Dags att gå över från A2 till Tung

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Hej!

Nu är det dags att gå över ifrån A2! Inte kört mycket mil sedan jag tog kortet pga att min hoj blev strippad.

Min fundering är hur jag ska gå över. Köpa en a2 hoj och öva strypa av samt köra upp.
Då är följdfrågan vad är ''lättast'' att hantera under manöverbanorna en Touring (Bmw 650gs) lr Sport touring Ex kawasaki z750

Eller lägger en liten slant på körskolan igen övar upp banorna och gör endast förarprovet som krävs så kan jag köpa vilken hoj jag vill.


Vad hade ni gjort?


Hoj som planerades att köpa var en r6a... Men när jag såg att försäkringspremien hamnade på 83 000 om året så fick jag slopa planerna. så får i slutändan blir det en Yamaha Xj6n, Kawasaki z750,z800,z1000
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom hojarna som du räknar upp skiljer sig ganska mycket åt. XJ 6 är en ren budgethoj. Z 1000 är kraftfułl streethoj med bra fjädring och bra bromsar.

Det du väljer styrs antagligen av försäkringspremier.

Man skall inte glömma Honda hornet 600. Det är ett bättre och mer potent alternativ till XJ 6.
 
Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Det jag frågar är vilken väg jag ska välja till det tunga kortet ;) Men blir ruinerad haha fick 83 000 i premie för en 09 r6a

Bra pris jag fick 120 på en r1 02

Jag fick köpa en gammal hoj som jag sedan satte på en herre ute i skogen så då kom jag ner under 8 tusen kr för trafik!
På min hoj på mig ska det billigaste stället ha 35 tusen trafik/hel år vilket är helt hjärndöt!:död
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Bra pris jag fick 120 på en r1 02

Jag fick köpa en gammal hoj som jag sedan satte på en herre ute i skogen så då kom jag ner under 8 tusen kr för trafik!
På min hoj på mig ska det billigaste stället ha 35 tusen trafik/hel år vilket är helt hjärndöt!:död

Hjärndött lågt kanske.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Bra pris jag fick 120 på en r1 02

Jag fick köpa en gammal hoj som jag sedan satte på en herre ute i skogen så då kom jag ner under 8 tusen kr för trafik!
På min hoj på mig ska det billigaste stället ha 35 tusen trafik/hel år vilket är helt hjärndöt!:död

Det är inte din hoj. Försäkringstagaren äger hojen.
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
En Följdfråga, I o med att jag inte kört på 2 år, hade de varit bättre att Fixa en 125,250,300 CC Mc Istället För att komma in i körningen först eller köra stort direkt?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
En Följdfråga, I o med att jag inte kört på 2 år, hade de varit bättre att Fixa en 125,250,300 CC Mc Istället För att komma in i körningen först eller köra stort direkt?

Kör stort direkt istället, har du en gång tidigare kört så bör det inte ta alltför lång tid att komma igång igen.
Dock kanske du inte ska satsa på en Yamaha XV1700 direkt :tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En Följdfråga, I o med att jag inte kört på 2 år, hade de varit bättre att Fixa en 125,250,300 CC Mc Istället För att komma in i körningen först eller köra stort direkt?

Finns ingen större anledning att köra en mindre hoj, du kan träna på en tung MC lika gärna.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Efter att jag satte hojen efter klarad uppkörning 2002, så dröjde det till 2014 innan jag satte mig o körde igen. Började lite försiktigt och övade in balans och broms igen på en öde industrigata. Försiktigt och sakta men säkert tog jag form igen.
Har man bara insikten att man är ringrostig och kör därefter, så spelar det nog ingen roll vad man sitter på. Viktigaste är att bromstekniken sitter.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Bra pris jag fick 120 på en r1 02

Jag fick köpa en gammal hoj som jag sedan satte på en herre ute i skogen så då kom jag ner under 8 tusen kr för trafik!
På min hoj på mig ska det billigaste stället ha 35 tusen trafik/hel år vilket är helt hjärndöt!:död

med tank på att dom flesta på detta forum vet hur du kör och har sett dom filmer du lagt upp så tycker jag att den premien var åt helvete för låg...
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Efter att jag satte hojen efter klarad uppkörning 2002, så dröjde det till 2014 innan jag satte mig o körde igen. Började lite försiktigt och övade in balans och broms igen på en öde industrigata. Försiktigt och sakta men säkert tog jag form igen.
Har man bara insikten att man är ringrostig och kör därefter, så spelar det nog ingen roll vad man sitter på. Viktigaste är att bromstekniken sitter.

Då är mina alternativ nu Köpa en z800e Köra den som a2 lära mig banor etc igen, ta bort stryp o köra upp men då är vi uppe i ca 70 000.

Andra alternativet är Att endast ta enstaka körlektioner för att få in banan köra lite och köra upp budget på 10 000 och sedan köpa vilken hoj jag vill! :) (z750 i detta fall)
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Då är mina alternativ nu Köpa en z800e Köra den som a2 lära mig banor etc igen, ta bort stryp o köra upp men då är vi uppe i ca 70 000.

Andra alternativet är Att endast ta enstaka körlektioner för att få in banan köra lite och köra upp budget på 10 000 och sedan köpa vilken hoj jag vill! :) (z750 i detta fall)

Du kan ju också göra så att du köper en hoj, den du vill ha, letar reda på en parkering i närheten och övar in dig på manöverbanorna på din hoj. Sen antingen ta nån körlektion för att lära dig körskolan hoj och kör upp på deras. Eller så kör du upp på din egna.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag körde upp på en Z750-2008a, underbar hoj för de jobbet, Z800 kanske är ett bra val då Z750 endast går som tung mc.

Du kan nog ta vilken naken/street hoj som helst o köra upp med sålänge du har 600cc+ samt 50kw+ (vilket de flesta 600cc+ hojarna har när de gäller street hojar)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En r6 är ingen större idé att köpa för landsvägskörning. Den är en typisk banhoj med sin högvarviga motor och dåliga vridmoment under 10000 rpm. Sport hojarna för landsvägskörning är gsx r750 eller någon 1000 cc.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag befinner mig lite i samma sits, men jag har redan en A2-hoj så kostnaden för att avstrypa och köra upp blir mycket mindre.

Jag skulle säga att en ganska stor faktor är hur effekt-tokig du är. Är du av den typen som tycker att allt under litern är på tok för fjösigt och endast lämpar sig för kjoltyg och allergiker så är det väl ingen vidare idé att köpa en effektbegränsad hoj som ska strypas och strypas av.

Enbart kostnaderna för avstrypning och regbesiktning går ju på närmare 3000kr beroende på vald modell.

Fördelen med att göra på det sättet är ju helt klart att du själv kan nöta manöverbanorna utan att det behöver stå någon och vakta.

Har du funderat på vad du vill ha för hoj när du väl har A-kortet? Duger typ en ktm 690, en 650/800GS, eller rentav en Er6? I såna fall har du ditt svar, men suktar du efter en literbombarhoj så tycker jag du ska ta kortet med körskolan.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Finns massa fördelar med annan ägare på papper
Han får alla arga samtal och polisen åker alltid till fel ställe

Du är sååå häftig ¿:glömdet:3freak
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top