Noll vision - i praktiken

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vetefan, med dom politikerna vi har skulle det nog funka bättre att stöpa nån av dom i träck varje vecka ändå. Klarar inte av att se mona islam stå och hånfullt låtsas be om ursäkt o.s.v längre.
Doldisarna på transportstyrelsen skulle man ställa i skampåle på torg och skriva ner exakt vad dom fått betalt för att göra sina uppdrag, vad dom kostat i skattepengar, samt resultatet. Sen kan medborgarna få välja själva om dom vill spotta eller inte. Lobbying borde vara totalförbjudet, likställt bestickning. Informering däremot.

Transportstyrelsen...?

Säkert skyldiga till något dom med, men noll vision är det Trafikverket som ansvarar för.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Transportstyrelsen...?

Säkert skyldiga till något dom med, men noll vision är det Trafikverket som ansvarar för.
Jag som tyckte jag hängde med i tiden och sa transportstyrelsen istället för vägverket.
Vägverket fungerade ju ganska bra?
Minns inte hälften så många potthål och slangbilslagningar i min ungdom som nuförtiden..
Hur många miljarder har lagts på att omstrukturera och försämra och byta namn på myndigheter på sistone?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Brandmannen strök med :-(

Det var det djävligaste ... Vajern som skulle rädda liv tog livet av en ur räddningsstyrkan.Helt otroligt.Stackars anhöriga. :(

Senast igår så färdades jag i Skåne under några mil med denna vajer nära mitt vänsterben och förstod lätt vad den kunde göra med min kropp om jag kom för nära.Uppriktigt sagt trött på denna dårskap som mc förare.

Får väl böja sätta upp små skyltar på dessa vajerräcken om att här riskerar mc förare samt räddningspersonal svår kroppsskada eller död om de hamnar i vajern.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag som tyckte jag hängde med i tiden och sa transportstyrelsen istället för vägverket.
Vägverket fungerade ju ganska bra?
Minns inte hälften så många potthål och slangbilslagningar i min ungdom som nuförtiden..
Hur många miljarder har lagts på att omstrukturera och försämra och byta namn på myndigheter på sistone?

Vägverket skötte vägarna, SJ skötte sina egna spår, Trafiksäkerhetsverket skötte - japp, trafiksäkerheten, körkortsregister mm.

Sedan började cirkusen.
Trafiksäkerhetsverket lades ner, Trafikverket bildades, och där bakades Vägverket och Banverket ihop till en ickefungerande kökkenmödding.
Man lade till ett "hänsynsmål" med säkerhet, miljö och hälsa - och därpå tillförde man även Rikstrafiken som ytterligare ett ansvarsområde.

Självklart finns det då inte tid längre till att fixa vägar eller järnvägar, och Trafiksäkerhetsverkets arbete - som tidigare omfattat alla sorts trafikanter reducerades nu till ett enkelspårigt försök att rädda bilister i personbilar från att döda andra bilister i personbilar.

Vem var då supermänniskan som sattes till Generaldirektör till denna megamyndighet, med en budget i höjd med Försvarets?

Gunnar Malm.

Mannen med ett trackrecord som skulle förskräcka vemsomhelst helst inom privat sektor.
Den gubben sätter man till att knyta ihop säcken, och här befinner vi oss nu.


Tittar man högre upp i hierarkin så ser man hur otroligt liten betydelse vägar, kommunikationer och trafiksäkerhet egentligen tillmäts: vår nuvarande infrastrukturminister har inte ens gymnasieskola i bagaget.
Hon hoppade av 2-årig social linje, och ingen vet riktigt vad hon gör som ansvarig minister.

