Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man måste ju undra hur de resonerar kring sina jobb och hur profesionella de behöver vara?

Brukar inte säga det ofta men i detta läget är det så sant:
Bättre vara tyst och tas för en idiot än att tala och undanröja alla tvivel...
Ja, dom har en mystisk inställning till trafiksäkerhet, bil och skyltad hastighet, då är man säker, sen kan man klippa tånaglarna, käka kebabrulle och twittra med sin fast monterade dator i bilen, det spelar ingen roll.

Att fler skadas under dygnets ljusa timmar är ju kanske för att flest rör sig ute då? Å andra sidan, 100% av mörkerolyckorna sker ju i mörker, det skulle ju ge enorm genomslagskraft att få bort några av dom!

Jag tycker också att det är fint att dom bara har riktlinjer för allt utom hastighet. Här i Tokholm har vi en backe med uppdelad gång och cykelbana. I slutet av backen byter dom plats, lagom när den breda ytan blir smal mellan en betongvägg och ett räcke. Vi är många som har felanmält det och svaret blev att entreprenören har följt ritningarna :huvet Men visst, dom målade över märkena i backen, men lät skyltarna vara kvar, så nu byter dom plats precis bakom en skymd kurva istället :huvet Visst, kommunal cykelbana, men baserat på Tragikvärkets riktlinjer. Jag skulle vilja se samma lösning på Essingeleden, det skulle ju kraftigt minska antalet bilar i omlopp iaf...

Och det är inte så många som dör i cykel eller fotgängarolyckor, ok, då kan vi ju ta bort alla brott som inte är mord eller dråp då, eller åtminstone alla som inte heter grov-någonting. Eller tillåta kniv på allmän plats, skjutvapen och misshandel, för i ärlighetens namn, det är ju betydligt många fler som dör i trafiken än av knivar, skjutvapen och misshandel. Så länge dom kör i skyltad hastighet och inte pratar i mobilen på väg från brottet i alla fall, annars ska dom ju pryglas, dom kunde ju ha kört på någon.

Det är också intressant att dom egentligen inte svarar på frågan om varför man får sälja olagliga cykellampor, men dom vet nog inte själva.

TBC...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men detta är ju Nollvisionen! :7peta

Fatta, noll döda och allvarligt skadade uppfyller Nollvisionen och det är Noll Vision till att göra mer eller något annat. :7peta

Varför skulle någon som är ansvarig för att siffror är rätt göra något annat? :7peta

Trafiksäkerhetsverket är borta sedan länge! :7peta

Ni får sluta leva i det förflutna! :7peta

Vadå - jag dyster? :(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Med Trafikverkets något...simpla...förmåga till analys så måste ju det överlägset bästa vara att hålla så hög hastighet som möjligt...? Ju högre hastigheten desto mindre tid på vägen...och då måste ju olycksrisken minska radikalt...?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kan tillägga att enligt den kände kvantmekanikern Heisenberg så vet man bättre var en partikel befinner sig ju fortare den rör sig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med Trafikverkets något...simpla...förmåga till analys så måste ju det överlägset bästa vara att hålla så hög hastighet som möjligt...? Ju högre hastigheten desto mindre tid på vägen...och då måste ju olycksrisken minska radikalt...?

Förlåt käre vän, men du har inte förstått att det inte är olycksrisken de bryr sig om utan konsekvensen. :7peta

Det "revolutionerande" var ju att de accepterar att olyckor sker men det ska inte resultera i död eller allvarlig skada. Att olycksrisken är hög, och resulterar i olyckor, accepteras för om inga dör eller skadas allvarligt då är siffrorna rätt!


I min värld som motorcyklist med aktiv säkerhet är det att tänka så långt utanför lådan som ofta sker av chefer i vårt modärna näringsliv! :mad: :huvet :död

När vi utformar transportsystemet gör vi det utifrån vår kunskap om människokroppens förmåga att klara krockvåld. Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/

Nu är du inte ensam om att leva i det gamla... :tungan
Så dj..la korkade kan de väl inte vara? :va
Jo, dj..ar, det går... :(

Vadå - Jag dyster? :(
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej du gamle och visa grävling.

Vad menar du med att ta upp detta citat? Låter väl inte HELT fel? Me no comprende.

