Noll vision - i praktiken

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Senast nu på morgonen så låg jag bakom en av tragikvärkets bilar som körde 120 kmh på 90 väg. Rätt ofta som jag ser detta. Så detta med att hålla hastighetsgränser verkar bara gälla vissa

De testar för att höja hastigheten på berörda vägavsnitt :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Senast nu på morgonen så låg jag bakom en av tragikvärkets bilar som körde 120 kmh på 90 väg. Rätt ofta som jag ser detta. Så detta med att hålla hastighetsgränser verkar bara gälla vissa

Lägg av...?!
Och ingen dog direCkt...?

Märkligt. Det motsäger ju faktiskt en del av verkets egna teser.
Bor inte i sanningen i Borlänge?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Läge att rapportera att inte ens de egna apostlarna tror på den heliga dogmen och än värre inte ens gör det i det offentliga? Avfällningar!
Det finns sannolikt en eller annan journalist som kanske skulle kunna vara intresserad.

Jo det låg en Volvo 5 meter bakom som det stod SVT efter sidan på. Jag ångrar att jag inte bad kollegan fota dom!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Glöm inte att det länge och väl såg ut som att ett visst politiskt parti skulle hamna långt under riksdagsvalets fyraprocentspärr...tills man räknade rösterna innanför dessa tullar...

Med detta parti under fyraprocentspärren hade vi haft ett helt annat politiskt landskap med helt andra möjligheter, utan dagens politiskt korrekta röra som suger/slickar av varandra för att desperat komma till makten och som därmed ställer till med mer förtret för glesbygden än någonsin förut.

En röd politik har ur ett historiskt perspektiv ansetts gynna glesbygden. Efter de två sista mandatperioderna är detta att betrakta som just historia. Visst - det är säkert många i mitt grannskap som har röstat rött av gammal tradition. Men jag kan garantera att ingen av dem har frågat efter en regering som vill bestraffa transporter i glesbygd med kraftigt ökade kostnader. Eller som sänker hastigheter istället för att renovera vägar. Eller som stryper alla lokala infrastruktursatsningar för att höghastighetståg mellan våra tre största städer helt plötsligt är livsviktigt.

Men återigen, detta betyder ingenting för den verkliga massan röstningsboskap vars största irritationsmoment är någon minuts extra väntan på tunnelbanan då det ju är så fasligt trångt genom Slussen...

Nu sänker dom skatten för glesbygdsbor med hela 137 kr/månad. Vi skrattar hela vägen till banken.

Kinberg Batra är uppenbarligen inte den enda politikerna som tror att lantisar är dumma i huvudet.
Kanske har dom rätt, jag är inte säker på att det finns någon intelligens kvar någonstans i landet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, Galne Dansken fick enligt ansiktsboken precis info om att Autoliv och Tragikverket forskat fram att MC inte ska färdas snabbare än 60 km/h på allmän väg under en seans vid Tylesandskonferensen. Lysande! Tur att man inte accepterar internationell forskning kring fartskillnaders avgörande betydelse för trafiksäkerheten, annars kunde det ju hända att 60 km/h blir den nya maxhastigheten och hela det hjulburna infrastruktursystemet raskt förpassat ca 75 år tillbaka i tiden vad avser transporttider.

Vad gör man inte för att slippa lägga pengar på underhåll, då är det bättre att forska sönder självklarheter och flytta fokus från kärnfrågorna...:crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ptjaa, Galne Dansken fick enligt ansiktsboken precis info om att Autoliv och Tragikverket forskat fram att MC inte ska färdas snabbare än 60 km/h på allmän väg under en seans vid Tylesandskonferensen. Lysande! Tur att man inte accepterar internationell forskning kring fartskillnaders avgörande betydelse för trafiksäkerheten, annars kunde det ju hända att 60 km/h blir den nya maxhastigheten och hela det hjulburna infrastruktursystemet raskt förpassat ca 75 år tillbaka i tiden vad avser transporttider.

Vad gör man inte för att slippa lägga pengar på underhåll, då är det bättre att forska sönder självklarheter och flytta fokus från kärnfrågorna...:crash
Eh, jag hoppas att du skämtar nu? :död Jävlars vad jag borde vara död då, jag har ju tom trampcyklat i över 70, i lycra och frigolithjälm :huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu sänker dom skatten för glesbygdsbor med hela 137 kr/månad. Vi skrattar hela vägen till banken.

