Noll vision - i praktiken

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag vet inte riktigt hur gammal du är men... :tungan ;)
Men jag tror rätt hårt på den här snubben.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=2b3ttqYDwF0
Det är inte drömmar eller teknologi utan ekonomi.
Då kan det gå fort.
Killen säger i videon att räknar han fel är din utopi här senast 2027...

Väck det här inlägget till liv 2027 så får vi se. Jag kommer att vara vid liv då om inget förutsätt inträffat. Så gammal är jag inte. Jag orkar inte se videon ikväll. Han är en av de där entusiasterna som förutspår framtiden och har något som gör att han har koll på läget via intellekt och utbildning? Det finns många före honom som har misslyckats kapitalt. Historien är full med dem.

Givetvis spelar ekonomi roll, men det gör också realiteter. Sanningen är att ingen av oss vet hur det kommer att se ut om 10 år. Någon som kommer ihåg Al Gore och hur han höll på att predika om miljön. Det kom en finanskris och sedan dess har man inte hört mycket om miljö mer än att man avbryter det ena efter den andra internationella överenskommelsen vad gäller miljö, kärnvapen och mycket annat. Politisk instabilitet där gamla allianser sätts på prov och börjar spricka. Gamla konflikter blossar upp till ytan som legat dold och pyrt under ytan. Jag tror inte att sista ordet är sagt om hur världen ser ut om 10, 20 eller 30 år för den delen. Inte för att jag är någon bakåtsträvare på något sätt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag testat nollvisionens vajerräcke med bil och vet inte riktigt vad jag skall säga om dom. Till att börja med hade vi i alla fall turen på vår sida som inte fick möte.

Det som hände igår är att jag ligger i ca 60 km/h då det är helvetiskt halt och min bil en Mitsubishi L200 bara ställer sig på tvären och går med fronten mot vajerräcket, åker med fronten före över mitträcket och snurrar då ett halvvarv på mötande körbana och stannar sen mot sidoräcket, som tur är får vi inte möte vid denna incident. Mest rädd för att bli påkörd bakifrån i halkan ringer jag SOS så det blir fullt pådrag med brandkår och ambulans, sen blir det bärgning och då inträffar en smäll i kön då en långtradare inte får stopp i tid men det gick visst "bra" utan några personskador.

Det som är mest förvånande är att trots bilen gått genom och över mitträcket och sen fastnat på sidoräcket så går den att köra, fronten är tilltygad och ena sidan ganska bucklig men efter att fått loss innerskärmarna med järnspett så verkar allt funka utom spolaren då behållaren är mos, så vi kör hem de ca 20 milen med bilen.

Vad som är ganska skrämmande så här i efterhand är att vajerräcket inte hindrade bilen från att åka över på fel sida i denna hyfsat låga farten, dock gjorde nog detta att vi fick en lugnare inbromsning och turligt nog fick vi inte möte.

Vi hade i alla fall tur att ingen blev skadad och att vi sen kunde köra hem med bilen är ett under i sig, här kan man nog inte annat säga att farten trots allt var ganska avgörande på utgången, jag kan säga att jag skulle inte vilja testa att göra samma sak i 110 km/h
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
jag kan säga att jag skulle inte vilja testa att göra samma sak i 110 km/h

Provade med en Golf i 120km/h i höstas. Gled längs wireräcket cirka 100 meter. Djäkla oljud när alla stolparna slets loss. Vänster framhjulsupphängning slets loss så bilen blev skrotad sen. Lungt och stilla inbromsning, krockkuddarna löste inte ut. Gud är snäll mot dumskallar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har jag testat nollvisionens vajerräcke med bil och vet inte riktigt vad jag skall säga om dom. Till att börja med hade vi i alla fall turen på vår sida som inte fick möte.