Nej, inte med Noll Vision! :huvet
Då tycker du heller inte att det låter helt fel med en maxhastighet på 60 km/h för motorcyklar? :va

För transportsystemet är utformat efter bilister. Och de räcken som räddar x antal bilisters liv, på x antal motorcyklisters bekostnad, riskerar att döda motorcyklister som kör fortare än nämnda hastighet. :fakta

Därför är det inte, med Noll Vision, helt fel att sätta en maxhastighet för nämnda fordonsslag? Eller? :va

Jag gillar det inte! :fakta

Jag lever kvar, som vår vän Alatalo, kvar i det gamla med aktiv säkerhet, men jag har förstått att det nya bara innehåller passiv säkerhet. :(

Jag ogillar inte säkrare fordon eller vägar men vi blir passiva passagerare med Noll Vision! :fakta

Jag gillar det inte! :fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej, inte med Noll Vision! :huvet

Men då är nollvisionen problemet? Inte att man försöker lära sig hur (människo)kroppen påverkas vid kollision och krockar av olika krafter och förflyttningar osv och kanske tom om det finns olika delar på (människo)kroppen som påverkar olika mycket?

Och om vi inte haft nollvisionen så menar du att det hade varit helt fel?
Att ha kunskap om "människokroppens förmåga att klara krockvåld" känns rimligt som en del i ett ramverk gällande säkerhetsarbete kan jag tycka.

Då tycker du heller inte att det låter helt fel med en maxhastighet på 60 km/h för motorcyklar? :va

Jo. Varför frågar du?

För transportsystemet är utformat efter bilister. Och de räcken som räddar x antal bilisters liv, på x antal motorcyklisters bekostnad, riskerar att döda motorcyklister som kör fortare än nämnda hastighet. :fakta

Därför är det inte, med Noll Vision, helt fel att sätta en maxhastighet för nämnda fordonsslag? Eller? :va

Jag gillar det inte! :fakta

Jag lever kvar, som vår vän Alatalo, kvar i det gamla med aktiv säkerhet, men jag har förstått att det nya bara innehåller passiv säkerhet. :(

Jag ogillar inte säkrare fordon eller vägar men vi blir passiva passagerare med Noll Vision! :fakta

Jag gillar det inte! :fakta

Ok. Min fråga gällde "kunskap om människokroppens förmåga att klara krockvåld".
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vi som åker motorcykel vet att även en liten olycka kan resultera i döden eller en allvarlig skada.
Åtminstone dom flesta av oss.
Problemet med nollvisionen är att fokus ligger på personbilar.
Denna ensidiga satsning gör att andra trafiksäkerhetsåtgärder försummas.
Tror i alla fall jag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men då är nollvisionen problemet? Inte att man försöker lära sig hur (människo)kroppen påverkas vid kollision och krockar av olika krafter och förflyttningar osv och kanske tom om det finns olika delar på (människo)kroppen som påverkar olika mycket?

Och om vi inte haft nollvisionen så menar du att det hade varit helt fel?
Att ha kunskap om "människokroppens förmåga att klara krockvåld" känns rimligt som en del i ett ramverk gällande säkerhetsarbete kan jag tycka.



Jo. Varför frågar du?



Ok. Min fråga gällde "kunskap om människokroppens förmåga att klara krockvåld".

Det jag menar är fel med Noll Vision är att vi lämnat den aktiva säkerheten och bara ser det som orsakar död eller allvarlig skada. :(
Lättare skador uppfyller Noll Vision, med aktiv säkerhet skulle många av dessa kunnat undvikas.

Jag ogillar inte säkrare fordon eller vägar men vi blir passiva passagerare med Noll Vision! :fakta

Med bara "kunskap om människokroppens förmåga att klara krockvåld" och inte människans förmåga att undvika olyckor blir vi passiva passagerare.
Då är maxhastigheten för motorcyklar logisk.

Jag föreslår att du aldrig kör fortare än 60km/h, eller skyltad hastighet om den är lägre, när du åker motorcykel. Tänk på "kunskapen om människokroppens förmåga att klara krockvåld" ifall det känns långsamt. :7peta

När jag kör SportHoj anpassar jag farten efter omständigheterna och vägrar bli en passiv förare som åker med i skyltad hastighet. Det är sällan för fort men ofta över men ibland under skyltad hastighet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Teknisk utveckling är bra, men det är nog en hårfin gräns där det passiviserar förarna för mycket. Man märker själv skillnad om man hoppar mellan bilar från olika årtionden hur de har utvecklats. Först var det aktiv säkerhet och på senare år fullt fokus på den passiva säkerheten. Många har nog så stor tilltro på dessa system att de fokuserar på annat än bilkörningen. De känner sig för trygga i sina moderna bilar.

Lustigt nog tillåter man full anarki på vägar, trottoarer och torg där el-scootrar och el-fatbikes, el-skateboards åker runt som vettvillingar.

El-scootrar ligger och skräpar överallt. Kan inte förstå att man bara släppte skiten fritt. Det är en fröjd att besöka städer nere i Europa där de inte har tillåtits etablera sig.

