Noll vision - i praktiken

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja ett dagis är väl ett bra exempel på en yttre omständighet som är bra att ta i beaktande när man väljer hur fort man ska köra.
Om det exempelvis är skyltat 70 km/h förbi ett dagis där det för stunden leker barn så kommer jag passera i kanske 34 km/h. Vid en skyltning om 40 km/h hade jag fortfarande passerat i 34 km/h allt annat lika.

Ang. markbeskaffenhet är ju det visserligen också en yttre omständighet(som är nedrans svår att ta in när man sitter i bilen/på hojen) men den hastighetsgränsen springer då inte direkt om nollvisionen utan är satt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Edit. Hmm vill lägga till en fundering kring maxhastighet som du nämner ovan. Du har ju helt rätt att det är en maxhastighet så tillvida att det är olagligt att köra fortare. Men hur sätts den?
Det kan aldrig vara så att omständigheterna medger en högre hastighet? Är den satt utifrån optimala yttre förhållanden?



Jaa alltså jag håller väl med. Dryftar bara mina tankar och funderingar utan att mena att jag har rätt och någon annan fel.

Vilka skulle de motsvarande argumenten kunna vara?
Jaaadu, hur den sätts kan man ha synpunkter om, där är vi verkligen överens.
Egentligen är det lite som stopplikt, i en ideal värld är det ju helt onödigt och det ska räcka med väjningsplikt.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Angående grus-i-dojan - det är lika illa överallt - utom på vissa vägar i Uppland. Wikipedia har fel info, citat: "Vägren kallas den del av väg som ligger vid sidan av körbanan. Vägrenen kan vara gräsklädd, grusbeklädd eller belagd. I Sverige är vägrenen regelmässigt belagd." Regelmässigt, my ass!!!

Detta vid Torsångs kaffe som är ett enormt populärt mc-fik.

Senaste tre gångerna jag stannat har det varit kö ut på gatan. Över åren har jag förundrats hur ineffektivt man hanterar kassan. Bemannad med två personer (istället för en) skulle man kunna slussa tredubbla antal kunder.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Angående grus-i-dojan - det är lika illa överallt - utom på vissa vägar i Uppland. Wikipedia har fel info, citat: "Vägren kallas den del av väg som ligger vid sidan av körbanan. Vägrenen kan vara gräsklädd, grusbeklädd eller belagd. I Sverige är vägrenen regelmässigt belagd." Regelmässigt, my ass!!!



Senaste tre gångerna jag stannat har det varit kö ut på gatan. Över åren har jag förundrats hur ineffektivt man hanterar kassan. Bemannad med två personer (istället för en) skulle man kunna slussa tredubbla antal kunder.

Cafet har försökt bättra hanteringen genom att ha öppnat en glass-bod på sidan om.
Då behöver fikakunder iaf inte vänta på folk som inte kan bestämma om dom ska ha:
-"Vanilj. Nä, blåbär. Nä vänta, jordgubb. Eller...":3freak
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Mopedbilen måste väl ändå älskas av TRV?
Den håller effektivt ner farten spec. på 80-90 vägar.
Orsakar dock vansinniga omkörningar:död
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mopedbilen måste väl ändå älskas av TRV?
Den håller effektivt ner farten spec. på 80-90 vägar.
Orsakar dock vansinniga omkörningar:död

Cheyerna bara SKULLE ner till Ullared:

Först vid 16.20-tiden kunde en polispatrull tvinga av mopedbilen från vägen i höjd med Varberg Nord. 16-åringarna förklarade för poliserna att slutdestinationen var Ullared och varuhuset Gekås. Tilltaget resulterade i en ordningsbot innan sällskapet fick fortsätta sin shoppingresa längs mindre vägar. Mopedbilar och andra långsamtgående fordon får inte köras på motorvägar.

https://www.hn.se/nyheter/varberg/gekåskunder-stoppades-i-mopedbil-1.4204800


Ingen dålig roadtrip med mopedbil, när man startar i Göteborg.
Hur mycket kassar skulle dom fått plats med...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tragikvärket jobbar hårt med säkerheten på sina arbeten: https://www.gd.se/artikel/fick-grus...r-trafikverket-gjorde-rent-sa-javla-irriterad

Rainer Grönlund körde bil längs E16 under förra veckan, då händer något han absolut inte var beredd på.
– En lastbil stod på bron och sprutade massa vatten, då får jag grus över hela bilen, säger Rainer uppgivet.






