Sidan 1 av 12 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 221
  1. #1
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 202

    Noll vision - i praktiken


    Photo cred: Helene Bengtsson via SVT.se

    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hel...adare-i-olycka


    ¤ KalleAnka-vägar utan riktiga vägrenar och med minimalt avstånd till mitträcke

    ¤ Fartkameror ersätter riktiga poliser på vägarna. Vem skall administrera nykterhetskontroller?

    ¤ Utbildade tungtrafiksgrupper läggs ner och ersätts av... ...ingenting alls, eftersom Trafikverket tar pengarna från Polisen för att sätta upp fler fartkameror istället.

    ¤ Vajerräcken som inte är dimensionerade för tung trafik - och ökar skaderisken för oskyddade trafikanter. ...och räddningspersonal dessutom! En från den lokala brandkåren ligger nu allvarligt skadad när en överspänd vajer small av under räddningsarbetet.


    Timslånga stopp längs pulsådern E4 har ett pris! Men Trafikverket behöver inte betala.
    Detta är TEN-T vägnätet som är högst prioriterat, och som det ställs krav på av EU.
    Skall det se ut så här?


    Ingen fartkamera i världen hade kunnat fånga denna fyllskallen, men det finns gott om räcken som hade kunnat hålla ekipaget kvar på rätt sida mittlinjen, och detta utan att riskera att slakta motorcyklister dessutom.


    Är noll vision på väg åt rätt håll?
    IBA #40701

  2. #2
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 828
    Skönt att någon mer än jag tycker saker går åt fel håll.
    Enda sättet att komma tillrätta med detta är väl att all pendling utöver trettio minuter ska ske på arbetstid som går på Trafikverkets budget.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  3. #3
    Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
    Hoj
    Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
    Inlägg
    2 454
    Blogginlägg
    164
    Noll vision i skadade och döda i trafiken är en utopi och enbart en fin dröm så länge alla kan framföra sina egna mest skiftande fordon under sina egna vilkor i denna trafik.Men visst, tanken är ju vacker även om den lär förbli en vacker tanke.

    Naturligtvis ska man försöka förhindra alla former av olyckor men jag undrar ibland vem som är farligast i denna fråga.Den som tror att alla olyckor kan försvinna genom en magisk noll vision eller den som insett att olyckor kommer alltid att ske så länge diverse fordon under olika förutsättningar vistas på en och samma väg.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2016-04-13 klockan 09:52.
    (Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).
    https://www.youtube.com/watch?v=JLgBPhJkYsg

    (I wanna be a president.I wanna be a Kennedy).
    http://www.youtube.com/watch?v=09ARJL_nS7Y

  4. #4
    Medlem BMW R90ss avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW R90s, såld Suzuki GS1000E BMW1200GS
    Inlägg
    3 262
    Att inte lastbilar har alkolås är en stor djävla skandal
    Far omkring som slagskepp på våra vägar.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Honda vfr 2015
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Att inte lastbilar har alkolås är en stor djävla skandal
    Far omkring som slagskepp på våra vägar.
    Ungefär som att alla motorcyklar borde vara fartspärrade till 120 eftersom det är den högre hastigheten som är farlig...

  6. #6
    Tvåtaktstaliban Marsupilamis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Söderslätt, Skåneland
    Hoj
    2xRD500 1xRS250 1xSZR660
    Inlägg
    512
    Men det är väl just noll vision de har?

    Pratar vi nollvision så är de dock totalt ute och snurrar..
    I speed up for corners.

  7. #7
    kanske inte helt normal... asfalt svarvares avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    i en lekstuga
    Hoj
    19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
    Inlägg
    617
    just den sträckan- E4'an, mellan hbg och markaryd är föremål för i princip dagliga rapporter om olyckor och andra problem (mest mellan typ ö-ljunga och strax över m-ryd!)
    vad fan är fel??- bred fin väg, moderat hastighet, perfekt sikt etc etc- men lik förbannat så händer det olyckor!!
    ombyggnaden av E4'an norr om m-ryd gjordes ju i syfte att MINSKA olyckor- nu verkar det som hela vägavsnittet har fått betydligt HÖGRE olycksfrekvens!!

