Däckmonteringsmaskin.....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Måste säga att jag aldrig skulle köpa en ställning där jag fortfarande måste stå där med däckjärnen men flyttar upp hjulet till bordsnivå så att jag inte kan ställa mig över hjulet och klämma fast järnen med knäna.

Man behöver ofta tre järn och eftersom jag bara har två händer så vill jag ha hjulet på marknivå där jag kan jobba med hela kroppen och även trycka ner motstående sida med knäna så att man får över mer gummi till sidan man kränger.

Sen är jag även av åsikten att den som behöver konstiga apparater för att kränga sina däck borde nog se över sin teknik istället. Så kolla lite youtube istället för ebay.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måste säga att jag aldrig skulle köpa en ställning där jag fortfarande måste stå där med däckjärnen men flyttar upp hjulet till bordsnivå så att jag inte kan ställa mig över hjulet och klämma fast järnen med knäna.

Man behöver ofta tre järn och eftersom jag bara har två händer så vill jag ha hjulet på marknivå där jag kan jobba med hela kroppen och även trycka ner motstående sida med knäna så att man får över mer gummi till sidan man kränger.

Sen är jag även av åsikten att den som behöver konstiga apparater för att kränga sina däck borde nog se över sin teknik istället. Så kolla lite youtube istället för ebay.


Det där beror på hur mycket man kränger.
I perioder så lägger jag om en massa däck till mina hojar - det går i skov det där.

Jag är rätt less att ligga på knä på golvet för att göra det. Skulle gärna prova att stå upp och arbeta i en mer biodynamisk ställning. Esoterisk? Ergonemisk...? :hej
Inte säkert jag skulle trivas med det heller, men det börjar bli segt att kravla på betonggolvet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Någon som har erfarenhet av den här typen?
http://www.forsellmotor.se/dackmaskin-air-pro-p-1489-c-799.aspx

Finns flera olika i samma prisnivå ungefär. Värt pengarna?

Vad jag saknar på den är utrustning för att få det gamla däcket släppa fälgkanten.
Det jobbigaste momentet som jag ser det.
Finns i den här
http://www.forsellmotor.se/drc-dackmaskin-mousse-p-1814.aspx
och här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-2000022238/

Sedan skriver Two stroke man
kolla lite youtube istället för ebay
och jag kan bara instämma
Min teknik grundar sig på
tittat på när Mozz bytte ett däck på Falkenberg 2014
youtubefilmer
och från att varit fruktansvärt jobbigt och tidsödande, och totalt slutkörd efteråt, är det numera ett enkelt jobb ! :)
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Måste säga att jag aldrig skulle köpa en ställning där jag fortfarande måste stå där med däckjärnen men flyttar upp hjulet till bordsnivå så att jag inte kan ställa mig över hjulet och klämma fast järnen med knäna.

Man behöver ofta tre järn och eftersom jag bara har två händer så vill jag ha hjulet på marknivå där jag kan jobba med hela kroppen och även trycka ner motstående sida med knäna så att man får över mer gummi till sidan man kränger.

Sen är jag även av åsikten att den som behöver konstiga apparater för att kränga sina däck borde nog se över sin teknik istället. Så kolla lite youtube istället för ebay.

Jo. Jag kan utan men gillar inte heller att kravla på golvet, har plats och skiftar en del däck. Det är ok att kalla mig bekväm...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo. Jag kan utan men gillar inte heller att kravla på golvet, har plats och skiftar en del däck. Det är ok att kalla mig bekväm...

Jo, jag har sett många som kan men ändå behöver de ett par timmar på sig istället för ett par minuter och de vägrar oftast lyssna på råd för de kan ju redan själva.
Sen vet jag ju inte om det gäller just dig, det är bara min generella erfarenheter.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Måste säga att jag aldrig skulle köpa en ställning där jag fortfarande måste stå där med däckjärnen men flyttar upp hjulet till bordsnivå så att jag inte kan ställa mig över hjulet och klämma fast järnen med knäna.

Man behöver ofta tre järn och eftersom jag bara har två händer så vill jag ha hjulet på marknivå där jag kan jobba med hela kroppen och även trycka ner motstående sida med knäna så att man får över mer gummi till sidan man kränger.

Sen är jag även av åsikten att den som behöver konstiga apparater för att kränga sina däck borde nog se över sin teknik istället. Så kolla lite youtube istället för ebay.


Facit.

Att nyttja knäna är a och o för mig när jag kränger däck, biltemas avkrängarpryl, tre däckjärn, halkalättpasta och lite sönderklippta plastdunkar som skydd mellan järn/fälg är allt jag behöver.