Det som hände igår är att jag ligger i ca 60 km/h då det är helvetiskt halt och min bil en Mitsubishi L200 bara ställer sig på tvären och går med fronten mot vajerräcket, åker med fronten före över mitträcket och snurrar då ett halvvarv på mötande körbana och stannar sen mot sidoräcket, som tur är får vi inte möte vid denna incident. Mest rädd för att bli påkörd bakifrån i halkan ringer jag SOS så det blir fullt pådrag med brandkår och ambulans, sen blir det bärgning och då inträffar en smäll i kön då en långtradare inte får stopp i tid men det gick visst "bra" utan några personskador.

Det som är mest förvånande är att trots bilen gått genom och över mitträcket och sen fastnat på sidoräcket så går den att köra, fronten är tilltygad och ena sidan ganska bucklig men efter att fått loss innerskärmarna med järnspett så verkar allt funka utom spolaren då behållaren är mos, så vi kör hem de ca 20 milen med bilen.

Vad som är ganska skrämmande så här i efterhand är att vajerräcket inte hindrade bilen från att åka över på fel sida i denna hyfsat låga farten, dock gjorde nog detta att vi fick en lugnare inbromsning och turligt nog fick vi inte möte.

Vi hade i alla fall tur att ingen blev skadad och att vi sen kunde köra hem med bilen är ett under i sig, här kan man nog inte annat säga att farten trots allt var ganska avgörande på utgången, jag kan säga att jag skulle inte vilja testa att göra samma sak i 110 km/h

#1 Skönt att du är OK! :tummenupp

#2 WTF?!?! Det är väl just för att man INTE skall komma över på andra sidan som räckena finns till?
Funkar inte ens det har dom väl precis noll berättigande?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Körde rix45 från mellerud till Åmål i dag o mellan ånimskog och Åmål sitter endast 2 wirar väldigt högt upp o ca 7-8meter mellan stolparna.

Det är ca 60cm upp till första wiren o sedan 20cm till till övre wiren i mitträcket.

Sido räcken är ca 8-9 meter mellan stolparna o upp till undre wiren ca 80-90cm beroende på hur vägkanten är o 20cm till till övre wiren.

Har skrivigt om detta tidigare medans peab har byggt o nu när det är klart kan jag bara konstatera det är helt åt helvete.

Vurpar en mc så får den utan problem plats under wires o man kanar ned i bergmalen eller över till andra sidan till mötande trafik.

Helt jäkla sjukt galet att det ens får byggas något som liknar detta. Helt nytt men det sämsta jag sett någonstans o jag kör ca 6000 mil om året.

Tänkte filmat i dag men det var kilometer köer till fjällen så det var ej läge tyvärr.

Mvh kör försiktigt:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja huvudsaken är väl att vi i bilen nu klarade oss oskadda, mest rädd var jag över hur det gick för 8-åringen som var med. Nu ska vi inblandade på läkarundersökningar så att det finns dokumenterat om det kommer några men i framtiden och sen ska bilen till verkstad för skadereglering.

Förmodligen så var det nog en kombination av snön vid vajerräcket och vinkeln som jag åkte in i räcket som gjorde att den hyfsat höga pickupen med fyrhjulsdriften lyckades klättra över räcket. Vet inte vad som varit bäst i detta fall räcke eller ej, räcket kanske sänkte farten då vi åkte genom det så det sen blev det ett hyfsat lugnt stopp, annars hade det nog inte varit så dåligt att åka ut i snön och låta sig bromsas av den.

Ändå lite skrämmande att räcket inte fungerade bättre än så här kunde aldrig tänka sig att man så enkelt skulle kunna "köra" över mitträcket, vi hade ju verkligen turen på vår sida denna gång.

Räddningen i detta fall var nog två saker, först att vi inte fick möte då vi kom över på fel sida och att jag höll låg fart för att det var halt så att smällen inte blev så kraftig.

Kör försiktigt i jultrafiken
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Mentaliteten hos Svenska chefer idag, vilket företag det må vara inkl Transportstyrelsen, är att alltid ha ryggen fri samt att man törs inte ta egna beslut - låt någon annan få göra det.....

Det är därför det ser ut som det gör bla på Svenska vägar......
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I praktiken?

