Noll vision - i praktiken

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nope, här gäller tydligen endast lagen om rörelseenergi, d v s mv^2/2 och därmed naturligtvis energiutvecklingen vid en lika oavsiktlig som plötslig retardation från aktuell hastighet till noll på en mycket kort sträcka... Inverkan av en stålwire eller skarpslipad kant på en räckesstolpe beaktas förmodligen inte i ekvationen, först i det sammanhanget är förmodligen ”det statistiska underlaget för litet för att kunna dra några säkra slutsatser” :3freak

Kort svar - ja bara Du håller under 60 kan tydligen inget ont hända Dig:crash

Vet inte mer än Jespers inlägg just nu, men 60 km/h kan knappast gälla mötesolycka med t ex valfri fullastad grus- eller timmerbil...:va Jag ska försöka lägga någon minut på att skumma igenom populärversionen av presentationen när den väl publiceras på webben men misstänker att hastigheten endast gäller körriktningsseparerade vägar. Alltså - Du i 60, husvagnar och lastbilar i 80 samt alla andra i 110 km/h. Det känns väl tryggt?

I övrigt kan vi enas om att fyra stycken förolyckade på friktionsfri vägbana under en och samma säsong tydligen inte är en faktor som förtjänat någon uppmärksamhet även i år. Egentligen inget alls som berör bristen på underhåll har ventilerats om jag förstått saken rätt.

Att jag t ex tvingats införskaffa en Adventure med hiskelig fjädringsväg för att med förnuftet i behåll åka T/R Piteå - Romme över en weekend på andra vägar än E4 var tydligen ingen faktor som diskuterades heller...:)

Det är ju ett par veckor sedan jag läste om just 60km gränsen i automotor. Har för mig att jag koppierade texten o la upp den här på sporthoj..
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Väg 815, Käglanvägen i Örebro län med 45 kurvor måste genast provköras:fakta
Man tackar för tipset SVT:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det stora problemet är att man tror att skyltad hastighet alltid är säker hastighet. Ska vi skylta i en hastighet så ingen kör av, rattsurfare och andra som åker, inte kör sitt fordon, så kan vi gå tillbaks till häst och vagn.

Vad gäller Uppdrag Gransknings kurva så kan jag hålla med lite. Lååång raksträcka på ny, bred väg och sedan en feldoserad kurva när raka, breda vägen övergick till den gamla sträckningen. 90-skyltat brukar inte ha kurvor heller. Men här fanns en varning för skarp kurva kunde man se på bilder.:fakta
Men ingenting nämndes i programmet att det betyder att det kommer en kurva.:fakta
Som kräver att det varnas för annars skulle den väl inte sitta där. :va
Är det då snö och is på vägen säger det för den erfarne att man saktar ner och inte fortsätter i skyltad hastighet. :huvet

För att hålla skyltad hastighet är inte det våra trafikregler säger. Det är däremot mantrat i Noll Vision. :fakta
Där borde någon förklarat men tack vare Noll Vision blev det fel. :fakta

Vad ska stå på skylten? Hastigheten vid mörker och halka borde vara annorlunda än vid bra väder och sommarväglag. Ska skyltarna visa hastigheten som gäller under värsta vinterväglag blir det långsamt på sommaren. Om det hade varit en tilläggsskylt som varnat för feldoserad kurva så hade föraren, som ickesvensk, kanske inte förstått det ändå.

Vi har fortfarande grunden från tiden med fri fart. Som varken då eller nu betydde att man fick köra hur fort man ville utan att du själv som förare bestämde, utifrån förutsättningarna, en säker hastighet. Sedan kom skyltningen där grunden fortfarande gällde, föraren bestämde, utifrån förutsättningarna, en säker hastighet men nu blev en högsta tillåtna hastighet. Men man ska alltså fortfarande anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Trafiksäkerhetsverket krävde aktiv säkerhet av oss trafikanter. Vi skulle se till att olyckor inte inträffade!

Med Noll Vision är det borta och det är passiv säkerhet som gäller. Olyckor får ske men ska inte innebära död eller allvarlig skada. Det enda som krävs av oss är att hålla skyltad hastighet.

