Körkort 2016

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Ny på forumet, har dammsugit det på information - tack alla som gett tips inför uppkörningen!

Körde upp igår för A på Gillinge men kuggade tyvärr. Säkerhetskontroll och manöverbanorna var inga konstigheter och körningen gick bra, men inspektören tyckte min placering inför högerkurvor såg farlig ut.
Jag är väl medveten om riskerna med högerkurvor och försökte därför tydligt visa det men igår räckte det inte.

Jag söker sikt inför kurvan genom att gå ut mot mittenmarkeringen och skär den sedan men han menar att man bör vara mindre aggresiv i siktjagandet och hålla sig mer mot mitten av sitt körfält inför högerkurvorna. Bara att ta till sig och försöka igen!
Polaren blev underkänd för att han inte i tillräcklig utsträckning sökte sikt inför högerkurva, svårt att hitta balansen på hur de vill ha det verkar det som!

Någon som har några tips på hur man på enklaste sätt uppvisar ett säkert och tryggt beteende vid högerkurva? Hur har ni andra agerat? Någon som fått kommentarer kring detta av inspektören?

Nytt försök om några veckor!

Alla vägar är ju olika och placeringen blir olika beroende på de rådande förhållandena.
Jag är absolut inte expert på detta men rent logiskt bör man inte gå ut så mycket att man riskerar att bli rammad av någon som genar, vid vissa kurvor är det svårt att se om du får möte och du bör hålla dig längre in. Det är väl heller inte optimalt att ligga närmare kanten än vad förhållandena kräver.

Man får läsa av sin omgivning och fatta ett beslut därefter?
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
du missade mig 2016-05-25 A kort bor i ljungby körde upp halmstad

1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A
8. Jimpe, Ljungby, A

Grattis :D
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Får man fråga vad ni kört för läroböcker för teorin?

Körde med körkort.se - de har en gratis prov man kan göra för att testa deras format, sen så köper man ett abonnemang för 1, 3 eller 6 månader.

Köpte 3 månadersabonnemang, pluggade varje kväll i några veckor och klarade sedan uppskrivningen. (Hade redan haft B-körkort sedan ett antal år tillbaka vilket underlättar) Det finns många bra webbaserad teorisidor och appar nuförtiden - denna iKörkort som Jimpa_Z750R nämner verkar rätt populär :tummenupp
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Ny på forumet, har dammsugit det på information - tack alla som gett tips inför uppkörningen!

Körde upp igår för A på Gillinge men kuggade tyvärr. Säkerhetskontroll och manöverbanorna var inga konstigheter och körningen gick bra, men inspektören tyckte min placering inför högerkurvor såg farlig ut.
Jag är väl medveten om riskerna med högerkurvor och försökte därför tydligt visa det men igår räckte det inte.

Jag söker sikt inför kurvan genom att gå ut mot mittenmarkeringen och skär den sedan men han menar att man bör vara mindre aggresiv i siktjagandet och hålla sig mer mot mitten av sitt körfält inför högerkurvorna. Bara att ta till sig och försöka igen!
Polaren blev underkänd för att han inte i tillräcklig utsträckning sökte sikt inför högerkurva, svårt att hitta balansen på hur de vill ha det verkar det som!

Någon som har några tips på hur man på enklaste sätt uppvisar ett säkert och tryggt beteende vid högerkurva? Hur har ni andra agerat? Någon som fått kommentarer kring detta av inspektören?

Nytt försök om några veckor!

Surt, jag undrar om han menar att du var kvar nära mittenmarkeringen för länge? Alltså för långt in mot kurvan? För då kompromissas din säkerhet alltmer även fast du vill söka sikt runt kurvan - bättre att komma tillbaka in mot mitten/tom höger sidan av höger körfältet ganska tidigt, särskilt om det är en snäv kurva som kommer. Lycka till nästa gång :tummenupp
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Någon som har några tips på hur man på enklaste sätt uppvisar ett säkert och tryggt beteende vid högerkurva? Hur har ni andra agerat? Någon som fått kommentarer kring detta av inspektören?

Nytt försök om några veckor!

Överdriv inte skärandet i kurvor för att söka sikt, det är mer nackdel än fördel. Jag gjorde samma sak vid övningskörning med körskolan förra året som du och de hade samma inställning som din inspektör, inget konstigt egentligen. Det är mycket riktigt som så att andra fordon kan gena i svängen åt andra hållet och även om de inte gör detta så kan de bli "skrämda" av att du ligger för nära mittlinjen vilket ofta brukar anses som att du eventuellt kan ha kommit för fort in i kurvan och på så sätt glidit ut.

