Noll vision - i praktiken

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trots allvarliga olyckor, ingen åtgärd. Ungefär som med sträckan Gävle - Hagsta. Mobil-fippla-skyddet, dvs 2-1 vägar, får tydligen kosta hur mycket som helst.

Här är lite hur den andra sidan ser på det:


Tio år på gamla vägen krävde 13 liv. Tio år på nya 23 liv. Men sedan 2003 har bara tre personer förolyckats mellan Gävle och Axmar*tavlan. Den senaste inträffade i juli när en äldre lastbilschaufför drabbades av sjukdom, forcerade vajerstängslet och krockade med en mötande bil.

https://www.gd.se/artikel/vajern-har-raddat-manga-liv-pa-dodens-vag-mellan-gavle-och-axmartavlan

Artikeln är skriven 2017 och det går inte att blunda för att vajern räddar liv. Bilistliv.

Det är signifikant att det är just en olycka med tungt fordon som står för det ena dödsfallet längs denna sträcka, och jag påstår att minst ett, kanske båda av de resterande dödsfallen är motorcyklister/passagerare.

2012
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/man-dod-i-mc-olycka-utanfor-gavle-1794296.aspx

https://www.gd.se/artikel/vagklister-fallde-mc-forare



2014
https://www.gd.se/artikel/en-allvarligt-skadad-efter-mc-olycka
https://www.helahalsingland.se/artikel/mc-olycka-norr-om-gavle-igen

Det har varit mängder av MC-olyckor längs sträckan, dödade och mycket allvarligt skadade.

Sedan artikeln skrevs så har ytterligare en motorcyklist omkommit i räcket:

2018
https://www.nsd.se/nyheter/man-dod-i-mc-olycka-utanfor-gavle-7026592.aspx

...men våra dödstal räknas inte.
Dom hamnar på något underligt sätt på pluskontot.
Pluskontot där man jämför med hur många färre bilister som dött.

Det är äckligt, skamligt och alldeles otillständigt!

Majoriteten av de bilister som dödades innan vajern sattes upp gjorde det för att någon av de inblandade gjort någon slags felbedömning. Den ene gör en kass omkörning, den andre ser inte faran eller förmår inte utnyttja sina decimeter på rätt sätt = död!

Idag går det inte att göra omkörningar, men folk skall ut i mittenräcket ändå och härja = plåtskador.

Utmärkt, om man sitter på Trafikverket och betraktar världen genom insidan av en dassrulle.

Men för oss är vajerräcket = död även när vi gör allting rätt!
Tuffa på rakt fram i laglig fart, gå över den klistrade asfaltsskarven med ytfriktion vinterväg och *schwoop* rätt in dödsräcket.

Ett mittseparerade räcke som i nordgående riktning var slätt, följsamt och räddade liv, men som i södergående var aggressivt med vassa utstickande delar som dödade bilister hade aldrig godkänts. Det hade varit en "dålig design".
Varför godkänns ett räcke som räddar bilister, men selektivt dödar motorcyklister?

Bortom osmakligt, Trafikverket.


Artikeln först i inlägget är intressant, men mörkar en del saker.

Framkomlighet vid olyckor.
Sträckan är ökänd för att korka igen vid olyckor, och köerna hindrar räddningspersonal att komma fram.
Vägen är för smal för att ordna räddningsgata längs med, och det finns ytterst få stickvägar att nyttja, även om man har en exakt position att gå på.

Stillestånd vid olyckor.
Trafikverket behöver inte stå för samhällskostnaden när hundratals fordon blir ståendes längs denna Europaväg i Ten-T systemet (Ha!)
Tresiffriga miljonbelopp i förlorad produktivitet över åren är en rimlig gissning. "Miljardbelopp"...?
Kanske om några år, om denna nödlösning får sitta kvar.

Stillestånd vid snöfall.
Kombinationen vajerväg och snörikt område är olycklig. Sträckan är svår att snöröja effektivt, och somliga vintrar skär det ihop alldeles när folk som inte borde köra ger sig ut ändå - och fastnar, så inte ens snöröjningen kommer förbi.

Låter "förlorad produktivitet" lite abstrakt, kanske? Nå, kalla det "uteblivna skatteintäkter då"!
Det är det det handlar om - crappy snålbyggda nödlösningar hindrar Staten att ta in skattepengar man kunde använt till den allmänna välfärden, och byggt fler riktiga, säkra vägar för!

Ytterligare en sak som hyllningsartikeln ovan visserligen nämner, men inte förmår dra slutsatser av - beakta tidsspannet!

