterligare åttio mil till vår östra gräns och fyrtio mil till om man vill norrut, på vägar som faktiskt kallas E4 och E10...?

Nu verkar det som att den sista fristaden längs E4 i Norrbotten ska elimineras. E4 från Kalix till Haparanda har bitvis varit "E4 av det gamla slaget", med mötande trafik och utan mitträcke. Från och med denna sommar massiva vägarbeten. Inte för att förbättra standarden på vägen, men väl för att få dit mitträcken...

Och naturligtvis det vanliga dravlet i lokalmedia med "trafiksäkerhetsförespråkare" som tävlar i superlativ...

I framtiden är det elektriska ambulanshelikoptrar som gäller. Obemannade om patienten inte kräver akut vård och kan kliva in själv. :tungan

Men allvarligt så är det idioterna som kör om trots möte som är den stora anledningen. :fakta

Eftersom människan är passiv i Noll Vision och information inte fungerar enligt Tragikvärket finns inget annat alternativ än att fysiskt hindra bilister att köra om trots möte...:(

I ett välutvecklat land med förebyggande trafiksäkerhet skulle poliser på vägarna kunnat få bort det. :fakta

Helljusblink på Autobahn stressade, så det förbjöds. Polisen hade sedan massiv bevakning och bötfällde massor vilket gjorde att det på kort tid försvann.

De få gånger jag färdats på E4 och liknande vägar innan räckena kom upp var omkörning under möte vanligt. Jag har sett några omkörningar under möte samtidigt som mötande också kör om samtidigt som denne blir omkörd.
5 bilar i bredd! :dummer :död :huvet

En arbetskamrat blev av med en backspegel på sin bil av en mötande bil. :gnissla


För min del är det positiva med E4 norrut är att jag nu hittar duktigt i Finland! :crash
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När vi ändå pratar om E4 längs Norrlandskusten - jag gjorde en "coronasäker" bilresa längs den vägen fram och tillbaka till Hufvudstaden för bara några dagar sedan...

Om man valt att lägga bara hälften av budgeten för Västerbottens fartkameror på underhåll så hade man haft en riktigt fin och vacker gammal landsväg istället för en söndereroderad, spårig och guppig skitväg där alla pallnitar för en fartkamera var och varannan kilometer...

Och om man bara lagt en hundradel av denna budget på att informera västernorrländningar om betydelsen av konstant hastighet längs 2+1 väg så hade man inte ens behövt bygga ny motorväg utanför Sundsvall. För helvete - jag trodde norrbottningar var odugliga...! Men när hälften av alla klyktattare tror att 110 km/h betyder 90 km/h på enkelfil och 130 km/h på dubbelfil så framstår ju norrbottningarna som riktigt duktiga...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
När vi ändå pratar om E4 längs Norrlandskusten - jag gjorde en "coronasäker" bilresa längs den vägen fram och tillbaka till Hufvudstaden för bara några dagar sedan...

Om man valt att lägga bara hälften av budgeten för Västerbottens fartkameror på underhåll så hade man haft en riktigt fin och vacker gammal landsväg istället för en söndereroderad, spårig och guppig skitväg där alla pallnitar för en fartkamera var och varannan kilometer...

Och om man bara lagt en hundradel av denna budget på att informera västernorrländningar om betydelsen av konstant hastighet längs 2+1 väg så hade man inte ens behövt bygga ny motorväg utanför Sundsvall. För helvete - jag trodde norrbottningar var odugliga...! Men när hälften av alla klyktattare tror att 110 km/h betyder 90 km/h på enkelfil och 130 km/h på dubbelfil så framstår ju norrbottningarna som riktigt duktiga...

Fenomenet att hastigheten ökar avsevärt när det blir dubbelfiligt och sedan tvärsjunker när det blir enkelfiligt skulle jag vilja att någon beteendevetare forskar i. Är det löss i hjärnbarken som orsakar detta? Är krigsveteraner med PTS överrepresenterade? Finns det en kraftig drogproblematik hos individerna som kör på detta vis, eller är det helt enkelt så att mänskligheten håller på att utrota sig själv av ren dumhet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fenomenet att hastigheten ökar avsevärt när det blir dubbelfiligt och sedan tvärsjunker när det blir enkelfiligt skulle jag vilja att någon beteendevetare forskar i. Är det löss i hjärnbarken som orsakar detta? Är krigsveteraner med PTS överrepresenterade? Finns det en kraftig drogproblematik hos individerna som kör på detta vis, eller är det helt enkelt så att mänskligheten håller på att utrota sig själv av ren dumhet?
Jag tror det handlar om att det är smalt och läskigt på den enkelfiliga delen, och då kör folk långsamt, passar på att kolla av twitter och snap osv, och sen när det blir brett och fint då kan man stå på igen. Lite samma som när folk kör om långtradare, i 85, för att det är så jävla läskigt och trångt bredvid stora fordon :huvet

