Borde man vänta med att ta ut DB - killern?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
nackdelen med att rycka DB killern under inkörning är nog att du kommer lockas till att gasa saaatan

vet när jag monterade Slipons på b-kingen .... ingen effektökning men jäklar vad det gassades , brölar så gott över 9000 varv jue :yoparty :)
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Har kört 130 mil nu så motorn är så gott som inkörd nu i vilket fall som helst! :yoparty

Tack för alla underbara svar! :Bugar
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
jag monterade slipon nyss, utan dbkiller och de låter bara pyttelite mer än original (lite mullrigare men verkligen inte mer än några få decibel högre ljudnivå).
Intressant fakta då några få decibel innebär dubbelt så högt ljud (decibel är ett logaritmiskt mått)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Intressant fakta då några få decibel innebär dubbelt så högt ljud (decibel är ett logaritmiskt mått)

Antagligen en rimlig gissning ändå. Om man uppfattar ett ljud som lite starkare så kan det mycket väl handla om några dB skillnad.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Intressant fakta då några få decibel innebär dubbelt så högt ljud (decibel är ett logaritmiskt mått)

precis, min hoj har väl original 93 eller 94db vid något varvtal, kan tänka mig att de är i 95-96 snåret nu, men det är just på min hoj, andra hojar låter betydligt mer. Med dbkiller i mitt nuvarande slipon så låter den mindre än med original blåset :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är bara att ta ut dB-killern. På en ny hoj med katalysator. För katalysatorn tar så mycket av ljudet att jag sett en förare som bara hade en liten tratt (ren plåt utan nån dämpning alls) efter katalysatorn.
Och hans hoj en R6 förde inte speciellt mycket oväsen.
Det finns också två fördelar med mer buller.
Load pipes saves lifes. Andra trafikanter uppmärksammar dig snabbare.
Fartkänslan ökar med mer buller.
Du kör långsammare, bra både för trafiksäkerheten och körkortet.
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
nackdelen med att rycka DB killern under inkörning är nog att du kommer lockas till att gasa saaatan

Nej, nackdelen med att rycka DB killern under inkörning är den vådliga manövern att tota fram verktyg, balansera bakåtvänd och samtidigt meka med den glödheta dämparen samtidigt som man ska titta framåt då och då och försöka styra med fötterna.

Jag tycker det verkar vara en dum idé!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nej, nackdelen med att rycka DB killern under inkörning är den vådliga manövern att tota fram verktyg, balansera bakåtvänd och samtidigt meka med den glödheta dämparen samtidigt som man ska titta framåt då och då och försöka styra med fötterna.

Jag tycker det verkar vara en dum idé!

Är det bara jag som hade gjort vad som helst för o se en film på det utföras? :Bugar

hahahahahaha :rofl
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har läst den innan. Finns det någon med bra motorkunskap eller som faktiskt testat exakt detta och kan backa upp med lite fakta?
Visst är hans teorier härliga, men man vill ju tro att motortillverkarna har en plan för vad som skrivs i boken.

Tja, vet att iaf flera av tillverkarna kör en ganska hård testcykel av motorn innan hojen lämnar fabrik. Där är det inte fråga om att hålla max 5-7k rpm. :hihi
Har varit uppe för diskussion flera gånger på forumet tidigare, så det finns att läsa om.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Om jag inte minns helt galet så är ett visst mottryck i avgassystemet att föredra under inkörningen?

Egentligen är det väll hugget som stucket, det viktigaste för att få en tät motor är att ligga kontant på antingen gaspåslag så det känns eller motorbroms så att kolvringarna sätter sig ordentligt. Skillnaderna i effekt kan vara ganska stora beroende på motor vad jag sett i olika dyno körningar.

Kör normalt utan att mjukköra och varken högt eller lågt kort sagt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har läst den innan. Finns det någon med bra motorkunskap eller som faktiskt testat exakt detta och kan backa upp med lite fakta?
Visst är hans teorier härliga, men man vill ju tro att motortillverkarna har en plan för vad som skrivs i boken.

En kille jag jobbade med tidigare och hans kompis i sin tur köpte varsin flång ny R1, på vägen hem från hämtningen maxade han den på en lämplig raka "avsedd för ändamålet".

