P-avgift för MC på gång i Stockholm

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
en stilla undran..
varför ska ni inte betala för att parkera ?
varför ska mc inte betala ???
det koster väl också pengar att anlägga en mc parkering.
eller ni menar att jag som bor långt ute på landet ska vara med o betala för era parkerings platser genom skatten.
p-avgiften går ju också till att bygga o hålla i ordning p-anläggen
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
en stilla undran..
varför ska ni inte betala för att parkera ?
varför ska mc inte betala ???
det koster väl också pengar att anlägga en mc parkering.
eller ni menar att jag som bor långt ute på landet ska vara med o betala för era parkerings platser genom skatten.
p-avgiften går ju också till att bygga o hålla i ordning p-anläggen

För att en mc är (ofta) ett smartare val i stadstrafik.
Tar mindre plats, mindre köer.
Tar mindre plats när den parkeras.
Drar i allmänhet mindre bränsle, släpper ut mindre CO2.

Så om man på allvar vill minska biltrafiken i städerna så bör man underlätta för mc och moped, inte försvåra.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
en stilla undran..
varför ska ni inte betala för att parkera ?
varför ska mc inte betala ???
det koster väl också pengar att anlägga en mc parkering.
eller ni menar att jag som bor långt ute på landet ska vara med o betala för era parkerings platser genom skatten.
p-avgiften går ju också till att bygga o hålla i ordning p-anläggen

Motorcyklar tar upp betydligt mindre plats både i trafiken och på parkeringar.
Motorcyklar kan parkeras på såna ställen där ingen bil hade fått plats. Det behövs inte stora öppna tomma fyrkanter mitt i stan.
Motorcyklarparkeringar behöver i många fall inte anläggas utan man använder sådan gatumark som "blivit över" exempelvis ett hörn på en bilparkering, sidan av en gata som är för smal för att ha bilparkering, mellan andra fasta objekt som man vill behålla exempelvis träd eller annan grönska, etc.

Sen har vi problemen med att en parkeringsbiljett inte går att fästa på en mc, exempelvis en månadsbiljett i storstan är väldigt dyr och extremt stöldbegärlig.

Och det faktum att förslaget tycker att bil och mc ska betala lika mycket i vissa zoner gör ju att man förmodligen tar bilen istället.

Sen kan jag lova dig att parkeringar definitivt inte är någon utgiftspost för statskassan så du behöver inte oroa dig. Det dras in mångdubbelt med kronor på avgifter och böter, även om mc fortsätter parkera gratis.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
en stilla undran..
varför ska ni inte betala för att parkera ?
varför ska mc inte betala ???
det koster väl också pengar att anlägga en mc parkering.
eller ni menar att jag som bor långt ute på landet ska vara med o betala för era parkerings platser genom skatten.
p-avgiften går ju också till att bygga o hålla i ordning p-anläggen

Vart är ogilla knappen?????
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
en stilla undran..
varför ska ni inte betala för att parkera ?
varför ska mc inte betala ???
det koster väl också pengar att anlägga en mc parkering.
eller ni menar att jag som bor långt ute på landet ska vara med o betala för era parkerings platser genom skatten.
p-avgiften går ju också till att bygga o hålla i ordning p-anläggen


Irritationen kommer av att man ljuger. Man säger en sak och gör något annat.

Det uttalade syftet med att avgiftsbelägga motorcykelparkeringarna är att man vill minska trängseln i trafiken och reducera biltrafiken i city.

Kan du få ihop det med att sätta världens högsta P-taxa på MC?

Istället borde man kratta manegen för motorcyklar och anstränga sig max för att skapa fler ytor för MC att parkera på - gratis. ...om man nu verkligen ville minska trängseln i trafiken.


Det blir inte bättre av att man trampar rakt över demokratin och ingår bindande avtal för inköp av utrustning i mångmiljonsklassen innan ärendet är färdigbehandlat, röstat eller ens remisstiden gått ut.

Nästa problem är det att om det nu skall kosta att parkera på MC-rutorna, så lär motorcyklister även parkera i bilrutor och betala för det - om det är bekvämare, säkrare eller ger bättre koll på hojen.

På vilket sätt minskar detta biltrafikens trängsel i city?

Nästa stötesten - som jag inte sett diskuteras ännu, är att med enstaka motorcyklar i bilrutor så ökar spänningarna (ytterligare) mellan bilister och motorcyklister, och vi lär få se åtskilliga bilister som försöker skapa utrymme för att skohorna sig in i en ruta där det redan står en hoj. Trubbel trubbel trubbel.

Ingenstans att fästa en P-biljett säkert på en MC, inte alla vill ha med sig en dyr smartphone på ett ej väderskyddat fordon - och alla vill inte ha smartphone, eller ens vanlig telefon.
Speciellt inte när man kör MC.

