Noll vision - i praktiken

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Själv är jag fortfarande fullkomligt övertygad om att det inte är hastigheten i sig som är orsaken till olyckor, utan att det är bristande trafikbeteende som är grundorsaken. Hon var ju den som trots allt körde långsammast, och den absolut farligaste.

Håller fullständigt med. Men om du nu hade haft oturen att krocka så hade det tyvärr bara, än en gång, visat att motorcyklisters hastighet måste sänkas.:huvet
För alla har ju någon gång blivit omkörd av en motorcyklist som färdats över skyltad hastighet... :fakta

Utan skylt? Det löser vi med skylt fram! :dummer

Vådå, jag dyster... :(
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Igår vad jag ute på en liten eftermiddagsrunda med hojen, och eftersom småvägarna var grusiga, dammiga och lite oförutsägbara så höll jag högst moderat hastighet. Jag kommer i precis under skyltat på 70-väg och ser en liten silvrig småbil komma från höger, och utan tillstymmelse till att sakta in kör hon ut mitt framför mig. Vi hade möte, så jag hade ingen möjlighet att svänga förbi, så jag bromsade det jag hade, och satt bara och väntade på smällen. Jag vet att jag hann tänka att jag skulle sakna min hoj, och min 6 månader gamla son var också med på ett hörn. När det skulle smälla lutade jag undan hojen, och det var det som gjorde att vi inte krockade, en fot i backen gjorde att jag orkade trycka upp hojen rakt fram igen. Det var nästan svårare att förstå att det inte hade hänt än att det skulle hända när jag började bromsa.

Jag drog om kärringen och hytte, pekade finger och visade på alla sätt jag kunde att jag var förbannad och att hon var en blind idiot.

Lite längre fram stannade jag och drog på mig innerhandskarna och ringde frugan, då kom tanten förbi, så jag la mig bakom. Hon körde samma väg som jag skulle, och när hon svängde in utanför Ica så hängde jag på. Det får erkännas att hon såg ganska rädd ut, när en 193cm lång hojåkare som hon precis har försökt köra ihjäl lutar sig över hennes bil. Men då var jag ganska lugn och undrade högst vänligt om hon var medveten om vad hon hade gjort? "Jag har en 6 månader gammal son hemma, du gjorde så att han skulle ha fått växa upp utan pappa, om inte jag hade hunnit reagera och rädda ditt misstag". Då började tanten grina, och så kom den vanliga trallen, hon var helt utan skuld eftersom hon inte hade sett mig, jag kom så fort, hon kör så långsamt och säkert bla bla. Jag fick också höra att hon minsann också kunde ha dött om jag körde på henne, och hon fick sån puls, hon blev alldeles skakig. Ja, va i helvete tror du jag fick då?!

Jag svarade lugnt och artigt på alla hennes ursäkter, ja, att hon inte såg mig för att hon inte tittade var ju själva grundproblemet, jag kör en hoj med bra lyse, såg henne tydligt osv, jag höll strax under skyltad hastighet, 68 på GPSen på 70-väg, och hon blir inte säkrare bara för att hon kör långsamt, vilket skulle visas. Sen kom trallen om bulten, och att hojåkare minsann kör så fort och farligt där, det dör tom personer där. Jaha? Det här var inte på bulten, jag är inte dom.

Efter 20 minuter av diskussion skildes vi som vänner trots allt. Hon var född -36, tog körkort -57, och fullkomligt övertygad om att så länge hon körde långsamt så var det säkert, och om man inte ser någon så har man inte gjort fel. Förhoppningsvis fick hon en liten tankeställare...

Själv är jag fortfarande fullkomligt övertygad om att det inte är hastigheten i sig som är orsaken till olyckor, utan att det är bristande trafikbeteende som är grundorsaken. Hon var ju den som trots allt körde långsammast, och den absolut farligaste.

Fy fasen! Skönt att det gick vägen.....trots allt.