SMC skrev:
Utan någon som helst analys förklarade Trafikverket att det inte ger någon effekt som gör det värt att satsa på motorcyklister de kommande tio åren avseende forskning, innovation, drift, underhåll, planering och utformning av vägarna.

Vi finns inte, i Bilistverkets ögon.

Inte en enda krona sätts av för oss, inte en enda åtgärd, inte en enda tanke 10 år framåt från nu.
Så vill Trafikverket ha det.
SMCs kravlista:

1. Ställ krav på att MC inkluderas som en naturlig del i Nollvisionen.

2. Tillsätt en opartisk MC-utredare på samma sätt som regeringen gjort med cykel. MC-utredarens uppdrag ska vara att göra en genomgripande analys och översyn av MC- och mopedtrafiken i syfte dels att göra den säkrare, dels att se över de bestämmelser som reglerar planering och utformning av trafikmiljön samt trafikreglerna för MC-trafik.

3. Begär en genomlysning av en opartisk utredare av alla regelverk som gäller planering och utformning, drift och underhåll av vägar med syfte att föreslå förändringar som innebär att motorcykel och moped inkluderas. Detta genomförs i andra länder.

4. MC och moped kan bidra till minskad trängsel, ökad framkomlighet och hållbara städer. Kräv att dessa fordon inkluderas i planeringen i samband med statlig finansiering genom stadsmiljöavtal.

5. Kräv att motorcyklister och mopedister ska ingå i planering och utformning av vägar då statliga medel fördelas.

6. Det är inte acceptabelt att hundratals oskyddade trafikanter skadas och dödas varje år på grund av brister i samband med vägarbeten. Initiera nya metoder och nya krav som inte medför ökad risk för halka hos trafikanter som färdas på två hjul (cykel, moped och motorcykel).

7. Använd fakta från djupstudierna vid val av räcken och utformning av vägmiljön generellt. Trots alla dödade och skadade har inte en meter räcke bytts ut. Ett aktivt val av andra räckestyper, annan placering och andra sidoområdesåtgärder skulle minska olyckor och deras allvarlighetsgrad. Väghållarens val av räcke och hur man placerar dessa är ofta avgörande för utgången vid en MC-olycka. Risken för motorcyklister att dödas i krock med belysningsstolpar är 26 gånger högre jämfört med bil visar en ny studie från VTI. Nya regler som kräver en annan placering av stolparna skulle minska olyckorna utan någon ökad kostnad.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-traffar-infrastrukturministern/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Klickar gilla inte för att jag gillar det du skriver utan för att fler av oss borde få upp ögonen... :(

De få av oss som insåg/ansåg att Noll Vision var motorcykelfientlig när den lanserades börjar tyvärr få rätt... :(

Utan någon som helst analys förklarade Trafikverket att det inte ger någon effekt som gör det värt att satsa på motorcyklister de kommande tio åren avseende forskning, innovation, drift, underhåll, planering och utformning av vägarna.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-traffar-infrastrukturministern/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trafikverkets strategi med att inte längre sätta upp viltstängsel i samma utsträckning kostar liv!

I skogslänet Värmland är det vardag att hålla utkik efter vilt längs vägarna. Ofta när det varnas för älgar och vildsvin handlar det om riksväg 62.
– Det är ju en livsfarlig väg, det är känt sedan många år tillbaka. Det är väldigt mycket vilt, både vildsvin och älg. Det finns inget stängsel och de avverkar mycket skog, så älgarna letar sig ut på vägarna. Och Trafikverket gör ingenting åt det, säger systern Caroline Bjelv.

Trafikverket håller sig kallsinnigt och hänvisar till...

– Den viktigaste orsaken är trafikökningen och att vi kör allt fortare. Det enklaste vore att sänka hastigheten, men det är det svårt att få acceptans för i samhället. Man behöver jobba med fysiska åtgärder, variabla skyltar och fordonsutveckling, där fordon upptäcker djur och bromsar, säger Anders Sjölund.
Utöver det mänskliga lidandet dödas uppskattningsvis 75 000 klövdjur per år. Samhällskostnaden för viltolyckor uppskattas till fem miljarder årligen, enligt Trafikverket.