Illa genomtänkt, illa formulerat och lögnaktigt genomfört.
Tack för det, politiker!

Underlig att man reagerar?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är det verkligen någon som är förvånad, på riktigt?

Irritationen kommer av att man ljuger. Man säger en sak och gör något annat.

En hel massa bra men bortklippt...

Det uttalade syftet med att avgiftsbelägga motorcykelparkeringarna är att man vill minska trängseln i trafiken och reducera biltrafiken i city.

En hel massa bra men bortklippt...

Illa genomtänkt, illa formulerat och lögnaktigt genomfört.
Tack för det, politiker!

Underlig att man reagerar?

Vad han sa!

Irritationen kommer av att man ljuger. Man säger en sak och gör något annat.
Är det verkligen någon som är förvånad, på riktigt?
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Om man måste endå betala kan man likaväl stå på en bilplats, man behöver inte ens vara flera MC på en plats.
Det skulle se lite anmärkningsvärt om tio st MC stod på rad och stod på varsin parkeringsplats.
Skulle detta höja fokus på situation eller bara reta upp bilisterna?
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Det skulle troligtvis reta upp bilisterna så till den grad att vissa av dem kommer att knuffa omkull hojar som tar upp hela "bilrutor" i onödan, vilket ju borde intressera försäkringsbolagen som får stå för skadorna när bilisterna sedan lämnat platsen utan att ge sig till känna.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Min hoj är van att trilla omkull, så den lär parkeras tight. Tycker de flesta bilägare blir sjukt nojiga om dom skall parkera/komma ut från p-fickan när det står en hoj nära...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
en stilla undran..
varför ska ni inte betala för att parkera ?
varför ska mc inte betala ???
det koster väl också pengar att anlägga en mc parkering.
eller ni menar att jag som bor långt ute på landet ska vara med o betala för era parkerings platser genom skatten.
p-avgiften går ju också till att bygga o hålla i ordning p-anläggen

Jag vänder mig inte emot parkeringsavgift, men den måste stå i relation till motorcyklars/mopeders storlek.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
en stilla undran..
varför ska ni inte betala för att parkera ?
varför ska mc inte betala ???
det koster väl också pengar att anlägga en mc parkering.
eller ni menar att jag som bor långt ute på landet ska vara med o betala för era parkerings platser genom skatten.
p-avgiften går ju också till att bygga o hålla i ordning p-anläggen
Jag skulle vilja kalla Sverige för ett bil-land. Det beror på klimatet. Nu gäller frågan stockholms kommun, och pendling och boendeparkering innanför och utanför tullarna. Det är tjocksmockt med trafik. Till exempel Essingeleden står ju nästan still flera timmar om dagen. Bilar står parkerade överallt. Nu finns det en andel som istället kan köra mc eller eu-moped till och från jobbet. Vädret blir då en faktor. Vägarna är is- och snöfria kanske 8-10 månader per år. Men det är ofta kallt och regnigt. Att det då är så pass mycket billigare att ändå köra mc eller eumoped till och från jobbet är ju en stark ekonomisk sporre. Ingen trängselavgift, lätt att hitta ställe att parkera, gratis parkering. Som det har varit i alla tider fram tills nu.

Nu kan det plötsligt kosta upp till 2500kr i månaden (parkering + boendeparkering) beroende på var man bor och var man jobbar. Bor och jobbar man i en "billig" zon så kanske man kommer undan med 500-1000kr per månad. Multiplicerat med 8-10 månader får vi från 4.000kr-25.000kr per år. Mina räkneexempel är inte kollade ordentligt, så säkert en del fel där.

Men summa summarum, och ursäkta franskan, men vem fan vill fortsätta köra eu-moppe i regn och 2 plusgrader för plötsliga 25.000kr extra per år? Ingen tror jag. Mc? Jo, några, men en minskning kommer det säkert att bli. Med det ekonomiska incitamentet borta blir det nog att sälja hoj/moped och återgår till bilen för många.

Så vad kommer då detta uppnå med det uttalade syftet att minska trängseln och öka tillgängligheten och skona miljön? Jo, resultat negativt. Yt- och bränslesnåla fordon minskar i antal, bilar ökar i antal.

Behåller vi istället även fortsättningsvis gratis parkering och boendeparkering för mc/moped så är det möjligt att ännu fler väljer dessa när det blir ännu dyrare med bil. Alla bilförare kan ju med lätthet köpa en billig eu-moppe eftersom behörigheten ingår i bilkörkortet.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle vilja kalla Sverige för ett bil-land. Det beror på klimatet. Nu gäller frågan stockholms kommun, och pendling och boendeparkering innanför och utanför tullarna. Det är tjocksmockt med trafik. Till exempel Essingeleden står ju nästan still flera timmar om dagen. Bilar står parkerade överallt. Nu finns det en andel som istället kan köra mc eller eu-moped till och från jobbet. Vädret blir då en faktor. Vägarna är is- och snöfria kanske 8-10 månader per år. Men det är ofta kallt och regnigt. Att det då är så pass mycket billigare att ändå köra mc eller eumoped till och från jobbet är ju en stark ekonomisk sporre. Ingen trängselavgift, lätt att hitta ställe att parkera, gratis parkering. Som det har varit i alla tider fram tills nu.