    //jj

  8. #8
    Dakotapilot!
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Ö-vik
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Inlägg
    822
    Ja jag tycker också det är hårt att kalla det noll vision. Jag menar någon sorts vision har dom väl?
    Trafikverket har ju t.ex. sin nollvision. Så att säga att dom har noll vision är ju helt fel faktiskt. =)

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 709
    Det tråkigaste med "Nollvisionen" är att att samhällets kostnader för trafikskadade INTE minskar.
    Tvärtom ökar kostnaderna för antalet svårt och lindrigt trafikskadade ÖKAR.
    Det enda som minskar är antalet döda.
    Vilket är totalt ointressant för allihop hade ändå dött förr eller senare.
    Och nån brist på arbetskraft finns inte. Tvärtom är det allt färre som har ett arbete.
    Jämfört med befolkningsmängden.
    Så NOLLVISIONEN har inte löst nått. Mer än skjutit upp begravningar.
    Tvärtom ökar sjukvårds, sjukpensions och kostnaderna för personlig assistans.
    Senast redigerat av Comeback den 2016-04-13 klockan 13:02.

  10. #10
    Det är farligt att leva - man kan dö! Spirits avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Södertälje
    Hoj
    Triumph Explorer
    Inlägg
    1 256
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Att inte lastbilar har alkolås är en stor djävla skandal
    Far omkring som slagskepp på våra vägar.
    Med samma retorik - att inte motorcyklar har alkolås är en stor djävla skandal. Där har vi ju faktiskt ett riktigt stort problem med påverkade förare (och körkortslösa samtidigt, men det är en fråga i sig själv).

    Nej jag håller inte med om det, jag tycker inte att vi ska löpa linan ut i det resonemanget och till slut misstänkliggöra samtliga trafikanter och medlemmar i samhället. Vad blir sedan nästa steg? Och nästa?
    Senast redigerat av Spirit den 2016-04-13 klockan 18:14.

  11. #11
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 655
    *tycker*


    Motorvägar må vara dyra, men samhällskostnaden på lång sikt torde bli lägre sett i minskad restid, lägre olycksfrekvens och mindre allvarliga olyckor. 2+1-vägar med vajerräcke gör att åtminstone jag gärna väljer den mindre säkra och äldre parallellvägen utan viltstängsel och med mötande trafik bara för att slippa vajrarna.

    Alkolås i alla yrkesfordon borde vara en självklarhet i EU, inklusive funktionskontroll vid gränspassage.

    Polisen... ja var skall man börja? Släpp det ensidiga fokuset på fart och lägg krutet på däck, alkohol, droger och vårdslöst uppträdande typ glo på mobilen medan man kör. Synliga poliser ute på vägarna i högre grad, så blir toleransen mot långsammare pappershantering större.

  12. #12
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    Det borde gå att få vajerräcken utdömda som pågående mordförsök. Insamling av bilder på förare lemlästade och dödade av vajerräcken, namninsamling och medialt väsen kanske?

  13. #13
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    En jättehög ilskna motorcyklister utanför diverse trafikverkskontor med banderoller typ "vi är trötta på att bli mördade av er" ??

  14. #14
    Uppsala Roadrunners Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bortalängeholm
    Hoj
    K1300S Thruxton Z1000A1 HD-Chopper
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    En jättehög ilskna motorcyklister utanför diverse trafikverkskontor med banderoller typ "vi är trötta på att bli mördade av er" ??
    Det kanske krävs lite mera än som så...

    Jag har under dagen suttit på möte i den arbete-grupp under United Nations Road Safety Collaboration, som jobbar med indikatorer på trafiksäkerheten. En av dessa huvudämnen är säkra vägar - vilket jag fick påpeka är samma sak som trafiksäker för bil, vilket ofta kan jämnställes med livsfarlig för MC!
    Efter ett kort resonemang om att vi faktisk har den sits att det förre året producerades samma antal "powered two/three wheelers" som antal personbilar - Tja, då kan vi nog inte med success fortsätta med befintliga indikatorer -eller rättare sagt synsätt på definition av trafiksäkra vägar!

    Jag tror att vi från SMC faktisk håller på att få fram en sits vart några traditionelle synsätt kommer ändras till det bättra för alla (oavsett antal hjul på fordonen), fast det kommer inte som en blixt från klar himmel!

    Sen, är jag ganska överens om att den där vision som vi har kan vara bra - men, det är i ärlighetens namn inte vetenskap att förstå varför motorcyklisterna inte imponeras, eller varför det inte synas framgångar!
    Mvh
    Jesper ~ Galne Dansken

    Notera vänligen mitt nickname - "Galne Dansken", som jag har fått av dom som åkar sporthoj - "Galne Dansken" är inte en officiel person, men endast en "Galen Dansk"
    Nä Jesper, nu får du lägga av med skitsnacket!
    ...