...hastighet, så klart.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvAXoA/robin-29-var-chanslos-nar-algen-dok-upp



Trafikverkets åtgärd för den aktuella sträckan är att skylta ner från 90 km/h till 70 km/h.

Hur hjälper det mig som oskyddad trafikant...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trafikverkets åtgärd för den aktuella sträckan är att skylta ner från 90 km/h till 70 km/h.
Men hallå, dom har ju faktiskt 800 mil vitstängsel, och olyckorna ökar ändå, då fattar du väl att det inte gör någon skillnad? :7peta

Sen att vi har 98 500 km statliga vägar, 42 300 km kommunala vägar och 74 000 enskilda vägar med statsbidrag, så att det är viltstängsel på som bäst 8% av vägnätet (bara statliga), 5,6% (statliga + kommunala) eller 3,7% (alla vägar) det spelar ingen som helst roll, väl?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om jag fattar rätt så skedde detta längs en nydragen del av RV 62:
– När de gjorde den nya vägen, 62:an, drogs den rakt genom ett skogsområde med mycket vilt. Det har varit väldigt många olyckor. Nu springer älgarna över vägen på många ställen, säger Susanne Bjelv.

https://www.expressen.se/gt/robin-29-var-pa-vag-hem-fran-jobbet-dog-i-algkrash/


Att anlägga ny väg, utan att sätta upp viltstaket - i fukking Värmland av alla ställen på jorden...?
Vad liknar det?


På andra ställen lider vi av att man anlägger sidoräcken istället för viltstängsel.
Same <-> same? Inte för mig som motorcyklist.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Viltstängsel är inte lämpligt på alla ställen. Tyvärr tas även dessa som garanti för att man kan köra utan att tänka.

Skogsområde med mycket vilt - kör FÖRSIKTIGT och med både uppsikt och handlingsberedskap.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Trafikverkets strategi med att inte längre sätta upp viltstängsel i samma utsträckning kostar liv!



Trafikverket håller sig kallsinnigt och hänvisar till...



...hastighet, så klart.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvAXoA/robin-29-var-chanslos-nar-algen-dok-upp



Trafikverkets åtgärd för den aktuella sträckan är att skylta ner från 90 km/h till 70 km/h.

Hur hjälper det mig som oskyddad trafikant...?
Det är motorfientliga miljötalibaner hos våra myndigheter som bestämmer. Man har valt två vägar att gå: mer övervakning med fartkameror, och att göra det allt dyrare och besvärligare att köra bil och mc. Hårdare straff och högre böter, lägre fartgränser och fler kameror. Vägbulor och avsmalningar, parkeringsförbud och borttagna p-platser.


De flesta dödsolyckor beror på fylleri, bristande bältesanvändning, slarv, misstag, ouppmärksamhet (folk som leker med sina mobiltelefoner eller bilen infotainmentsystem),
men för Trafikverket är enda intresset att sätta dit folk som kör 5 km för fort på fina, raka vägar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är motorfientliga miljötalibaner hos våra myndigheter som bestämmer.

Ja, det tycks finnas många på Trafikverket som driver sin egen politiska agenda och det är ett fenomen som breder ut sig på många myndigheter. Samtidigt verkar många tycka/tro att det är så våra myndigheter skall fungera.

Det var rätt så intressant att lyssna på Ekots lördagsintervju i igår, med just Trafikverkets Generaldirektör Lena Erixon.
Det intressanta var att se vilket perspektiv Sveriges Radios journalist tog. Hela intervjun tycktes gå ut på att bygga upp en konflikt där generaldirektören skulle målas in i ett hörn och sättas dit för att hon inte drev en hårdare miljöpolitisk agenda än det som regering och riksdag beslutat. Denna journalist tycktes inte ha fattat vad som är skillnaden mellan en generaldirektör och en minister.