Så, ursäkta mig.
Jag behövde :zpy lite.
 

simon.svensson

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2013
Ort
skövde
Hoj
letar
skrämmande det där med ministrar som sitter på stolar dom inte borde sitta på. men jag tror att serien "house of cards" går att aplicera ganska bra på den svenska regeringen. den som är bäst på att ljuga och manipulera kommer längst.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Problemet här är att deras försumlighet är farlig och kriminell, och vi, deras uppdragsgivare har ingen möjlighet att utkräva ansvar. Hade jag köpt en tjänst typ noll vision och fått detta miserabla resultat hade huvuden fått rulla. Helst hade ansvariga aldrig fått ett jobb igen. Kanske på mcdonken på sin höjd.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Att inte lastbilar har alkolås är en stor djävla skandal:huvet
Far omkring som slagskepp på våra vägar.

Det är inte svenska åkare som kör onykta, dessutom finns det knappt svenska åkare kvar. Allt man ser på vägen är LT, LV, PL, BG, RU, TR.

Finns heller inget som hindrar dessa att starta lastbilen på morgonen nykter och sen inte stänga av den.
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Gunnar Malm.

Mannen med ett trackrecord som skulle förskräcka vemsomhelst helst inom privat sektor.
Den gubben sätter man till att knyta ihop säcken, och här befinner vi oss nu.
Jepp, och under sammanslagning och omorganisation skulle det tillsättas förändringsbenägna chefer som tutades i mantrat att TrV ska vara den "Renodlade beställaren" och bara beställa på funktion för att främja innovationen på den svenska entreprenadmarknaden. Resultatet är chefer som inte kan den verksamhet de är satta att styra och upphandlingar där man inte har rätt kunskap så man vet vad man egentligen beställer.

Den störst innovationen man sett hittills från entreprenadmarknaden är hur man maximerar sina vinster på TrV's budget.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jepp, och under sammanslagning och omorganisation skulle det tillsättas förändringsbenägna chefer som tutades i mantrat att TrV ska vara den "Renodlade beställaren" och bara beställa på funktion för att främja innovationen på den svenska entreprenadmarknaden. Resultatet är chefer som inte kan den verksamhet de är satta att styra och upphandlingar där man inte har rätt kunskap så man vet vad man egentligen beställer.

Den störst innovationen man sett hittills från entreprenadmarknaden är hur man maximerar sina vinster på TrV's budget.

Återigen är Gillaknappen fel, här skulle det vara Håller med.

Tyvärr är det här någonting som genomsyrar samhället.

Det är, i min värld, bättre att göra jobbet själv än att lägga ner lika mycket arbete på att se till att någon annan gör jobbet. Dubbel lönekostnad eftersom både beställare och utförare ska ha betalt. Men när beställarna är tjänstemän som inte kan utföra jobbet själva kommer det att bli svårt att ändra.:(

Det ryktas om att det fortfarande är lika många som jobbar på det som förut var Banverket. Men när det var Banverket, som var banavdelningen på SJ innan slakten började, gjordes det mesta jobben av banverksanställda. Nu är de bara beställare... Billigare för skattebetalarna?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men det är väl just noll vision de har?

Pratar vi nollvision så är de dock totalt ute och snurrar..

Men siffrorna visar ju att de har rätt! :fakta
Och idag är siffrorna det viktigaste... :(

Och inslag på nyheterna som visar att Sverige med Noll vision är världsledande när det gäller trafiksäkerhet förstärker mantrat.

När jag diskuterat trafiksäkerhet och är emot Noll vision tror många att jag är emot trafiksäkerhet. :va
Så illa är det att mantrat i Noll vision slagit igenom hos Svensson som inte är engagerad.
För inte kan väl våra styrande försöka lura oss, de vill ju oss väl? :va

Hur kan jag vara emot trafiksäkerhet om jag överlevt på SportHoj i 35 år? :dummer
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det var det djävligaste ... Vajern som skulle rädda liv tog livet av en ur räddningsstyrkan.Helt otroligt.Stackars anhöriga. :(

Senast igår så färdades jag i Skåne under några mil med denna vajer nära mitt vänsterben och förstod lätt vad den kunde göra med min kropp om jag kom för nära.Uppriktigt sagt trött på denna dårskap som mc förare.

