Körkort 2016

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Lycka till idag!

Hur griniga är dom på hastigheten på lågfartsbanan vid uppköprning? Kuggar man om man ligger på 7-8km/h? och om man drar ned en kon på undanmanövern en gång? Är allt kört eller hur stängt är det?
Kör man dom bara en gång på uppkörningen eller kör man flera ggr?

Tex om man river en kon en gång på 3-4ggr på undanmanövern tex

Kan bekräfta att du kuggar på 7-8km/h för det gjorde jag. Du känner ganska snabbt själv när det går för fort. Man förlorar lite av kontrollen då mot att ligga och slira.
Om du känner att det börjar barka iväg så är det ok med enstaka bromsning för att få ner farten igen.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Jag tror jag gör det för svårt för mig själv bara, ligger och småfiser i 2-3 km\h, får öka lite då kanske. Men inte över 7 km\h, kanske en enstaka gång funkar, man skall väl ligga runt 5 om jag kommer ihåg rätt.
 
Last edited:

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Igår gjorde man risk1an och idag risk2an =) Allt gick galant =)

Har teoriprov nu på Torsdag så hoppas det går vägen där =)
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
imorn är det dax för uppkörning och förutsättningarna är inte dem roligaste har blivit dunderförkyld så vi får väl se. någon annan som kör i tullinge imorn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Lycka till idag!

Hur griniga är dom på hastigheten på lågfartsbanan vid uppköprning? Kuggar man om man ligger på 7-8km/h? och om man drar ned en kon på undanmanövern en gång? Är allt kört eller hur stängt är det?
Kör man dom bara en gång på uppkörningen eller kör man flera ggr?

Tex om man river en kon en gång på 3-4ggr på undanmanövern tex
hastigheten ska vara ungefär som du går, alltså runt 5km/h. Jag fick höra att du inte heller ska använda broms under krypkörningen.

När jag körde upp för 4 år sedan hade jag toktränat på just krypkörningen men när nerverna spelar in på den där speciella dagen såg det inte snyggt ut men var okej. Hastigheten var rätt, ingen fot i och kom heller inte åt någon kon så det var okej men inte snyggt som jag hade gjort det innan gång på gång.

När undanmanövern skulle göras gjorde jag vändningen fel första gången och fick göra om och då satt allt perfekt. Låg på en växel lägre kanske än vad som behövs men det låter som det går snabbare. Bra knep är att komma upp i fart så tidigt som möjligt så att undanmanövern kan planeras och sedan upp i fart i/efter vändning så att bromsningen blir bra och "planerad".

Tror att du får göra om ett moment en gång, lite som regel men det är upp till den som kontrollerar dig. Satte som regel under träning att fixa alla moment utan miss 10 gånger i rad innan jag körde upp för att vara säker, nerverna spelar stor roll för vissa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Från "vanligtvis välunderrättad källa" kommer beskedet att provinspektören ingalunda mäter hastigheten med tidtagarur och måttband.

Dennes uppgift är enbart att bedöma om du som kandidat behärskar tekniken att hålla balansen med hjälp av slirande koppling och gasstöd i låg fart. Kort sagt, kan du manövrera hojen eller inte. I trafiken skall du kanske köra i "gångfart" på blandade gator (gånggata med tillåten motortrafik), köra på/av färjor, parkeringshus, etc etc etc.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tja!

Hoppar in på den här tråden med. Jag har uppkörning den 19:de i Örebro och känner mig lagom orolig över trafiken. Jag har endast kört 1 lektion med trafikskola fast ganska mycket privat. Tog lektionen som en test-uppkörning. Det gick rättså bra, förutom att han klagade lite på placeringarna i korsningar osv. små trafikfel mest för jag inte orkade stanna vid ett övergångställ (det regnade ju). Tre dagar till att träna nu då.

Har någon kolla på placeringar här? Typ ska man svänga vänster ska man ligga längst till vänster, höger till höger...eller? Hur ska man placera sig i rondell?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Tja!

Hoppar in på den här tråden med. Jag har uppkörning den 19:de i Örebro och känner mig lagom orolig över trafiken. Jag har endast kört 1 lektion med trafikskola fast ganska mycket privat. Tog lektionen som en test-uppkörning. Det gick rättså bra, förutom att han klagade lite på placeringarna i korsningar osv. små trafikfel mest för jag inte orkade stanna vid ett övergångställ (det regnade ju). Tre dagar till att träna nu då.