Tror inte man behöver oroa sig för förbud av motorcyklar så länge man kan tillåta anarkin vi ser nu. Autonoma bilar bland detta. Good luck!

Det sitter väl någon it-hipster och funderar på hur de ska sy ihop det här.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det jag menar är fel med Noll Vision är att vi lämnat den aktiva säkerheten och bara ser det som orsakar död eller allvarlig skada. :(
Lättare skador uppfyller Noll Vision, med aktiv säkerhet skulle många av dessa kunnat undvikas.

Jag ogillar inte säkrare fordon eller vägar men vi blir passiva passagerare med Noll Vision! :fakta

Med bara "kunskap om människokroppens förmåga att klara krockvåld" och inte människans förmåga att undvika olyckor blir vi passiva passagerare.
Då är maxhastigheten för motorcyklar logisk.

När jag kör SportHoj anpassar jag farten efter omständigheterna och vägrar bli en passiv förare som åker med i skyltad hastighet. Det är sällan för fort men ofta över men ibland under skyltad hastighet.

+1

Jag föreslår att du aldrig kör fortare än 60km/h, eller skyltad hastighet om den är lägre, när du åker motorcykel. Tänk på "kunskapen om människokroppens förmåga att klara krockvåld" ifall det känns långsamt. :7peta

Varför skulle jag aldrig göra det - map om huruvida jag har "kunskapen om människokroppens förmåga att klara krockvåld"?

Allt, precis allt i livet medför ju risker på ett eller annat sätt. Kan vi ta reda på så mycket som möjligt om hur vi och världen fungerar via naturlagarna så kan vi iaf ta medvetna val i det vi gör.
Jag vet så mycket om människokroppen att jag med stor sannolikhet kan anta att jag kommer att känna någon form av smärta någonstans om jag krockar med hojen. Jag kör "för fort" ändå.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
+1



Varför skulle jag aldrig göra det - map om huruvida jag har "kunskapen om människokroppens förmåga att klara krockvåld"?

Allt, precis allt i livet medför ju risker på ett eller annat sätt. Kan vi ta reda på så mycket som möjligt om hur vi och världen fungerar via naturlagarna så kan vi iaf ta medvetna val i det vi gör.
Jag vet så mycket om människokroppen att jag med stor sannolikhet kan anta att jag kommer att känna någon form av smärta någonstans om jag krockar med hojen. Jag kör "för fort" ändå.

+1

Förlåt om jag var lite provocerande men med Noll Vision ska du inte köra fortare än skyltad hastighet! Och om det betyder att 60 km/h är en hastighet som vi som motorcyklister klarar en olycka utan att dö eller skadas allvarligt får du heller inte köra fortare. :7peta

Men när du inte gör det så använder du aktiv säkerhet. :fakta
Då har vi lämnat Noll Vision som bara bryr sig om när olyckan redan har skett. :fakta

Du fipplar inte med mobilen eller GPS under körning, du anpassar hastigheten efter omständigheterna så du inte riskerar att gå omkull eller krocka. Att din hastighet inte alltid är samma som min betyder inte att du, eller jag, har fel utan bara att vi gör olika bedömningar.

Än så länge är vi tillräckligt många som kör så men när majoriteten "håller" hastigheten utan att anpassa den så kommer de sjunkande siffrorna att stanna. 20 år med Noll Vision och vi har en generation som tagit körkort där de lärt sig att skyltad säkerhet är "säker" hastighet. Ja, "säker" att inte dö eller bli allvarligt skadad om du är bilförare men inte säker för att undvika olycka.

Jag vet att man inte får kritisera Tragikvärket, för då vill du att människor ska dö och skadas. Men precis som du säger allt, precis allt, i livet medför ju risker på ett eller annat sätt. Men att bara använda passiv säkerhet och acceptera att olyckor sker är en återvändsgränd anser jag. Utan en aktiv tänkande människa som trafikant blir trafiken väldigt tråkig och hastigheterna blir väldigt låga.

Vi ska alla dö frågan är bara när och hur! :fakta

Mitt liv? Inte med Noll Vision... :(
Det har gått några år sedan jag började köra SportHoj. :rodnar

Vi ska bevaka med en skyddsarmé
Registrera alla steg
Vi ska bevaka vart enda kvarter
Så du inte går fel väg

Det är ditt liv som vi ansvarar för
Vi svarar för din trygghet tills du dör
Det är ditt liv som du förstör
Vi svarar för att du inte i förtid dör

https://www.youtube.com/watch?v=73AwA8RV5hM


https://www.youtube.com/watch?v=Ch6NAG0eXKw
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Med risk för att upprepa mej (sorry i såfall) så är min uppfattning att trafikverket på något sätt gett upp eller bara tar den "enkla vägen" genom att driva "damage controll".

