Är man drogliberal för att man stöttar insamlingen till Andreas Thörn?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Nej det tycker jag absolut inte.
Ett typiskt exempel på hur fel det kan bli när en paragrafryttare får upp farten och har mer ambition än sunt förnuft, riktigt ägg till åklagare...
 

Smagatusk

Guest
Täppas och andra drogmotståndare tar på sig skygglapparna i detta ärendet. Cannabis som olaglig drog är skrattretande. Många tycker att det kan vara inkörsporten till andra droger, men det handlar om var man sätter gränserna. Man hade lika gärna kunnat göra tobaken olaglig på samma grunder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, i just det här fallet odlade han ju själv sin speciella strain som inte gav någon berusning utan bara gav honom smärtlindring.

Alltså stödde han inte dom kriminella förotsgängen och den olagliga droghandeln på något sätt utan skötte det helt och hållet själv.

Jag var nyss i LosAngeles, där "medical" är lagligt, det tog ungefär 10 minuter och $40 hos en greendoctor på Venice beach där jag bodde för att få ett kort utskrivet, några dollar till så fick man även en licens att odla för eget bruk.

Jag pratade runt med folk jag känner där borta och ingen hade några negativa erfarenheter sedan det blev tillåtet.

Sen har jag en släkting i Colorado också, där det även är tillåtet för "recreational use", alltså i berusningssyfte, helt utan medicinska skäl, och dom har inte heller märkt några negativa konsekvenser av det.

Så att här i Sverige kriminalisera någon som sköter det snyggt i hemmet och inte gör något väsen av sig är enbart löjlig, han var ju redan friad i en instans, man hade ju inte behövt driva det längre än så...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För mig var inte frågan om cannabis på något sätt central, jag tycker bara det är en kille med ett jävla problem och jag tyckte det vore kul att hjälpa någon som staten trampar på.

Att då behöva se en sådan som Täppas komma in och påstå att det finns minsann dem det är mer synd om är så jävla osmakligt att man a) förstår varför han valt nick efter en lika osympatisk individ och b) inte kan göra annat än att hoppas att han har den goda smaken att fortsättningsvis inte gradera hur synd det är om folk som sitter med livslånga smärtor och handikapp. (Vilket jävla ärkevidrigt rövhål vore ett annat sätt att uttrycka vad jag tycker om någon som sitter där uppe på sin häst).
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Smärta är aldrig nått bra och finns lindring så kör på, men var beredd att ta ev konsekvenser, vet inte hur jag själv gjort i Andreas situation men troligtvis inte som han gjorde eller???

Efter 3 år med en nära i just ett svårt canabisberoende med tillhörande besök på slutna psykavdelningar och andra behandlingshem så säger jag nej självmedicinering ,,, men tycker samtidigt att man borde göra en seriöst faktagrundad och saklig utredning för att få till ett lagligt användande för medicinskt användande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen ser jag inte poängen med att köra på med absolutismen vad gäller droger, det är inte direkt så att det har löst problemet, snarare gjort det många resor värre tack vare att man ser till att ge kriminella organisationer onödigt mycket makt.
Cannabis i synnerhet är ju föga skadligt vad gäller droger i allmänhet, och om man tillåter alkohol och tobak bör man tillåta cannabis som är mindre skadligt än de båda tidigare nämnda drogerna.

I fallet som diskuteras är det inte så mycket just att han kört hoj (antagligen cross) och fått RMS, utan snarare att han fått skadan, och lider av nervsmärtor. Har han hittat något som dämpar det för honom så tycker jag definitivt han bör kunna få det kemikaliebehovet tillgodosett, och kan han dessutom göra det på egen hand så belastar han ju inte ens samhällets finanser alls. Hellre cannabinioder än opiater som vården kör med. Fy fan för opiater, man blir helt jävla förstörd, mentalt, metaboliskt och fysiskt av dem.
Den småsinta jävel som anmälde honom förtjänar att få leva med nervsmärtor själv, för att uppleva hur det är.

