Noll vision - i praktiken

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kan inte låta bli att undra.....
Har hastighetssänkningar blivit ett sätt att hantera det faktum att folk kör illa?
Så när man misslyckas med att minska antalet olyckor sänker man hastigheten för att minska konsekvenserna av dem.

Inte så kul när man om och om igen får läsa lokala notiser som dessa, sällan anges någon trolig orsak...

Måste sitta otroligt starka magneter i vajerräcken som kan dra till sej "oskyldiga" bilar :död

190910.png191118.png170506.png190801.png190126.png190430.png191116.png191106.png
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan inte låta bli att undra.....
Har hastighetssänkningar blivit ett sätt att hantera det faktum att folk kör illa?
Så när man misslyckas med att minska antalet olyckor sänker man hastigheten för att minska konsekvenserna av dem.

Inte så kul när man om och om igen får läsa lokala notiser som dessa, sällan anges någon trolig orsak...

Måste sitta otroligt starka magneter i vajerräcken som kan dra till sej "oskyldiga" bilar :död

View attachment 451497View attachment 451498View attachment 451499View attachment 451500View attachment 451501View attachment 451502View attachment 451503View attachment 451504

Jag vet inte om jag sagt det tidigare men det är inte Nollvisionen att minska antalet olyckor utan konsekvenserna av en olycka ska vara noll döda och allvarligt skadade! :7peta

För bilister alltså, vajerräcken minskar antalet döda och allvarligt skadade bilister på bekostnad av motorcyklisters säkerhet. :fakta

Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.:tummenupp
Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.
Ja, om det handlar om bilister alltså... :huvet
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vet inte om jag sagt det tidigare men det är inte Nollvisionen att minska antalet olyckor utan konsekvenserna av en olycka ska vara noll döda och allvarligt skadade! :7peta

För bilister alltså, vajerräcken minskar antalet döda och allvarligt skadade bilister på bekostnad av motorcyklisters säkerhet. :fakta

Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.:tummenupp
Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.
Ja, om det handlar om bilister alltså... :huvet
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/
Jodå, du har helt rätt, tyvärr :)
Givetvis är det bra om man inte skadas när en olycka sker men det tänket fungerar ju inte när man blandar olika fordonsslag med oskyddade trafikanter.
Då måste det även finnas en vision att inte olyckor sker överhuvud taget, har man inte det är det ett inbyggt systemfel.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Anledningen till att Trafikverket kommer undan med detta tankesätt är att hela vårt svenska samhälle sedan ca 50 år tillbaka är så marinerat i en i grunden totalitär ideologi, kombinerat med en konformistisk befolkning. Det gör att vi i mycket högre grad än andra länder accepterar att staten vet vårt bästa och därför skall styra våra liv, även om det påverkar individen negativt. Med den utgångspunkten kan fåtalet alltid offras om det sker för ett gott syfte som påstås gynna flertalet. Den som påstår är förstås staten och det får inte ifrågasättas.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Anledningen till att Trafikverket kommer undan med detta tankesätt är att hela vårt svenska samhälle sedan ca 50 år tillbaka är så marinerat i en i grunden totalitär ideologi, kombinerat med en konformistisk befolkning. Det gör att vi i mycket högre grad än andra länder accepterar att staten vet vårt bästa och därför skall styra våra liv, även om det påverkar individen negativt. Med den utgångspunkten kan fåtalet alltid offras om det sker för ett gott syfte som påstås gynna flertalet. Den som påstår är förstås staten och det får inte ifrågasättas.

Ligger mycket i det du skriver, men risken man tar när man sänker hastigheterna är att trafikanterna inte längre respekterar dem. I synnerhet när det inte finns övervakning nog att se till att hastighetsgränserna efterlevs.

Kanske upplever t om trafikpoliserna själva tillslut att det är löjeväckande låga gränser i förhållande till bilpark och väglag och bara gör sina kontroller för att blidka arbetsgivaren och uppfylla kvoten som sedan kan rapportera uppåt.

De verkar inte direkt övernitiska om man ska vara ärlig redan idag. De har andra prioriteringar än hastighetsöverträdelser. Underbemannade som de är.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ligger mycket i det du skriver, men risken man tar när man sänker hastigheterna är att trafikanterna inte längre respekterar dem. I synnerhet när det inte finns övervakning nog att se till att hastighetsgränserna efterlevs.

