Borde man vänta med att ta ut DB - killern?

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Tjena!

Har nyss köpt min första hoj och den är sprillans ny. Så kommer förmodligen komma med en massa dumma nybörjarfrågor. :)

Första frågan: Kan man dra ut DB -killern direkt eller borde man köra in motorn först?
Vill få för mig att jag i något sammanhang hört att skall köra in motorn först men låter lite konstigt? Är ju sjukt sugen på att kasta iväg den :D

Tack på förhand!
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Du ska väl köra snällare under inkörning, typ inte över... 6-7000 varv kanske?
Lite menlöst att rycka den eftersom att du antagligen vill beta av dom inkörningsmilen så snabbt och smärtfritt som möjligt. (Det brukar ringa rätt bra i huvudet efter några mil utan dB-killer)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Låt den sitta kvar för alltid. Det är bara moppefuckon som tar bort den endast för att låta mer. Du kommer inte få mer effekt eller något, så om du tar bort den är du ett moppefucko. Ditt val.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Om du tar ut db-killern innan inkörning så kommer motorn att rasa direkt!
Det står på insidan av db-killern.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har du helsystem eller bara slipon? har du en fet katalysator så kan du lugnt dra ut den, min suzuki har en monster jävla katalysator burk, jag monterade slipon nyss, utan dbkiller och de låter bara pyttelite mer än original (lite mullrigare men verkligen inte mer än några få decibel högre ljudnivå). har du däremot en väldigt liten katalysator så kommer de o låta ganska mycket, de är öronbedövande i vissa fall.

Har du helsystem så kommer de låta som fan oxå...

Hur som: Gör precis som du själv vill med dbkillern, testa, lyssna och bestäm efteråt
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Låt den sitta kvar för alltid. Det är bara moppefuckon som tar bort den endast för att låta mer. Du kommer inte få mer effekt eller något, så om du tar bort den är du ett moppefucko. Ditt val.

Väldigt många av oss är tydligen moppefuckon enligt dina kriterier.

TS:
Ryck pluggen så snart du kan, vem fan vill åka runt och låta som en moppe?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Väldigt många av oss är tydligen moppefuckon enligt dina kriterier.

TS:
Ryck pluggen så snart du kan, vem fan vill åka runt och låta som en moppe?
Ja det är ju det som är pinsamt med detta kollektiv. Alla ska bara bröla, ingen bryr sig om prestanda.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Varför kör Valentino Rossi o grabbarna med brölsystem om de inte ger effekt :va
Haha. Bra argument. Nu förstår jag varför grannen med lätt fyrtakt mc måste låta så mycket.

Vad skulle ts trimma? Måste varit en en riktigt stöddig motor.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Varför kör Valentino Rossi o grabbarna med brölsystem om de inte ger effekt :va

Nu kör väl dem med racekat & helsystem för dom där extra (5-10?) hästarna ihop med annan mapp och annat gos (De kör väl dessutom med helt andra motorer) . En hoj under inkörning behöver kanske inte dom där extra hästarna ett helsystem gör. ett slip-on ger väl typ ingenting.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nä slipon ger ju ingenting direkt på pappret, men de ger känsla, och det är väl en av de absolut viktigaste sakerna när vi kör? de ska kännas rätt o ballt :tummenupp
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Som jag förstår det så kommer motorn rasa och alla kommer tro att jag kör på en moppe...

Hmm, blir nog till att ta ut db - killern imorn. Är ju trots allt känslan som spelar roll är ju därför man hellre sitter på hojen än i en bil. Prestandan försämras ju inte så då kan man ju bry sig om prestanda och vara ett moppefucko samtidigt :banana
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Att åka med DB-killer är som att ligga med en begagnad kondom som din polare har använt. Helt otänkbart och vidrigt!
Jag blir äcklad av hojar där man bara hör drivpaketet. En hoj ska låta!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag förstår det så kommer motorn rasa och alla kommer tro att jag kör på en moppe...

Hmm, blir nog till att ta ut db - killern imorn. Är ju trots allt känslan som spelar roll är ju därför man hellre sitter på hojen än i en bil. Prestandan försämras ju inte så då kan man ju bry sig om prestanda och vara ett moppefucko samtidigt :banana

Fast, om man inte mappar om hojen för sliponet så kan faktiskt prestandan försämras med. :hihi
Men, gör som du tycker är bäst, tror inte motorn kommer tokrasa direkt för att du kör utan db-killer.
 

lizardwizard

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Ort
Malmö
Hoj
Z800 '15
Där sitter en butterflyventil i det fula originalsystemet samt mitt Akrapovic-slipon som gör att den inte låter som en brunstig tjur under 3-4000 varv, däremot över det rekommenderar jag öronproppar :D

Extraknäcker på en MC-firma & blev utskälld av folket som jobbar där för att jag hade min dBK i vid min första service :7peta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top