Noll vision - i praktiken

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, tyvärr. Nu är jag lagd åt det cyniska hållet, men jag skulle gissa att det finns fler som gjort sig dollarmiljonärer på statens spene än genom annan näringsverksamhet.


Men där måste man ändå säga att regering och riksbank för en kraftfull politik för att försvåra skapandet av just dollarmiljonärer i Sverige... :fakta


Vanlig SEK-miljonär verkar fortfarande vara någorlunda okay - åtminstone om man vinner sina pengar.
...i ett statligt spel. Dollarmiljonärer däremot, dom har det tungt just nu. :gnissla
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Men där måste man ändå säga att regering och riksbank för en kraftfull politik för att försvåra skapandet av just dollarmiljonärer i Sverige... :fakta


Vanlig SEK-miljonär verkar fortfarande vara någorlunda okay - åtminstone om man vinner sina pengar.
...i ett statligt spel. Dollarmiljonärer däremot, dom har det tungt just nu. :gnissla

Ja, det kan inte vara lätt att spara när 85% går i skatt...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, tyvärr. Nu är jag lagd åt det cyniska hållet, men jag skulle gissa att det finns fler som gjort sig dollarmiljonärer på statens spene än genom annan näringsverksamhet.

Ska man fortsätta vara cynisk gissar jag att dessa individer har den gemensamma nämnaren att man hatar att betala skatt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Jag undrar om det inte har gått troll i detta med sänkta hastigheter... Jag upplever att merparten av trafikanterna idag faktiskt håller hastighetsbegränsningen ganska väl. Väldigt många kör långsammare än skyltad hastighet. Väldigt många kör skyltad hastighet, och ett fåtal kör lite över skyltad hastighet. Undantaget är om man kör under tider på dygnet när det är väldigt låg trafik. Då går det generellt sett fortare för snittföraren.

Vad många inte tänker på är att hastighetsmätarna väldigt ofta visar ordentligt mycket för mycket. 5% är standard, men 10% för mycket eller rent av mer förekommer också. Jag övningskörde med en kille som nyss tog A2-kort. När han körde först på 70-väg så visade min mätare 58-62 km/h (intrimmad med Speedohealer). När jag körde först och låg i 70 så visade hans mätare 80-85.

Kör folk verkligen så mycket för fort idag i verklig hastighet? Är det verkligen vetenskapligt underbyggt att 100 liv skulle räddas om atta höll hastighetsbegränsningarna? Jag betvivlar detta starkt!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kör folk verkligen så mycket för fort idag i verklig hastighet? Är det verkligen vetenskapligt underbyggt att 100 liv skulle räddas om atta höll hastighetsbegränsningarna? Jag betvivlar detta starkt!


”Om alla satt bältade skulle 50 liv sparas per år”

”Om alla körde nyktra skulle 100 liv sparas per år”

”Om alla ’höll hastigheten’ skulle 100 liv sparas per år”

”Mer räcken kan spara 100 liv per år”


Om man summerar Trafikverkets samtliga ”om alla”-profetior så skulle ingen dö i trafiken.
Faktum är att det skulle födas en massa barn på rastplatser och i vägrenar som någon skulle behöva ta hand om.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och att "hålla hastigheten" gäller ju åt båda hållen dvs både de som kör för fort samt de som kör för långsamt.

Sen är ju formuleringen som sådan kanske lite märklig. Vad är "hålla hastigheten"?
Är det att blint följa siffrorna som står på skylten oaktat alla andra parametrar som man rimligtvis bör ta i beaktande när väljer hur mycket man trampar ner gaspedalen? Håller jag 100 där det är 100-skyltat gör jag rätt!!

Vad menar man annars?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, så invaggade är folk numera i mamma Statens trygghetskokong att man sett eftersnack på olyckor med tragisk utgång där anhöriga och andra apologeter hävdar att aktuellt vägavsnitt är ”felskyltat” eftersom det inte går att hålla skyltad hastighet genom en viss kurvserie.