Kanske upplever t om trafikpoliserna själva tillslut att det är löjeväckande låga gränser i förhållande till bilpark och väglag och bara gör sina kontroller för att blidka arbetsgivaren och uppfylla kvoten som sedan kan rapportera uppåt.

De verkar inte direkt övernitiska om man ska vara ärlig redan idag. De har andra prioriteringar än hastighetsöverträdelser. Underbemannade som de är.

Så är det. Att vara konformistisk innebär inte nödvändigtvis att vi agerar i enlighet med statens önskemål. Det viktiga är att det utåt sett ser ut som att vi gör det. När det kommer till kritan är ingen beredd att på riktigt opponera sig för att ändra på systemet så att det tar en annan riktning och skulle någon mot förmodan försöka blir denne snabbt nedtryckt i skoskaften igen. De politiska tjänstemännen på Trafikverket kan således fortsätta i samma anda, år efter år.

Det kan för övrigt tyckas irrationellt att sänka hastighetsgränserna när de ändå inte efterlevs, men jag skulle tro att det enbart handlar om att metoderna för att få människor att följa hastighetsgränserna ännu inte är fullt utvecklade. T ex så finns i Trafikverkets långsiktiga strategi ett successivt införande av geofencing där det blir omöjligt att köra snabbare än gällande hastighetsgräns. En annan teknik som redan används i begränsad skala är försäkringspremie kopplat till automatisk övervakning av körprofil, vilket jag vill minnas diskuterats flitigt i bl.a. den här tråden tidigare.

Är man Maoist, vilket vi i särskilt hög utsträckning är just i Sverige, är det ju en fantastisk tanke att kunna programmera in ett för mänskligheten högre mål i maskinernas algoritmer och sedan låta detta mål kontrollera befolkningen. Naturligtvis är det ingen annan än staten som kan bestämma vad ett sådant högre mål skall vara.
 
Last edited by a moderator:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Några saker har slagit mig när jag tittar mig omkring i trafikmiljön:
Om någon svänger tight framför en annan bil så bromsar man inte, man fortsätter med samma tempo som innan, möjligen tutar eller blinkar man med helljuset. Jag ska ju inte behöva ändra mig för att du gör fel. Det syns ju extra tydligt i mörker, och man hör om dubbdäck börjar bromsa.

Folk planerar sin körning sämre och sämre, man läser inte av trafikmiljön runt omkring sig, istället kan man köra om 50m före ett rödljus och sen glida med låsta hjul mot korsningen.

Motorvägar, med planfria korsningar, viltstängsel mm har belysning som ger dagsljus mitt i natten, men ju mindre vägarna är, och ju mer oskyddade trafikanter det är, desto sämre belysning är det. Många korsningar i villakvarter är ju kolsvarta, där det rör sig allt från barn till husdjur. Visserligen är det inte statens vägar, men Tragikvärket utfärdar ju ändå riktlinjer, och det är sällan man ser trasiga lampor över en motorväg, på småvägarna så är dom trasiga år ut och år in utan att någon lagar dom.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ligger mycket i det du skriver, men risken man tar när man sänker hastigheterna är att trafikanterna inte längre respekterar dem. I synnerhet när det inte finns övervakning nog att se till att hastighetsgränserna efterlevs.

Kanske upplever t om trafikpoliserna själva tillslut att det är löjeväckande låga gränser i förhållande till bilpark och väglag och bara gör sina kontroller för att blidka arbetsgivaren och uppfylla kvoten som sedan kan rapportera uppåt.

De verkar inte direkt övernitiska om man ska vara ärlig redan idag. De har andra prioriteringar än hastighetsöverträdelser. Underbemannade som de är.