Om jag förstått det rätt så är det väl Annie Lööf och Centern som ligger bakom detta...? Även om summan är löjligt låg så verkar ju den kvinnan i alla fall ha någon form av självrannsakan och känsla för enough is enough. Till skillnad från den maktkåte svetsaren och de med PK-medel sönderblekta folkpartisterna som ju bara slår dövörat till och kräks upp ännu fler floskler så fort det kommer kritik.

Ptjaa, Galne Dansken fick enligt ansiktsboken precis info om att Autoliv och Tragikverket forskat fram att MC inte ska färdas snabbare än 60 km/h på allmän väg under en seans vid Tylesandskonferensen. Lysande! Tur att man inte accepterar internationell forskning kring fartskillnaders avgörande betydelse för trafiksäkerheten, annars kunde det ju hända att 60 km/h blir den nya maxhastigheten och hela det hjulburna infrastruktursystemet raskt förpassat ca 75 år tillbaka i tiden vad avser transporttider.

Vad gör man inte för att slippa lägga pengar på underhåll, då är det bättre att forska sönder självklarheter och flytta fokus från kärnfrågorna...:crash

Och detta ständiga fokus på konstant hastighet. När jag gick i skola fick jag lära mig att det är kraft som sliter sönder en kropp och för att generera kraft krävs massa och acceleration - inte konstant hastighet...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ptjaa, Galne Dansken fick enligt ansiktsboken precis info om att Autoliv och Tragikverket forskat fram att MC inte ska färdas snabbare än 60 km/h på allmän väg under en seans vid Tylesandskonferensen. Lysande! Tur att man inte accepterar internationell forskning kring fartskillnaders avgörande betydelse för trafiksäkerheten, annars kunde det ju hända att 60 km/h blir den nya maxhastigheten och hela det hjulburna infrastruktursystemet raskt förpassat ca 75 år tillbaka i tiden vad avser transporttider.

Vad gör man inte för att slippa lägga pengar på underhåll, då är det bättre att forska sönder självklarheter och flytta fokus från kärnfrågorna...:crash



Verkligen?
En säker hastighet fastställd för MC, alltså...?

Känns märkligt hög, ställd mot bilarnas 80 km/h.
Gör inte kaross, deformationszoner, bur, bälte och krockkuddar mer än så?

Detta innebär alltså att nu kan jag sopa omkull på Trsfikverkets snorhala "förseglingar" och fortsätta in i vajerräcket utan varken dö eller skadas allvarligt...?

Jag skulle lagt upp ett gapflabb, om inte saken vore så allvarlig.

Det dör fortfarande moppekids på lagliga EU-45 moppar. Hur rimmar det med 60 som säker hastighet på två hjul?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Och detta ständiga fokus på konstant hastighet. När jag gick i skola fick jag lära mig att det är kraft som sliter sönder en kropp och för att generera kraft krävs massa och acceleration - inte konstant hastighet...
Nope, här gäller tydligen endast lagen om rörelseenergi, d v s mv^2/2 och därmed naturligtvis energiutvecklingen vid en lika oavsiktlig som plötslig retardation från aktuell hastighet till noll på en mycket kort sträcka... Inverkan av en stålwire eller skarpslipad kant på en räckesstolpe beaktas förmodligen inte i ekvationen, först i det sammanhanget är förmodligen ”det statistiska underlaget för litet för att kunna dra några säkra slutsatser” :3freak

Verkligen?
En säker hastighet fastställd för MC, alltså...?

Känns märkligt hög, ställd mot bilarnas 80 km/h.
Gör inte kaross, deformationszoner, bur, bälte och krockkuddar mer än så?

Detta innebär alltså att nu kan jag sopa omkull på Trsfikverkets snorhala "förseglingar" och fortsätta in i vajerräcket utan varken dö eller skadas allvarligt...?

Det dör fortfarande moppekids på lagliga EU-45 moppar...
Kort svar - ja bara Du håller under 60 kan tydligen inget ont hända Dig:crash

Vet inte mer än Jespers inlägg just nu, men 60 km/h kan knappast gälla mötesolycka med t ex valfri fullastad grus- eller timmerbil...:va Jag ska försöka lägga någon minut på att skumma igenom populärversionen av presentationen när den väl publiceras på webben men misstänker att hastigheten endast gäller körriktningsseparerade vägar. Alltså - Du i 60, husvagnar och lastbilar i 80 samt alla andra i 110 km/h. Det känns väl tryggt?

