Körkort 2016

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Grattis AxelSa :banana

Dags att starta listan då :

1. AxelSa, Kalmar, A

(redigera om jag skrev fel ort/behörighet)
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Körde min första körlektion förra veckan. Inte kört något på 2hjul på ca 10år. Men allt gick bra, rev en kon två ggr i väjningsmanövern (?) men annars såg allt bra ut sa läraren.

Körde lågfartsbanan, låg runt 7-9km/h så vill få ner det lite mer men tyckte det var lite svårt. Så ska träna mer på det. Även tränade på väjningsmanövern i 50km/h vilket gick ok, lite scary att svänga så fort när man bara kört 60min men det tar sig =)

Har Risk1&2 nu till helgen så det ska bli spännande. Inte med 1an då ;)

Något man bör tänka på när man kör risk2an? Vad gör man på den egentligen?
 

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
triumph daytona 675
hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. En rolig dag på banan!
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Gjorde min uppkörning i morse och kuggade kapitalt.
Allt kändes asbra tills jag satte mig på hojen för lågfart, där brast det.
Istället får gångfart blev det rask språngmarsch med lagomgången vingel.
Fick en andra chans och gjorde i princip en kopia av 1:a försöket.
Fick gå vidare och göra resten men visste innerst inne att det redan var över för min del.
Provförrättarna var supertrevliga och gav mig verkligen chansen men som jag levererade idag tror jag inte 5 försök till hade hjälpt.
De frågade mig i efterhand hur det kändes och jag sa att jag skulle aldrig ha godkänt mig om jag vore i era kläder.

Tips från coachen är att värm upp lite innan kanske bara genom att rulla lite och få in känslan. Tänk även på att ni kör upp för vanliga människor som inte är där för att kugga er utan för att se om NI är redo.

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Uppkörning för a2 imorgon, har kört a1 i två år nu så tror inte det blir några problem. En fråga bara, hur gör ni med bromsljuset när ni saktar ner till exempelvis ett rödljus. På 125an så lägger jag an bromsen då motorbromsen är ganska svag men på hojen jag kör upp med är det en ganska stark motorbroms och jag använder nästan aldrig bromsarna. Ska man lägga foten på bromspedalen bara för att tända lampan eller ska man skippa det?
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Uppkörning för a2 imorgon, har kört a1 i två år nu så tror inte det blir några problem. En fråga bara, hur gör ni med bromsljuset när ni saktar ner till exempelvis ett rödljus. På 125an så lägger jag an bromsen då motorbromsen är ganska svag men på hojen jag kör upp med är det en ganska stark motorbroms och jag använder nästan aldrig bromsarna. Ska man lägga foten på bromspedalen bara för att tända lampan eller ska man skippa det?

Gör som du gjorde för 2 år sedan, på A1 uppkörning :tummenupp du ska visa för kontrollanten att du uppmärksammat potentiella faror t.ex. gående som kommer mot ett övergångsställe, bilar som är på väg mot en korsning, åt din höger eller vänster. Detta kan du göra genom att ha bromsberedskap med hand- och fotbroms, ja ta i lite grann så lampan tänds, och vrida huvudet, även det för att visa att du sett faran :fakta
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Gjorde min uppkörning i morse och kuggade kapitalt.
Allt kändes asbra tills jag satte mig på hojen för lågfart, där brast det.
Istället får gångfart blev det rask språngmarsch med lagomgången vingel.
Fick en andra chans och gjorde i princip en kopia av 1:a försöket.

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen.

Lider med dig, ungefär så gick det för mig första gången :huvet

Hade ni två kontrollanter? Var en under upplärning? Eller var det en stor grupp?

Snart klarar du detta :tummenupp
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Lider med dig, ungefär så gick det för mig första gången :huvet

Hade ni två kontrollanter? Var en under upplärning? Eller var det en stor grupp?

Snart klarar du detta :tummenupp

Tack för peppen kul att höra att det finns hopp för nu känns de mesta bajs..får man bara va göbbgrinig ett tag så är de tagga igen!!!

Vi var bara 2 (privatister), jag och en tjej som hade A2 sen tidigare. Hon briljera på allt förutom en inbromsning som lämna 2 stora streck på asfalten. Bara att hon höll hojen stabilt i det läget var inponerande.

Det var en ordinarie kontrollant + en under upplärning. Det kanske gjorde att de var lite hårdare men i ärlighetens namn var jag inte värd ett kort idag.
 

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Gjorde min uppkörning i morse och kuggade kapitalt.
Allt kändes asbra tills jag satte mig på hojen för lågfart, där brast det.
Istället får gångfart blev det rask språngmarsch med lagomgången vingel.
Fick en andra chans och gjorde i princip en kopia av 1:a försöket.
Fick gå vidare och göra resten men visste innerst inne att det redan var över för min del.
Provförrättarna var supertrevliga och gav mig verkligen chansen men som jag levererade idag tror jag inte 5 försök till hade hjälpt.
De frågade mig i efterhand hur det kändes och jag sa att jag skulle aldrig ha godkänt mig om jag vore i era kläder.

Tips från coachen är att värm upp lite innan kanske bara genom att rulla lite och få in känslan. Tänk även på att ni kör upp för vanliga människor som inte är där för att kugga er utan för att se om NI är redo.

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen.