Det som gör mig mest förbannad, förutom det uppenbara i att nästan döda sina medtrafikanter genom att inte ens hålla den mest basala uppsikten i trafiken, är den totala oviljan och förnekelsen gällande att äga sina egna misstag. Och be om ursäkt för dom.

Förra säsongen var det en kärring som höll på att klippa min då 18-åriga grabb, genom ett fulltständigt vansinnigt filbyte. Jag låg bakom, och hade första parkett som åskådare till eländet. Och vid samtalet som följde hade hon så klart "inte gjort något fel". Allt var alla andras skuld, och nog fan var det henne det var synd om.

Saker kan bli fel. Jävligt fel. Och att man då inte har ryggrad att ta ansvar för sina egna handlingar, och folkvett att be om ursäkt, är så jävla lågt att det är ynkligt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hoztic skrev:
Själv är jag fortfarande fullkomligt övertygad om att det inte är hastigheten i sig som är orsaken till olyckor, utan att det är bristande trafikbeteende som är grundorsaken. Hon var ju den som trots allt körde långsammast, och den absolut farligaste.


Det är här det skär sig mellan oss oskyddade trafikanter och cagers inom noll vision.

För bilister funkar det att pressa ner hastigheten till 80, vaddera bilens insida med bubbelplast och klä utsidan med system föraren inte förstår sig på. Föraren passiviseras och placeras bildligt i baksätet på sin egen bil, medans vi motorcyklister bara blir mer och mer utsatta i takt med fördumningen av bilförarna och radiobiliseringen av deras bilar.

Mördarräckena urskuldas med att dom "bara ger plåtskador" medans vi - nej, inte "sopas under mattan" utan spolas bort från vägbanan av räddningstjänstens saneringsfordon.

Det här var en pressrelease som syntes i nästan alla tidningar i början av månaden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Vw54/var-tredje-cykelolycka-orsakas-av-losgrus



I år igen...
Det är en "nyhet" som dyker upp varje eller vartannat år. Inget okänt problem för oss heller.

Men, att det dör ungefär 10 motorcyklister varje år i det fångstnät som Trafikverket lägger ut i form av olämpligt utformade räcken, och att Sverige nu innehar världsrekord i andel dödade motorcyklister mot fasta trafikinstallationer, det talas det tyst om.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den aktiva säkerheten försvann med Trafiksäkerhetsverket... :(

När säkerheten är borta blir det bara Trafikverket kvar... :(

Noll Vision... :(
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste bara ställa frågan var allt trafikvett försvunnit, var i lördags med om en skräckfärd på E10:an. Det är stor militärövning och jag hamnar som andra bil bakom en militärkolon på sex sju fordon, efter ca 5 km börjar vansinnet. Vägen är nog dålig med omkörningssträckor mellan Överkalix och Morjärv och i detta fall börjar det köras om och vansinnet inleds men en Litauisk lastbil som sätter ribban och kör om i både kurva och krön och håller på att trycka av en pickup i kolonen då han får möte och sen är det hela igång, utan att det finns tillstymmelse till sikt körs det om hejvilt och det panikbromas vid möten. Efter några kilometer till är jag helt övertygat att det ska gå ordentligt åt helvete väldigt snart.

I detta läga ringer jag lokalradion och förklara att dom måste gå ut med ett meddelande i radion och det lugnar sig lite. Vad fan är det med folk jag har som målsättning att överleva då jag sätter mig i en bil eller hoj men det verkar ju många inte vilja och sen är dom beredda på att ta med sig andra i döden också.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Igår vad jag ute på en liten eftermiddagsrunda med hojen, och eftersom småvägarna var grusiga, dammiga och lite oförutsägbara så höll jag högst moderat hastighet. Jag kommer i precis under skyltat på 70-väg och ser en liten silvrig småbil komma från höger, och utan tillstymmelse till att sakta in kör hon ut mitt framför mig. Vi hade möte, så jag hade ingen möjlighet att svänga förbi, så jag bromsade det jag hade, och satt bara och väntade på smällen. Jag vet att jag hann tänka att jag skulle sakna min hoj, och min 6 månader gamla son var också med på ett hörn. När det skulle smälla lutade jag undan hojen, och det var det som gjorde att vi inte krockade, en fot i backen gjorde att jag orkade trycka upp hojen rakt fram igen. Det var nästan svårare att förstå att det inte hade hänt än att det skulle hända när jag började bromsa.