Visst är feldoserade kurvor ett problem när det är isigt. Och med förare som inte kan anpassa hastigheten blir det naturligtvis ett stort problem. En tilläggsskylt vid feldoserad kurva har ingen betydelse om föraren fortsätter i skyltad hastighet. Oavsett om kurvan är skarp eller inte, feldoserad eller inte.

Min lösning vore att informera om att alla trafikanter ska följa även andra skyltar än hastighetsskyltar! Informera om att förare ska anpassa hastigheten, inte hålla den!

Men det fungerar inte med Noll Vision där man är övertygad om att information inte fungerar. :huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om du fortsätter upp mot Kolsva, Lisjön och Surahammar hittar du fler asfalterade roliga ko-stigar.

Käglan är rätt överskattad och det ligger ofta grus och annat skit i kurvorna, så jag har aldrig riktigt gillat den. Det förvånar mig inte ett dugg att den vägen är med i listan då jag har upplevt att den är lite obehaglig även under optimala förhållanden.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Käglan är rätt överskattad och det ligger ofta grus och annat skit i kurvorna, så jag har aldrig riktigt gillat den. Det förvånar mig inte ett dugg att den vägen är med i listan då jag har upplevt att den är lite obehaglig även under optimala förhållanden.

Om SVT vidgade sina vyer lite till mer än mantrat hastighet i Noll Vision skulle det vara en bra vinkling också!. För tillsammans med onödiga och farliga räcken i ytterkurva blir det livsfarligt för den trafikantgrupp som Dingvall ville förbjuda... :(
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om SVT vidgade sina vyer lite till mer än mantrat hastighet i Noll Vision skulle det vara en bra vinkling också!. För tillsammans med onödiga och farliga räcken i ytterkurva blir det livsfarligt för den trafikantgrupp som Dingvall ville förbjuda... :(

Så är det.
Jag tror dessutom att en del av anledningen till att det dras upp så mycket skit på körbanan är för att många genar i kurvorna, troligen pga att vägen är felbyggd från början. Fast det är väl enklare att sätta plåster på konsekvenserna än att rätta till grundproblemet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så är det.
Jag tror dessutom att en del av anledningen till att det dras upp så mycket skit på körbanan är för att många genar i kurvorna, troligen pga att vägen är felbyggd från början. Fast det är väl enklare att sätta plåster på konsekvenserna än att rätta till grundproblemet.
Jag tror snarare det handlar om ignorans och inkompetens hos bilförarna, dom vet inte var bilen är, än mindre relativt vägkanten, och inte bryr dom sig. I vårt område har vi en 40-skyltad genomfartsled runt en bergknalle. Folk kör antingen lite utanför på innern eller ibland med hela bilen på mötande när dom kör åt andra hållet, och det beror inte på att det är svårt att hålla bilen på vägen pga hastigheten, folk verkar inte bry sig. Inget behöver ju vara bra längre, så länge det typ funkar så verkar folk tycka att det är ok.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hela diskutionen om farliga kurvar är så in i helvete korkad
hur fan kan man tro att man ska kunde hålla skyltat hastighet hela sträckan
när man kommer till en kurva sänker en normal funtad människa hastigheten.
när det mörkt o snö sänker en normal funtad människa hastigheten
får man möte i mörker sänker en normal funtad människa hastigheten
problemet är att det finns inte så många normal funtade människor kvar
folk tror att står det 70 på skylten då MÅSTE man hålla 70 oavsett vad
jag vet en rondell vart dom fick sätta upp nya skyltar, det var på en 70 väg o folk körde av o klagade på att det inte gick att hålla 70 som skyltat :dummer
som en sa tidigare man ska köra efter förhållande som råder. hur svårt kan det vara
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så är det.
Jag tror dessutom att en del av anledningen till att det dras upp så mycket skit på körbanan är för att många genar i kurvorna, troligen pga att vägen är felbyggd från början. Fast det är väl enklare att sätta plåster på konsekvenserna än att rätta till grundproblemet.