Brukar ta mig en timme totti med kaffepaus, inkl demontering/montering på hojen, däckbyte och balansering.

Tar ofta längre tid att bara vänta på däckgubben, samtidigt kan jag snegla närmare på hojen när jag ändå pillar med den.


Sluta leta krystade genvägar...jag kränger svinmånga däck, jag far mer illa av att tvingas sitta i en kontorsstol hela jävla dagarna...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Äsh, kränga med däcksjärn? ni är bara avundsjuka på min däcksmaskin :p P1020286.jpg

Ärligt fattar jag inte folk som köper massa däck-krängargrejer på biltema och dyligt när man får en gamnmal maskin för typ samma pengar som biltemas manuella grejer kostar
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
https://www.xlmoto.se/dackmaskin-mx-proworks

Någon som har erfarenhet av den här? Egentligen kanske något sådant som jag är ute och letar efter. Få lite hjälp på traven och samtidigt komma upp från golvkrypandet...... Börjar bli dags att hitta något. Har ett gäng med däck att byta under vintern. Men den borde väl funka till mer än offroad-/enduro-däck, man man ju tycka.....?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
https://www.xlmoto.se/dackmaskin-mx-proworks

Någon som har erfarenhet av den här? Egentligen kanske något sådant som jag är ute och letar efter. Få lite hjälp på traven och samtidigt komma upp från golvkrypandet...... Börjar bli dags att hitta något. Har ett gäng med däck att byta under vintern. Men den borde väl funka till mer än offroad-/enduro-däck, man man ju tycka.....?

Den här är lite dyrare men riktigt nice: http://www.gp503.de/index.php/reifenmontage/montiergeraet-edelstahl-model-gp503.html
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har länge funderat på att handla "en riktig däckmaskin".

Frågar här vad expertisen eller annars tycker om denna, CH200 från No-Mar. Svindyr egentligen med tanke på att den är utan motor.
Den kostar alltså lika mycket som en maskin av billigare slaget, men nåt känns ändå rätt med denna.

Tänker jag totalt fel?

 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

En sån har jag haft, den var rätt bra men det var några saker som jag inte gillade så bra med den:

Armen som man använder för att kränga av däcket från clinchen var för vek, i min version var den bara ett kort rör nu ser den ut att vara förstärkt med en bit fyrkantrör.

Axeln som hindrar att fälgen roterar när man lägger på däcket sitter litet "vingligt".

Det var lätt att däcket gled in mellan "krängningshuvudet" och fälgkanten men det kanske var jag som var klantig.

Här finns en liknande maskin som är litet billigare:
http://hama-racing.de/14.html

Sen tycker jag att dessa verkar väldigt smidiga men de är rätt dyra:
http://tiremountingtool.com/tmt4/
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har länge funderat på att handla "en riktig däckmaskin".

Frågar här vad expertisen eller annars tycker om denna, CH200 från No-Mar. Svindyr egentligen med tanke på att den är utan motor.
Den kostar alltså lika mycket som en maskin av billigare slaget, men nåt känns ändå rätt med denna.

Tänker jag totalt fel?


Jag har använt en sån och de är bra att jobba med, de enda är att de inte så flyttbara så de är inte jättesmidiga att ta med sig. För några modeller finns ett fäste så man kan hänga maskinen på/istället för dragkrok och för några modeller finns ett fäste som man rullar upp ett bilhjul på om man vill ha dem med sig till banan.

Sen är det ju prislappen. De bästa priser jag hittat är ca 6300:- från USA och då tillkommer tull, moms och frakt samt ca 9300:- från Spanien. Det tycker jag är i mesta laget...

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har bara själva dragarmen med ändbuttar som han använder för att kränga av och på däcket med. Sedan sätter jag en stång t.ex. förlängare till en 1/2 tums sats genom navet och drar runt. Så det mesta av den där maskinen är onödigt och tar bara en massa plats.

Det finns olika sätta att få däcket att släppa från fälgen. Tidigare använde jag ett spett med en påsvetsad del på sidan som fick trycka mot däcket och satte änden på spettet i en ögla på golvet. Nu har jag en 20 tons hydraulpress för andra behov men den används även som Bead Braker.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har använt en sån och de är bra att jobba med, de enda är att de inte så flyttbara så de är inte jättesmidiga att ta med sig. För några modeller finns ett fäste så man kan hänga maskinen på/istället för dragkrok och för några modeller finns ett fäste som man rullar upp ett bilhjul på om man vill ha dem med sig till banan.

