Noll vision - i praktiken

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Dom enda som säger att man ska ta en paus är ju mackarna, som vill sälja mer bullar och varmkorv.
Det är ju därför man ska åka elbil...:tummenupp Då stannar man lite oftare.
Jag har slumrat till bakom ratten i en bil. Trots att det är 29 år sen minns jag känslan i kroppen när jag inser att högerhjulen inte är kvar på vägen, men bilen fortfarande rullar i 80-90 km/h. Resten av resan var jag klarvaken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns väl "trötthetsvarnare" i vissa bilar idag. Bra att ha om man inte skulle märka att man är trött.
Japp, jag har det i min bil. Den varnar inte när jag faktiskt är trött, däremot blir den ohyggligt upprörd när jag kör med släp i byig sidvind och måste parera med ratten då och då :gnissla

Det är ju därför man ska åka elbil...:tummenupp Då stannar man lite oftare.
Jag har slumrat till bakom ratten i en bil. Trots att det är 29 år sen minns jag känslan i kroppen när jag inser att högerhjulen inte är kvar på vägen, men bilen fortfarande rullar i 80-90 km/h. Resten av resan var jag klarvaken.
Been there, fast 22 år sedan, jag körde dock rakt fram, jag somnade i början på en flygraka och vaknade 1,5km senare. Sen tog jag en paus! Vilket jag borde ha gjort långt tidigare, klockan var 3-4 någonting en sommarnatt.
 

Otech

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2020
Ort
Lerum
Hoj
2007 Kawasaki Vulcan 1600 Mean Streak
På tal om Noll vision; Insåg nu i somras då jag tog mc-kort det smått bisarra i att jag faktiskt kan åka till trafikverket i min bil, göra teori-provet (MC) och misslyckas totalt så det är bevisat att jag inte kan trafikregler etc och sen ändå sätta mig i min bil och köra hem... :3freak:huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På tal om Noll vision; Insåg nu i somras då jag tog mc-kort det smått bisarra i att jag faktiskt kan åka till trafikverket i min bil, göra teori-provet (MC) och misslyckas totalt så det är bevisat att jag inte kan trafikregler etc och sen ändå sätta mig i min bil och köra hem... :3freak:huvet
Mig veterligen blir du inte av med kortet om du inte klarar uppkörningen heller, det är bara att rulla upp hojen på släpet igen och köra hem :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Japp, jag har det i min bil. Den varnar inte när jag faktiskt är trött, däremot blir den ohyggligt upprörd när jag kör med släp i byig sidvind och måste parera med ratten då och då :gnissla

Precis min erfarenhet.
Jag har kört lååångt över mina vanliga etapper för att försöka trigga den där jävla kaffekoppen, men inte då. Till sist ledsnade jag på tröttheten och kunde inte försvara testet längre, utan gick ut i friska luften.

Med hästakärran på så hinner jag precis få i sexan när det plingar till och jag får en påminnelse att jag är trött och borde ta en paus.
Yeah right...

Bara att skita i? Jo visst.
Men tänk om man möter någon som verkligen tror att det är en trötthetmätare i bilen och litar på den?
Fortsätter köra trots att man borde stannat för länge sedan...?

Vad är nyttan med en släppåminnare utformad som en kaffekopp? Nettonyttan?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här skall det bli nya fartkameror!

eoLzmqL.jpg


Både stolpe och elskåp är oeftergivliga och står inom det "vägområde" som skall hållas fritt och rent från farliga föremål.
Så här har det sett ut i månader, helt outmärkt, precis brevid körbanan.

Hade varit roligt att polisanmäla...

När kameran kommer upp kanske man kompletterar med räcke, för att skydda kameran.
Då blir det istället ett tjugotal stolpar, ändå närmare körbanan, där varje enskild stolpe är dödlig för oss motorcyklister.

Trafiksäkerhet?
För alla...?

Plats: Götlunda, gamla E3an.
Det ser dock likadant över hela landet.
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Här skall det bli nya fartkameror!

eoLzmqL.jpg


Både stolpe och elskåp är oeftergivliga och står inom det "vägområde" som skall hållas fritt och rent från farliga föremål.
Så här har det sett ut i månader, helt outmärkt, precis brevid körbanan.

Hade varit roligt att polisanmäla...

När kameran kommer upp kanske man kompletterar med räcke, för att skydda kameran.
Då blir det istället ett tjugotal stolpar, ändå närmare körbanan, där varje enskild stolpe är dödlig för oss motorcyklister.

Trafiksäkerhet?
För alla...?