Har någon kolla på placeringar här? Typ ska man svänga vänster ska man ligga längst till vänster, höger till höger...eller? Hur ska man placera sig i rondell?
För ren överlevnad, se till att du syns. För uppkörning så tänk att placera dig dit du ska, vrid på huvudet, ha bromsberedskap.
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Tja!

Hoppar in på den här tråden med. Jag har uppkörning den 19:de i Örebro och känner mig lagom orolig över trafiken. Jag har endast kört 1 lektion med trafikskola fast ganska mycket privat. Tog lektionen som en test-uppkörning. Det gick rättså bra, förutom att han klagade lite på placeringarna i korsningar osv. små trafikfel mest för jag inte orkade stanna vid ett övergångställ (det regnade ju). Tre dagar till att träna nu då.

Har någon kolla på placeringar här? Typ ska man svänga vänster ska man ligga längst till vänster, höger till höger...eller? Hur ska man placera sig i rondell?

Utgå från när du kör bil och tänk så här.
Vanlig körning - mitten
Sväng höger/vänster - respektive hålls hjulspår.
Utgångsläget är att du ska ta plats och stänga så att ingen kan ta din insida vid en sväng.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Utgå från när du kör bil och tänk så här.
Vanlig körning - mitten
Sväng höger/vänster - respektive hålls hjulspår.
Utgångsläget är att du ska ta plats och stänga så att ingen kan ta din insida vid en sväng.

ska man inte hålla sig något till höger om mitten/oljeranden? fått det förklarat för mig men hur är det?
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
När det kommer till rondeller så sa min trafiklärare (i Örebro får tre år sen) att det är precis som en vanlig korsning och det verkade gå hem på uppkörningen också.
Placeringen innan du kör in i rondellen, som han förklarade den, var lika enkel som självklar:

* Ska du ut från rondellen åt höger, ligg höger
* Ska du ut rakt fram, ligg i mitten
* Ska du ut ur vänster, ligg vänster

Gällande lågfarten så var det någon här som skrev något väldigt bra: nöt den på egen hand tills du klarar den prickfritt 10 ggr och tänk på att han du kör upp för är schysst. Dom må ha mycket makt över hur ditt humör kommer vara den dagen men de i Örebro är väldigt schyssta och vill bara se att du kan hantera hojen. Nöt nöt nöt:).

Lycka till, hoppas vi ses på vägarna här i Örebro snart!
:rock

EDIT

Insåg nu att det inte var du som skulle köra i Örebro men mitt inlägg gör sig fortfarande rättvisa tror jag:).
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
När det kommer till rondeller så sa min trafiklärare (i Örebro får tre år sen) att det är precis som en vanlig korsning och det verkade gå hem på uppkörningen också.
Placeringen innan du kör in i rondellen, som han förklarade den, var lika enkel som självklar:

* Ska du ut från rondellen åt höger, ligg höger
* Ska du ut rakt fram, ligg i mitten
* Ska du ut ur vänster, ligg vänster

Gällande lågfarten så var det någon här som skrev något väldigt bra: nöt den på egen hand tills du klarar den prickfritt 10 ggr och tänk på att han du kör upp för är schysst. Dom må ha mycket makt över hur ditt humör kommer vara den dagen men de i Örebro är väldigt schyssta och vill bara se att du kan hantera hojen. Nöt nöt nöt:).

Lycka till, hoppas vi ses på vägarna här i Örebro snart!
:rock

EDIT

Insåg nu att det inte var du som skulle köra i Örebro men mitt inlägg gör sig fortfarande rättvisa tror jag:).