På E16 mot Sandviken överraskades Rainer Grönlund av en stor mängd grus och vatten över bilen från en lastbil som stod på en bro. Han säger själv att han noterade att det stod en lastbil på bron, men att han inte var beredd på det som skulle hända.


– När jag är alldeles framför bron small det till på rutan och över bilen, det var tur att jag inte ryckte till. Jag blev väldigt rädd och trodde jag hade kört på någonting, och jag fattade inte vad det var, säger den drabbade bilisten Rainer.


Rainer Grönlund har själv lastbilskort, men menar att han själv aldrig skulle kunna göra samma sak.
– Om någon hade sagt åt mig att göra det där jobbet hade jag tvärvägrat. Det är helt sanslöst alltså, man måste ju ha någonting innanför pallet. Det är en Europaväg under och någon sopar ner vatten och grus på bilarna som åker. Så gör man inte. Tänk om det var någon som körde motorcykel som fick det här över sig, då hade det kunnat bli en dödsolycka istället.


– Det är vårdslöst gjort. Man ska ju kunna åka säkert på en Europaväg utan att bli bombad av någonting. Bilen är ett år gammal, och det är en bil som kostar runt 800 000 kronor. Den första nya bilen jag köpt, och så händer det här. Jag blir jävligt irriterad, men det lägger sig väl, säger Rainer Grönlund.


Trafikverkets presstalesperson Joanna Ljunggren uttalar sig om ärendet.


– Det man kan säga i korthet är att något i rutinerna har brustit. Det kan man konstatera.


Vad är det som har brustit?



– Vi håller på att undersöka det, och det är svårt att säga exakt. Entreprenaden ska ju säkerställa att det här sker på ett så bra sätt som möjligt. Om det är mycket trafik till exempel, skulle man ju kunna sopa först, och spola när det är mindre trafik. Man kan spola mellan bilarna när det finns plats för det.


Om det hade varit en MC-förare som fått det här på sig, så hade det kunnat få katastrofala konsekvenser, eller?



– Ja, jag håller med. Egentligen ska det fungera oavsett trafiksituation. Det är klart att det hade fått det. Det här låter som en ganska skrämmande upplevelse, speciellt när man har lite fart. Det är bra att den här personen har hört av sig, så att vi kan åtgärda det.


Rainer Grönlund har gjort en skadeanmälan hos Trafikverket.


Felet är ju uppenbart Rainers, hade han kört långsammare hade dom hunnit spola klart innan han hann dit :fakta :rolleyes

Eller, så kanske dom skulle ha ställt ut två TMA-bilar som hade stoppat trafiken tills städningen var klar, det fattar ju vem som helst, utom Tragikvärket då :huvet Jag håller tummarna för att Rainer får en ny, eller iaf helt omlackerad bil, betald av Tragikvärket, från deras vajer-budget :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Om alla bilar utrustades med XX så skulle YY liv kunna sparas varje år..."

Känns den igen?

Men om hjälpen inte uppskattas?

Många svarade att de klagade över filhållningssystemet och andra system som hindrade föraren från att byta fil. 23 procent svarade att systemet var irriterande och av dessa stängde 61 procent av hjälpmedlen helt och hållet

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/manga-forare-irriterar-sig-pa-sina-bilars-hjalpmedel/


Vad blir nettonyttan då?

Och hur ser botemedlet ut?

Bättre hjälpsystem, så klart.

Men om dessa hjälpsystem ändå irriterar sina förare...?

Lagstifta? Omöjliggöra urkoppling...?


Tänk om somliga förare använder körfältsassistenten och den adaptiva farthållaren till att fördjupa sig i konkurrentens kvartalsrapport, fylla i veckans excellark eller bara slösurfa för att få tiden att gå?