Jag har en smal och (med stockholmsmått mätt) öde landsväg på min träningsrunda, 2 dagar på raken har jag sett folk som kör om över krön, och båda gångerna fått möte. Klarar man av att få in nyckeln i tändlåset så borde det ju inte vara svårt att räkna ut att just såna ställen är otroligt dåliga att köra om på. Men det finns väl en anledning till att det säljs fler och fler keylessbilar :huvet
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fenomenet att hastigheten ökar avsevärt när det blir dubbelfiligt och sedan tvärsjunker när det blir enkelfiligt skulle jag vilja att någon beteendevetare forskar i. Är det löss i hjärnbarken som orsakar detta? Är krigsveteraner med PTS överrepresenterade? Finns det en kraftig drogproblematik hos individerna som kör på detta vis, eller är det helt enkelt så att mänskligheten håller på att utrota sig själv av ren dumhet?

Osäkerhet/rädsla. När det blir smalt så sjunker hastigheten, när det blir brett så ökar hastigheten. Typ samma psykologi som att de flesta kan gå rakt utan att trilla på en 50 cm bred gång på marken. Är samma gång utan räcken istället 10 meter upp i luften, ja då blir det skakigt och långsamt. De flesta skulle vägra att gå på den, samtidigt som de kan vara tvärsäkra på att inte trilla av en halv meter bred gång.

Här får vi träna - precis som vi hojåkare gör med våra reflexer och rädslor, tex att inte fixera blicken på det vi vill undvika - med att motarbeta våran rädsla för trängre utrymmen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tror inte det krävs nån diagnos för det.
Om man hänger sidvagnsracer på bana känns det inte att gå så fort tills man råkar släpa i backen och det bränner till. Eftersom det är ganska brett utan referenspunkter har man svårt att uppskatta farten.
Precis som när man flyger, på marschhöjd upplever man inte hastigheten, men man är nära marken i lägre hastighet går det fort.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, men det är ju fortfarande ordentligt brett och inte smalare än några andra filer man kör på.
Liknelsen med plankan på hög höjd köper jag, men i fallet med 2-1 är det ju inte en smal planka, utan man går från en 10 meter bred planka till en 5 meter bred. Jaja, bara att bita i den sura läppen och försöka låta bli att skrika rakt ut varje gång det händer.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lastbilstrafiken och jag som kör mycket häst skär tänder över dimwitsen som skall pprreessaa sig förbi efter 400-skylten och gränsla alla pilar som finns - bara för att tappa ner farten från 110 till 100, till 90, till 80, till - ja, vad fan dom tycker är lagom fart mellan dödsräckena. Sedan, när det blir brett sätter dom fart igen - men omkörningarna börjar först när sträckan slutar.

Satan vad jag hatar att köra vajerväg under dagtid när idioterna är ute,
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Lastbilstrafiken och jag som kör mycket häst skär tänder över dimwitsen som skall pprreessaa sig förbi efter 400-skylten och gränsla alla pilar som finns - bara för att tappa ner farten från 110 till 100, till 90, till 80, till - ja, vad fan dom tycker är lagom fart mellan dödsräckena. Sedan, när det blir brett sätter dom fart igen - men omkörningarna börjar först när sträckan slutar.

Satan vad jag hatar att köra vajerväg under dagtid när idioterna är ute,
Mmmm, undrar vad det är som gör att så många inte kan hålla 100 i en fil men måste köra 130 när det är två

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mmmm, undrar vad det är som gör att så många inte kan hålla 100 i en fil men måste köra 130 när det är två

Som någon redan påpekat - det skulle vara intressant om någon gjorde ett seriöst forskningsprojekt kring detta. Mellan Ö-vik och Hudiksvall kan man i så fall hitta fler försöksobjekt än man hinner med...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Självmorden och dödsfallen inom spårbunden trafik ökar: https://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-sjalvmord-pa-jarnvag-forra-aret/

Förra året dog 112 personer i bantrafiken – och 94 av dödsfallen var självmord. Just självmordsförsöken bidrar starkt till att Trafikverket inte kommer att nå halveringsmålet för antalet döda i bantrafiken i år.



