Noll vision - i praktiken

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
helene2-jpg

1460481889.jpeg

Photo cred: Helene Bengtsson via SVT.se

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/totalstopp-pa-e4-tva-langtradare-i-olycka


¤ KalleAnka-vägar utan riktiga vägrenar och med minimalt avstånd till mitträcke

¤ Fartkameror ersätter riktiga poliser på vägarna. Vem skall administrera nykterhetskontroller?

¤ Utbildade tungtrafiksgrupper läggs ner och ersätts av... ...ingenting alls, eftersom Trafikverket tar pengarna från Polisen för att sätta upp fler fartkameror istället.

¤ Vajerräcken som inte är dimensionerade för tung trafik - och ökar skaderisken för oskyddade trafikanter. ...och räddningspersonal dessutom! En från den lokala brandkåren ligger nu allvarligt skadad när en överspänd vajer small av under räddningsarbetet.


Timslånga stopp längs pulsådern E4 har ett pris! Men Trafikverket behöver inte betala.
Detta är TEN-T vägnätet som är högst prioriterat, och som det ställs krav på av EU.
Skall det se ut så här?


Ingen fartkamera i världen hade kunnat fånga denna fyllskallen, men det finns gott om räcken som hade kunnat hålla ekipaget kvar på rätt sida mittlinjen, och detta utan att riskera att slakta motorcyklister dessutom.


Är noll vision på väg åt rätt håll?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skönt att någon mer än jag tycker saker går åt fel håll.
Enda sättet att komma tillrätta med detta är väl att all pendling utöver trettio minuter ska ske på arbetstid som går på Trafikverkets budget.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Noll vision i skadade och döda i trafiken är en utopi och enbart en fin dröm så länge alla kan framföra sina egna mest skiftande fordon under sina egna vilkor i denna trafik.Men visst, tanken är ju vacker även om den lär förbli en vacker tanke.

Naturligtvis ska man försöka förhindra alla former av olyckor men jag undrar ibland vem som är farligast i denna fråga.Den som tror att alla olyckor kan försvinna genom en magisk noll vision eller den som insett att olyckor kommer alltid att ske så länge diverse fordon under olika förutsättningar vistas på en och samma väg.
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
just den sträckan- E4'an, mellan hbg och markaryd är föremål för i princip dagliga rapporter om olyckor och andra problem (mest mellan typ ö-ljunga och strax över m-ryd!)
vad fan är fel??- bred fin väg, moderat hastighet, perfekt sikt etc etc- men lik förbannat så händer det olyckor!!
ombyggnaden av E4'an norr om m-ryd gjordes ju i syfte att MINSKA olyckor- nu verkar det som hela vägavsnittet har fått betydligt HÖGRE olycksfrekvens!!

//jj
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ja jag tycker också det är hårt att kalla det noll vision. Jag menar någon sorts vision har dom väl?
Trafikverket har ju t.ex. sin nollvision. Så att säga att dom har noll vision är ju helt fel faktiskt. =)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det tråkigaste med "Nollvisionen" är att att samhällets kostnader för trafikskadade INTE minskar.
Tvärtom ökar kostnaderna för antalet svårt och lindrigt trafikskadade ÖKAR.
Det enda som minskar är antalet döda.
Vilket är totalt ointressant för allihop hade ändå dött förr eller senare.
Och nån brist på arbetskraft finns inte. Tvärtom är det allt färre som har ett arbete.
Jämfört med befolkningsmängden.
Så NOLLVISIONEN har inte löst nått. Mer än skjutit upp begravningar.
Tvärtom ökar sjukvårds, sjukpensions och kostnaderna för personlig assistans.
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Att inte lastbilar har alkolås är en stor djävla skandal:huvet
Far omkring som slagskepp på våra vägar.

Med samma retorik - att inte motorcyklar har alkolås är en stor djävla skandal. :va Där har vi ju faktiskt ett riktigt stort problem med påverkade förare (och körkortslösa samtidigt, men det är en fråga i sig själv).

Nej jag håller inte med om det, jag tycker inte att vi ska löpa linan ut i det resonemanget och till slut misstänkliggöra samtliga trafikanter och medlemmar i samhället. Vad blir sedan nästa steg? Och nästa?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
*tycker*


Motorvägar må vara dyra, men samhällskostnaden på lång sikt torde bli lägre sett i minskad restid, lägre olycksfrekvens och mindre allvarliga olyckor. 2+1-vägar med vajerräcke gör att åtminstone jag gärna väljer den mindre säkra och äldre parallellvägen utan viltstängsel och med mötande trafik bara för att slippa vajrarna.

Alkolås i alla yrkesfordon borde vara en självklarhet i EU, inklusive funktionskontroll vid gränspassage.

Polisen... ja var skall man börja? Släpp det ensidiga fokuset på fart och lägg krutet på däck, alkohol, droger och vårdslöst uppträdande typ glo på mobilen medan man kör. Synliga poliser ute på vägarna i högre grad, så blir toleransen mot långsammare pappershantering större.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det borde gå att få vajerräcken utdömda som pågående mordförsök. Insamling av bilder på förare lemlästade och dödade av vajerräcken, namninsamling och medialt väsen kanske?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En jättehög ilskna motorcyklister utanför diverse trafikverkskontor med banderoller typ "vi är trötta på att bli mördade av er" ??
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En jättehög ilskna motorcyklister utanför diverse trafikverkskontor med banderoller typ "vi är trötta på att bli mördade av er" ??