I övrigt kan vi enas om att fyra stycken förolyckade på friktionsfri vägbana under en och samma säsong tydligen inte är en faktor som förtjänat någon uppmärksamhet även i år. Egentligen inget alls som berör bristen på underhåll har ventilerats om jag förstått saken rätt.

Att jag t ex tvingats införskaffa en Adventure med hiskelig fjädringsväg för att med förnuftet i behåll åka T/R Piteå - Romme över en weekend på andra vägar än E4 var tydligen ingen faktor som diskuterades heller...:)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hiskelig fjädringsväg är en förutsättning. Sedan skall du bara plugga två av tre tändstiftshål för att få hojen godkänd av Tragikverket för användning å Sveriges Allmänna Vägnät.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
(Skrivet från minnet så faktafel kan förekomma)

Jag kommer ihåg när jag bodde i Sigtuna och de kom ut med att de skulle sänka hastigheten på en av gatorna i staden till 30 km/h på grund av som de skrev "Den höga olycksstatistiken mellan bilar och gångtrafikanter på den vägen".
Det står en notis om detta i lokaltidningen.
Då är det någon gammal pensionär, som har för mycket tid över, som skriver en insändare till tidningen.
Han börjar tänka tillbaka. Han kan inte minnas någon olycka på den vägen under sin livstid.
Han sätter sig ned i biblioteket och börjar gå igenom lokalblaskans arkiv efter olyckor på just den vägen.
Han spenderar några dagar med det hela och hittar till slut 1 olycka som inträffat där.
År 1907 så blev en gångtrafikant påkörd av en självgående vagn på den gatan.
Både föraren och gångtrafikanten klarade sig utan skador och behövde inte uppsöka sjukhus. Det hela anmäldes dock till länsman på plats.
Den självgående vagnen (bilen) hade en toppfart som understeg 30 km/h och färdades troligtvis inte i närheten av den farten.
Förutom detta har det alltså inte inträffat någon annan olycka på den vägen.
Men... det var nog för att sänka hastigheten till 30 km/h.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå fokus på det egentliga problemet: https://www.dn.se/nyheter/varlden/who-ett-sjalvmord-var-40e-sekund/
– I Sverige har vi infört en rad begränsningar och alla sätt man kan göra för att minska tillgången till medel för suicid är effektiva. Vi har till exempel dragit tillbaka bekämpningsmedel från butiker, man har blivit mer restriktiv med att skriva ut läkemedel, satt upp höga broräcken och vi har begränsande vapenlagar. Tyvärr är det väldigt svårt att bekämpa hängningar.

Man bryr sig alltså inte om att folk mår dåligt, man begränsar bara möjligheten för folk att ta livet av sig. Nu är ju varken knivar eller rep förbjudna, och begränsande vapenlagar är rent skitsnack, visst, jägare får bara ha 4 vapen, och det är inte helt enkelt att skaffa en tävlingspistol, men jag vet åtminstone 2 jägare som har tagit livet av sig, med bössan, det räcker liksom med en...

Och i trafiken är det precis samma sak, istället för att ställa krav på att folk ska kunna köra bil, och lägga all fokus på just bilkörningen istället för mobilen, när man sitter bakom ratten, så sänker man hastigheterna, bygger vajerräcken och stoppar in folk i stora bilar, så att kan dom kan studsa runt i världen utan att göra sig illa. Precis som att folk inte slutar må dåligt bara för att man tar bort farliga saker så slutar dom inte krocka bara för att det inte är lika farligt, och eftersom man bara fokuserar på dödsfall så blir statistiken fantanatiskt fin :huvet Men eftersom 4-5 så många dör av självmord som trafikolyckor så blir väl rep och knivar snart förbjudna också :huvet
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ikväll tar Uppdrag granskning upp fallet med de 6 turister som krockade med en malmbil i Norrland.
Vägen felskyltad enligt UG
Något ansvar för de som körde kommer det att tas upp?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vägbygge förbi Landskrona. Varningsskylt: "Mitträcke ur funktion"
Ibland undrar man om man bor i ett land eller i ett skämt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ikväll tar Uppdrag granskning upp fallet med de 6 turister som krockade med en malmbil i Norrland.
Vägen felskyltad enligt UG
Något ansvar för de som körde kommer det att tas upp?