Så, jag är väl drogliberal, men i det här fallet är det snarare att en snubbe som behöver smärtlindring, annars kommer han förr eller senare ta livet av sig, som inte får det av något som vården lyckats ge honom, men hittat en lösning. Någon småsint jävel i angivarsamhället sätter dit honom och då ska staten ge sig in med stora pekpinnen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Drogliberaler som pekar finger åt ett sk angiverisamhälle och staten som vi alla valt får mina små varningsklockor att plinga högt.

Många timmar har ägnats vid köksbordet med en missbrukare mot just dom argumenten, alla vi har fel förutom de som ser sig ha rätt att droga pga vår trångsynthet och okunskap.

Frågan här är väl dom eventuellt medicinska fördelarna och inte om cannabis är ofarligt eller ej?

Knark är olagligt så är det, men då får man lobba för att cannabis blir ett godkänt läkemedel vilket det nog borde vara så att Cancerpatienter och andra med kronisk smärta kan få hjälp.

Jag tror inte civil olydnad hjälper mer än den enskildes problem som det är nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Drogliberaler som pekar finger åt ett sk angiverisamhälle och staten som vi alla valt får mina små varningsklockor att plinga högt.

Många timmar har ägnats vid köksbordet med en missbrukare mot just dom argumenten, alla vi har fel förutom de som ser sig ha rätt att droga pga vår trångsynthet och okunskap.

Frågan här är väl dom eventuellt medicinska fördelarna och inte om cannabis är ofarligt eller ej?

Knark är olagligt så är det, men då får man lobba för att cannabis blir ett godkänt läkemedel vilket det nog borde vara så att Cancerpatienter och andra med kronisk smärta kan få hjälp.

Jag tror inte civil olydnad hjälper mer än den enskildes problem som det är nu.
Kolla på Aktuellt-inslaget
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Smärta är aldrig nått bra och finns lindring så kör på, men var beredd att ta ev konsekvenser, vet inte hur jag själv gjort i Andreas situation men troligtvis inte som han gjorde eller???

Efter 3 år med en nära i just ett svårt canabisberoende med tillhörande besök på slutna psykavdelningar och andra behandlingshem så säger jag nej självmedicinering ,,, men tycker samtidigt att man borde göra en seriöst faktagrundad och saklig utredning för att få till ett lagligt användande för medicinskt användande.
Jag har också goda vänner som röker alldeles för mycket, ytterst beklagligt. Tycker inte det är hela världen men i vissa fall har det spårat ur.

Ser dock inte att det har med detta ämne att göra över huvudtaget
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Personligen ser jag inte poängen med att köra på med absolutismen vad gäller droger, det är inte direkt så att det har löst problemet, snarare gjort det många resor värre tack vare att man ser till att ge kriminella organisationer onödigt mycket makt.
Cannabis i synnerhet är ju föga skadligt vad gäller droger i allmänhet, och om man tillåter alkohol och tobak bör man tillåta cannabis som är mindre skadligt än de båda tidigare nämnda drogerna.

I fallet som diskuteras är det inte så mycket just att han kört hoj (antagligen cross) och fått RMS, utan snarare att han fått skadan, och lider av nervsmärtor. Har han hittat något som dämpar det för honom så tycker jag definitivt han bör kunna få det kemikaliebehovet tillgodosett, och kan han dessutom göra det på egen hand så belastar han ju inte ens samhällets finanser alls. Hellre cannabinioder än opiater som vården kör med. Fy fan för opiater, man blir helt jävla förstörd, mentalt, metaboliskt och fysiskt av dem.
Den småsinta jävel som anmälde honom förtjänar att få leva med nervsmärtor själv, för att uppleva hur det är.