Det kanske krävs lite mera än som så...

Jag har under dagen suttit på möte i den arbete-grupp under United Nations Road Safety Collaboration, som jobbar med indikatorer på trafiksäkerheten. En av dessa huvudämnen är säkra vägar - vilket jag fick påpeka är samma sak som trafiksäker för bil, vilket ofta kan jämnställes med livsfarlig för MC!
Efter ett kort resonemang om att vi faktisk har den sits att det förre året producerades samma antal "powered two/three wheelers" som antal personbilar - Tja, då kan vi nog inte med success fortsätta med befintliga indikatorer -eller rättare sagt synsätt på definition av trafiksäkra vägar!

Jag tror att vi från SMC faktisk håller på att få fram en sits vart några traditionelle synsätt kommer ändras till det bättra för alla (oavsett antal hjul på fordonen), fast det kommer inte som en blixt från klar himmel!

Sen, är jag ganska överens om att den där vision som vi har kan vara bra - men, det är i ärlighetens namn inte vetenskap att förstå varför motorcyklisterna inte imponeras, eller varför det inte synas framgångar!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det kanske krävs lite mera än som så...

Jag har under dagen suttit på möte i den arbete-grupp under United Nations Road Safety Collaboration, som jobbar med indikatorer på trafiksäkerheten. En av dessa huvudämnen är säkra vägar - vilket jag fick påpeka är samma sak som trafiksäker för bil, vilket ofta kan jämnställes med livsfarlig för MC!
Efter ett kort resonemang om att vi faktisk har den sits att det förre året producerades samma antal "powered two/three wheelers" som antal personbilar - Tja, då kan vi nog inte med success fortsätta med befintliga indikatorer -eller rättare sagt synsätt på definition av trafiksäkra vägar!

Jag tror att vi från SMC faktisk håller på att få fram en sits vart några traditionelle synsätt kommer ändras till det bättra för alla (oavsett antal hjul på fordonen), fast det kommer inte som en blixt från klar himmel!

Sen, är jag ganska överens om att den där vision som vi har kan vara bra - men, det är i ärlighetens namn inte vetenskap att förstå varför motorcyklisterna inte imponeras, eller varför det inte synas framgångar!
Ja fan jag glömde, svenskar håller ju inte på med demonstrationer heller. Så dumt av mig.
Fortsätt göra ditt goda jobb dansken, jag ska inte yttra mig mer.
Fortsätter knyta handen i fickan.. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, det är väl som så att politiska beslut i Sverige fattas genom politiska processer och genom lobbying/utredningar/remissvar/kontakter, inte genom tex att tippa x ton gödsel på Riksdagshusets trappa.

Det kan möjligen framstå som "handlingskraft" att protestera medelst högljudda skrän och blockeringar av allmän väg, men det man måste fråga sig är ju: har det lönat sig? Det enkla svaret är: nej, det har det inte.

SMC har i kraft av sitt medlemstal och sitt track record som balanserad och klok företrädare för MC-åkare en ganska stark ställning som remissinstans och åtminstone är det min uppfattning att det hade sett VÄLDIGT annorlunda ut om inte SMC funnits - och JAG är övertygad om att dessa frågor liksom alla andra påverkas mest av remissyttranden, kontakter mellan SMC och trafikutskottets medlemmar etc etc. Helt enkelt att få beslutande organ att FÖRSTÅ motorcyklisternas perspektiv och därigenom ta bättre beslut. Står vi vid sidan om och skriker blir det sämre beslut. men kanske bättre TV...

Sedan får man gärna demonstrera, men peka gärna på något beslut som ändrats efter en demonstration...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Visst - men innan ett beslut är fattat vill det jädrar i det till att visa vad man tycker och känner.
Det är då man måste jobba, lobba, förklara och - fysiskt visa sitt engagemang, på plats där beslutet tas.
Inte bråka, inte larma och bära sig åt - men visa att det är viktigt.

Jag har försökt hitta en jobbanledning att vara i Stockholm idag, men är tyvärr låst av besök själv här under dagen. En rundresa på 90 mil hade ändå varit billigt för att mota detta idiotförslaget i grind.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag vetefan, med dom politikerna vi har skulle det nog funka bättre att stöpa nån av dom i träck varje vecka ändå. Klarar inte av att se mona islam stå och hånfullt låtsas be om ursäkt o.s.v längre.
Doldisarna på transportstyrelsen skulle man ställa i skampåle på torg och skriva ner exakt vad dom fått betalt för att göra sina uppdrag, vad dom kostat i skattepengar, samt resultatet. Sen kan medborgarna få välja själva om dom vill spotta eller inte. Lobbying borde vara totalförbjudet, likställt bestickning. Informering däremot.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
"Tar ni detta beslut tar vi detta motbeslut" makthavarna är inte värda vatten i mina ögon. En bunt psykotiska dårar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top