Sidan 33 av 37 FörstaFörsta ... 82728293031323334353637 SistaSista
Resultat 641 till 660 av 724
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Visserligen 7 år gamla data, men ändå:

Trötthet bakom ratten är en företeelse som inte underordnar sig någon exakt vetenskap och därför förekommer rätt många varierande uppgifter om risker och olyckstal. Här är några fakta som är mer eller mindre belagda:» Upp till 30 procent av alla trafikolyckor tros vara trötthetsrelaterade.
    » Minst 50 personer dör i dessa olyckor.
    » Störst risk att somna bakom ratten är det mellan klockan 3 och 5 på morgonen.
    » Främsta riskgruppen är män mellan 18 och 24 år.
    » Yngre förare faller lättare i sömn.

» Fler än var tionde bilförare har somnat eller nästan somnat under körning enligt en enkät förra året.
    https://www.vibilagare.se/reportage/...m-ratten-36483

Dom enda som säger att man ska ta en paus är ju mackarna, som vill sälja mer bullar och varmkorv.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Visserligen 7 år gamla data, men ändå:

https://www.vibilagare.se/reportage/...m-ratten-36483

Dom enda som säger att man ska ta en paus är ju mackarna, som vill sälja mer bullar och varmkorv.
    Finns väl "trötthetsvarnare" i vissa bilar idag. Bra att ha om man inte skulle märka att man är trött.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Det är ju därför man ska åka elbil... Då stannar man lite oftare.
    Jag har slumrat till bakom ratten i en bil. Trots att det är 29 år sen minns jag känslan i kroppen när jag inser att högerhjulen inte är kvar på vägen, men bilen fortfarande rullar i 80-90 km/h. Resten av resan var jag klarvaken.

Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Finns väl "trötthetsvarnare" i vissa bilar idag. Bra att ha om man inte skulle märka att man är trött.
    Japp, jag har det i min bil. Den varnar inte när jag faktiskt är trött, däremot blir den ohyggligt upprörd när jag kör med släp i byig sidvind och måste parera med ratten då och då

Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Det är ju därför man ska åka elbil... Då stannar man lite oftare.
    Jag har slumrat till bakom ratten i en bil. Trots att det är 29 år sen minns jag känslan i kroppen när jag inser att högerhjulen inte är kvar på vägen, men bilen fortfarande rullar i 80-90 km/h. Resten av resan var jag klarvaken.
    Been there, fast 22 år sedan, jag körde dock rakt fram, jag somnade i början på en flygraka och vaknade 1,5km senare. Sen tog jag en paus! Vilket jag borde ha gjort långt tidigare, klockan var 3-4 någonting en sommarnatt.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Medlem
    Reg.datum
    jan 2020
    Hoj
    2007 Kawasaki Vulcan 1600 Mean Streak
    På tal om Noll vision; Insåg nu i somras då jag tog mc-kort det smått bisarra i att jag faktiskt kan åka till trafikverket i min bil, göra teori-provet (MC) och misslyckas totalt så det är bevisat att jag inte kan trafikregler etc och sen ändå sätta mig i min bil och köra hem...

Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av Otech Visa inlägg
    På tal om Noll vision; Insåg nu i somras då jag tog mc-kort det smått bisarra i att jag faktiskt kan åka till trafikverket i min bil, göra teori-provet (MC) och misslyckas totalt så det är bevisat att jag inte kan trafikregler etc och sen ändå sätta mig i min bil och köra hem...
    Mig veterligen blir du inte av med kortet om du inte klarar uppkörningen heller, det är bara att rulla upp hojen på släpet igen och köra hem

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Japp, jag har det i min bil. Den varnar inte när jag faktiskt är trött, däremot blir den ohyggligt upprörd när jag kör med släp i byig sidvind och måste parera med ratten då och då
    Precis min erfarenhet.
    Jag har kört lååångt över mina vanliga etapper för att försöka trigga den där jävla kaffekoppen, men inte då. Till sist ledsnade jag på tröttheten och kunde inte försvara testet längre, utan gick ut i friska luften.

Med hästakärran på så hinner jag precis få i sexan när det plingar till och jag får en påminnelse att jag är trött och borde ta en paus.
    Yeah right...

Bara att skita i? Jo visst.
    Men tänk om man möter någon som verkligen tror att det är en trötthetmätare i bilen och litar på den?
    Fortsätter köra trots att man borde stannat för länge sedan...?

Vad är nyttan med en släppåminnare utformad som en kaffekopp? Nettonyttan?
    Senast redigerat av notrightrider den 2020-01-29 klockan 13:58.
    IBA #40701

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Här skall det bli nya fartkameror!

Både stolpe och elskåp är oeftergivliga och står inom det "vägområde" som skall hållas fritt och rent från farliga föremål.
    Så här har det sett ut i månader, helt outmärkt, precis brevid körbanan.

Hade varit roligt att polisanmäla...

När kameran kommer upp kanske man kompletterar med räcke, för att skydda kameran.
    Då blir det istället ett tjugotal stolpar, ändå närmare körbanan, där varje enskild stolpe är dödlig för oss motorcyklister.

Trafiksäkerhet?
    För alla...?

Plats: Götlunda, gamla E3an.
    Det ser dock likadant över hela landet.
    IBA #40701

Medlem Falk1ns avatar
    Reg.datum
    apr 2019
    Hoj
    BMW R1200GS
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Här skall det bli nya fartkameror!