Får väl böja sätta upp små skyltar på dessa vajerräcken om att här riskerar mc förare samt räddningspersonal svår kroppsskada eller död om de hamnar i vajern.
Jag tror nästan ibland att vajern är där för att skrämma och terrorisera oss tvåhjulsbusar och icke önskvärda trafikanter till lydnad..
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag tror nästan ibland att vajern är där för att skrämma och terrorisera oss tvåhjulsbusar och icke önskvärda trafikanter till lydnad..

Fel fel!!
Kolla på bilden här - http://www.towardszerofoundation.org/towardszero/#roads av en säker väg!

Texten bredvid bilden av vajerräcket:
"Barriers can help prevent crashes which can result in very severe injuries or death, namely run off road and head on crashes."

Så sprids sanningen om en "säker väg" över det mesta av planeten!

Enligt lite gamla siffror så ska det köra runt räknad 300 000 000 motoriserade tvåhjulingar på planeten.
Om vi sedan har lite större länder som Indien, Indonesien, och en del Latin Amerikanska länder vart tvåhjulingarna är excellent större än 4-hjuliga bilar till antal - Då är det kanske dags att den etablerade del av trafiksäkerhets världsordningen, börjar att se över hur man definierar en säker väg!

Sedan mitt förre inlägg - har jag råkat kommunicera med Världsbanken, som tittade på mig som jag kom från en annan planet!
Tills han med hög röst sa;

"Du har rätt, detta är ett mäktigt problem, hur löser vi detta?"
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fel fel!!
Kolla på bilden här - http://www.towardszerofoundation.org/towardszero/#roads av en säker väg!

Texten bredvid bilden av vajerräcket:
"Barriers can help prevent crashes which can result in very severe injuries or death, namely run off road and head on crashes."

Så sprids sanningen om en "säker väg" över det mesta av planeten!

Enligt lite gamla siffror så ska det köra runt räknad 300 000 000 motoriserade tvåhjulingar på planeten.
Om vi sedan har lite större länder som Indien, Indonesien, och en del Latin Amerikanska länder vart tvåhjulingarna är excellent större än 4-hjuliga bilar till antal - Då är det kanske dags att den etablerade del av trafiksäkerhets världsordningen, börjar att se över hur man definierar en säker väg!

Sedan mitt förre inlägg - har jag råkat kommunicera med Världsbanken, som tittade på mig som jag kom från en annan planet!
Tills han med hög röst sa;

"Du har rätt, detta är ett mäktigt problem, hur löser vi detta?"

Låter som att du talat med gud!
Heter han världsbanken nuförtiden? :)

Edit: Har den där fina Towardszero stiftelsen aldrig hört talas om fordonet motorcykel undrar man?
Det där tvåhjuliga, där man sitter oskyddad mot elementen, och riskerar finstrimling mot dessa "barriärer"?
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
undrade också om det var särskrivet med flit

Yes Box! Här använder vi fulknep för att få reaktion.







Trafikverkets vägar dödar sina trafikanter:

image.jpg

Photo credit: Henrik Åslund/HS-Foto.
Bilden lånad från http://www.gp.se/nyheter/västsverige/en-död-efter-våldsam-lastbilsolycka-1.739620



Detta är från en av Trafikverkets nyanlagda och nyöppnade vägsnuttar längs RV 40.
En av alla sträckor som historiskt getts epitetet "Dödens väg", och - tyvärr: en vägsträcka som likt E6 genom norra Bohuslän inte blev så säker som den borde blivit.

Anledning? Fusk, snålhet och fel prioriteringar.
Vägen har inga riktiga vägrenar, räckena - speciellt mittenräcket sitter tätt på körbanan, och räckesvalen är genomgående felaktiga och feldimensionerade.