Jag drog om kärringen och hytte, pekade finger och visade på alla sätt jag kunde att jag var förbannad och att hon var en blind idiot.

Lite längre fram stannade jag och drog på mig innerhandskarna och ringde frugan, då kom tanten förbi, så jag la mig bakom. Hon körde samma väg som jag skulle, och när hon svängde in utanför Ica så hängde jag på. Det får erkännas att hon såg ganska rädd ut, när en 193cm lång hojåkare som hon precis har försökt köra ihjäl lutar sig över hennes bil. Men då var jag ganska lugn och undrade högst vänligt om hon var medveten om vad hon hade gjort? "Jag har en 6 månader gammal son hemma, du gjorde så att han skulle ha fått växa upp utan pappa, om inte jag hade hunnit reagera och rädda ditt misstag". Då började tanten grina, och så kom den vanliga trallen, hon var helt utan skuld eftersom hon inte hade sett mig, jag kom så fort, hon kör så långsamt och säkert bla bla. Jag fick också höra att hon minsann också kunde ha dött om jag körde på henne, och hon fick sån puls, hon blev alldeles skakig. Ja, va i helvete tror du jag fick då?!

Jag svarade lugnt och artigt på alla hennes ursäkter, ja, att hon inte såg mig för att hon inte tittade var ju själva grundproblemet, jag kör en hoj med bra lyse, såg henne tydligt osv, jag höll strax under skyltad hastighet, 68 på GPSen på 70-väg, och hon blir inte säkrare bara för att hon kör långsamt, vilket skulle visas. Sen kom trallen om bulten, och att hojåkare minsann kör så fort och farligt där, det dör tom personer där. Jaha? Det här var inte på bulten, jag är inte dom.

Efter 20 minuter av diskussion skildes vi som vänner trots allt. Hon var född -36, tog körkort -57, och fullkomligt övertygad om att så länge hon körde långsamt så var det säkert, och om man inte ser någon så har man inte gjort fel. Förhoppningsvis fick hon en liten tankeställare...

Själv är jag fortfarande fullkomligt övertygad om att det inte är hastigheten i sig som är orsaken till olyckor, utan att det är bristande trafikbeteende som är grundorsaken. Hon var ju den som trots allt körde långsammast, och den absolut farligaste.

Har varit med om de själv förut flera gånger och merparten av dessa tillfällen är det äldre som är orsaken. Jag tycker att förarprovet och synprovet bör göras regelbundet men tydligen visar statistiken att ända upp till 80 är man en superförare. Undrar hur den statistiken är framtagen. Tar den hänsyn till exempelvis andra som fått väja för dom eller blivit tvungna att göra omkörningar p.g.a av snigelfart. https://www.expressen.se/motor/trafik/75-ariga-forare-ar-sakrast-i-trafiken/

Men kanske är det så att det finns klantarslen i alla åldersgrupper och går inte att skylla på taskig syn, långsam reaktionsförmåga och demens.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måste bara ställa frågan var allt trafikvett försvunnit, var i lördags med om en skräckfärd på E10:an. Det är stor militärövning och jag hamnar som andra bil bakom en militärkolon på sex sju fordon, efter ca 5 km börjar vansinnet. Vägen är nog dålig med omkörningssträckor mellan Överkalix och Morjärv och i detta fall börjar det köras om och vansinnet inleds men en Litauisk lastbil som sätter ribban och kör om i både kurva och krön och håller på att trycka av en pickup i kolonen då han får möte och sen är det hela igång, utan att det finns tillstymmelse till sikt körs det om hejvilt och det panikbromas vid möten. Efter några kilometer till är jag helt övertygat att det ska gå ordentligt åt helvete väldigt snart.