Om majoriteten bryter mot en lag eller regel kan man ifrågasätta om det är en bra lag eller regel. Det bör vara så att en lag eller regel är enkel att förstå och känns rimlig att hålla sig till, annars är det en dålig regel eller lag. I regel. Tycker jag. :D
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om majoriteten bryter mot en lag eller regel kan man ifrågasätta om det är en bra lag eller regel. Det bör vara så att en lag eller regel är enkel att förstå och känns rimlig att hålla sig till, annars är det en dålig regel eller lag. I regel. Tycker jag. :D

Trafikverket (och ytterst våra politiker och vi som väljer dem) har gång på gång visat att de inte tänker så. Antaganden om hastighet i nollvisionen får inte ifrågasättas, utan utgångspunkten är alltid att diskutera ytterligare metoder för att uppnå maximal måluppfyllnad.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag vet inte om jag sagt det tidigare men det är inte Nollvisionen att minska antalet olyckor utan konsekvenserna av en olycka ska vara noll döda och allvarligt skadade! :7peta

För bilister alltså, vajerräcken minskar antalet döda och allvarligt skadade bilister på bekostnad av motorcyklisters säkerhet. :fakta

Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.:tummenupp
Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.
Ja, om det handlar om bilister alltså... :huvet
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/

Njae. Inte specifikt konsekvenserna utan hänseende till antalet olyckor?

Utgångspunkten för Nollvisionen är det etiska ställningstagandet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

I ovan tänker jag att både minskade konsekvenser och minskat antal olyckor passar in?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Njae. Inte specifikt konsekvenserna utan hänseende till antalet olyckor?



I ovan tänker jag att både minskade konsekvenser och minskat antal olyckor passar in?

https://www.youtube.com/watch?v=B5VflJtOUDg
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/

Var hittar du att olyckor ska minska?
Var hittar du att människan är delaktig?
Var hittar du att människan ska bli bättre trafikant?

Det är Noll Vision att inte människan finns med annat än som en siffra i antalet död eller svårt skadad.

Det är Noll Vision att inte man informerar om hur vi som trafikanter kan bli bättre i trafiken.

Det är Noll Vision att inte se mer än siffra på ett antal döda i trafiken.

Trafiksäkerhetsverket informerade och försökte minska antalet olyckor, och därmed i förlängningen, antalet döda och skadade.

Nu är säkerhet borta och antalet olyckor får öka bara antalet dödade och svårt skadade inte gör det... :(

För om konsekvenserna av de ökade antalet olyckor inte blir död eller allvarligt skada är Nollvisionen uppfylld! :7peta

Noll Vision, särskilt för oss som kör motorcykel! :huvet

Vi kan tänka att Tragikvärket vill vårt bästa men det är siffrorna de bryr sig om! :(
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://www.youtube.com/watch?v=B5VflJtOUDg
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/

Var hittar du att olyckor ska minska?
Var hittar du att människan är delaktig?
Var hittar du att människan ska bli bättre trafikant?

Det är Noll Vision att inte människan finns med annat än som en siffra i antalet död eller svårt skadad.

Det är Noll Vision att inte man informerar om hur vi som trafikanter kan bli bättre i trafiken.

Det är Noll Vision att inte se mer än siffra på ett antal döda i trafiken.

Trafiksäkerhetsverket informerade och försökte minska antalet olyckor, och därmed i förlängningen, antalet döda och skadade.

Nu är säkerhet borta och antalet olyckor får öka bara antalet dödade och svårt skadade inte gör det... :(

För om konsekvenserna av de ökade antalet olyckor inte blir död eller allvarligt skada är Nollvisionen uppfylld! :7peta

Noll Vision, särskilt för oss som kör motorcykel! :huvet

Vi kan tänka att Tragikvärket vill vårt bästa men det är siffrorna de bryr sig om! :(

Om målet är att ingen ska dödas eller skada allvarligt så kan väl minskat antal olyckor vara del i det?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om målet är att ingen ska dödas eller skada allvarligt så kan väl minskat antal olyckor vara del i det?

Vi som är uppfödda med trafiksäkerhetsverket kan tänka så! Och så borde man tycka och tänka i min värld! :tummenupp

Men om det sker en väldans massa olyckor men ingen dör eller blir allvarligt skadad är då Noll Vision uppfylld eller inte? :va

Många lever tyvärr kvar i det gamla att vi som trafikanter ska vara duktiga och hänsynsfulla i trafiken så vi minskar antalet olyckor.