Jag tittade precis på det TV-programmet och visst sjutton har de omkomna ett visst ansvar enligt principen "anpassa hastigheten efter rådande förhållanden". Det tycker jag att man kan påstå utan att på något sätt häda de döda...?

Men det som verkligen stinker i den här historien är ju att lokalbefolkningen vid ett flertal tillfällen har tipsat Trafikverket om att denna kurva är skarp, skymd, hal, skyltad med för hög hastighet och en massa annat utan att få någon annan respons än goddag yxskaft svar via e-mail. Sedan - när någon väl har omkommit - då blir det minsann fart på Trafikverket med allehanda skyltuppsättningar...

Sedan ger ju inte Trafikverkets representanter ett direkt trovärdigt intryck. Lite mediaträning kanske skulle vara på sin plats så att man inte framstår som clowner när journalisternas frågor blir jobbiga...?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Morgonhumör!

Det här med "felskyltad hastighet" på vägar... lixom, "wont anyone think of the children!" tätbebyggt område som är skyltat 50, HUR många kurvor, utfarter och annat är det som kräver typ 10 km/h eller lägre för att vara "säkra" - som de flesta klarar av att hantera utan nya hastighetsgränser?

Alla mindre 70-vägar - där skulle det isf vara skyltat ny hastighet var 20 meter på krokvägarna. Stålbo-vägen där V-Max'en i krashade i helgen skulle få hundratals hastighetsskyltar.

Lika jämra hjärndödande och skräpigt som "snart blir det sänkt hastighet, men om du inte ser denna skylt så kommer det en snart en snarlik skylt - fast med bara siffror - som visar den nya hastighetsbegränsningen". Bah! :näsblod
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
TV-programmet om de omkomna schweiziska turisterna har naturligtvis genererat en bieffekt:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-felutformade-kurvor-pa-svenska-vagar

Eftersom journalisten tror att man hela tiden MÅSTE hålla skyltad hastighet så har man kommit fram till att det finns femton tusen svenska kurvor där detta är omöjligt...

Visst, det skulle säkert vara bra med några fler varningsskyltar för skarp kurva, men vad hände egentligen med gamla klassiker som "anpassa hastigheten efter rådande förhållanden" och "inte köra fortare än att man kan stanna på den del av vägen man kan överblicka"...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
TV-programmet om de omkomna schweiziska turisterna har naturligtvis genererat en bieffekt:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-felutformade-kurvor-pa-svenska-vagar

Eftersom journalisten tror att man hela tiden MÅSTE hålla skyltad hastighet så har man kommit fram till att det finns femton tusen svenska kurvor där detta är omöjligt...

Visst, det skulle säkert vara bra med några fler varningsskyltar för skarp kurva, men vad hände egentligen med gamla klassiker som "anpassa hastigheten efter rådande förhållanden" och "inte köra fortare än att man kan stanna på den del av vägen man kan överblicka"...?
Dom säger ju själva, i avsnittet om deras metod under artikeln, att dom inte vet varför olyckorna har inträffat, tex halka, fylla eller liknande. Det finns ju generellt sett heller ingen information om hur fort det har gått vid varje olycka. Det går säkert att få fram att bilar som har Osram-lampor krockar oftare, och därmed är farligare. Sen att dom sitter i flest bilar behöver man ju inte säga :huvet

Men det här är ju konsekvensen av kombinationen av ett överbeskyddande samhälle, manisk fokusering på döda i olyckor i trafiken (7500 döda av partiklar från trafiken, årligen, struntar man i, eller den kostnaden på 53 miljarder) och att man har tagit bort ansvaret från individen. Sluta tänk, gör bara som det står, så går allt säkert bra... :huvet Och med alla fantastiska system i bilarna så går det ju att köra ungefär som vanligt, utan varningsklockor, tills det släpper på riktigt :död

Bah, jag drömmer mig tillbaka till den gamla goda tiden, när Trafikmagasinet hade med Tina Törner som stod och förklarade för svenska folket att man skulle köra som om man hade ett ägg mellan foten och pedalen på vintern, i testerna var det fokus på konstruktion, användning i trafiken och hur många resväskor man fick in, inte som idag, när fokus är på wifi och molntjänster när dom testar nya bilar :huvet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top