Här har lastbilen först sprängt mitträcket - flamsvajer, och sedan gjort samma sak med sidoräcket på motsatta körbanan: ett sidoräcke som troligen förvärrade utgången av olyckan.

Sidoräcket är av typ "rörräcke" och marknadsförs som "snabbuppsatt" samt "estetiskt tilltalade" eftersom det är glest utformat och genombrutet - vilket ger (personbils)trafikanter en bättre reseupplevelse genom natursköna partier tack vare utsikten genom räcket.

Låter väl fint?
Men är det säkert...?

Uppenbart inte. Vajerräcket vet vi att det är döden både för oss på MC, men även för tung trafik eftersom det - när det håller, ofta agerar som "fälleben" för tunga fordon genom alltför låg navföljarhöjd och helt enkelt välter dem över i fel körbana.

Här är det rörräcket som gjort det arbetet:
Inte förmått hålla lastbilen kvar på vägen, utan istället tippat ner den för slänten.

Var det detta som dödade chauffören?
Ingen aning - han kan ha varit "död" redan innan han lämnade sitt körfält: äldre förare och konstigt förlopp kan indikera plötslig sjukdom.

Men ändå: titta på olyckan!
En av de absolut senast öppnade vägstumparna i Sverige.
Visst borde den också vara en av de säkraste?
För alla trafikanter?

Rörräcke på sigmastolpe är precis lika dödande för oss motorcyklister som de förhatliga vajerräckena

Trafikverket och noll vision är helt inriktat på att skydda bilister från andra bilister.
Det är väl enklast så.

...och det hade man kanske kunnat acceptera - om det inte var så att Trafikverkets ansträngningar att skydda bilisterna från varandra leder till farligare vägar för andra trafikantgrupper.

Redan skyddade bilister får ytterligare utökad säkerhet på oskyddade trafikanters bekostnad, och yrkestrafiken lämnas utanför - eller utsätts rentav för snubbeltråd när dom som minst behöver det.

Varför diskuteras inte detta?
Folket i Mogadondalen tror att dom är säkra innanför Trafikverkets räckesexcesser, men sanningen är något helt annat.





...och innan någon anför att "inget räcke kan hålla en lastbil kvar på vägen" så kan jag bara säga att det faktiskt är fel.
Svaret heter "högkapacitetsräcke" och klarar precis den rörelseenergi man väljer att dimensionera för.

Men, det kostar, och det "sätter olika trafikantgruppers behov i konflikt med varandra".

Jo tjänare! Vad är det vi ser idag då?
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Senaste veckan bara:

http://www.expressen.se/kvallsposten/lastbil-korde-in-i-husvagn/
Lastbil rammar husvagn bakifrån - mitt ute på E6.




Denna har ni säkert läst om, och kanske drabbats av förseningarna också?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lastbil-och-husvagnsekipage-i-svar-krock-pa-e4-an
Lastbil rammar husvagn bakifrån, mitt på E4.
Semesterekipaget ner i diket på ena sidan, lastbilen träffar ett otillräckligt och feldimensionerat räcke som närmast funkar som Hell Drivers-ramp, och landar mellan viadukterna. Föraren allvarligt skadad.


http://www.gp.se/nyheter/västsverige/krock-med-hästsläp-orsakade-stopp-på-e6-1.3502380
Personbil rammar hästtransport som stannat ute på vägrenen. En häst dör på plats, en annan svårt skadad.
E6, Vinbergsrakan. En sträcka som är spikrak så långt man kan se.


Varberg, masskrock
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23218865.ab
SAMTLIGA inblandade körda till sjukhus.


Ett axplock, bara - tyvärr, av sinnesjuka upphinnandeolyckor längs stora, raka, bra vägar: TEN-T vägnätet. De bästa vägarna vi har.
De bästa förarna...?

Hade alla verkligen noll vision? Såg dom överhuvudtaget inte trafiken framför sig?
Tittade dom på något annat istället...?

Är det "autobroms" som saknas? Eller sunt förnuft och intresse för det man håller på med?