Denna gången skall det sägas att Lena Erixon gjorde ett hyggligt jobb att påtala dessa sakförhållanden, även om det gärna hade fått vara tydligare och med större kraft och integritet bakom orden. Jag skulle tro att många som lyssnar på denna intervju antagligen inte ens reagerar utan tycker att journalistens perspektiv är rimligt och relevant och inte ser vilken absurd utgångspunkt hela ansatsen för intervjun har.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1234204
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lustigt, ibland är hastigheten inte alls ett problem, och i synnerhet är det inte Trafikvärkets problem: https://www.dt.se/artikel/orsa-komm...sfalla-byborna-vill-se-atgarder-inte-hallbart

Dalarnas Tidning skrev:
– I vår matkällare har det börjat rasa betong från taket och det har blivit sprickor i grunden på grund av vibrationer. Det här är inte hållbart. Man måste ha rätten att få sova i sitt eget hus, säger Görgen Andersson.

Därför anmälde han för några år sedan problemet och denna anmälan nådde Trafikverket, Mora-Orsa miljönämnd och till sist Länsstyrelsen.

Samtliga instanser menade att det inte var motiverat att utföra någon åtgärd. Fastigheten i fråga behövde inte ingå i Trafikverkets program för bullerskyddsåtgärder då ljudnivån inte var tillräckligt hög.

Vad gäller just hastighetsöverträdelser menade Trafikverket att det förekommer i nästan varje ort och att det är ett polisiärt ärende.


Jävlar vad dom är motvalls! :huvet :4skrika Normalt sett ska dom alltid sänka hastigheterna för att lösa allt från dålig snöröjning till tjälskott och bortspolade vägbanor, men när dom boende klagar på just hastigheten, då är det minsann inte ett problem :huvet Dom boende kanske skulle ha sagt att dom ville ha högre skyltad hastighet, för att dom hade bråttom till jobbet, då hade det varit omskyltat till 30-väg innan dom hade hunnit säga vägbula :fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, det tycks finnas många på Trafikverket som driver sin egen politiska agenda och det är ett fenomen som breder ut sig på många myndigheter.

Hos Trafikverket var det tydligt att Tingvall under sina sista år fick problem med att ha fokus på trafiksäkerhet och började självpåtaget hitta nya saker att bry sig om. Låt mig ge några exempel:


2010 hette det:

Dubbdäck halverar dödsolyckor

Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med personbilar på vinterväglag med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck visar en ny studie från Trafikverket.

-Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vi trott tidigare, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Antisladdsystem är också betydelsefullt för att förhindra olyckor. Saknas ett sådant system är rådet från Trafikverket att inte köra med odubbade däck

https://amp-svt-se.cdn.ampproject.o...errer=https://www.google.com&amp_tf=Från %1$s

Partikeldebatten hade börjat, men inte riktigt fått styrfart ännu.

Tre år senare påstår han:

Dubbdäcken ökar inte säkerheten för den som kör en modern bil med antisladdfunktion.

Det hävdar Trafikverkets expert på trafiksäkerhet Claes Tingvall. Idag är nästan hälften av alla bilar försedda med en antisladdfunktion. Det räddar enligt Trafikverkets beräkningar omkring 35 människoliv per år.

– Vi ser ingen säkerhetshöjande effekt av dubbdäck på moderna bilar med antisladd eftersom olyckor med sladd på bakhjulen inte inträffar när bilen har antisladdskydd. Det finns inga ytterligare olyckor att plocka bort med dubbdäck. För att köra säkert räcker det med dubblösa vinterdäck, säger Claes Tingvall

Smaka på det där sista, ni som tillbringar tid i trafiken. Det finns mer konstigt i artikeln.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5408475

Vad hade egentligen hänt under dessa 3 år?