Vad har vi vunnit då? Har vi kanske rent av förlorat något?

Hur beräknar man nettonyttan av något som fjärmar folk från det dom borde hålla på med?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Robert Collin om streetrace, samtid och sammanhang:

Spektakulära olyckor med massmördare och kändisar rapporterar vi gärna om.
325 döda i den svenska trafiken förra året. Många körde på fyllan. Och dödade både sig själva och andra. Polisen bryr sig knappt. Rutinmässiga blåskontroller har nästan upphört. Poliser som kan rycka ut och stoppa rattfyllon som allmänheten ringer och varnar för har också upphört att finnas till.

Läs hela:



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GJ78r/det-ar-farligare-med-slynglar-som-kryssar-mellan-filerna
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag vet inte om någon missat men jag jobbar ju för SMC, kanske inte operativt runt politik men man hör ju saker... och myndigheter skiter rätt blankt i motorcyklister. Är ungefär kontentan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vet inte om någon missat men jag jobbar ju för SMC, kanske inte operativt runt politik men man hör ju saker... och myndigheter skiter rätt blankt i motorcyklister. Är ungefär kontentan.
Om det är någon tröst så skiter dom i cyklister också, Tragikvärket går tom emot sina egna riktlinjer för cyklister när dom bygger nytt. All fokus ligger på bilsäkerhet, tom när det inte ens skulle skapa en konflikt att lösa det för alla så lyckas man göra lösningar som är bra för bilar och dåliga för alla andra. Och sen inför man tullar, skatter och allmän börda för att folk ska ställa bilen, och ta elsparkcykeln istället :huvet :dummer :brinnerup

Jag läste i DN i morse om att polisen hade stoppat skytten i Texas för att han inte blinkade vid filbyte, medan svenska polisen mest ska vara PK och jaga #metoo-förövare, när dom inte skjuter personer med Downs syndrom då...

Tragikvärket har ju dessutom radioreklam där dom förklarar hur otroligt lite tid man vinner på att sänka från 90 till 80, bara 50s per mil. Lustigt då att man i hembyn, där en högtrafikerad väg bokstavligen passerar tvärs över folks gårdar, höjde från 60 till 80.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I mina trakter handlar det mest om hastighetssänkningar för att man inte har pengar till vägunderhåll...

Häromveckan lyckades man skapa ramaskri eftersom man planerar att sänka ganska stora delar av E4:an mellan Kalix och Haparanda från 90 till 80 km/h. Denna väg är varken bra eller trafiksäker. Inte så mycket för att den är en av få europavägar som ännu inte byggts om med mitträcke. Mer för att det är väldigt länge sedan man gjorde något annat åt beläggningen än att lappa och laga de värsta hålen.

Den rätta lösningen på detta problem - i alla fall enligt de som blir påverkade - är naturligtvis att vägen får en välbehövlig renovering. Vägen är trots allt en av Sveriges mest trafikerade vägar och en absolut nödvändig pulsåder för hela regionen. Men några sådana pengar finns så klart inte. Eller jo, de finns. Men de är vikta åt vad som anses vara betydligt viktigare infrastrukturprojekt i landets södra delar, alltså där våra politker vinner sina val.

Historien blir inte mindre lustig när berörda myndighetspersoner försöker presentera hastighetssänkningen som något positivt...Vi som bor här ska tydligen känna oss omhuldade för vägen blir ju flera procent säkrare. Och 80 km/h innebär ju ingen tidsförlust, som en av dem själv minsann hade räknat...Och tänk på miljövinsterna...Det går ju nästan i brallan på varenda miljöpartist...

Ibland är jag imponerad över oss norrbottningars självkontroll. Att inte fler går in på berörd myndighet med den KSP58 man snodde i lumpen, låg matningshastighet, lång mynningsflamma och bara matar iväg är smått otroligt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Trafikverket har ju dessutom radioreklam där dom förklarar hur otroligt lite tid man vinner på att sänka från 90 till 80, bara 50s per mil. Lustigt då att man i hembyn, där en högtrafikerad väg bokstavligen passerar tvärs över folks gårdar, höjde från 60 till 80.