Sen är det ju prislappen. De bästa priser jag hittat är ca 6300:- från USA och då tillkommer tull, moms och frakt samt ca 9300:- från Spanien. Det tycker jag är i mesta laget...

Mvh,
Ingvar

Kanon, tackar! :)

Hade väl tänkt ha den "fastmonterad" och inte flytta på den. Kikat runt lite efter nån konkursauktion efter begade med motor, men....
Känns också lite som att, köper man en billig ny så får man lite vad man betalar för.

Kul att du använt den. Du måste ändå ha funderat på en sån eftersom du kollat in priserna?
Känns den genuin? Känns trygg att använda utan att repa fälgar? Snabbjobbad?(sorry om jag frågar mycket :) )

Ja, läskig prislapp på dom, men den verkar ju ändå säljas så nåt bra med den måste det finnas i den?
(Nu får jag ju visserligen tag på en till bättre pris)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Klart du ska fråga, det är väl det ett forum är till för; Att vi drar nytta av varandras erfarenheter.

Jo visst har jag funderat på en No-Mar av någon sort men jag vill gärna ha en som jag kan ta med till banan eller skogen så jag kan använda den för att fixa punkor eller kränga på nya/andra däck vid behov.

Jag tycker att No-Mars maskiner känns solida, den jag använde var den som är på videon nedan och den var bultad i garagegolvet. Jag tyckte inte att det verkar vara någon risk att repa fälgar men det kanske man kan göra om man inte använder den rätt. Man måste vara noga med att bara låta plaständarna på bead-breakern och armen komma i kontakt med fälgen. Det går fort att använda dem, det tar några minuter att byta ett däck utan att man behöver stressa.

Det finns en massa videor på Youtube, den här t ex:
https://www.youtube.com/watch?v=N80C7eEOyMY

Han tar av däcket på 3 minuter och sätter dit det nya på 2 minuter och då jobbar han väldigt långsamt och förklarar pedagogiskt vad han gör under tiden. När man är van vid maskinen så skulle jag tro att man gör det på högst halva tiden.

Jag gogglade en stund i går kväll och hittade denna:
https://bikeparts.lt/lt/catalogue/product/tire-changer-ch200_269872/

Dels är priset bättre än i Spanien och dels är det en litet snofsigare/dyrare modell där man får med båda typerna av fälgklämmor och litet mer grejer. Om det är något problem med att handla från Litauen (är det väl?) vet jag inte.

Om det är något mer du undrar så fråga på så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Mvh,
Ingvar
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Klart du ska fråga, det är väl det ett forum är till för; Att vi drar nytta av varandras erfarenheter.

Jo visst har jag funderat på en No-Mar av någon sort men jag vill gärna ha en som jag kan ta med till banan eller skogen så jag kan använda den för att fixa punkor eller kränga på nya/andra däck vid behov.

Jag tycker att No-Mars maskiner känns solida, den jag använde var den som är på videon nedan och den var bultad i garagegolvet. Jag tyckte inte att det verkar vara någon risk att repa fälgar men det kanske man kan göra om man inte använder den rätt. Man måste vara noga med att bara låta plaständarna på bead-breakern och armen komma i kontakt med fälgen. Det går fort att använda dem, det tar några minuter att byta ett däck utan att man behöver stressa.

Det finns en massa videor på Youtube, den här t ex:
https://www.youtube.com/watch?v=N80C7eEOyMY

Han tar av däcket på 3 minuter och sätter dit det nya på 2 minuter och då jobbar han väldigt långsamt och förklarar pedagogiskt vad han gör under tiden. När man är van vid maskinen så skulle jag tro att man gör det på högst halva tiden.

Jag gogglade en stund i går kväll och hittade denna:
https://bikeparts.lt/lt/catalogue/product/tire-changer-ch200_269872/

Dels är priset bättre än i Spanien och dels är det en litet snofsigare/dyrare modell där man får med båda typerna av fälgklämmor och litet mer grejer. Om det är något problem med att handla från Litauen (är det väl?) vet jag inte.

Om det är något mer du undrar så fråga på så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Mvh,
Ingvar

Jodå, det är samma som den från Litauen jag kikat på. Kikat en hel del på videon tidigare också och det ser ju simpelt ut. Amerikanarna visar lite väl grundligt när dom ska visa nåt :)

Låter som en bra krängare ändå och som nåt jag ska nog ha. Det jag var lite orolig för var att.....den är inte så genuin som den ser ut och som visas.

Handla från Litauen som EU-land torde ju inte vara några problem, men som jag nämnde tidigare så tar jag hem en sån till mig själv bättre pris.

Tack för hjälpen Ingvar, guld värt :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top