Kör man det resonemanget i botten skulle alla vägar skyltas efter den allra sämsta föraren, i den allra sämsta bilen, med dom allra sämsta däcken, för den värsta tänkbara nederbörden+dimma och blixthalka därtill.

Ibland känns det som vi är på väg dit med stormsteg.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och det skulle ju innebära att de övriga som då eventuellt kör för fort - mot skyltad hastighet - inte alls kör för fort egentligen?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och det skulle ju innebära att de övriga som då eventuellt kör för fort - mot skyltad hastighet - inte alls kör för fort egentligen?

Vad som är för fort idag är ju lite "in the eye of the beerholder" eftersom i princip ingen förutom plåtskåpen kollar hur fort det faktiskt går...

Nu jinxar jag väl mig själv smack rakt in i en hastighetsbot, men det händer ungefär en gång var åttonde skottår att jag ser en fartkontroll. Eller ungefär lika ofta som jag får ett kvitto på en julgran.

Jag kör lagom fort, efter min förmåga, vägens beskaffenhet och trafiken. Ibland är det under skyltat, ibland över. Vem bryr sig egentligen när ingen kollar?

Så skylta på ni, så länge ingen kontrollerar efterlevnaden är det nästan lite skit samma?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad som är för fort idag är ju lite "in the eye of the beerholder" eftersom i princip ingen förutom plåtskåpen kollar hur fort det faktiskt går...

Nu jinxar jag väl mig själv smack rakt in i en hastighetsbot, men det händer ungefär en gång var åttonde skottår att jag ser en fartkontroll. Eller ungefär lika ofta som jag får ett kvitto på en julgran.

Jag kör lagom fort, efter min förmåga, vägens beskaffenhet och trafiken. Ibland är det under skyltat, ibland över. Vem bryr sig egentligen när ingen kollar?

Så skylta på ni, så länge ingen kontrollerar efterlevnaden är det nästan lite skit samma?

Absolut så ser det ut.

Men vilken GRÄNS är det som de avser med:

"Om alla höll hastighetsgränserna räddar vi minst hundra liv. Varje år."

Den skyltade, och +- 1 km/h åt något håll är att inte hålla hastigheten?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Att hålla hastigheten (egentligen farten) är att inte köra snabbare än skyltat men om omständigheter så påkallar sänka hastigheten (fart) under skyltad hastighet (fart). Anledningen till att jag säger detta är den mängd utbildningsmaterial som genom åren skickats som säger att man måste anpassa hastighet (fart) efter rådande läge.

Visst man kan vara putslustig och hävda att "ja men det står ju hålla hastighet (fart)" som någon stjärna i kvällsposten gjorde för några månader sedan men om man vill föra någon form av vettig debatt skall man nog vara lite försiktig, annars kommer det stå 30 på varenda väg.

Tror jag
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att hålla hastigheten (egentligen farten) är att inte köra snabbare än skyltat men om omständigheter så påkallar sänka hastigheten (fart) under skyltad hastighet (fart). Anledningen till att jag säger detta är den mängd utbildningsmaterial som genom åren skickats som säger att man måste anpassa hastighet (fart) efter rådande läge.

Ja och viktigt att det du nämner finns med i trafikanternas medvetande. Skyltat hastighet är inte alltid "rätt". Och ska man anpassa hastigheten till rådande förhållanden så skulle det ju likagärna kunna stå 300 km/h på skylten?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Fast om det står 300km/h så får man köra så fort och det verkar inte staten att man skall få göra någonstans.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast om det står 300km/h så får man köra så fort och det verkar inte staten att man skall få göra någonstans.

Men om omständigheterna så påkallar så ska man ju sänka hastigheten. Så skyltarna är egentligen bara till för att ge ett hum om i vilken hastighet man kan köra på aktuell vägsträcka?