Projekterad som riktig motorväg tidigt -80
Invigd som halv motorväg -87
Vajerväg 10 år senare
...och det är den fortfarande, mer än 30 år efter att sträckan invigdes som halv motorväg!

Da fuck...?

Det är ytterligare ett problem med vajervägar - dom bromsar utbyggnaden av riktiga vägar där alla trafikanter kan färdas säkert och effektivt: vi motorcyklister och den tunga trafiken.

Vi måste kunna få färdas på samma villkor som personbilarna, på de vägar som vi betalar för.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I Sörmland på väg 214 (runt Gimgöl, speciellt vid kalkbrottsvillorna) har den lokala allmänheten i eveigheter önskat omkörningsförbud och sänkt hastighet från 90 till 70. Om vi säger så här, när jag kör i skyltade 90 på den sträckan skriker min mor - du kör alldeles för fort - och ändå har hon åkt med som spätta på en av mina tidigare hojar.

Citat K-Kuriren: Centerpartiets lokalavdelning överklagade länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som nyligen kom med sitt beslut. De anser att det, utefter handlingarna och besök på platsen, inte framkommit tillräckliga skäl att begränsa hastigheten eller förbjuda omkörning. De avslår överklagan och går alltså på länsstyrelsens linje. Beslutet kan inte överklagas.

Trots allvarliga olyckor, ingen åtgärd. Ungefär som med sträckan Gävle - Hagsta. Mobil-fippla-skyddet, dvs 2-1 vägar, får tydligen kosta hur mycket som helst.

Noll Vision har lärt oss att hålla hastigheten och är det inte omkörningsförbud så är det väl tillåtet? :tummenupp

https://www.google.se/maps/place/Gi...dd633fb5ba9b218!8m2!3d59.1676546!4d15.9563606

Att informera om att anpassa hastigheten och att bara göra en omkörning om man bedömer att det är lämpligt finns inte i Tragivärkets värld. :huvet

Så nu har vi fått en generation trafikanter som inte kan anpassa hastigheten utan tror att skyltad hastighet är en "säker" hastighet. Och kan man inte köra så fort och samtidigt fippla med mobilen är det fel på hastighetsbegränsningen. :huvet

Tur att dessa trafikanter aldrig kommer att köra på Isle of Man där delar av vägnätet saknar hastighetsbegränsning, för de kommer att TjöRa IhjälSiG DirEcKT när de måste göra egna bedömningar...


Welcome to my world...

Tur att vi har privata bolag, som till skillnad från de staliga, gynnar landsbygden! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Welcome to my world...
Jag må bo i stockholmsregionen, men jag är i själ och hjärta så mycket landsbyggdsbo man kan bli, född och uppvuxen utanför Gävle och med jordbrukssläkt på båda sidor. Få saker gör mig så gruvligt less som Helldén och övriga miljöpartisters svammel om att alla kan ställa bilen och ta tuben eller elsparkcykeln överallt, och det är för mig ett mysterium hur såna trångsynta och okunniga idioter kan göra sån karriär i ett yrke som bygger på att dom väljs in av folket.

...men våra dödstal räknas inte.
Jo, när vi ska straffas, som grupp, för några individers skull.

Majoriteten av de bilister som dödades innan vajern sattes upp gjorde det för att någon av de inblandade gjort någon slags felbedömning. Den ene gör en kass omkörning, den andre ser inte faran eller förmår inte utnyttja sina decimeter på rätt sätt = död!
Nu är det ju ett tag sedan jag flyttade från Gävle, men som jag minns det på den gamla goda tiden var att innan vajrarna så berodde många olyckor där på att folk somnade. Det var fin motorväg 3,5 mil från Mehedeby, och sedan blev det tråkig vanlig landsväg genom skogen, och då somnade folk och drog ut i skogen, eller klippte mötande. Sen vill jag inbilla mig att det mestadels är folk i bil som somnar, så där kan man ju ha byggt bort en del olyckor, men grundproblemet är ju att folk kör för trötta, vilket ju är precis lika olagligt som att köra på fyllan, men svårare att bevisa, i synnerhet när både den som somnade och mötande är döda.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här är lite hur den andra sidan ser på det:




https://www.gd.se/artikel/vajern-har-raddat-manga-liv-pa-dodens-vag-mellan-gavle-och-axmartavlan

Artikeln är skriven 2017 och det går inte att blunda för att vajern räddar liv. Bilistliv.

Det är signifikant att det är just en olycka med tungt fordon som står för det ena dödsfallet längs denna sträcka, och jag påstår att minst ett, kanske båda av de resterande dödsfallen är motorcyklister/passagerare.