Både stolpe och elskåp är oeftergivliga och står inom det "vägområde" som skall hållas fritt och rent från farliga föremål.
    Så här har det sett ut i månader, helt outmärkt, precis brevid körbanan.

Hade varit roligt att polisanmäla...

När kameran kommer upp kanske man kompletterar med räcke, för att skydda kameran.
    Då blir det istället ett tjugotal stolpar, ändå närmare körbanan, där varje enskild stolpe är dödlig för oss motorcyklister.

Trafiksäkerhet?
    För alla...?

Plats: Götlunda, gamla E3an.
    Det ser dock likadant över hela landet.
    Usch. Gör ont i mc-hjärtat att se!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Vi blev av med 2 kameraskåp förra året två trailer dragare blev så chockade av blixten att dom panik väjde rakt över kameraskåpet o rakt över diken ut på gärdet.. soprent på grejor så med 60tons trafik vikt ger stolparna med sig.. det hjälper ju inte oss dock.

Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Då borde väl samma sak gälla alla brott? En låginkomsttagare utan buffert förlorar ju mer på att sitta på kåken eller betala andra böter än vad någon som är tjänar mycket och har kunnat spara undan en del. Kanske allt i samhället ska vara inkomstbaserat? Då borde ju frugan handla maten eftersom hon tjänar lite mindre än mig tex

Ränderna går aldrig ur VPK

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Då borde väl samma sak gälla alla brott? En låginkomsttagare utan buffert förlorar ju mer på att sitta på kåken eller betala andra böter än vad någon som är tjänar mycket och har kunnat spara undan en del. Kanske allt i samhället ska vara inkomstbaserat? Då borde ju frugan handla maten eftersom hon tjänar lite mindre än mig tex

Nu har vi ju visserligen redan dagsböter (som är inkomstbaserade) för brott enligt brottsbalken, men för övrigt håller jag med om resonemanget

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Varför bara se till ekonomi. Vissa påverkas mer/mindre än andra på alla möjliga plan av tex ett fängelsestraff.

Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Varför bara se till ekonomi. Vissa påverkas mer/mindre än andra på alla möjliga plan av tex ett fängelsestraff.
    Ja, vi har ju det här fallet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...visas-mordaren Då skulle ju straffet vara större att frige honom? Hemlösa som vill ha en säng och krubb, ska dom inte få fängelse som straff?

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Självklart ska vi inte ha olika bötesbelopp baserat på inkomst. Ska mjölk och sjukvård kosta olika beroende av inkomst också? De som har mer i plånboken har oftast inte fått det gratis. Det har kostat studier och kanske en lång karriär.

Det glöms också jävligt fort att höginkomsttagare betalar in mer skatt, oftast är mindre sjuka, mer sällan i behov av samhällets resurser och innebär inkomster för stat och kommun att spendera på de som har det tuffare.

Så jävla småsint.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen

Fast om man tänker sig att tid är pengar så är dagsböter generellt sett mer rättvist.

Gör man brott som ger fängelsestraff så för man sitta av samma tid oavsett vilken inkomst man har.

Böter tar ju olika lång tid att jobba in beroende på vilken inkomst man har så generellt sett är det ju mer rättvist. Men så finns det ju undantagen, egenföretagare som tar ut låg lön, svartarbetaren och säkert en rad andra.

Med tanke på hur mycket folk idag belånar sig så tror jag att en höginkomsttagare vanligtvis har mer att förlora på att sitta i fängelse, bortsett från det rent nominella beloppet på lönen.

Egentligen har jag ingen bestämd uppfattning om frågan men jag tycker inte riktigt att ni ser frågan objektivt.

EDIT:
    Eller jo, eftersom det antagligen bara kommer leda till höjda böter och inte kommer leda till sänkta böter ens för den med noll i inkomst enligt devisen att politikerna bara ser oss som mjölkkor så är nog även jag emot dagsböter.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2020-02-08 klockan 21:13.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Ett fängelsestraff på tex 3 år påverkar olika personer olika, precis som tex böter på 5000 kr.
    Varför skulle bara ekonomiska straff differentieras?

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Ett fängelsestraff på tex 3 år påverkar olika personer olika, precis som tex böter på 5000 kr.
    Varför skulle bara ekonomiska straff differentieras?
    Jag tror att en höginkomsttagare påverkas hårdare av 3år än en låginkomsttagare.

Ingen av dom har råd att behålla sin bostad, bil etc ifall de har lån och när de väl har avtjänat sitt straff så tror jag det är lättare som kåkfarare att hitta ett nytt likvärdigt jobb för låginkomsttagaren.

Den som ska anställa en städare bryr sig nog mindre om det är en 3års lucka i ett CV än den som ska anställa en VD.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Då fortkörningsbot är till för att stävja ett felaktigt beteende kan jag nog tycka att det borde ha någon slags inkomst/förmögenhetsprövning...
    Ska å andra sidan folk med stora skulder rentav få tillbaka pengar då?

Fast om vi nu tar den finska modellen, kommer vi även få deras regler för indragning av körkort?

Klicka på bilden för en större version

Namn:	StitchIt_20200802092701_515.png
Visningar:	46
Storlek:	595,5 KB
Id:	452630
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-02-09 klockan 19:58.

Sidan 33 av 37 FörstaFörsta ... 82728293031323334353637 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

DÄR VAR DET !! Lite som jag trorr hela tiden men inte kunnat återskapa.... och efter filmsnutten ovan var det riktigt svårt att få det att hända igen. Så den ä [...]

Brutale
Vill du annonsera ovan? Klicka här