Det diffade ca 10hk på dessa exemplar vi bänkning senare samma år till jobbarkompisens fördel.

Mer vetenskap än så är det inte från min sida men Alatalo kanske vet hur t.ex Moto2 kör in sina Miniblade-motorer för de lär väl vara nya vid leverans?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En orsak till att det är rekommenderat att köra lugnt fram tills första service är ju risken för att andra saker än motorn felar. T ex att någon viktig skruv skakar lös och orsakar en vurpa. Sådant är ju en stor del av första kollen som brukar vara runt 80-100 mil.

Jag har svårt att se att en tillverkare säger att det bara är att ut och spätta fullt med en flong ny hoj även om det skulle vara helt ok inkörningsmässigt för motorn.
 
Last edited:

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Uppdatering: Tog ut DB killern igår kväll och det var sjukt jävla värt. Blev inte så farligt mycket högre ljud men blev fan så fylligare goare! :banana

Ännu en gång tack för att ni är störda! :kär:bow
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är bara att ta ut dB-killern. På en ny hoj med katalysator. För katalysatorn tar så mycket av ljudet att jag sett en förare som bara hade en liten tratt (ren plåt utan nån dämpning alls) efter katalysatorn.
Och hans hoj en R6 förde inte speciellt mycket oväsen.
Det finns också två fördelar med mer buller.
Load pipes saves lifes. Andra trafikanter uppmärksammar dig snabbare.
Fartkänslan ökar med mer buller.
Du kör långsammare, bra både för trafiksäkerheten och körkortet.

Påståendet att "Luod Pipes saves lives" är inget annat än skitsnack.

Har du någon gång suttit i en modern ljudisolerad bil under färd med lite musik i stereon.
Jag betvivlar det för om du hade gjort det så hade du insett att man inte hör någon motorcykel som kommer förrän den är bara någon meter bort. Detta oavsett helsystem eller superdämpat originalsystem.
Man hör motorn först när hojen passerat. Och då är det ju som bekant för sent om det var ett obetänkt filbyte eller något annat du tänkte skulle undvikas.

Anledningen är väldigt enkel. Ditt avgasssystem är om du inte tänkt på det riktat bakåt och följdaktligen riktas merparten av ljudet bakåt. dvs mot de som du redan passerat. Endast en mindre del går framåt.

Det enda som händer med ett högljutt system är att man irriterar dom som redan innan inte var så positiva till motorcyklar och därmed bidrar till negativa intryck av motorcyklister.
Det är knappast något som vi behöver mer av. Det är redan för många som vill begränsa våra möjligheter och för få som står på vår sida.

Det är en sak om man vill ha ett mer potent ljud från sin hoj. Det kan jag till viss del förstå även om det är lite moppefuckovarning över det om du frågar mig. Ett maffigt ljud är något som man kan skryta över när man poserar vid korvmojen men knappast något som tillför något till körningen. Det som hörs mest när man kör från motorn är insugsljudet. Det beror på samma sak som jag nämnt tidigare. Avgassystemet är riktat bakåt.
Om du hör avgasljudet mest så har du ett väldigt högljutt system och då är det ju tyvärr så att det i stort sett bara är motornördar som får positiva vibbar av det. Dom flesta andra upplever det störande och då är vi tillbaka till det med negativt inställda människor. vi behöver inte fler som hatar oss.

Jag personligen kan gilla ett maffigt motorljud men jag fattar samtidigt att mitt ljud är något som påverkar omgivningen.

Dock finns det ju också gränser. I min lägenhet där jag bodde fram till för ett år sedan hade jag en granne som körde en HD med i stort sett obefintliga ljuddämpare.
Jag som är motornörd blev uppriktigt sagt förbannad när han klippte iväg på morgonen vid halv 6 så att rutorna skallrade (trots nybyggt hus med ljuddämpande treglasfönster).
Vad dom som redan innan var tveksamma till hojar tänkte kan jag bara föreställa mig.

så tänkt till innan du ställer till med oljud. Ska man prompt ha en högljudd hoj så se för fan till att inte behöva köra den genom bostadsområden under tider när folk generellt sover. Dvs kör bara utanför tätrbebyggt område och bara under kontorstid. då slipper vi kanske en del av dom som slänger ut grus i korvorna eller hittar på andra hyss för att förstöra för oss.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top