Mitt råd: Sök sikt med huvudet istället, anpassa hastighet efter rådande miljö och visa att du är uppmärksam genom att tappa till på bromsljuset. Det funkade för mig. Skär endast då du ser hela kurvan, men för uppkörning skulle jag helt strunta i att skära kurvor allt för mycket. Du "skär" en sväng även om du endast placerar mc.n 1dm åt vardera håll från mitten av ditt körfält :tummenupp

En parentes som jag uppmärksammade nu i mitt skrivande, se fetmarkerat ovan och reflektera. Har du rätt hastighet så behöver du inte skära alls egentligen. I en sväng håller man sig (oftast) i rätt körfält och börjar man då gå mot mittlinje/innerlinje så utsätter man sig för risker. Så detta tjat om att anpassa hastigheten stämmer ganska mycket, sen om man gör det alla gånger är en annan femma :gnissla
 

Honkarn

Ny medlem
Gick med
11 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
'15 Honda NC750X
Alla vägar är ju olika och placeringen blir olika beroende på de rådande förhållandena.
Jag är absolut inte expert på detta men rent logiskt bör man inte gå ut så mycket att man riskerar att bli rammad av någon som genar, vid vissa kurvor är det svårt att se om du får möte och du bör hålla dig längre in. Det är väl heller inte optimalt att ligga närmare kanten än vad förhållandena kräver.

Man får läsa av sin omgivning och fatta ett beslut därefter?

Du har nog rätt, lagom är bäst!

Surt, jag undrar om han menar att du var kvar nära mittenmarkeringen för länge? Alltså för långt in mot kurvan? För då kompromissas din säkerhet alltmer även fast du vill söka sikt runt kurvan - bättre att komma tillbaka in mot mitten/tom höger sidan av höger körfältet ganska tidigt, särskilt om det är en snäv kurva som kommer. Lycka till nästa gång :tummenupp

Jo, han menade nog så. Det underlättas ju inte av att han satt i en VW Golf rätt långt bakom mig på kurviga vägarna, får tänka på att inte gå ut så mycket att det ser läskigt ut!

Överdriv inte skärandet i kurvor för att söka sikt, det är mer nackdel än fördel. Jag gjorde samma sak vid övningskörning med körskolan förra året som du och de hade samma inställning som din inspektör, inget konstigt egentligen. Det är mycket riktigt som så att andra fordon kan gena i svängen åt andra hållet och även om de inte gör detta så kan de bli "skrämda" av att du ligger för nära mittlinjen vilket ofta brukar anses som att du eventuellt kan ha kommit för fort in i kurvan och på så sätt glidit ut.

Mitt råd: Sök sikt med huvudet istället, anpassa hastighet efter rådande miljö och visa att du är uppmärksam genom att tappa till på bromsljuset. Det funkade för mig. Skär endast då du ser hela kurvan, men för uppkörning skulle jag helt strunta i att skära kurvor allt för mycket. Du "skär" en sväng även om du endast placerar mc.n 1dm åt vardera håll från mitten av ditt körfält :tummenupp

En parentes som jag uppmärksammade nu i mitt skrivande, se fetmarkerat ovan och reflektera. Har du rätt hastighet så behöver du inte skära alls egentligen. I en sväng håller man sig (oftast) i rätt körfält och börjar man då gå mot mittlinje/innerlinje så utsätter man sig för risker. Så detta tjat om att anpassa hastigheten stämmer ganska mycket, sen om man gör det alla gånger är en annan femma :gnissla

Var nog som du korrekt analyserar för inställd på att visa hur fantastiskt duktig jag är på att skära kurvor :yoparty
Får vara lite mer konservativ och hålla in mer!

Tack för er feedback!
 

Jimpe

Ny medlem
Gick med
3 May 2016
Ort
Ljungby
Hoj
00 ingen än
Får man fråga vad ni kört för läroböcker för teorin?

Jag körde också med en app. Ta - mc körkort heter den. Finns teori och massa olika prov. Sen var jag även inne på mc-jakten.se där de finns frågor samt att du får 3-4 filmer skickade till dig.
 

FZFredrik

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Forshaga
Hoj
1985, Yamaha FZ 750
Är själv snart där med uppkörning fast jag måste göra teoriprovet först.
Lågfartsbanan är jag lite nervös för men jag tror jag klarar den. Ska köra
den några gånger till privat innan det är dags. Sen är det ju stadskörning
/motorväg/landsväg också men det känns som att det sitter där.
Får ta det som det kommer. :)
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A
8. Jimpe, Ljungby, A
9. lolrazz, Växjö, A
10. owaysis, Växjö, A

Korrigera om jag skrivit fel eller missat någon :fakta
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Inne i ett stim eller? Grattis alla nya kortinnehavare:yoparty Tog mitt för över 30 år sen men minns känslan som i går:kär:rock:banana:fyllisar
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A
8. Jimpe, Ljungby, A
9. lolrazz, Växjö, A
10. owaysis, Växjö, A
11. Wigge, Hörby, A
12. Paddock, Skövde, A - privat

Då uppdaterar jag listan igen :tummenupp
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A
8. Jimpe, Ljungby, A
9. lolrazz, Växjö, A
10. owaysis, Växjö, A
11. Wigge, Hörby, A
12. Paddock, Skövde, A - privat

Då uppdaterar jag listan igen :tummenupp
Om det är viktigt för statistiken så körde även jag privat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top