2012
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/man-dod-i-mc-olycka-utanfor-gavle-1794296.aspx

https://www.gd.se/artikel/vagklister-fallde-mc-forare



2014
https://www.gd.se/artikel/en-allvarligt-skadad-efter-mc-olycka
https://www.helahalsingland.se/artikel/mc-olycka-norr-om-gavle-igen

Det har varit mängder av MC-olyckor längs sträckan, dödade och mycket allvarligt skadade.

Sedan artikeln skrevs så har ytterligare en motorcyklist omkommit i räcket:

2018
https://www.nsd.se/nyheter/man-dod-i-mc-olycka-utanfor-gavle-7026592.aspx

...men våra dödstal räknas inte.
Dom hamnar på något underligt sätt på pluskontot.
Pluskontot där man jämför med hur många färre bilister som dött.

Det är äckligt, skamligt och alldeles otillständigt!

Majoriteten av de bilister som dödades innan vajern sattes upp gjorde det för att någon av de inblandade gjort någon slags felbedömning. Den ene gör en kass omkörning, den andre ser inte faran eller förmår inte utnyttja sina decimeter på rätt sätt = död!

Idag går det inte att göra omkörningar, men folk skall ut i mittenräcket ändå och härja = plåtskador.

Utmärkt, om man sitter på Trafikverket och betraktar världen genom insidan av en dassrulle.

Men för oss är vajerräcket = död även när vi gör allting rätt!
Tuffa på rakt fram i laglig fart, gå över den klistrade asfaltsskarven med ytfriktion vinterväg och *schwoop* rätt in dödsräcket.

Ett mittseparerade räcke som i nordgående riktning var slätt, följsamt och räddade liv, men som i södergående var aggressivt med vassa utstickande delar som dödade bilister hade aldrig godkänts. Det hade varit en "dålig design".
Varför godkänns ett räcke som räddar bilister, men selektivt dödar motorcyklister?

Bortom osmakligt, Trafikverket.


Artikeln först i inlägget är intressant, men mörkar en del saker.

Framkomlighet vid olyckor.
Sträckan är ökänd för att korka igen vid olyckor, och köerna hindrar räddningspersonal att komma fram.
Vägen är för smal för att ordna räddningsgata längs med, och det finns ytterst få stickvägar att nyttja, även om man har en exakt position att gå på.

Stillestånd vid olyckor.
Trafikverket behöver inte stå för samhällskostnaden när hundratals fordon blir ståendes längs denna Europaväg i Ten-T systemet (Ha!)
Tresiffriga miljonbelopp i förlorad produktivitet över åren är en rimlig gissning. "Miljardbelopp"...?
Kanske om några år, om denna nödlösning får sitta kvar.

Stillestånd vid snöfall.
Kombinationen vajerväg och snörikt område är olycklig. Sträckan är svår att snöröja effektivt, och somliga vintrar skär det ihop alldeles när folk som inte borde köra ger sig ut ändå - och fastnar, så inte ens snöröjningen kommer förbi.

Låter "förlorad produktivitet" lite abstrakt, kanske? Nå, kalla det "uteblivna skatteintäkter då"!
Det är det det handlar om - crappy snålbyggda nödlösningar hindrar Staten att ta in skattepengar man kunde använt till den allmänna välfärden, och byggt fler riktiga, säkra vägar för!

Ytterligare en sak som hyllningsartikeln ovan visserligen nämner, men inte förmår dra slutsatser av - beakta tidsspannet!

Projekterad som riktig motorväg tidigt -80
Invigd som halv motorväg -87
Vajerväg 10 år senare
...och det är den fortfarande, mer än 30 år efter att sträckan invigdes som halv motorväg!

Da fuck...?

Det är ytterligare ett problem med vajervägar - dom bromsar utbyggnaden av riktiga vägar där alla trafikanter kan färdas säkert och effektivt: vi motorcyklister och den tunga trafiken.

Vi måste kunna få färdas på samma villkor som personbilarna, på de vägar som vi betalar för.

Mycket intressant artikel ur perspektivet "presentation av statistik".


Tio år före vägen byggs om 1987 dog alltså endast 13 personer eller 1.3 döda/år.


Tio år efter att vägen byggs om dör 23 personer, 2.3 personer/år?!!! :skrämd

1992 och 1994 var fria från dödsolyckor
Trots avsaknad av vajerräcke!? Man kan konstatera att standardavvikelsen är uppenbarligen väldigt stor så man ska nog inte dra så stora växlar av 2.5 år med "bara" tre dödsolyckor.