Maria Krafft skrev:
– När vi jobbar mot nollvisionen i vägtrafik är det lättare, när vi sätter upp mitträcken vid farliga partier, till exempel. Då ser vi stora effekter direkt. Men när det finns en vilja att ta sig ut på spåret, är det svårare. På det sättet är det här en fråga som berör hela samhället, säger Krafft.
Men att hindra eller försvåra tillträde till spåren ger ändå effekt, säger hon. Stängda plattformar, så som vid pendeltågsstationen vid Odenplan i Stockholm, är ytterligare ett alternativ – som är kostsamt och tar tid. Rörelsedetektorer eller kameror som signalerar om obehöriga är på spåret skulle också kunna hjälpa föraren att bromsa i tid, men ännu är detta inget som tillämpas i Sverige.
– I första hand är strategin att stängsla. Men hela tiden behöver vi fundera på nya angreppssätt. Vi måste hitta tekniska lösningar som blir successivt kostnadseffektiva, säger Maria Krafft.


Lustigt nog verkar det ju alltid finnas pengar till vajervägar, till vajrarna åtminstone, inte alltid till asfalt, och även tåg påverkas väl av naturlagarna, så att lägre hastighet ger minskad risk? 30 borde väl gälla tåg inom tättbebyggt område också, och max 60 om inte tåget går i en säkrad tunnel/inhägnad?

Sist men inte minst:
Det framtida arbetet, där Trafikverket planerar att i högre grad samarbeta med bland annat Folkhälsomyndigheten, handlar inte bara om att minska självmorden i bantrafiken, utan också om lokförarnas arbetsmiljö.
– Det skapar fruktansvärda situationer för den som kör loket. Vi måste hantera frågan ur flera olika perspektiv, säger Krafft.
Hon lägger alltså fokusen på att det är jobbigt för lokförarna, att folk tar livet av sig eller dör i olyckor verkar inte bekomma henne lika mycket. Och hon är alltså trafiksäkerhetsdirektör på Tragikvärket, det känns ju stabilt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hon lägger alltså fokusen på att det är jobbigt för lokförarna, att folk tar livet av sig eller dör i olyckor verkar inte bekomma henne lika mycket. Och hon är alltså trafiksäkerhetsdirektör på Tragikvärket, det känns ju stabilt...

Nu är det aldrig trevligt att köra på människor och som förare kan du inte göra något för att undvika det. Bromsa tar kilometer och undanmanöver går inte.

Nollvisionen, att olyckor får ske men konsekvensen inte blir död eller allvarlig skada, fungerar inte på järnvägen.:fakta
Där måste man förhindra olyckan, precis som för oss på hoj, eftersom även en olycka i låg hastighet kan betyda döden.

Fokus i Noll Vision är bilisters säkerhet annars skulle man inte sätta upp räcken vid farliga partier som räddar en trafikantgrupp men riskerar att döda eller allvarligt skade en annan trafikantgrupp.
Fast då blir det inte lättare. :huvet
Men jobbar man mot en vision och inte för, så kanske det blir så...

– När vi jobbar mot nollvisionen i vägtrafik är det lättare, när vi sätter upp mitträcken vid farliga partier, till exempel. Då ser vi stora effekter direkt. Men när det finns en vilja att ta sig ut på spåret, är det svårare. På det sättet är det här en fråga som berör hela samhället, säger Krafft.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-sjalvmord-pa-jarnvag-forra-aret/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan väl inte handla om så extremt mycket pengar att sätta upp väggar på tunnelbanestationerna och dörrar som öppnas när tåget står still? Det finns ju i andra länder och det handlar om ganska begränsade sträckor.

Kostnaden per sparat liv måste ju bli betydligt lägre än alla dessa mil med vajerräcken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är det aldrig trevligt att köra på människor och som förare kan du inte göra något för att undvika det. Bromsa tar kilometer och undanmanöver går inte.
Nej, jag har full förståelse för det, precis som för räddningstjänsten som måste skrapa ihop resterna, och dom som måste åka hem till föräldrar och familj och berätta att att deras son/dotter/fru/make/... har tagit livet av sig, eller ännu värre, ta med dom till bårhuset för identifikation.

Hade Maria Kraffffftlös sagt att hon ville jobba ihop med FHM för att öka folkhälsan så att folk slutade ta livet av sig så hade jag stöttat henne till fullo, men nu väljer hon att spackla över det hela och ta hand om en av många konsekvenser av att en person mår dåligt, rotorsaken lämnas som vanligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan väl inte handla om så extremt mycket pengar att sätta upp väggar på tunnelbanestationerna och dörrar som öppnas när tåget står still? Det finns ju i andra länder och det handlar om ganska begränsade sträckor.

Kostnaden per sparat liv måste ju bli betydligt lägre än alla dessa mil med vajerräcken.
Ja, eller vägbulor och fartkameror... Men kamerorna kan jag i alla fall förstå, dom drar ju in pengar till staten, sen att dom inte räddar liv är det nog ingen som bryr sig i, men det är ju en bra ursäkt för att sätta upp dom.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ovan nämnda Fru Krafft har väl sällan briljerat med sin kompetens och nu verkar det som att en privatperson är riktigt på krigsstigen mot henne och detta Trafikverk.