I detta läga ringer jag lokalradion och förklara att dom måste gå ut med ett meddelande i radion och det lugnar sig lite. Vad fan är det med folk jag har som målsättning att överleva då jag sätter mig i en bil eller hoj men det verkar ju många inte vilja och sen är dom beredda på att ta med sig andra i döden också.

Rysk infiltration och destabiliseringsoperation!

Hade aldrig inträffat om vi inte samövat med NATO!
...eftersom vi själva inte får ihop fordon nog att skapa kolonn med.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Fy fasen! Skönt att det gick vägen.....trots allt.

Det som gör mig mest förbannad, förutom det uppenbara i att nästan döda sina medtrafikanter genom att inte ens hålla den mest basala uppsikten i trafiken, är den totala oviljan och förnekelsen gällande att äga sina egna misstag. Och be om ursäkt för dom.

Förra säsongen var det en kärring som höll på att klippa min då 18-åriga grabb, genom ett fulltständigt vansinnigt filbyte. Jag låg bakom, och hade första parkett som åskådare till eländet. Och vid samtalet som följde hade hon så klart "inte gjort något fel". Allt var alla andras skuld, och nog fan var det henne det var synd om.

Det finns dock en inbyggt problem med oss motorcyklister, och det är att vi syns faktiskt ganska dåligt. En bil märks på ett helt annat sätt i trafiken.
Dessutom är det nog så att folk som inte själva kör mc har svårt att inse hur fort det kan gå, eller de tror att de tär en moped etc. Vi lär inte kunna uppfostra bilisterna till att bli mer uppmärksamma, så det enda som gäller är att själv utgå från att alla andra i trafiken är halvblinda, senila idioter. Då kanske vi kan överleva ännu en hojsäsong.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns dock en inbyggt problem med oss motorcyklister, och det är att vi syns faktiskt ganska dåligt. En bil märks på ett helt annat sätt i trafiken.
Dessutom är det nog så att folk som inte själva kör mc har svårt att inse hur fort det kan gå, eller de tror att de tär en moped etc. Vi lär inte kunna uppfostra bilisterna till att bli mer uppmärksamma, så det enda som gäller är att själv utgå från att alla andra i trafiken är halvblinda, senila idioter. Då kanske vi kan överleva ännu en hojsäsong.

Information fungerar inte enligt Tragikvärket. Noll Vision. :fakta

Så vilka skulle uppfostra bilisterna att göra annat än hålla hastigheten, vara nykter och använda bilbälte? :va

Det vi motorcyklister måste göra är att förstå vikten av aktiv säkerhet som du säger. Det räcker inte med att hålla hastigheten och lita på låsningsfria bromsar, oavsett vad Tragikvärket säger...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det finns dock en inbyggt problem med oss motorcyklister, och det är att vi syns faktiskt ganska dåligt. En bil märks på ett helt annat sätt i trafiken.
Dessutom är det nog så att folk som inte själva kör mc har svårt att inse hur fort det kan gå, eller de tror att de tär en moped etc. Vi lär inte kunna uppfostra bilisterna till att bli mer uppmärksamma, så det enda som gäller är att själv utgå från att alla andra i trafiken är halvblinda, senila idioter. Då kanske vi kan överleva ännu en hojsäsong.

Flera kloka huvuden på det stora statliga verk har förklarad för mig att problemet med att vi på Mc inte syns, inte som så är unikt för oss. Man har ett antal olyckor med samma argument vart det är bilar, sågår även bussar har inte synats!!

Grejen är tydligen den att man (i visse tillfälle) tittar men utan att se eller registrera vad ögat (sku) se!
Jag har självfallet först varit i total förnekelse, över ett så fjolligt postulat..
Sen har jag börjat att kolla lite mera på vad jag upplever i min plåtburk med 4 hjul (jag kör närmare 4k mil i den /år) och ta mig fan om inte jag har massvis av dumme situationer, vart jag inte ses av tanter, gubbar, ungdomar - och det vara sig här hemma på ön, eller i rondeller, korsningar i stort. Jag börjar ta mig tusen att tro att det verkligen är ett generellt problem. Och det är logisk att vi på hojen upplever detta extremt tydligt!