  15. #15
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    Citat Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
    Det kanske krävs lite mera än som så...

    Jag har under dagen suttit på möte i den arbete-grupp under United Nations Road Safety Collaboration, som jobbar med indikatorer på trafiksäkerheten. En av dessa huvudämnen är säkra vägar - vilket jag fick påpeka är samma sak som trafiksäker för bil, vilket ofta kan jämnställes med livsfarlig för MC!
    Efter ett kort resonemang om att vi faktisk har den sits att det förre året producerades samma antal "powered two/three wheelers" som antal personbilar - Tja, då kan vi nog inte med success fortsätta med befintliga indikatorer -eller rättare sagt synsätt på definition av trafiksäkra vägar!

    Jag tror att vi från SMC faktisk håller på att få fram en sits vart några traditionelle synsätt kommer ändras till det bättra för alla (oavsett antal hjul på fordonen), fast det kommer inte som en blixt från klar himmel!

    Sen, är jag ganska överens om att den där vision som vi har kan vara bra - men, det är i ärlighetens namn inte vetenskap att förstå varför motorcyklisterna inte imponeras, eller varför det inte synas framgångar!
    Ja fan jag glömde, svenskar håller ju inte på med demonstrationer heller. Så dumt av mig.
    Fortsätt göra ditt goda jobb dansken, jag ska inte yttra mig mer.
    Fortsätter knyta handen i fickan.. 😂

  16. #16
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 655
    Nja, det är väl som så att politiska beslut i Sverige fattas genom politiska processer och genom lobbying/utredningar/remissvar/kontakter, inte genom tex att tippa x ton gödsel på Riksdagshusets trappa.

    Det kan möjligen framstå som "handlingskraft" att protestera medelst högljudda skrän och blockeringar av allmän väg, men det man måste fråga sig är ju: har det lönat sig? Det enkla svaret är: nej, det har det inte.

    SMC har i kraft av sitt medlemstal och sitt track record som balanserad och klok företrädare för MC-åkare en ganska stark ställning som remissinstans och åtminstone är det min uppfattning att det hade sett VÄLDIGT annorlunda ut om inte SMC funnits - och JAG är övertygad om att dessa frågor liksom alla andra påverkas mest av remissyttranden, kontakter mellan SMC och trafikutskottets medlemmar etc etc. Helt enkelt att få beslutande organ att FÖRSTÅ motorcyklisternas perspektiv och därigenom ta bättre beslut. Står vi vid sidan om och skriker blir det sämre beslut. men kanske bättre TV...

    Sedan får man gärna demonstrera, men peka gärna på något beslut som ändrats efter en demonstration...

  17. #17
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 202
    Visst - men innan ett beslut är fattat vill det jädrar i det till att visa vad man tycker och känner.
    Det är då man måste jobba, lobba, förklara och - fysiskt visa sitt engagemang, på plats där beslutet tas.
    Inte bråka, inte larma och bära sig åt - men visa att det är viktigt.

    Jag har försökt hitta en jobbanledning att vara i Stockholm idag, men är tyvärr låst av besök själv här under dagen. En rundresa på 90 mil hade ändå varit billigt för att mota detta idiotförslaget i grind.
    IBA #40701

  18. #18
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 828
    Brandmannen strök med :-(
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  19. #19
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    Jag vetefan, med dom politikerna vi har skulle det nog funka bättre att stöpa nån av dom i träck varje vecka ändå. Klarar inte av att se mona islam stå och hånfullt låtsas be om ursäkt o.s.v längre.
    Doldisarna på transportstyrelsen skulle man ställa i skampåle på torg och skriva ner exakt vad dom fått betalt för att göra sina uppdrag, vad dom kostat i skattepengar, samt resultatet. Sen kan medborgarna få välja själva om dom vill spotta eller inte. Lobbying borde vara totalförbjudet, likställt bestickning. Informering däremot.

  20. #20
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    "Tar ni detta beslut tar vi detta motbeslut" makthavarna är inte värda vatten i mina ögon. En bunt psykotiska dårar.

Sidan 1 av 12 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Jörgen Karlsson
Vill du annonsera ovan? Klicka här