För nästan ett år sedan sändes ett TV-program om en farlig kurva på en liten landsväg längst upp i nordöstra Sverige. Vägen är hårt trafikerad av tungt lastade malmtransporter, kurvan är väldigt olycksdrabbad och titt som tätt ligger både malmtransporter såväl som turister på sida i diket. Trots upprepade påringningar från lokalbefolkningen så vägrar Trafikverket att justera tillåten hastighet eller att ens varna för kurvan.

TV-programmet tillkom för att en grupp schweiziska ungdomar blev köttfärs då deras minibuss frontalkrockade med en malmtransport. Bland annat ovan nämnda Fru Krafft intervjuades, med några riktiga grodor och sedvanliga goddag yxskaft svar på journalistens frågor.

Nu verkar det som att en privatperson från södra Sverige har grinat till ordentligt och gjort en JO-anmälan mot Trafikverket, för deras underlåtenhet att göra något trots upprepade påringningar.

https://nsd.se/bli-prenumerant/artikel/wjvp73oj
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är långt ifrån KD i vanliga fall, men den här killen verkar ju faktiskt ha kommit till viss insikt:

Debatt: Laga vägarna i stället för att sänka hastigheten​

Vårt lands vägar håller på att vittra sönder. Trots att åtta av tio transporter går på väg så spricker våra vägar isär och blir allt farligare att köra på. Lösningen är inte att som Trafikverket gör i dag, sänka den tillåtna hastigheten, lösningen är att öka kvaliteten på vägarna, skriver Magnus Jacobsson, KD.

Miljöpartiet hävdar i riksdagen att det svenska vägnätet är färdigbyggt. Vår socialdemokratiske infrastrukturminister började i den senaste interpellationsdebatten på ämnet att i stället prata om tågplaner vars frukter vi eventuellt kan njuta av om tio år.

Vi kristdemokrater ser att vägnätet och underhållet behöver förbättras och utvecklas nu.

På grund av de otillräckliga medel som anslagits tvingas Trafikverket göra snäva prioriteringar i sitt underhåll av vägarna. Konsekvensen blir att storstadsvägar med hög trafik, vägar som bildar sammanhängande stråk genom Sverige och vägar för arbetspendling och dagliga resor prioriteras. Samtidigt försämras tillståndet på lågtrafikerade vägar.

Om inte underhållsnivån förbättras kommer enligt en rapport från Transportföretagen andelen mycket dåliga vägar att öka från 13 procent år 2020 till 32 procent år 2030. Det är lågtrafikerade vägar på landsbygden som främst drabbas av den låga underhållsnivån och därmed blir alltmer eftersatta.

Samtidigt gör prioriteringen av högtrafikerade vägar i storstäder att dessa kan hålla en relativt god standard. I rapporten anges att ”mätt i trafikarbete ökar andelen trafik som går på mycket dåliga vägar från nio till 16 procent mellan 2020 och 2030, samtidigt som andelen trafik som går på bra eller mycket bra vägar ökar från 34 till 68 procent”. Vi står då med ett tudelat vägnät med en polarisering mellan stad och landsbygd.

Dåliga vägar försämrar rörligheten på landsbygden med konsekvenser på arbetsmarknaden i form av uteblivna företagsetableringar. En mycket allvarlig aspekt är också den trafiksäkerhetsmässiga, där ett försämrat väglag ökar risken för trafikolyckor.

Varje sittande regering påstår sig (ofta med hjälp av det allmänt stigande kostnadsläget) satsa mer än tidigare regering. Ändå är vi här idag. Kristdemokraterna vill bryta det här – med vägbeskattning som även medtar den utländska tunga trafiken som idag beskattas i sina hemländer. Vägtrafiken har framtiden för sig och betalar för sig med god marginal. Men för att beskattning ska vara trovärdig behöver vägtrafikens skatter i högre grad stanna på vägen än det gör idag.

Sverige behöver ett vägnät som är säkert att färdas på i hela landet.

Magnus Jacobsson, KD

riksdagsledamot och andre vice ordförande i trafikutskottet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lycka till säger jag...

Frågan har redan lyfts ett antal gånger i norra Sverige. Av politiker i allehanda färger. Av miljardföretag inom basindustrin. Av privatpersoner.

En myndighet fullsatt med uppenbart inkompetenta tjänstemän kombinerat med den rådande politiska klimatpaniken gör det inte väldigt lätt att få till en förändring...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top