Men det är inte målet! :7peta

Målet är noll döda och allvarligt skadade! :fakta

Hittar du någonstans att olyckorna ska minska?
Eller
Hittar du att antalet döda och allvarligt skadade ska minska?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Generalsekreteraren på NTF var ju ute i media idag (apropå bilbältesanvändning) och tog upp att detta är ett "förlorat decennium" när det gäller informationskampanjer om bl.a. normer och beteenden i trafiken.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/bilbältesanvändningen-ökar-men-inte-överallt-1.20550735

Ja, för "någon" på Tragikvärket har hittat på att information inte fungerar! :huvet

Tyskland hade problem för många år sedan med helljusblink på Autobahn.
Info och polisinsatser tog bort det på ett halvår! :tummenupp

Här fick vi sent omsider ett telefonförbud men utan infokampanjer eller prioriterade polisinsatser så har det inte hänt mycket.
Ute i världen har man ännu inte köpt hela Noll Vision! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=mdgljWs60hk
https://www.youtube.com/watch?v=IqhXZK8jrzs
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Generalsekreteraren på NTF var ju ute i media idag (apropå bilbältesanvändning) och tog upp att detta är ett "förlorat decennium" när det gäller informationskampanjer om bl.a. normer och beteenden i trafiken.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/bilbältesanvändningen-ökar-men-inte-överallt-1.20550735
Ingen kritik mot dej CFr :tummenupp

Så bra att man åtminståne tar upp frågan och berättar om det i media men allvarligt.
Är en 4%skillnad i bilbältesanvändande på vissa orter det som ger störst "bang for the buck" i jämförelse med att t,ex få trafikanter att vara mer uppmärksamma på körningen så olyckor inte uppstår till att börja med??

Det bara understryker min känsla att förslag på åtgärder från Trafikverket och transportstyrelsen sker i fel ordning...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ingen kritik mot dej CFr :tummenupp

Så bra att man åtminståne tar upp frågan och berättar om det i media men allvarligt.
Är en 4%skillnad i bilbältesanvändande på vissa orter det som ger störst "bang for the buck" i jämförelse med att t,ex få trafikanter att vara mer uppmärksamma på körningen så olyckor inte uppstår till att börja med??

Det bara understryker min känsla att förslag på åtgärder från Trafikverket och transportstyrelsen sker i fel ordning...

Jag länkade till artikeln mer för att den visade på NTF:s frustration över att vi inte längre satsar på informationskampanjer för att förändra beteenden i praktiken. Att bilbältesanvändning skiljer sig med några få procent som nyheten tar upp känns som en ickefråga. Gissar att NTF:s generalsekreteraren passade på att ta upp problematiken i stort med att man inte längre arbetar med beteenden i trafiken, när hon nu ändå blev uppringd av en reporter.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag länkade till artikeln mer för att den visade på NTF:s frustration över att vi inte längre satsar på informationskampanjer för att förändra beteenden i praktiken. Att bilbältesanvändning skiljer sig med några få procent som nyheten tar upp känns som en ickefråga. Gissar att NTF:s generalsekreteraren passade på att ta upp problematiken i stort med att man inte längre arbetar med beteenden i trafiken, när hon nu ändå blev uppringd av en reporter.
Ingen fara, jag förstod hur du tänkte, visste bara inte hur jag skulle undvika att "skjuta budbäraren", hahaha.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Om majoriteten bryter mot en lag eller regel kan man ifrågasätta om det är en bra lag eller regel. Det bör vara så att en lag eller regel är enkel att förstå och känns rimlig att hålla sig till, annars är det en dålig regel eller lag. I regel. Tycker jag. :D

Finns bra beskrivet i den här. En av mina favoriter på youtube. Såg nu att det kommit en del 2 för bara ett par dagar sedan, ska ta och kolla på den i helgen.

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visserligen 7 år gamla data, men ändå:

Trötthet bakom ratten är en företeelse som inte underordnar sig någon exakt vetenskap och därför förekommer rätt många varierande uppgifter om risker och olyckstal. Här är några fakta som är mer eller mindre belagda:» Upp till 30 procent av alla trafikolyckor tros vara trötthetsrelaterade.
» Minst 50 personer dör i dessa olyckor.
» Störst risk att somna bakom ratten är det mellan klockan 3 och 5 på morgonen.
» Främsta riskgruppen är män mellan 18 och 24 år.
» Yngre förare faller lättare i sömn.

» Fler än var tionde bilförare har somnat eller nästan somnat under körning enligt en enkät förra året.

https://www.vibilagare.se/reportage/livsfarlig-trotthet-bakom-ratten-36483

Dom enda som säger att man ska ta en paus är ju mackarna, som vill sälja mer bullar och varmkorv.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top