Jag vett flera av Er kör hur mycket som helst - prov att notera lite själva..
(Ja, på årets första hoj tur, kom pensionären i sin V70 med Max hamburgeren i högsta hug in i rondellen. Jag hoppas faktisk han tabbade den när jag knackade på hans fönster....)

tror faktisk mera och mera på C-ITS, ex. system vart elektronik tar över och bromsar bilen om den börjar göra stunt framför en MC!

https://www.cmc-info.net
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
tror faktisk mera och mera på C-ITS, ex. system vart elektronik tar över och bromsar bilen om den börjar göra stunt framför en MC!

https://www.cmc-info.net

De systemen både passiviserar och får förarna att göra annat under färd just för att de kan låta bli att faktiskt köra, det är inget vi som faktiskt Kör våra fordon borde gilla/uppmuntra då det endast kan leda till att vi landar i att inget utom autonoma fordon blir godkänt på allmän väg.

Nu är inte detta något jag kommer drabbas av men det är ju tråkigt för de som växer upp i den framtiden om man faktiskt gillar att köra..

Vet flera som använder lane assist och nödbromssystemens varnare som indikator när de måste släppa blicken från telen, var det inte någon norska som skyllde på att bilen inte bromsade när hon körde på någon mc eller cyklist? Minns inte riktigt men har för mig det iaf., tesla tror jag det var hon körde med, i norge.

Vad man ska göra istället?
Ingen aning men kan ju börja med att dra in kortet för de som är medicinskt olämpliga att köra och inte som nu låta de få ett utlåtande från någon privatläkare när det är upp för prövning, krav på synundersökning efter 50 kan ju vara bra, finns säkert annat vettigt med.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror återigen på ett minimiglapp i styrsnäckan så att det är svårt att hålla en rak linje.
Först när man måste kämpa för att inte hamna i diket kommer hastighetsanpassning, uppmärksamhet och planering komma naturligt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ideerna finns
https://www.driving.co.uk/news/speed-limiters-black-boxes-soon-mandatory-new-cars/
Själv minns jag när jag hyrt en Toyota med "GPS". Ligger och kör på leden västerut från Majorna i Gbg.
Håller 70, tillåten hastighet, men Toyotan protesterar vilt. Det är 50km/h som gäller.
Lyckas stänga av ljudet så jag slipper protesterna.
Eller uppe i Umeå, kör på en led i 70km/h.
Vid en korsning är hastigheten sänkt till 50km/h ca 100m före och 100m efter korsningen.
Toyotan ändrar från 70km/h till 50km/h när jag kört över korsningen och det precis blir 70km/h igen.
Dvs den var "bara" 200meter eller drygt 10 sekunder fel med navigeringen.
Eller bara billigt GPS chip som inte hänger med ?
Typ det i ZIQIAO GPS HUD se test här
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284574-Drevning-cbr600rr&p=6357780#post6357780
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Körde i diket förra vintern. Smal, krokig vinterväg med snömodd, en ny Volvo XC60 med all världens hjälpmedel och elektronik.
Körde på i godan ro på väg in i en ganska lång kurva. Någonstans i mitten på kurvan så börjar den nypa lite grann men inte mer än att man styr in lite grann och har lite positiv gaskontroll, då ska ju bilen driva in mot innerkant och släppa ut bakänden så man kan hålla kvar den i spåret.

Nå, detta skedde inte eftersom elektroniken tyckte att den skulle ta över så när jag gasade så hände inte ett skit. Jag försökte styra in bilen i svängen men eftersom ingen effekt kom ut till hjulen så plogade den bara. Det enda jag kunde göra var att titta på diket som kommer närmare. Det sista försöket var att räta upp bilen och trampa gasen i botten för att få lite driv men det var försent. Elektroniken tillåter ju inte heller att det händer så mycket direkt man gasar plus att turbon behöver tid för att varva upp så det blir någon effekt.