Du är inte den första som bombat. Jag var äckligt cool inför min första uppkörning. Kunde också alla momenten utan och innan men hade inte riktigt nerverna med mig. Det är bra att ha en viss nivå av nervöshet med sig. Fixade lågfart och skitsnackade mig igenom säkerhetskollen (jag var nog ute ur leken redan här). Vidare till högfart....kunde plötsligt inte lägga hojen "ut ur" banan. Drog med mig så många koner jag kunde (rekord!). I mitt fall behövde jag få en knäpp på näsan och bli lite nervös inför nästa tillfälle. Allt satt som en smäck på mitt andra prov.

Tog två "underhållslektioner" mellan mitt första och andra prov och på en av lektionerna råkade jag på en riktigt mysig person :kär ...Ibland finns det en dold bonus med att inte lyckas direkt!
 

Chipsräkan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ninja 300
Då var det min tur att fixa A-kortet efter två år med A2 i juni. Har bokat uppkörning den 14/6 och innan dess har jag två körlektioner inbokade. Får hoppas att lågfarten sitter, var ju ett helvete sist man körde den...:huvet
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Lågfarten är det enda jag är orolig för, högfarten har jag aldrig haft några problem med och säkerhetskollen är inga problem. Trafiken känns som att köra bil fast ändå inte, lite koncentration där så sitter den också som en smäck. Men lågfarten, fyfan vad jag inte tycker om den, tycker den är skit svår.. :(
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Lågfarten är det enda jag är orolig för, högfarten har jag aldrig haft några problem med och säkerhetskollen är inga problem. Trafiken känns som att köra bil fast ändå inte, lite koncentration där så sitter den också som en smäck. Men lågfarten, fyfan vad jag inte tycker om den, tycker den är skit svår.. :(
Ja jag har bara övat lågfarten 2ggr. Men igår fick jag till den ganska bra, men den är helt klart det värsta orosmomentet. Högfartsbanan har jag inte ens testat än. Bara en del av den eftersom jag inte fick plats att bygga hela. Men den känns ändå rätt ok.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Ja jag har bara övat lågfarten 2ggr. Men igår fick jag till den ganska bra, men den är helt klart det värsta orosmomentet. Högfartsbanan har jag inte ens testat än. Bara en del av den eftersom jag inte fick plats att bygga hela. Men den känns ändå rätt ok.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Tror du sätter den bra! Du kör gruppen efter mig, min uppkörning börjar 08.30! Lycka till!
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Lågfarten är det enda jag är orolig för, högfarten har jag aldrig haft några problem med och säkerhetskollen är inga problem. Trafiken känns som att köra bil fast ändå inte, lite koncentration där så sitter den också som en smäck. Men lågfarten, fyfan vad jag inte tycker om den, tycker den är skit svår.. :(

Ja jag har bara övat lågfarten 2ggr. Men igår fick jag till den ganska bra, men den är helt klart det värsta orosmomentet. Högfartsbanan har jag inte ens testat än. Bara en del av den eftersom jag inte fick plats att bygga hela. Men den känns ändå rätt ok.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Nu körde jag visserligen upp förra året och kört mc sen fem års ålder. Jag hade dock samma respekt som er för manöverbanorna så här kommer lite tips (som ni säkert hört flera gånger innan)

Till er som är lite mer orolig för lågfarten (och även undanmanöverbanan). Det går aldrig att öva för mycket. Nöta skiten så sitter den sen. Ju fler gånger ni kör banorna, desto mindre nervösa blir ni när det verkligen gäller.

Själv tog jag och införskaffade konor från Ullared och satte upp på den redan markerade banan där körskolan övar ibland. Nötte, nötte, nötte. Såg även till så att någon filmade så jag fick se hur det såg ut och jag måste påstå att undanmanöverbanan såg lekande lätt ut på film. Påbörja undanmanövern tidigt, annars kommer ni helt fel.

På uppkörningen klippte jag precis en kon i undanmanövern med fotpinnen men lyckades ändå få in hojjen i slalomsvängarna. Fick trots allt köra ytterligare en gång och satte det perfekt.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Lycka till idag!

Hur griniga är dom på hastigheten på lågfartsbanan vid uppköprning? Kuggar man om man ligger på 7-8km/h? och om man drar ned en kon på undanmanövern en gång? Är allt kört eller hur stängt är det?
Kör man dom bara en gång på uppkörningen eller kör man flera ggr?

Tex om man river en kon en gång på 3-4ggr på undanmanövern tex
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Lycka till idag!

Hur griniga är dom på hastigheten på lågfartsbanan vid uppköprning? Kuggar man om man ligger på 7-8km/h? och om man drar ned en kon på undanmanövern en gång? Är allt kört eller hur stängt är det?
Kör man dom bara en gång på uppkörningen eller kör man flera ggr?

Tex om man river en kon en gång på 3-4ggr på undanmanövern tex

Runt 5-8 km/h är en rimlig fart i lågfartsbanan, tänk på att hela tiden slira på kopplingen. Körde upp på en hoj som var så lågt växlad att man kunna glida fram på tomgång utan några problem men var tvungen att göra lågfartsbanan igen fast med högre varvtal och kopplingsslir.

Som sagt så får man göra om banorna åtminstone en gång om man gör ett inte för allvarligt misstag. Om man blir kuggade eller inte för att man river ned en kon på högfartsbanan beror helt och hållet på om man i övrigt visar att man kan hantera hojen. Banorna är bara ett hjälpmedel för inspektören att bedöma om du kan hantera hojen på ett säkert sätt.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top