Lustigt att folk med ~5 mil enkel väg till jobbet (som t.ex jag) accepterar att köra 80 på tvåfiligt istället för att ställa det högst rimliga kravet på 120.

De har verkligen lyckats med sina härskarfasoner för ifrågasätter man en låg hastighet blir man inte sällan verbalt lynchad av hur många personer som helst med cykelavstånd och som aldrig färdas på sträckan i fråga.

Jag förstår ärligt talat inte hur de kan få hållas.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ibland är jag imponerad över oss norrbottningars självkontroll. Att inte fler går in på berörd myndighet med den KSP58 man snodde i lumpen, låg matningshastighet, lång mynningsflamma och bara matar iväg är smått otroligt.

Lustigt att folk med ~5 mil enkel väg till jobbet (som t.ex jag) accepterar att köra 80 på tvåfiligt istället för att ställa det högst rimliga kravet på 120.

De har verkligen lyckats med sina härskarfasoner för ifrågasätter man en låg hastighet blir man inte sällan verbalt lynchad av hur många personer som helst med cykelavstånd och som aldrig färdas på sträckan i fråga.

Jag förstår ärligt talat inte hur de kan få hållas.

file.asp


Många politiker verkar ju anse att det är det som är innanför tullarna som räknas. Gott, då kan vi ju klippa elkablarna och behålla maten där den odlas då, och Stockholmarna kan behålla sina politiker, så får vi se hur bra det går sen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Trafikverket vill spara liv på enklaste och billigaste möjliga sätt. Tyvärr är nog systemet så trögt uppbyggt att ingen orkar kämpa i 5-10 år som en typisk projektplan är. Folk ger upp, går vidare och inser det inte är någon mening.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Många politiker verkar ju anse att det är det som är innanför tullarna som räknas. Gott, då kan vi ju klippa elkablarna och behålla maten där den odlas då, och Stockholmarna kan behålla sina politiker, så får vi se hur bra det går sen.

Glöm inte att det länge och väl såg ut som att ett visst politiskt parti skulle hamna långt under riksdagsvalets fyraprocentspärr...tills man räknade rösterna innanför dessa tullar...

Med detta parti under fyraprocentspärren hade vi haft ett helt annat politiskt landskap med helt andra möjligheter, utan dagens politiskt korrekta röra som suger/slickar av varandra för att desperat komma till makten och som därmed ställer till med mer förtret för glesbygden än någonsin förut.

En röd politik har ur ett historiskt perspektiv ansetts gynna glesbygden. Efter de två sista mandatperioderna är detta att betrakta som just historia. Visst - det är säkert många i mitt grannskap som har röstat rött av gammal tradition. Men jag kan garantera att ingen av dem har frågat efter en regering som vill bestraffa transporter i glesbygd med kraftigt ökade kostnader. Eller som sänker hastigheter istället för att renovera vägar. Eller som stryper alla lokala infrastruktursatsningar för att höghastighetståg mellan våra tre största städer helt plötsligt är livsviktigt.

Men återigen, detta betyder ingenting för den verkliga massan röstningsboskap vars största irritationsmoment är någon minuts extra väntan på tunnelbanan då det ju är så fasligt trångt genom Slussen...
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Senast nu på morgonen så låg jag bakom en av tragikvärkets bilar som körde 120 kmh på 90 väg. Rätt ofta som jag ser detta. Så detta med att hålla hastighetsgränser verkar bara gälla vissa
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Senast nu på morgonen så låg jag bakom en av tragikvärkets bilar som körde 120 kmh på 90 väg. Rätt ofta som jag ser detta. Så detta med att hålla hastighetsgränser verkar bara gälla vissa
Läge att rapportera att inte ens de egna apostlarna tror på den heliga dogmen och än värre inte ens gör det i det offentliga? Avfällningar!
Det finns sannolikt en eller annan journalist som kanske skulle kunna vara intresserad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top