Bilar parkerade på MC-Parkering? Här får man bort dom/ ger dom "böter".

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Vet alla vart man vänder sig, inom Stockholms Stad, för att felanmäla ett felparkerat fordon?

Tex en bil på mc-parkering?

(På en MC/Moped parkering får andra fordonsslag än mc/moped, tex en personbil, endast stanna för på och avstigning. Ej för parkering. Kan vara intressant att veta att inom Stockholms stad kostar detta 650kr och är ingen väntetid på ärendet för parkeringsvakterna.)



McParkering.jpg

På nedan länk, eller app, lämnar man klagomål som går ut till stadens Parkeringsvakter som antingen rapporterar eller får bort fordonet.



Synpunktsportalen

Eller laddar ner appen TYCK TILL:

Tyck till 1.jpgTyck till 2.jpg

Uppge: Klagomål, felparkering, en beskrivning av vad som är fel samt adress. Att bifoga bild är även bra, men inget obligatoriskt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varför skugga nummerskylten?? Går ju hänga ut sånna me även namn å adress...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Bara att ringa numret på närmsta betalautomat annars så får man hjälp. Nej dom forslar inte bort ett fordon som har parkerat på en mc-ruta.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Bara att ringa numret på närmsta betalautomat annars så får man hjälp. Nej dom forslar inte bort ett fordon som har parkerat på en mc-ruta.

Inte för att vara sån PippiT, men jag skrev inte forsla bort/bärga, utan "få bort", tex ringa ägaren/brukaren och be denne flytta bilen omedelbart för att då slippa en anmärkning. Personbil på mc-parkering är ingen bärgningsgrund förrän bilen stått minst 3 dygn, utan att ha rullat.

Och numren på automaten är inte rätt nr för att få framföra ett klagomål till parkeringsvakterna i området.

Möjligen kan trafikkontoret ge en kod som antecknas på en bit papper och läggs synligt på motorcykeln, att denna får stå avgiftsfritt på närliggande avgiftsparkering. Om nu ingen stjäl lappen?

Rätt nr är 08-651 00 00. Men av egen erfarenhet kan jag rekommendera appen, den är då 10ggr snabbare plus att man kan vara anonym.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Inte för att vara sån PippiT, men jag skrev inte forsla bort/bärga, utan "få bort", tex ringa ägaren/brukaren och be denne flytta bilen omedelbart för att då slippa en anmärkning. Personbil på mc-parkering är ingen bärgningsgrund förrän bilen stått minst 3 dygn, utan att ha rullat.

Och numren på automaten är inte rätt nr för att få framföra ett klagomål till parkeringsvakterna i området.

Möjligen kan trafikkontoret ge en kod som antecknas på en bit papper och läggs synligt på motorcykeln, att denna får stå avgiftsfritt på närliggande avgiftsparkering. Om nu ingen stjäl lappen?

Rätt nr är 08-651 00 00. Men av egen erfarenhet kan jag rekommendera appen, den är då 10ggr snabbare plus att man kan vara anonym.

Ofta parkeringsvakter ödslar tid på att ringa istället för att lappa. :huvet

Vad jag vet så lappas bilen tre ggr och sedan rödlappas den med information om bortforsling efter ca två veckor.

Om man ringer numret på automaten (i brist på annat) är de väldigt vänliga och kopplar vidare till rätt avdelning, men då kanske man måste vara trevlig själv. :banana

Man kan vara minst lika anonym om man ringer från hemligt nummer.

Alltså inte för att vara sån... :crash
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Ofta parkeringsvakter ödslar tid på att ringa istället för att lappa. :huvet

Vad jag vet så lappas bilen tre ggr och sedan rödlappas den med information om bortforsling efter ca två veckor.

Om man ringer numret på automaten (i brist på annat) är de väldigt vänliga och kopplar vidare till rätt avdelning, men då kanske man måste vara trevlig själv. :banana

Man kan vara minst lika anonym om man ringer från hemligt nummer.

Alltså inte för att vara sån... :crash

Trafikkontorets mål är att få bort felparkerade fordon hällre än att bara rapportera. Så först rapportera och därefter få bort fordonet. 90% av dom jag rapporterar och är trevliga slipper boten och får chansen att flytta fordonet. De andra 10% står för fel, typ handikapp parkering, mc parkering, nära övergångsställe, busskörfält osv.

Rapportering sker aldrig mer än 2 gånger på samma ställe om bilen står kvar och båda lapparna på rutan. Lagen säger 5 gånger men Stockholms stads policy är 2.

Förseelser med bärgningsgrund kräver inte rödlappning, tex att parkera på en busshållplats, lastplats, handikapp parkering utan tillstånd osv. Då är bilen borta på mindre än en timme (från att en bärgning påbörjats).Bortforslingen efter rödlappning sker efter ca 7 dagar...

Självklart kan man ringa fel nr och be att bli kopplad, men bättre om alla har rätt nr så vi kan slippa bilar på mc-parkeringarna. Det är ju trots allt målet.


Rätt info är ju det bästa...
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Trafikkontorets mål är att få bort felparkerade fordon hällre än att bara rapportera. Så först rapportera och därefter få bort fordonet. 90% av dom jag rapporterar och är trevliga slipper boten och får chansen att flytta fordonet. De andra 10% står för fel, typ handikapp parkering, mc parkering, nära övergångsställe, busskörfält osv.

Rapportering sker aldrig mer än 2 gånger på samma ställe om bilen står kvar och båda lapparna på rutan. Lagen säger 5 gånger men Stockholms stads policy är 2.

Förseelser med bärgningsgrund kräver inte rödlappning, tex att parkera på en busshållplats, lastplats, handikapp parkering utan tillstånd osv. Då är bilen borta på mindre än en timme. Bortforslingen efter rödlappning sker efter ca 7 dagar...

Självklart kan man ringa fel nr och be att bli kopplad, men bättre om alla har rätt nr så vi kan slippa bilar på mc-parkeringarna. Det är ju trots allt målet.


Rätt info är ju det bästa...

Det märks att du inte lever riktigt i verkligheten för den ser väldigt annorlunda ut.

Stockholms stads "policy" efterföljs kanske av sig men det ser annorlunda ut för andra.

Jag bor mitt i smeten och här på gatan har en bil inte bogserats bort på tre år i alla fall.
Ja det finns handikappaplats, mc-p, övergångsställen och lastplatser som missbrukas dagligen nedanför och i längre perioder. Även på städdag.

Ca 7 dagar, kan variera väldigt kan jag meddela.

Jo jag har oxå jobbat som parkeringsvakt...





'Hellre
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Precis vad jag letat efter! Många bilar som parkerar på MC parkeringen utanför jobbet lite väl ofta och länge.. TACK!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top