1997 målas sträckan om till treplusett-väg, sträckan förses med allt mer vajerräcken
Men här redovisas inga siffror på antal dödsfall?

Sedan kommer tre dödsfall under en period av 2.5 år med start 2003, alltså "bara 1.2 döda/år.

Varför sägs inget om antalet döda 1997-2003? Då det faktiskt byggts allt mer vajerräcken under den perioden. Är det noll döda? Det motsägs av att endast åren 1992 samt 1994 sägs ha varit fria från dödsolyckor?

Att bara de 2.5 sista åren redovisas luktar lite cherrypicking.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mycket intressant artikel ur perspektivet "presentation av statistik".


Tio år före vägen byggs om 1987 dog alltså endast 13 personer eller 1.3 döda/år.


Tio år efter att vägen byggs om dör 23 personer, 2.3 personer/år?!!! :skrämd


Trots avsaknad av vajerräcke!? Man kan konstatera att standardavvikelsen är uppenbarligen väldigt stor så man ska nog inte dra så stora växlar av 2.5 år med "bara" tre dödsolyckor.

1997 målas sträckan om till treplusett-väg, sträckan förses med allt mer vajerräcken
Men här redovisas inga siffror på antal dödsfall?

Sedan kommer tre dödsfall under en period av 2.5 år med start 2003, alltså "bara 1.2 döda/år.

Varför sägs inget om antalet döda 1997-2003? Då det faktiskt byggts allt mer vajerräcken under den perioden. Är det noll döda? Det motsägs av att endast åren 1992 samt 1994 sägs ha varit fria från dödsolyckor?

Att bara de 2.5 sista åren redovisas luktar lite cherrypicking.

Ja, det är tydligt att den som skrivit under med sitt namn bara skrivit av ett dokument som presenterats av Trafikverket, utan att göra några egna reflektioner eller ställa några följdfrågor.

Hursomhelst: det är i denna verklighetsbeskrivning vi behöver få fram vår, något annorlunda bild av Noll Vision.
Hur åstadkommer vi det?

Åren går, men räckena består.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I Sörmland på väg 214 (runt Gimgöl, speciellt vid kalkbrottsvillorna) har den lokala allmänheten i eveigheter önskat omkörningsförbud och sänkt hastighet från 90 till 70. Om vi säger så här, när jag kör i skyltade 90 på den sträckan skriker min mor - du kör alldeles för fort - och ändå har hon åkt med som spätta på en av mina tidigare hojar.

Citat K-Kuriren: Centerpartiets lokalavdelning överklagade länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som nyligen kom med sitt beslut. De anser att det, utefter handlingarna och besök på platsen, inte framkommit tillräckliga skäl att begränsa hastigheten eller förbjuda omkörning. De avslår överklagan och går alltså på länsstyrelsens linje. Beslutet kan inte överklagas.

Trots allvarliga olyckor, ingen åtgärd. Ungefär som med sträckan Gävle - Hagsta. Mobil-fippla-skyddet, dvs 2-1 vägar, får tydligen kosta hur mycket som helst.

Hänger du mycket i Julita? Där är jag född och uppvuxen och har kört väg 214 nästan dagligen under många år :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag misstänker vad den artikeln handlar om för jag läste precis den vanliga papperstidningen till morgonkaffet.

En familj som bor alldeles vid landsvägen i en liten by (Bondersbyn) frågar efter hastighetssänkning, farthinder och en eventuell omstyrning av tung trafik. De har goda skäl eftersom timmerstockar från en passerande timmerbil tydligen hamnade på deras gård härmoveckan.

Dock har hastigheten genom byn redan sänkts från 70 till 50 och man har dessutom byggt rediga busshållplatser och även chikaner som tar ner hastigheten ytterligare. Nu vill familjen ha ytterligare restriktioner eftersom de flesta timmerbilar håller bra mycket mer än 50 genom byn. Något som Trafikverket menar är ett polisiärt problem, eftersom ytterligare hastighetssänkningar knappast skulle ändra något.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag misstänker vad den artikeln handlar om för jag läste precis den vanliga papperstidningen till morgonkaffet.

En familj som bor alldeles vid landsvägen i en liten by (Bondersbyn) frågar efter hastighetssänkning, farthinder och en eventuell omstyrning av tung trafik. De har goda skäl eftersom timmerstockar från en passerande timmerbil tydligen hamnade på deras gård härmoveckan.

Dock har hastigheten genom byn redan sänkts från 70 till 50 och man har dessutom byggt rediga busshållplatser och även chikaner som tar ner hastigheten ytterligare. Nu vill familjen ha ytterligare restriktioner eftersom de flesta timmerbilar håller bra mycket mer än 50 genom byn. Något som Trafikverket menar är ett polisiärt problem, eftersom ytterligare hastighetssänkningar knappast skulle ändra något.