Så, jag är väl drogliberal, men i det här fallet är det snarare att en snubbe som behöver smärtlindring, annars kommer han förr eller senare ta livet av sig, som inte får det av något som vården lyckats ge honom, men hittat en lösning. Någon småsint jävel i angivarsamhället sätter dit honom och då ska staten ge sig in med stora pekpinnen.
Skulle bra gärna för min egen utvecklings skull veta vem som angav honom. Vem kan göra så? Den borde slängas framför ett tåg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är inte heller drogliberal egentligen, jag behöver inte fler legala droger, syftet med att ta upp USA som exempel var bara att visa att det funkar där, både som medical och som helt frisläppt och tillåtet.

Visst finns det dom som missbrukar, men det finns folk som missbrukar medicin, mat, alkohol, enarmade banditer, tv-spel och visa-kort också (det är ju bara att kolla valfritt avsnitt av lyxfällan).

Anser USA (med flera andra länder) att problemet är så litet att dom törs släppa det fritt, så anser jag att man inte behöver sätta dit enskilda personer vars medicinska bruk uppenbarligen inte är till något problem för någon.

Ungefär så..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det nu finns en substans som lindrar och där biverkningar är så att säga kollateralt så förstår jag inte hur fan inget monetärmjölkande läkemedelsbolag inte tagit sig kraft att framställa det till ett godkänt syntetiserat preparat.

Vi har ju allt möjligt annars.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Drogliberaler som pekar finger åt ett sk angiverisamhälle och staten som vi alla valt får mina små varningsklockor att plinga högt.

Många timmar har ägnats vid köksbordet med en missbrukare mot just dom argumenten, alla vi har fel förutom de som ser sig ha rätt att droga pga vår trångsynthet och okunskap.

Frågan här är väl dom eventuellt medicinska fördelarna och inte om cannabis är ofarligt eller ej?

Knark är olagligt så är det, men då får man lobba för att cannabis blir ett godkänt läkemedel vilket det nog borde vara så att Cancerpatienter och andra med kronisk smärta kan få hjälp.

Jag tror inte civil olydnad hjälper mer än den enskildes problem som det är nu.

Jag har själv aldrig haft några beroenden av droger, om än jag faktiskt testat ett par olagliga, och lagliga (och när jag var inlagd, fick mot min egen önskan en herrejävlardos morfin). Jag kan nog ärligt säga att det känns jävligt bakvänt med ett förmyndarsamhälle där en av de bevisligen värsta drogerna säljs till missbrukare med statens goda samtycke utan några som helst åthärvor, men droger som till och med är svårt att skaffa ett kemiskt beroende av, och som är omöjligt att få överdos av, är olaglig, av samma stat.
Men i det här fallet är det fråga om någon som lever med väldigt stora smärtor, varenda jävla dag av sitt liv, och som hittat något som hjälper honom att leva med det, och då ska staten hindra det? Vad är poängen med det? Varför ska han inte får leva ett drägligt liv?

Och, jag har ett par bekanta som missbrukat både morfiater och alkohol, det är generellt sett inte drogerna i sig som är problemet med missbruk, det finns ganska gott om forskning som visar på att missbruk snarare kommer av sociala problem än kemiska... Ska man dessutom tro på statliga verk så är ju en bedövande majoritet av svenska befolkningen missbrukare av kemiska preparat, både i form av alkoloider och smärtstillande. Vad finns det för system för att hantera och ta hand om de som inte kan hantera sin situation, snarare än att kasta dessa personer rakt i armarna på organiserad brottslighet?

Tänk om, istället för att du och de närmaste hade varit tvunga att sitta runt köksbordet och försöka prata reson med en beroende som blev matad med droger av en profithungrig, kriminell undre värld, faktiskt hade behövt få sina preparat genom läkarvården, eller någon annan vård, säg en beroendevård? Hade det inte varit att föredra framför ett absolutistförbud som drev vederbörande ner i en kriminell subkultur, och dessutom genom ett beroende försåg organiserad brottslighet med ekonomiska resurser?