Med tanke på att Sverige var rätt sena att införa lag mot direkt användande av mobiltelefon o.d under framförande av fordon antar jag att våra beslutande och lagstiftande inte fick samma statistiska info som övriga moderna världen?

Såg ett brittiskt program där man hävdade att 78% av alla olyckor orsakats av att förare varit distraherade av mobiltefon.. "Får nog ta det med en nypa salt"..

Surfade runt lite och hittade ganska mycket statistik, bl,a en undersökning gjord av Volvo USA.

20191102_151025.jpg

Självklart ska man se över hastighetsanpassningar då hastigheten kan ha betydelse vid en olycka men att prioritera bort arbetet med saker som verkligen skulle ge ett stort genomslag verkar snarast vettlöst..

Med resonemanget som förs borde biltillverkarna spara miljö och pengar genom att sluta bygga in avancerade deformationszoner, airbags och annat jox för om trafikverket ändå verkar jobba hårdast med anpassning av trafikmiljön efter typ en frontsmäll mellan två fiat uno från -80talet, ja då är ju all ny teknologi total overkill...

https://www.volvocars.com/us/about/distracted-driving

https://distracteddriveraccidents.com/25-shocking-distracted-driving-statistics/
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Med risk för att upprepa mej (sorry i såfall) så är min uppfattning att trafikverket på något sätt gett upp eller bara tar den "enkla vägen" genom att driva "damage controll".

Med tanke på att Sverige var rätt sena att införa lag mot direkt användande av mobiltelefon o.d under framförande av fordon antar jag att våra beslutande och lagstiftande inte fick samma statistiska info som övriga moderna världen?

Såg ett brittiskt program där man hävdade att 78% av alla olyckor orsakats av att förare varit distraherade av mobiltefon.. "Får nog ta det med en nypa salt"..

Surfade runt lite och hittade ganska mycket statistik, bl,a en undersökning gjord av Volvo USA.

View attachment 451242

Självklart ska man se över hastighetsanpassningar då hastigheten kan ha betydelse vid en olycka men att prioritera bort arbetet med saker som verkligen skulle ge ett stort genomslag verkar snarast vettlöst..

Med resonemanget som förs borde biltillverkarna spara miljö och pengar genom att sluta bygga in avancerade deformationszoner, airbags och annat jox för om trafikverket ändå verkar jobba hårdast med anpassning av trafikmiljön efter typ en frontsmäll mellan två fiat uno från -80talet, ja då är ju all ny teknologi total overkill...

https://www.volvocars.com/us/about/distracted-driving

https://distracteddriveraccidents.com/25-shocking-distracted-driving-statistics/

Har du koll på om lagen har någon effekt?
Dvs om mobiltelefonanvändantet i trafiken minskat?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har du koll på om lagen har någon effekt?
Dvs om mobiltelefonanvändantet i trafiken minskat?

Har inte kollat så långt, det fanns ju en mer övergripande men lindrigare lag innan som väl tyvärr inte funkade så bra..

Men spontant känns det inte som lagen haft så stor effekt då det krävs poliser som kan se till att lagen efterlevs.

Däremot såg iaf jag den nya lagen som ett tecken på att man adresserade problemet..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej precis. Har vi ingen som kontrollerar efterlevnaden så blir det svårt.

Sen tänker jag att lagen som sådan inte ens ska behövas från första början. Det bör liksom ingå i det man gör när man sätter sig bakom ratten att man är fokuserad på det som händer i trafiken och inte direkt på något annat. Eller behöver vi en lag som gör det förbjudet att leka kurragömma i bilen medans man kör också?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dessvärre räcker inte 60km/h. Den senaste dödsolycka jag känner till så var hastigheten troligen runt 40-50 km/h. Men omständigheterna föll ut maximalt fel.

För några år sedan såg jag på Youtube en filmsekvens från en karneval i promenadfart. En person ramlade precis framför en lastbil i karnevalen. Så nära att ingen han reagera innan personen var överkörd och död.

Det finns inga hastigheter som är helt säkra.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dessvärre räcker inte 60km/h. Den senaste dödsolycka jag känner till så var hastigheten troligen runt 40-50 km/h. Men omständigheterna föll ut maximalt fel.

För några år sedan såg jag på Youtube en filmsekvens från en karneval i promenadfart. En person ramlade precis framför en lastbil i karnevalen. Så nära att ingen han reagera innan personen var överkörd och död.

Det finns inga hastigheter som är helt säkra.

0 :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top