Jag får nog hålla med trafikverket i så fall, det skulle nog se likadant ut om det stod 20 på skyltarna. Där bryr sig nog inte många om vad som står på skyltarna utan kör nog helt enkelt vad de tycker är lagom fort.

Det är ju redan två refuger där som drar ner hastigheten och fartgupp vore nog väldigt olämpligt där. Skulle väl rent av kunna leda till att någon ouppmärksam fartdåre studsar in och halvvägs igenom familjens hus.

Bäst ur trafiksäkerhet vore väl att de husen nära vägen helt enkelt rivs.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag är i det stadiet att jag blir på dåligt humör bara jag hör ordet trafikverket. Och det är ju fortfarande deras fel eftersom noll vision innebär enligt dom att polisen inte skulle hålla på med trafikövervakning. För det skulle ju kameraskåpen ta hand om.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag misstänker vad den artikeln handlar om för jag läste precis den vanliga papperstidningen till morgonkaffet.

En familj som bor alldeles vid landsvägen i en liten by (Bondersbyn) frågar efter hastighetssänkning, farthinder och en eventuell omstyrning av tung trafik. De har goda skäl eftersom timmerstockar från en passerande timmerbil tydligen hamnade på deras gård härmoveckan.

Dock har hastigheten genom byn redan sänkts från 70 till 50 och man har dessutom byggt rediga busshållplatser och även chikaner som tar ner hastigheten ytterligare. Nu vill familjen ha ytterligare restriktioner eftersom de flesta timmerbilar håller bra mycket mer än 50 genom byn. Något som Trafikverket menar är ett polisiärt problem, eftersom ytterligare hastighetssänkningar knappast skulle ändra något.

När jag var i Överkalix i somras upptäckte jag att det i princip är fri fart på vägarna däruppe. Spelar ingen roll om det är en vanlig bil eller lastbil. Kan tänka mig att det inte kryllar av poliser direkt. Det är mest renar man får se upp med.

Så ska man ha ner hastigheten i nämnda by får man nog ordna fysiska hinder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När jag var i Överkalix i somras upptäckte jag att det i princip är fri fart på vägarna däruppe. Spelar ingen roll om det är en vanlig bil eller lastbil. Kan tänka mig att det inte kryllar av poliser direkt. Det är mest renar man får se upp med.

Så ska man ha ner hastigheten i nämnda by får man nog ordna fysiska hinder.

Fysiska hinder är inget större problem heller iom att folk kör i fyllan. Å andra sidan är vi ändå så få häruppe att det knappt märks.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hedesunda till morsan i Läppe (röda huset längst upp) går via Julita.

https://www.google.se/maps/@59.1329..._IW_neROyxx6tBFUisXA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

OK. Det finns mycket fina småvägar i de trakterna. Någon jag saknar nu när jag bor i Stockholm.

Södermanland County! :D

Jag bor på fel sida länsgränsen så i resten av landet bor jag i Tokholma men här har jag massor med fina vägar precis runt knuten. Både asfalterade och grusvägar! :tummenupp

Men att ta sig kollektivt är inte snabbt och lätt... :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
BIKE.se har publicerat en mätning av kvalitet på vägnätet.
https://www.bike.se/nyheter/granskning-av-landets-vagar/#more-32264

Hmmm...:rolleyes:
Ptja, allt går ju att förvanska med statistik. Är det ett 1m brett och 1m djupt dike var 200e meter så är det ju bara 0,5% av vägen som är underkänd, även om ingen tar sig över diket. Och är det ett hål som bara tar upp 25% av vägbanan, istället för ett fullbrett dike, så går det ju att köra runt och då är det ju 0% :tummenupp Eller i värsta fall så smäller det lite i något hjul på SUVen. Men kör vi ner i det så dör vi, men whattafuck, vem bryr sig i oss?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ptja, allt går ju att förvanska med statistik. Är det ett 1m brett och 1m djupt dike var 200e meter så är det ju bara 0,5% av vägen som är underkänd, även om ingen tar sig över diket. Och är det ett hål som bara tar upp 25% av vägbanan, istället för ett fullbrett dike, så går det ju att köra runt och då är det ju 0% :tummenupp Eller i värsta fall så smäller det lite i något hjul på SUVen. Men kör vi ner i det så dör vi, men whattafuck, vem bryr sig i oss?

Det var lite så jag kände också... :(
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top