Plats: Götlunda, gamla E3an.
Det ser dock likadant över hela landet.
Usch. Gör ont i mc-hjärtat att se!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi blev av med 2 kameraskåp förra året två trailer dragare blev så chockade av blixten att dom panik väjde rakt över kameraskåpet o rakt över diken ut på gärdet.. soprent på grejor så med 60tons trafik vikt ger stolparna med sig.. det hjälper ju inte oss dock.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Raderad medlem 51742

Guest
Då borde väl samma sak gälla alla brott? En låginkomsttagare utan buffert förlorar ju mer på att sitta på kåken eller betala andra böter än vad någon som är tjänar mycket och har kunnat spara undan en del. Kanske allt i samhället ska vara inkomstbaserat? Då borde ju frugan handla maten eftersom hon tjänar lite mindre än mig tex :tummenupp

Ränderna går aldrig ur VPK :huvet

Nu har vi ju visserligen redan dagsböter (som är inkomstbaserade) för brott enligt brottsbalken, men för övrigt håller jag med om resonemanget :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför bara se till ekonomi. Vissa påverkas mer/mindre än andra på alla möjliga plan av tex ett fängelsestraff.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Självklart ska vi inte ha olika bötesbelopp baserat på inkomst. Ska mjölk och sjukvård kosta olika beroende av inkomst också? De som har mer i plånboken har oftast inte fått det gratis. Det har kostat studier och kanske en lång karriär.

Det glöms också jävligt fort att höginkomsttagare betalar in mer skatt, oftast är mindre sjuka, mer sällan i behov av samhällets resurser och innebär inkomster för stat och kommun att spendera på de som har det tuffare.

Så jävla småsint.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då borde väl samma sak gälla alla brott? En låginkomsttagare utan buffert förlorar ju mer på att sitta på kåken eller betala andra böter än vad någon som är tjänar mycket och har kunnat spara undan en del. Kanske allt i samhället ska vara inkomstbaserat? Då borde ju frugan handla maten eftersom hon tjänar lite mindre än mig tex :tummenupp

Ränderna går aldrig ur VPK :huvet

Fast om man tänker sig att tid är pengar så är dagsböter generellt sett mer rättvist.

Gör man brott som ger fängelsestraff så för man sitta av samma tid oavsett vilken inkomst man har.

Böter tar ju olika lång tid att jobba in beroende på vilken inkomst man har så generellt sett är det ju mer rättvist. Men så finns det ju undantagen, egenföretagare som tar ut låg lön, svartarbetaren och säkert en rad andra.

Med tanke på hur mycket folk idag belånar sig så tror jag att en höginkomsttagare vanligtvis har mer att förlora på att sitta i fängelse, bortsett från det rent nominella beloppet på lönen.

Egentligen har jag ingen bestämd uppfattning om frågan men jag tycker inte riktigt att ni ser frågan objektivt.

EDIT:
Eller jo, eftersom det antagligen bara kommer leda till höjda böter och inte kommer leda till sänkta böter ens för den med noll i inkomst enligt devisen att politikerna bara ser oss som mjölkkor så är nog även jag emot dagsböter.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett fängelsestraff på tex 3 år påverkar olika personer olika, precis som tex böter på 5000 kr.
Varför skulle bara ekonomiska straff differentieras?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett fängelsestraff på tex 3 år påverkar olika personer olika, precis som tex böter på 5000 kr.
Varför skulle bara ekonomiska straff differentieras?

Jag tror att en höginkomsttagare påverkas hårdare av 3år än en låginkomsttagare.

Ingen av dom har råd att behålla sin bostad, bil etc ifall de har lån och när de väl har avtjänat sitt straff så tror jag det är lättare som kåkfarare att hitta ett nytt likvärdigt jobb för låginkomsttagaren.

Den som ska anställa en städare bryr sig nog mindre om det är en 3års lucka i ett CV än den som ska anställa en VD.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Då fortkörningsbot är till för att stävja ett felaktigt beteende kan jag nog tycka att det borde ha någon slags inkomst/förmögenhetsprövning...
Ska å andra sidan folk med stora skulder rentav få tillbaka pengar då? :D

Fast om vi nu tar den finska modellen, kommer vi även få deras regler för indragning av körkort? :)

StitchIt_20200802092701_515.png
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror att en höginkomsttagare påverkas hårdare av 3år än en låginkomsttagare.

Ingen av dom har råd att behålla sin bostad, bil etc ifall de har lån och när de väl har avtjänat sitt straff så tror jag det är lättare som kåkfarare att hitta ett nytt likvärdigt jobb för låginkomsttagaren.

Den som ska anställa en städare bryr sig nog mindre om det är en 3års lucka i ett CV än den som ska anställa en VD.

3 års lucka?
Jag tog mig tid att resa och uppleva världen, hitta mig själv och min plats i universum.
Idiotsäkert!

Nej man jag tänker att det är så mycket annat som påverkar än det ekonomiska(höginkomsttagare/låginkomsttagare). Någon är lite orolig och nervös som person och tar fängelsevistelsen hårdare rent psykiskt. Kanske får höga stressnivåer, högt blodtryck, blir deprimerad osv.
Någon kanske har en dement mamma i Ängelholm den tar hand om. Hur ska det gå för henne nu?
Osv, osv.

Lika straff för lika brott innebär inte att straffet upplevs lika av alla som blir straffade. Ska vi parera någon form av upplevelse/konsekvens av straffet det så är det betydligt fler parametrar än inkomst vi ska ta hänsyn till.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top