Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kunde känna det för att du har erfarenhet, perceptionsförmåga och intresse för bilkörning.

Tänk på alla ointresserade commuters som ligger och balanserar på gränsen till total katastrof utan att en susning om det.
Jag blir alltid så fascinerad när jag är ute och kör bil i regn eller snömodd tex, och jag ligger i en anpassad hastighet och känner hur bilen rör sig lite, den säger att det här är ok, men inte mer tack, och så kommer det bilar och blåser om mig i moms+tull-tempo, hur kan dom ha så jävla mycket bättre fäste än mig? För det måste dom väl ha, om dom kan köra så..?

Och som grädde på moset var det nåt jävla svin som filmade vraket och publicerade på sociala media. Innan räddningstjänsten var på plats.

Sånt gör mig ledsen och besviken på mina medmänniskor. Total brist på respekt och empati som jag ser det.
Ibland kanske öga för öga, tand för tand, eller åtminstone lite omedelbar karma inte vore så fel?

Igår var jag ute och cruisade lite med familjen utanför Uppsala, vi var ute i för god tid och såg oss omkring på lite småvägar. I en dikeskant stod en kvinna med sin cykel uppochner, i snålblåst och regnstänk. Jag stannade, slog på varningsblinkers och joggade fram till henne och frågade om hon behövde hjälp. Nu hade hon visserligen precis fått på kedjan igen, så jag gjorde inget, men den tacksamheten hon utstrålade, den fick mig alldeles varm inombords, i skitvädret. På väg därifrån funderade jag på varför det är så förbannat lätt att stanna och fota, istället för att stanna och hjälpa till? Vad gick fel när vi gick från ett samhälle där VI interagerade och samarbetade med varandra, till ett jag-orienterat land där jaget och mitt alltid står i centrum, nästan gärna på andras bekostnad? :va
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
:va Förordar du huvudleder? Såna där raksträckor som det fanns gott om förr, skyltade till 50 km/h men huvudled så folk kunde blåsa på i 100 km/h mellan barnfamiljshusen. :va

Nej . Mer nivån att man inte har rätt att blunda och panga på rätt ut i en korsning för att man vet att man har företräde.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag blir alltid så fascinerad när jag är ute och kör bil i regn eller snömodd tex, och jag ligger i en anpassad hastighet och känner hur bilen rör sig lite, den säger att det här är ok, men inte mer tack, och så kommer det bilar och blåser om mig i moms+tull-tempo, hur kan dom ha så jävla mycket bättre fäste än mig? För det måste dom väl ha, om dom kan köra så..?

Nope.

Jag kör hårdare än de flesta. Mitt pass/passed-index över 50 mil landsväg brukar ligga på typ 90/10.
Inget jag är stolt över, men heller inget jag skäms över. Det är så det är bara.
Rätt fart spar tid.

Samtidigt är jag petig med däck, och uppmärksam på fästet.

Jag har gjort samma iakttagelse som du, och jag kan med säkerhet säga att dom inte har fäste för farten.

Kolla in i bilarna som passerar!

Fotbollsmorsa som knappast känner till fabrikatet på däcken hon kör med, och än mindre egenskaperna.



Säljare med telefon eller platta i högsta hugg, knapprande in uppgifterna för dagen.

Ung kille halvliggande och med stora hörlurar på skallen.


Själv släppte jag av direkt när jag hörde att det slutade klafsa om hjulen och blev tyst istället.
Dödstyst...

Ett par lätta provbromsningar bekräftar misstanken, och jag buzzar fram sätet några centimeter samt reser upp stolsryggen så mycket som motsvarar ett eller två gammaldags hack, för att få bättre kontakt med bilen.

Snart nog är dom ikapp - rappkillen, excelarkssäljaren och fotbollsmamman i minivanen.

DireCkt när det bli två körfält igen så drar dom förbi.
Ingen av dem lär reflektera över varför bilen som drog förbi med betydande fartöverskott plötsligt kör 50km/h långsammare. Dom håller ju själva hastigheten, so why worry?

Inte ens första bilen i diket verkar väcka några tankar.
Den ligger ju i diket på andra sidan räcket, i motsatta riktningen...

Jag kan bara hoppas att ingen blir allvarligt skadad, att ingen fastnar mellan räckena och hindrar mig - eller att saltbilen redan hunnit ut på nästa påfart - så det börjar klafsa om hjulen igen.




Nej, jag försöker inte förhärliga mig själv.
Jag är inte unik. De flesta av er andra härinne gör samma reflektioner i vardagskörningen.