Jag tar åt mig av ditt inlägg och jag skall köra i Växjö! Så matyttig info var det allt! :hihi
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
När det kommer till rondeller så sa min trafiklärare (i Örebro får tre år sen) att det är precis som en vanlig korsning och det verkade gå hem på uppkörningen också.
Placeringen innan du kör in i rondellen, som han förklarade den, var lika enkel som självklar:

* Ska du ut från rondellen åt höger, ligg höger
* Ska du ut rakt fram, ligg i mitten
* Ska du ut ur vänster, ligg vänster

Gällande lågfarten så var det någon här som skrev något väldigt bra: nöt den på egen hand tills du klarar den prickfritt 10 ggr och tänk på att han du kör upp för är schysst. Dom må ha mycket makt över hur ditt humör kommer vara den dagen men de i Örebro är väldigt schyssta och vill bara se att du kan hantera hojen. Nöt nöt nöt:).

Lycka till, hoppas vi ses på vägarna här i Örebro snart!
:rock

EDIT

Insåg nu att det inte var du som skulle köra i Örebro men mitt inlägg gör sig fortfarande rättvisa tror jag:).

Tackar! Då kör vi på dom instruktionerna. Och jo, jag ska köra upp i Örebro och köra i Örebro.
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
ska man inte hålla sig något till höger om mitten/oljeranden? fått det förklarat för mig men hur är det?

Den där finns det nog många svar på.
Mycket möjligt att någon kommer säga emot mig här.
Utgångsläget ska vara mitten. Om du ska ligga till höger eller vänster om oljesträngen beror på skick, bredd osv på vägen.

Viktigt är att andra trafikanter inte får missta dig för en moppe vilket kan vara risken om du ligger för långt till höger.

Risken med att ligga till (för långt) vänster ger ju sig själv...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Är det inte så att du måste byta fil i rondellen till högerfil om du ska till vänster?
Dvs du börjar ligga i vänsterfilen och efter du passerat andra avfarten ska du byta fil till höger och sen köra av vid tredje avfarten?
Övningskör med tjejen och själv brukar jag ligga i vänster fil ändå fram tills jag ska svänga av.. känns säkrare än att byta fil mitt i rondellen.
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Då ser jag fram emot att se en KTM690 på vägarna from torsdag då;).
(ser du en svart dåre på en Speed Triple, kör ikapp och säg hej:) )
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Är det inte så att du måste byta fil i rondellen till högerfil om du ska till vänster?
Dvs du börjar ligga i vänsterfilen och efter du passerat andra avfarten ska du byta fil till höger och sen köra av vid tredje avfarten?
Övningskör med tjejen och själv brukar jag ligga i vänster fil ändå fram tills jag ska svänga av.. känns säkrare än att byta fil mitt i rondellen.

Intressant fråga.
De rondeller jag oftast kastar mig in i har två filer vid utfarten och då ligger jag i vänster hela vägen runt. Det finns ju dock en del rondeller som har två filer i rondellen men endast en ut och då låter ditt förslag ytterst logiskt men jag är osäker på vad reglerna säger. (skäms lite över det må jag säga).

Det låter mer säkert att göra så som du föreslår då du undviker en eventuell kollision om du ska ut direkt från inre fil och någon kommer i yttre.

Du får jättegärna dela infon om du lyckas få reda på vad lagboken säger.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Intressant fråga.
De rondeller jag oftast kastar mig in i har två filer vid utfarten och då ligger jag i vänster hela vägen runt. Det finns ju dock en del rondeller som har två filer i rondellen men endast en ut och då låter ditt förslag ytterst logiskt men jag är osäker på vad reglerna säger. (skäms lite över det må jag säga).

Det låter mer säkert att göra så som du föreslår då du undviker en eventuell kollision om du ska ut direkt från inre fil och någon kommer i yttre.

Du får jättegärna dela infon om du lyckas få reda på vad lagboken säger.
Ingen av alternativen är olagliga utan man ska välja det som är bäst anpassad till situation. Tydligen så lär det ut att man ska göra ett körfältsbyte i rondellen och sedan köra ut i höger fil oavsett om det är en eller flera filer ut. Men som sagt båda är rätt. Jag kommer fortsätta köra som jag alltid gjort. Ligga i min fil tills jag ska ut. Finns det två filer ut så väljer jag den som motsvarar den jag hade i rondellen. Alltså kör jag i vänster i rondellen kör jag ut i vänster filen.

Edit. Något att tänka på är om man byter fil i rondellen så kan de som ska köra in tro att du ska ut vi den avfarten(förutsatt att du blinkar) och då köra in.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top