Ingen människa har dött ännu i någon av just dessa olyckor.
Det är väl bra? Noll vision fungerar...?

Men, om det varit en oskyddad motorcyklist som blivit rammad bakifrån av en oseende, uppkopplad idiot?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De sitter väl med mobilen (eller något ännu värre :näsblod ) i handen och har fokus på något HELT annat...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Senaste veckan bara:

http://www.expressen.se/kvallsposten/lastbil-korde-in-i-husvagn/
Lastbil rammar husvagn bakifrån - mitt ute på E6.




Denna har ni säkert läst om, och kanske drabbats av förseningarna också?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lastbil-och-husvagnsekipage-i-svar-krock-pa-e4-an
Lastbil rammar husvagn bakifrån, mitt på E4.
Semesterekipaget ner i diket på ena sidan, lastbilen träffar ett otillräckligt och feldimensionerat räcke som närmast funkar som Hell Drivers-ramp, och landar mellan viadukterna. Föraren allvarligt skadad.


http://www.gp.se/nyheter/västsverige/krock-med-hästsläp-orsakade-stopp-på-e6-1.3502380
Personbil rammar hästtransport som stannat ute på vägrenen. En häst dör på plats, en annan svårt skadad.
E6, Vinbergsrakan. En sträcka som är spikrak så långt man kan se.


Varberg, masskrock
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23218865.ab
SAMTLIGA inblandade körda till sjukhus.


Ett axplock, bara - tyvärr, av sinnesjuka upphinnandeolyckor längs stora, raka, bra vägar: TEN-T vägnätet. De bästa vägarna vi har.
De bästa förarna...?

Hade alla verkligen noll vision? Såg dom överhuvudtaget inte trafiken framför sig?
Tittade dom på något annat istället...?

Är det "autobroms" som saknas? Eller sunt förnuft och intresse för det man håller på med?

Ingen människa har dött ännu i någon av just dessa olyckor.
Det är väl bra? Noll vision fungerar...?

Men, om det varit en oskyddad motorcyklist som blivit rammad bakifrån av en oseende, uppkopplad idiot?

HAde det varit en motorcyklist som blivit påkörd bakifrån så hade vederbörande kört för fort, och sett ut som en moppe. På något sätt...

Jag har för övrigt sett en såndär "lastbil kör in i bakänden på en husvagn"-olycka på E20 förra sommaren. Man kan ju fundera över hur fan man kan undgå att se en husvagn som svajar fram på motorvägen. En lastbil bör ju dessutom inte köra så värst mycket fortare än sagda svajande LGF-trafikfara. Så fan vet hur de lyckas... Ja, om de nu inte glor på porr (vilket jag hört är skrämmande vanligt förekommande), surfar valfritt asocialnätverk eller något liknande.
De borde ivf omgående bli av med körkortet.

På nittiotalet var det en lastbilschaffis som plöjde in i en bilkö som syntes flera km i förväg. Han kom undan med att han inte hade sett den. WTF...
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Hade alla verkligen noll vision? Såg dom överhuvudtaget inte trafiken framför sig?
Tittade dom på något annat istället...?

Är det "autobroms" som saknas? Eller sunt förnuft och intresse för det man håller på med?

En klassiker! :rofl:rofl:rofl
http://www.expressen.se/gt/kraschade-lastbilen-nar-han-onanerade/

Det är inte ett dugg bättre nu med Pokemongos och osociala medier.

Autobroms kommer på lastbilar inom kort, sedan följer bilarna... och motorcyklarna...
Förhoppningsvis slipper man vara med :3freak

/A
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag säger det igen, tradikverket borde befolkas efter varje val så de arbetar mer populistiskt och var tvugna att få med sig den breda massan i sina vansinnesdåd.

Jag ser tecknen på en stagnerad, navelskådande organisation.
Utveckling sker genom mindre tidsåtgång per person.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top