Nu kan det plötsligt kosta upp till 2500kr i månaden (parkering + boendeparkering) beroende på var man bor och var man jobbar. Bor och jobbar man i en "billig" zon så kanske man kommer undan med 500-1000kr per månad. Multiplicerat med 8-10 månader får vi från 4.000kr-25.000kr per år. Mina räkneexempel är inte kollade ordentligt, så säkert en del fel där.

Men summa summarum, och ursäkta franskan, men vem fan vill fortsätta köra eu-moppe i regn och 2 plusgrader för plötsliga 25.000kr extra per år? Ingen tror jag. Mc? Jo, några, men en minskning kommer det säkert att bli. Med det ekonomiska incitamentet borta blir det nog att sälja hoj/moped och återgår till bilen för många.

Så vad kommer då detta uppnå med det uttalade syftet att minska trängseln och öka tillgängligheten och skona miljön? Jo, resultat negativt. Yt- och bränslesnåla fordon minskar i antal, bilar ökar i antal.

Behåller vi istället även fortsättningsvis gratis parkering och boendeparkering för mc/moped så är det möjligt att ännu fler väljer dessa när det blir ännu dyrare med bil. Alla bilförare kan ju med lätthet köpa en billig eu-moppe eftersom behörigheten ingår i bilkörkortet.

Bra sammanfattat. Kan du inte maila ovanstående till berörda politiker?
Rödgröna röran gör mig så jävla förbannad att det kliar i hela kroppen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Bra sammanfattat. Kan du inte maila ovanstående till berörda politiker?
Rödgröna röran gör mig så jävla förbannad att det kliar i hela kroppen.

Glöm ej påverkan på regionalt näringsliv, och arbetsmarknadspolitisk påverkan. Nyförsäljning av MC/moped lär ju minska. Likaså behov av service-/reparationstjänster. Färre arbetstillfällen i branchen, och mindre skatteintäkter den vägen som följd.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
;) värsgo
ed995858ddbaeae631a6ed3337a24c66.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Bra sammanfattat. Kan du inte maila ovanstående till berörda politiker?
Rödgröna röran gör mig så jävla förbannad att det kliar i hela kroppen.
Gjort. Mejlat till ordförande och 9 ordinarie ledamöter i trafiknämnden i stockholms stad. Med lite redigering. Jag kollade nämligen upp siffrorna lite. Visade sig vara ännu lite värre!
Vaddådå? Jo: smc har ju räknat, som jag förstått det, på 10 timmars parkering per arbetsdag. Dyraste området kostar då 10kr/timme x 10timmar/dag x 5 dagar i veckan x 4 veckor/månad. Summa: 2000kr/månad. Bor man även i dyraste taxeområdet blir det 550kr/månad i boendeparkering. Sammanlagt 2550kr/månad.
Jobbpendling 10 månader om året blir då 20.000kr per år plus boendeparkering 12 månader om året 6.600kr per år. Sammanlagt 26.600kr per år.
Va!?!:crash
För en EU-moped!?!:huvet

Bor man istället i billigaste taxeområdet, och även jobbar i billigaste taxeområdet, och räkna jobbparkeringen på 9 timmar per jobbdag istället:
5kr/h x 9h x 5dgr x 4vckr = 900kr/månad
Boendeparkering 150kr/månad
Summa 1050kr/månad
Vi räknar 8 månaders jobbpendling: 7200kr/år
Årskostnad boendeparkering: 1800kr
Summa: 9000kr/år

Samma som ovan, men 10 månaders jobbpendling: 10.800kr/år

Alltså, inom dyraste taxeområdena: motorcykeln utdöd
Inom billigare taxeområden: motorcykeln allvarligt skadeskjuten
I hela avgiftsbelagda området: total utrotning av eu-moped

Och det avgiftsbelagda området är just nu större delen av stockholms kommun, med vissa ytterdelar undantagna, exempelvis söderut mellan örbyleden och Huddinge kommun, om jag sett rätt. Men på sikt, skriver de själva, skall alla områden täckas av avgift, och det ska ske om tre år. Då ska hela stockholms kommun täckas av dessa avgifter.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kanske inte de bästa förslaget, men tanken är skön å tänka iaf... Man parkerar i stan utan att betala avgift å byter nr skylt till ett annat reg nr som tillhör ett fordon som någon av dom som vill införa avgifterna äger...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top