Med den inställningen är alla vägar som inte är så raka att det inte går att gena felbyggda? :va

En motorbana som inte är felbyggd består då bara av en långraka! :7peta

Av samma anledning att inte gena i vänsterkurvor borde det vara självklart att inte göra det i högerkurvor. Precis som på banor får man då lägga kantsten i kurvor det genas i. Det görs i rondeller och efter att man spridit ut grus i vägrenen kan man dagen efter se var bilisterna genar och åtgärda. http://exempelbanken.se/Examples/Show/3262

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/Stodremsans-ar-2015/
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Med den inställningen är alla vägar som inte är så raka att det inte går att gena felbyggda? :va

En motorbana som inte är felbyggd består då bara av en långraka! :7peta

Av samma anledning att inte gena i vänsterkurvor borde det vara självklart att inte göra det i högerkurvor. Precis som på banor får man då lägga kantsten i kurvor det genas i. Det görs i rondeller och efter att man spridit ut grus i vägrenen kan man dagen efter se var bilisterna genar och åtgärda. http://exempelbanken.se/Examples/Show/3262

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/Stodremsans-ar-2015/

Det är givetvis fritt fram för dig att tolka mitt inlägg hur du vill, men jag tror att du vet att jag inte menar det du skriver.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag tror snarare det handlar om ignorans och inkompetens hos bilförarna, dom vet inte var bilen är, än mindre relativt vägkanten, och inte bryr dom sig. I vårt område har vi en 40-skyltad genomfartsled runt en bergknalle. Folk kör antingen lite utanför på innern eller ibland med hela bilen på mötande när dom kör åt andra hållet, och det beror inte på att det är svårt att hålla bilen på vägen pga hastigheten, folk verkar inte bry sig. Inget behöver ju vara bra längre, så länge det typ funkar så verkar folk tycka att det är ok.

Det är troligtvis en del av sanningen. På just den aktuella vägen är det dock (i mina ögon) en del onödigt skarva kurvor och på mer än ett ställe är kurvorna så pass feldoserade att man inte behöver kontrollmäta dem för att inse att någon inte gjort rätt från början.

Sedan hjälper det såklart inte att folk, som team toker skriver, inte har vett att sakta ner när det blir snårigt.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är givetvis fritt fram för dig att tolka mitt inlägg hur du vill, men jag tror att du vet att jag inte menar det du skriver.

Visst, men onödigt skarpa kurvor finns bara för bilister! :7peta

Vi som kör SportHoj ser det möjligtvis som en hårnål om den är väldans skarp! :tungan :krama

Utan Noll Vision hade vi kunnat ta efter detta!
Slow-down-infographic.jpg

THINK-country-roads-brake-before-the-bend-image-2.jpg
https://www.think.gov.uk/campaign/brake-before-the-bend/#group-images-2
https://www.think.gov.uk/campaign/brake-before-the-bend/#group-images-3
https://www.think.gov.uk/campaign/brake-before-the-bend/#group-images-11
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kan väl inte direkt kallas en nyhet att småvägar prioriteras ner. Men för fem år sedan, rätade dom ut en väg i närheten. För "säkerhets" skull med två nya feldoserade kurvor. Riktigt roliga när man kör hoj.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
nu har jag kört en del 70 och 50 vägar, sen uppdraggranskning visade hur man ska köra bil
o det ju för jävulen helt omöjligt att hålla skyltat hastighet konstant på någon av dom
hör o häpna.. jag var fan tvungen att släppa gasen i flera kurvor o tvära böjar
konklusion.. hela jävla Sveriges vägnät är ju fan felkonstruerad :hihi:hihi:hihi:hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
nu har jag kört en del 70 och 50 vägar, sen uppdraggranskning visade hur man ska köra bil
o det ju för jävulen helt omöjligt att hålla skyltat hastighet konstant på någon av dom
hör o häpna.. jag var fan tvungen att släppa gasen i flera kurvor o tvära böjar
konklusion.. hela jävla Sveriges vägnät är ju fan felkonstruerad :hihi:hihi:hihi:hihi

Jag provade samma i stan igår, fan va stötigt det var över alla vägbulor i 40 km/h. Vi får nog sänka hastigheten i Malmö till 5 km/h så vi kommer över väghindren utan att behöva slå sönder chassina. :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top