Jo, debatten om PM10 hade blivit stor och det var plötsligt mer rätt att stå på den sidan av skranket.
Med Tingvalls Jesuskomplex blev det naturligt att ge upp bilisternas säkerhet och i stället slåss för hela vääärlden. Ja, med baaarnen som argument i dubbdäcksdebatt med Robert Collin.

I det tidigaste belägget jag hittar på Tingvall och partiklar så heter myndigheten Vägverket, 2006

Vägverket håller inte med
På Vägverket håller man inte med om att det skulle finnas en konflikt mellan nollvisionen och dubbdäckens hälsoeffekter.

– Det behöver i alla fall inte göra det, finns det en sådan är den hanteringsbar, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör.

Utsläppen av skadliga partiklar anser han kan minskas med en hastighetsbegränsning
.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/QlMnl8/forskare-dubbdack-en-fara-for-halsan

Häpp! Hastigheten, denna universallösning som kan klistras på allt, till och med små pyttepartiklar.


Det finns fler exempel på hur Tingvall självsvåldigt lyckades utvidga sitt och verkets "ansvarsområde" till något som till sist egentligen gick på tvärs med det ursprungliga uppdraget - och ingen ifrågasätter kejsarens garderob.

Överrock på Trafikverket nu! Myndigheten struttar runt naken på gatan, och har så gjort i snart 10 år!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Överrock på Trafikverket nu! Myndigheten struttar runt naken på gatan, och har så gjort i snart 10 år!
I ärlighetens namn, finns det många myndigheter som sköter sina uppdrag på ett oklanderligt, säkert, ekonomiskt och effektivt sätt? Dagligen hittar man IT-läckor, systemhaverier, miljardrullningar, abnormt långsam hantering osv. Man gör upphandlingar som i slutändan ger ett uselt system/vara till ett kraftigt överpris, för att det sitter okunniga politiskt styrda ekonomer och gör upphandlingarna, utan att ens konsultera någon sakkunnig, samtidigt som man inom i alla fall landstingen inte har råd med vårdpersonal. Hade ett företag skötts så hade det gått i konkurs så att det dånade om det, innan det ens hade hunnit bli bannlyst på varenda social plattform på nätet.

Ett fantastiskt exempel är när min fru och jag blev föräldrar. Föräldraledighet är lagstiftat, 10 dagar för pappan vid födseln är lagstiftat, båda våra arbetsgivare hade skickat in alla uppgifter som behövdes och att vi hade fått en son var också högst klarlagt. Ändå satt någon och utredde våra utbetalningar, i några veckor! Varför?! Utredaren ringde dessutom till mig och meddelande att beslutet snart skulle tas, och då passade jag på att fråga om det lönegrundande underlaget, om det var förra taxeringsåret eller flytande 12 månader bakåt i tiden. Det hade hon ingen aning om. Hon som satt och utredde vad jag skulle få för ersättning :huvet Hur många sjuksköterskor, läkare, suicidalpreventiv forskning, ordningspoliser, lärare och dagisfröknar skulle man kunna bekosta med alla pengar som den här meningslösa, ineffektiva och samhällskostsamma byråkratin kostar? Hur många liv skulle vi spara, och hur mycket bättre skulle vårt samhälle må, om vi la pengarna där istället för att skapa utredningar om hur mycket hastigheterna ska sänkas för att ingen rattsurfare ska göra sig illa?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
....
Hade ett företag skötts så hade det gått i konkurs så att det dånade om det, innan det ens hade hunnit bli bannlyst på varenda social plattform på nätet.
...

Tyvärr, många företag fungerar så också. Det är inte bara Tragikvärket som har som "policy" att inte anställa chefer med erfarenhet av det de ska chefa för! :7peta

De måste kunna "tänka utanför lådan" men när de inte vet var lådan finns, än mindre vad den innehåller, blir det lika illa som på Tragikvärket... :(

Men de tänker nytt, och även om det betyder att de gör om de fel som vi tidigare gjort så kan de inte lära av det. Vi måste vara förändringsbenägna! :tummenupp

Se framåt, INTE se bakåt, allt måste vara nytt
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top