Den jag vill åt är den aningslöse, den oengagerade, den ointresserade - den som varken bryr sig om sitt eget liv och än mindre andras.
Den jäveln vill jag *rycka naglarna av!*

Edit:
*medvetandegöra*
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den jag vill åt är den aningslöse, den oengagerade, den ointresserade - den som varken bryr sig om sitter eget liv och än mindre andras.
Den jäveln vill jag rycka naglarna av!
Nu har jag inte körkortsböckerna här på jobbet, så jag har inte den exakta ordalydelsen framför mig, men jag minns så pass mycket att det varnades för kalkylerade risker genomgående. Redan som fjunig 16-17-åring tyckte jag att dom var ute och cyklade, i ett nerskitet blå skåp, med en brevlåda hängandes i skägget. Att vara medveten om risken, beräkna sannolikhet och konsekvens, och sedan agera utifrån det måste väl vara bättre än att inte kalkylera på riskerna, kanske inte ens vara medveten om dom? För så fort jag kliver in i en bil/på en hoj så är ju risken alltid högre än om jag sitter kvar hemma i soffan.

Ska jag vara ärlig så vet jag heller inte vad jag har för märke på däcken på bilen, jag vet dimensionen däremot, dom har alltid rätt tryck, och jag vet ganska väl hur dom reagerar i olika väglag och olika situationer, det värderar jag högre än att veta märket ;) Lite är det också för att dom ingick i köpet, annars hade jag haft bättre koll på märket, för då hade jag gjort ett aktivt val av just dom däcken :fakta
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nokian är det enda som duger och att ha nya varje år oavsett slitaget på fjolårets däck..

O ja jag kör oftast fortast oavsett blankis eller 20cm nysnö.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nokian är det enda som duger och att ha nya varje år oavsett slitaget på fjolårets däck..

Hakka 7'orna byttes till x-ice north 4 förra hösten på awd'en och de har fått hänga med denna icke-vinter också. Michelin lyckades verkligen bra här, outstanding. +21 m/s i byarna gjorde det lite spännande på vägen hem idag på 509'an - som lyckligtvis inte har plats för 2-1 (nyrenoverad som den är).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med om Michelin vs Nokian. Dessutom håller Michelin mycket längre, är tystare och känns faktiskt också stabilare...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller med om Michelin vs Nokian. Dessutom håller Michelin mycket längre, är tystare och känns faktiskt också stabilare...

Huruvida Michelin är tystare än Nokian vågar jag inte uttala mig om med säkerhet. (Jag hade dom på olika bilar med olika mycket ljudisolering.
Däremot upplevde jag att fästet i Hakka 7 och X-Ice North 4 är ungefär lika bra.
Med Hakka 7 så var skillnaden i stabilitet mellan sommar och vinterdäcken mycket större än det är med X-Ice.
Min personliga känsla är att Nokian generellt har lite mjukare stommar vilket gör att dom blir lite "svajigare" Det har gällt även med dom sommardäck jag haft från nokian också. Dock är det ärliga däck som signalerar ganska tydligt när dom är på väg att nå gränsen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Körde på hacka 7 och det är verkligen stooor skillnad till det positiva mellan 7-8 nya hacka 9 har annu bättre sidogrepp än vad 8,n har.

Men det är mycket möjligt att michelin gjort en stor slam i år med sitt nya däck.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Körde på hacka 7 och det är verkligen stooor skillnad till det positiva mellan 7-8 nya hacka 9 har annu bättre sidogrepp än vad 8,n har.

Men det är mycket möjligt att michelin gjort en stor slam i år med sitt nya däck.

Att michelin X-ice north 4 är ett väldigt bra däck kan jag bekräfta. Och att Hakkapelitta är bra kan jag också bekräfta.
Generellt sett brukar ju Michelin och Nokian ligga i den absoluta toppen. Det brukar bara vara små marginaler som skiljer dessa åt. Så pass lite att läser man flera tester så kommer det ena att vinna några tester och det andra några. Dvs i valet mellan Michelin eller Nokian skulle jag säga att det handlar inte så mycket om ren prestanda.
Det handlar mer om man tycker om just dom egenskaper som ett visst däck har.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ursäkta att jag stör mitt i däckdiskussionerna, men Sverige, eller rättare sagt Infrastrukturdepartementet och Tomas Eneroth, har vunnit iRAPs pris för en fantastiska och livräddande uppfinningen 2+1-väg med vajerräcke: https://www.irap.org/2020/02/media-release-sweden-awarded-global-innovation-award-2020/