Det jag gjorde var att helt enkelt bara styra ner i diket och hålla stumt. Hade diket då fortsatt att vara relativt flackt så hade jag med nuvvunnen dikesfart kunnat styra upp på vägen igen men tyvärr så brantade det på så farten räckte inte.

Elektroniska hjälpmedel är ju oftast bra för säkerheten men det finns undantag.:crash

Har en kompis som jobbar som biltestare. De körde Porsche för några år sedan på vinterväg och när bilen hade en viss vinkel mot vägen i kombination med att hjulen hade lite olika fart i halkan så kunde elektroniken plötsligt få spunk och växelvis låsa hjulen så bilen helt sonika tog ett skutt ut i terrängen. Efter att ha testat och kunnat återskapa problemet så var det ändå svårt att få Porsches tekniker att lyssna och ens erkänna att det fanns ett fel. De påstod då att förutsättningarna var så sällsynta så det fanns ingen anledning att göra något åt det...

Undrar om BOEING sa samma sak om styrsystemet på 737 Max 8....?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Körde i diket förra vintern. Smal, krokig vinterväg med snömodd, en ny Volvo XC60 med all världens hjälpmedel och elektronik.
Körde på i godan ro på väg in i en ganska lång kurva. Någonstans i mitten på kurvan så börjar den nypa lite grann men inte mer än att man styr in lite grann och har lite positiv gaskontroll, då ska ju bilen driva in mot innerkant och släppa ut bakänden så man kan hålla kvar den i spåret.

Nå, detta skedde inte eftersom elektroniken tyckte att den skulle ta över så när jag gasade så hände inte ett skit. Jag försökte styra in bilen i svängen men eftersom ingen effekt kom ut till hjulen så plogade den bara. Det enda jag kunde göra var att titta på diket som kommer närmare. Det sista försöket var att räta upp bilen och trampa gasen i botten för att få lite driv men det var försent. Elektroniken tillåter ju inte heller att det händer så mycket direkt man gasar plus att turbon behöver tid för att varva upp så det blir någon effekt.

Det jag gjorde var att helt enkelt bara styra ner i diket och hålla stumt. Hade diket då fortsatt att vara relativt flackt så hade jag med nuvvunnen dikesfart kunnat styra upp på vägen igen men tyvärr så brantade det på så farten räckte inte.

Elektroniska hjälpmedel är ju oftast bra för säkerheten men det finns undantag.:crash

Har en kompis som jobbar som biltestare. De körde Porsche för några år sedan på vinterväg och när bilen hade en viss vinkel mot vägen i kombination med att hjulen hade lite olika fart i halkan så kunde elektroniken plötsligt få spunk och växelvis låsa hjulen så bilen helt sonika tog ett skutt ut i terrängen. Efter att ha testat och kunnat återskapa problemet så var det ändå svårt att få Porsches tekniker att lyssna och ens erkänna att det fanns ett fel. De påstod då att förutsättningarna var så sällsynta så det fanns ingen anledning att göra något åt det...

Undrar om BOEING sa samma sak om styrsystemet på 737 Max 8....?

Handbromsen då? Är den sån där modern skit som man inte kan rycka i vid behov?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Undrar om BOEING sa samma sak om styrsystemet på 737 Max 8....?
Ingen aning, eftersom FAA struntade i att testa det, eftersom Boeing blev ifrånkörda av Airbus, och gissningsvis sänkte kanske inte Boeing sin själ i det heller...

Jag jobbade med en kille som hade en XC60. En givare gav upp på den, så att antisladd/antispinn slutade funka, då kom han inte in på tomten i lite snömodd, men hans grabb i en gammal 850 tuffade på som en bandvagn och körde glatt förbi sin fars övergivna finbil. Jag tror att vi har peakat när det gäller bilutveckling, nu smetar man över bristerna med mjukvarufinesser istället :huvet

Jag är inne på samma spår som Anders ovan, det borde ingå 20h vinterutbildning med en gammal Volvo 740 och en SAAB 99 i körkortsutbildningen :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top