Du har en bekant i någon egenskap som är missbrukare, utifrån vad du säger. Hur mycket har denne person blivit hjälpt av stigmat som råder i samhället av missbruk? Hur mycket har denne blivit hjälpt av att de enda som tillhandahåller dennes kemikaliska behov är skrupellösa kriminella? Hur mycket har det hjälpt denne att det inte finns någon som helst kontroll över psykofarmakan denne föredrar?
Absolutism har gång på gång bevisats vara en trasig metod av kontroll. Både vad gäller droger och yrkesroller. Det fungerar inte. Att då envist fortsätta jaga den ideologiska idén, långt efter att den visat sig totalt verkningslös, och snarare till harm för de som drabbas av beroende, tycks mig vara högst irrationellt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tycker också man kan få det godkänt för medicinskt bruk eftersom det verkar hjälpa mot många saker utan några biverkningar.

Men jag håller med GuW att det behövs verkligen inga fler legala droger som är helt fria att producera själv.
Rök i lungorna kan inte vara nyttigt oavsett vad röken är gjord av och jag ser ingen anledning till att tillåta fler berusningsmedel för bruk i det syftet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker också man kan få det godkänt för medicinskt bruk eftersom det verkar hjälpa mot många saker utan några biverkningar.

Men jag håller med GuW att det behövs verkligen inga fler legala droger som är helt fria att producera själv.
Rök i lungorna kan inte vara nyttigt oavsett vad röken är gjord av och jag ser ingen anledning till att tillåta fler berusningsmedel för bruk i det syftet.

Dom flesta i USA körde med Vaporizer, då får man inte i sig onödig rök.

Annars så går det ju att äta också, precis som Andreas gjorde.

Vitsen med att dom som behöver ska få odla själv är att då kan dom odla den sort som funkar bäst för dom själva, då Cannabis är ett samlingsnamn för ett otal olika växter med mer eller mindre bra egenskaper.

Gräset man köper av förortsungar är uteslutande sorter för att ge ett kul "high" vilket nästan aldrig är fallet med medicinska varianter.

Vissa sorter blir man energisk och sprallig av, andra sorter blir man en soffpotatis av.

Så hittar man en sort som Andreas har gjort som funkar mot just hans smärta så är det inte alls säkert att det funkar mot något annat för en annan patient, då är det ju lika bra att han får sköta framställningen själv så han har kontroll på det.

Dom medicinska preparat som faktiskt finns har till exempel visat sig fungera dåligt på många patienter, medans dom har hittat egna sorter som fungerar bra.

Men det är ju också ointressant eftersom vi i Sverige inte ens skriver ut dom medicinska preparat som finns tillgängliga, utan patienter får smuggla in dom själva och åker dit för narkotikabrott om dom blir påkommna med dom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det nu finns en substans som lindrar och där biverkningar är så att säga kollateralt så förstår jag inte hur fan inget monetärmjölkande läkemedelsbolag inte tagit sig kraft att framställa det till ett godkänt syntetiserat preparat.

Vi har ju allt möjligt annars.

Det finns både syntetiska och naturella cannabisläkemedel som är godkända i ett flertal länder.

Men inte här, annat än i undantagsfall i forskningssyfte har jag för mig.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har också goda vänner som röker alldeles för mycket, ytterst beklagligt. Tycker inte det är hela världen men i vissa fall har det spårat ur.

Ser dock inte att det har med detta ämne att göra över huvudtaget

Förklara gärna hur du menar att det inte hör hemma här öht, en substans som vi valt att kriminalisera används som självmedicinering. Skall vi blunda om folk med bokstäver utan en konstaterad diagnos gör det samma med andra klassade stimula?

Missförstå mig rätt nu!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Förklara gärna hur du menar att det inte hör hemma här öht, en substans som vi valt att kriminalisera används som självmedicinering. Skall vi blunda om folk med bokstäver utan en konstaterad diagnos gör det samma med andra klassade stimula?

Missförstå mig rätt nu!
Vetenskapen påstår att det är två helt olika produkter, så varför blanda diskussionerna?

Cannabis för klassisk stimulans respektive cannabis i medicinskt syfte, två olika diskussioner enligt mig. Jag kan ha båda men jag tycker det blir rörigt i samma
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top