Det här är ju större än upptäckten av Xylocain och penicillin tillsammans, vi räddar världen och sparar så otroligt mycket liv överallt, med denna genialt enkla uppfinning. In med några vägbulor också, så kommer vägarna skapa liv av sig själva :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ursäkta att jag stör mitt i däckdiskussionerna, men Sverige, eller rättare sagt Infrastrukturdepartementet och Tomas Eneroth, har vunnit iRAPs pris för en fantastiska och livräddande uppfinningen 2+1-väg med vajerräcke: https://www.irap.org/2020/02/media-release-sweden-awarded-global-innovation-award-2020/

Det här är ju större än upptäckten av Xylocain och penicillin tillsammans, vi räddar världen och sparar så otroligt mycket liv överallt, med denna genialt enkla uppfinning. In med några vägbulor också, så kommer vägarna skapa liv av sig själva :tummenupp

Och minskar antalet farliga motorcyklister som grädde på moset! :tummenupp

Vadå - Jag dyster! :(
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ursäkta att jag stör mitt i däckdiskussionerna, men Sverige, eller rättare sagt Infrastrukturdepartementet och Tomas Eneroth, har vunnit iRAPs pris för en fantastiska och livräddande uppfinningen 2+1-väg med vajerräcke: https://www.irap.org/2020/02/media-release-sweden-awarded-global-innovation-award-2020/

Det här är ju större än upptäckten av Xylocain och penicillin tillsammans, vi räddar världen och sparar så otroligt mycket liv överallt, med denna genialt enkla uppfinning. In med några vägbulor också, så kommer vägarna skapa liv av sig själva :tummenupp




Vad hette organisationen...? iRAPE...?

Det är i vart fall så det hela känns, som motorcyklist... :zpy
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha då kan man väll anta att wireräcken kommer att fortsätta att byggas ut då dessa blivit uppmärksammade som något positivt och trafiksäkert.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad hette organisationen...? iRAPE...?

Det är i vart fall så det hela känns, som motorcyklist... :zpy
Eller cyklist, fotgängare eller precis vad som helst som inte sitter i en personbil. Vajervägar blir ju virtuella tunnlar för personbilar. Men det kanske är en inlobbning från bilindustrin, så att dom självkrockande bilarna ska ha något att navigera efter, eftersom dom till slut har fattat att en sån där automagisk bil har svårt att hitta referenserna i snömodd?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kanske finns Karma i alla fall :smasha

View attachment 452794

Min farfar som jag aldrig träffat lär ha sagt något i stil med "en stolle i trafiken är oftast inget problem men när två stollar är på samma plats så smäller det".
Enligt Farsan syftade han på två gubbar i lilla Alingsås som på 50-talet lär ha krockat med varandra.
Två gånger dessutom.
Och det fanns knappt några bilar.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Varför inte bara ta bort sebra lagen till att börja med så folk inte kastar sig ut från trottoarer framför bilar o cyklister. Sedan kanske man kan fundera på alla dumskallar som stirrar i mobilen hellre än att inte snubbla gå in i stolpar ramla på trottoar kanter.

Denna veckan såg jag en som stirrade i mobilen på cykel o drog rätt ned i ett djupare dike. det såg minst sagt spektakulärt ut:D

Ja Zebralagen orsakar fler olyckor än innan - förutom att det skapar köer för fordonstrafik och mer utsläpp pga ojämn hastighet. Dessutom tvingades man sänka hastigheten från 70 till 50 på många stora gator i städerna. Redan där började det gå fel...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Körde på hacka 7 och det är verkligen stooor skillnad till det positiva mellan 7-8 nya hacka 9 har annu bättre sidogrepp än vad 8,n har.

Men det är mycket möjligt att michelin gjort en stor slam i år med sitt nya däck.

Gradvis lite bättre för varje ny modell. Dock hade jag problem med en tidig uppsättning 8:eek:r att de slets runt dubben en hel del. Men inte på senare däck. Att jag kör med Nokian har bla med greppet och känslan de sänder genom bilen upp till mig som förare, men också att de behåller dubben oavsett vilken hastighet jag kör, bara de är rätt inkörda. Jag har på flera bilar haft 4, 7 och 8 och utan att en enda dubb lossnat och då har jag ändå kört en bra bit över 200 lite nu och då (ja, när väglag och förhållanden tillåter). Är nu inne på tredje säsongen med 8:eek:r på senaste bilen och de håller greppet lika bra som när de var nya och är i fint skick trots fyrhjulshas i rondeller och fullgasrepor i princip varje dag - bättre kvalitet är svårt att få.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top