Jag får bara inte riktigt ihop att det är förbjudet att köra fortare än vad skylten säger men samtidigt ska man anpassa hastigheten(nedåt). Varför får man inte göra det uppåt isf? Vilket helvete är det man släpper lös då?

Vad skulle hända om man helt tog bort hastighetsskyltarna? Skulle olyckorna öka?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Åsså den där ##"¤¤/&%" snabelbilen. :(

Körde förbi mig för minst två veckor sedan och det ligger fortfarande grus i mängder kvar.
Detta vid Torsångs kaffe som är ett enormt populärt mc-fik.
Dessutom finns det flera strängar där det bara ligger olja/tjära och inget grus alls.
Gissar att det blir fett halt vid regn eller värme. :crash

Som vanligt gäller 0-visionen inte mc-trafikanter. :huvet
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Men om omständigheterna så påkallar så ska man ju sänka hastigheten. Så skyltarna är egentligen bara till för att ge ett hum om i vilken hastighet man kan köra på aktuell vägsträcka?

Jag får bara inte riktigt ihop att det är förbjudet att köra fortare än vad skylten säger men samtidigt ska man anpassa hastigheten(nedåt). Varför får man inte göra det uppåt isf? Vilket helvete är det man släpper lös då?

Vad skulle hända om man helt tog bort hastighetsskyltarna? Skulle olyckorna öka?

Nej, om det t.ex. finns ett dagis där så vill myndigheterna sätta en maxhastighet. Eller om det pga rådande markbeskaffenhet blir problem med vibrationer i marken så vill myndigheterna sätta en maxhastighet för att det inte skall bli för mycket vibrationer som kan skada byggnader.

Om du håller med om detta så kommer inte fortsatt diskussion leda till särskilt mycket tror jag. Jag skulle också tro att du kommer att ha svårt att lägga fram motsvarande argument till en ansvarig myndighet t.ex.

Att vilja höja max tillåten fart på en vägsträcka pga anledning, t.ex. att vägstandarden är såpass hög att det är motiverat tror jag kommer ha större möjlighet till framgång än att säga att det skall vara fri fart överallt och att sunt förnuft skall gälla för att köra "lagom fort". Med tanke på att föräldrar idag inte håller 30 utanför sitt eget barns skola så....
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej, om det t.ex. finns ett dagis där så vill myndigheterna sätta en maxhastighet. Eller om det pga rådande markbeskaffenhet blir problem med vibrationer i marken så vill myndigheterna sätta en maxhastighet för att det inte skall bli för mycket vibrationer som kan skada byggnader.

Ja ett dagis är väl ett bra exempel på en yttre omständighet som är bra att ta i beaktande när man väljer hur fort man ska köra.
Om det exempelvis är skyltat 70 km/h förbi ett dagis där det för stunden leker barn så kommer jag passera i kanske 34 km/h. Vid en skyltning om 40 km/h hade jag fortfarande passerat i 34 km/h allt annat lika.

Ang. markbeskaffenhet är ju det visserligen också en yttre omständighet(som är nedrans svår att ta in när man sitter i bilen/på hojen) men den hastighetsgränsen springer då inte direkt om nollvisionen utan är satt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Edit. Hmm vill lägga till en fundering kring maxhastighet som du nämner ovan. Du har ju helt rätt att det är en maxhastighet så tillvida att det är olagligt att köra fortare. Men hur sätts den?
Det kan aldrig vara så att omständigheterna medger en högre hastighet? Är den satt utifrån optimala yttre förhållanden?

Om du håller med om detta så kommer inte fortsatt diskussion leda till särskilt mycket tror jag. Jag skulle också tro att du kommer att ha svårt att lägga fram motsvarande argument till en ansvarig myndighet t.ex.

Jaa alltså jag håller väl med. Dryftar bara mina tankar och funderingar utan att mena att jag har rätt och någon annan fel.

Vilka skulle de motsvarande argumenten kunna vara?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top