Strypa till 35kw

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Hej!
Ska ta A2 körkort nu till våren och är nu ute efter en A2 hoj. Ny reglerna säger att man får ha max 35kw, men man får även inte strypa en mc som har mer än 70kw i ursprungseffekt.
Min fråga är då vad straffet blir om jag ex. skulle ta en mc med 90kw och strypa till 35kw. Hojen har ju då rätt effekt men för mycket ursprungseffekt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hej!
Ska ta A2 körkort nu till våren och är nu ute efter en A2 hoj. Ny reglerna säger att man får ha max 35kw, men man får även inte strypa en mc som har mer än 70kw i ursprungseffekt.
Min fråga är då vad straffet blir om jag ex. skulle ta en mc med 90kw och strypa till 35kw. Hojen har ju då rätt effekt men för mycket ursprungseffekt.

Straffet blir exakt samma som om du skiter i att strypa till 35kW, så varför strypa alls? Enklare att köra ifrån snutten om du ändå ska bli Aoutlaw. :yoparty

Sök och du ska finna ca 3 miljoner olika trådar om detta och likartade "35kW-men-mer-än-70kW-ursprungseffekt"-trådar.
 

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Vet någon hur det är att strypa en Yamaha xj6:a? Hur går dom, blir dom extremt slö p.g.a. att dom är ganska hög varvade maskiner eller hur ligger det till?:yoparty
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Dom blir nog helt okej strypta (throttle stop kanske?), vettigt o ha en godkänd A2 hoj och köra ostrypt än o köra en icke godkänd A2 hoj men strypt. Den enda gången de kan bli problem är den dagen en olycka är framme, polisen lär knappast känna skillnad på om den är eller inte är strypt sålänge dom inte är insatta i det hela, har hojen mer än 70kw original så behöver dom inte ens testa den innan dom utfärdar bötern.

Köp godkänd hoj o ha kul istället :tummenupp mindre stress också :banana
 

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Dom blir nog helt okej strypta (throttle stop kanske?), vettigt o ha en godkänd A2 hoj och köra ostrypt än o köra en icke godkänd A2 hoj men strypt. Den enda gången de kan bli problem är den dagen en olycka är framme, polisen lär knappast känna skillnad på om den är eller inte är strypt sålänge dom inte är insatta i det hela, har hojen mer än 70kw original så behöver dom inte ens testa den innan dom utfärdar bötern.

Köp godkänd hoj o ha kul istället :tummenupp mindre stress också :banana

Xj6 är ungefär på 60kw så det ska gå och strypa, men har hört att man behöver varva dess hojar ganska mycket för att få kraften, hur blir det då om man skulle sätta ett gasstopp på?:banana
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Xj6 är ungefär på 60kw så det ska gå och strypa, men har hört att man behöver varva dess hojar ganska mycket för att få kraften, hur blir det då om man skulle sätta ett gasstopp på?:banana
dom går helt okej, jag har 2 kompisar som har xj6 (en nakenversion och en diversion), provkört båda (35kw med strypningen kvar). det är väldigt goa hojar, dom duger gott o väl i effekt.

Jag kan inte utala mig om de är kraftfulla eller ej. när jag hade min första hoj fz6n (72kw) och testade den till maxvarv o fullgas vart ja ganska rädd, nu kör jag min 110kw gixxer fullgas utan o känna så speciellt mycket. provkörde min fz6 efter ja hade kört gixxern typ 1000mil, jag tyckte den var oerhört svag o långsam, men det handlar ju bara om att man vänjer sig vid något starkt o snabbt. Egentligen hade fz6an mer effekt än vad man verkligen behöver.
Personligen gillar jag XJ6an bättre än FZ6an trots hk skillnaden.

Så har du möjlighet o köpa en xj6 så gör det, kommer bli en mkt bra första hoj :tummenupp väljer du o köra strypt eller ej är helt upp till dig, de är ingen herrejöses skillnad (men för den delen så vill ja inte påstå att skillnaden är liten, den e faktiskt ganska stor, det är ju 25kw vi pratar om ;) )

Gasstopp/Throttle stopp kändes helt okej, det ända är att när du vrider om gasrullen tar de stopp ganska fort, men de som finns kvar innan de tar stopp räcker gott o väl :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top