Utrustning på eller inte?

Fakkap

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Halmstad
Hoj
-01 Black Widow
Kanske lite löjlig fråga, men frågar man inte får man inte veta :D

Har min första MC-lektion imorgon, ska man komma med alla kläder på sig och hjälm/handskar i hand eller bara ta det med sig in i väskan...? :lol

Ny på forumet och kunde inte hitta någonting relaterat till körskolor så förlåt för felpost..:hihi
 

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Ort
Någonstans mellan tummen och pekfingret
Hoj
duke 125
Om du vet att du ska köra på en gång så kan du ha på dig kläderna. Men det är ju inte hela världen att ta på sig kläder så jag skulle ta dom i handen eller i en väska.
Lycka till med körkortet! när har du tänkt att du ska vara färdig?
 

Fakkap

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Halmstad
Hoj
-01 Black Widow
Om du vet att du ska köra på en gång så kan du ha på dig kläderna. Men det är ju inte hela världen att ta på sig kläder så jag skulle ta dom i handen eller i en väska.
Lycka till med körkortet! när har du tänkt att du ska vara färdig?

Då kör jag med allt i väska, tack! :lol

Gjorde riskettan i Januari, ledig hela veckan för att köra 2ggr om dagen, har risktvåan på torsdag och uppskrivning inbokat på måndag. Om allt går sin väg så hoppas jag få uppkörning inom 1-2v och kortet klart innan April :D

Köpte hojen förra året, men sveriges byråkrati och semestertider gjorde att lämpet tog 12v (!) att få, så vart inte lönt att börja på så sent kände jag. Byggt om den hela vintern, och bara blinkers kvar att montera på den. Gissa om det kliar i fingrarna nu för att kanske få en hel säsong framför sig.. :yoparty
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Då kör jag med allt i väska, tack! :lol

Gjorde riskettan i Januari, ledig hela veckan för att köra 2ggr om dagen, har risktvåan på torsdag och uppskrivning inbokat på måndag. Om allt går sin väg så hoppas jag få uppkörning inom 1-2v och kortet klart innan April :D

Köpte hojen förra året, men sveriges byråkrati och semestertider gjorde att lämpet tog 12v (!) att få, så vart inte lönt att börja på så sent kände jag. Byggt om den hela vintern, och bara blinkers kvar att montera på den. Gissa om det kliar i fingrarna nu för att kanske få en hel säsong framför sig.. :yoparty

Fördelen med västkusten, säsongen börjar tidigt ;)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Var färdig när din tid börjar, annars blir det dyr omklädning. Jag gick så jag var på plats en kvart innan lektionerna så jag hann klä på mig innan vi började köra. Jag lånade kläder på skolan trots att jag hade egna
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det kan vara smart att låna skolans kläder, för om du ramlar på lågfartsbanan eller liknande så slipper du skador på dina egna kläder. I alla skolor jag varit i kontakt med så har lån av kläder samt skador på dessa ingått i priset man betalar för lektionen.

Lycka till med körkortet!
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du kan ju också prova ett riktigt innovativt trick - var ute i riktigt god tid. Då kan du hinna bekanta dig med skolans faciliteter, prova vilka storlekar som passar jusr dig, hinna byta om utan att bli svettig, ta en kopp kaffe (eller annan vätska) och pusta ut innan lektionen börjar.

Att börja första lektionen med att stressa är inge bra, så ta extra tid på dig och tänk på att ha kul. Du ska börja vad som kommer bli en fantastisk resa. Det är stort....

Lycka till med kortet.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Egen hjälm och handskar är i princip ett måste enligt mig om man vill låna övrig utrustning. Stövlar och de andra kläderna kan man överleva om de är lite sunkiga. Man har ju strumpor och andra kläder mellan.
 

Jtr 71

Medlem
Gick med
21 Oct 2014
Ort
GBG
Hoj
2016 Yamaha MT-07 Matt grey
Körde med egna godkända Mc kläder givetvis, och skolans hjälm med Scala rider kommunikation. Tror det nog något sånt som gäller hos nästan alla. Bara ta på en Balaclava :tummenupp

//Jtr 71.
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Körde med egen hjälm som dom satte kommunikations utrustningen på, inga problem. Resten av utrustningen lånade jag på körskolan!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Skolans vidriga stinkande svetthögar till kläder gjorde att jag ganska omgående köpte eget. Tog lektioner på sommaren och kläder/stövlar och hjälmar rann av andra människors svett så där sent på eftermiddagen när jag dök upp för lektioner. Otroligt äckligt faktiskt. Rekommenderar starkt egna grejor.

Gör som de andra skriver. Kom tidigt, ta en kaffe och chilla lite. Det vinner du antagligen på.
Lycka till.

Låter som en sunkig körskola om de inte har skyddskläder i bra skick att låna. Även om jag själv hade egna kläder när jag körde på körskola så var det inte värt besväret att ta med dom på bussen eftersom de hade frächa goretex-kläder att låna.

Dessutom har jag en bekant som ramlade på broms provet med sin egen läderjacka för 5000 kr och det fanns ingen försäkring som täckte det. Skolans försäkring täcker bara deras egna kläder.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Min bilskola har komplett utrustning att låna ut men läraren rekommenderade att man har egna handskar och skor för de har ju inte oändligt med kläder och mitt i allt råkar man ha sista körlektionen för dagen och har samma storlek som alla eleverna före en.. :död
 

Fakkap

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Halmstad
Hoj
-01 Black Widow
Tog mina första 2 lektioner idag, läraren hade försovit sig lite så blir att plussa på en annan körlektion för att jämna ut det. Hade på mig byxor+skor och slängde på mig resterade grejer när jag kom fram. :tummenupp Har all egen utrustning, och de kör med en intercom som är som en liten öronsnäcka så man kan ha egen hjälm.

Han frågade om jag hade körvana sedan innan, nämnde att jag ljuger om jag påstår att jag inte kört innan :lol (200~ mil ute på landsvägar mitt ute i skogen, och en uppväxt med cross). Satte mig direkt på hojen nere i garaget och bad mig följa efter till banan för att känna på hojen lite, var rätt stor skillnad med glidare (fotpinnar och reglage rätt långt fram) mot en Suzuki GSR, men fick feeling rätt fort.

Så idag har vi kört lite olika bromsövningar, krypkörning, manöverbana 70/90, gått igenom och testat alla moment som kommer på körprovet och en del stadskörning. Han nämnde att dessa lektioner nog ska räcka och att uppkörning inte borde vara några problem, så just nu känns det för jäkla bra :D
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Jag brukade ta på mig bralla, skor och jackan och ryggskyddet, sen så tog jag med mig ikea väskan oc hade hjälm där med handskar och halsskydd. Folk kollade snett på bussen men vem fan bryr sig :tungan.

P.S inhandla halsskydd så snart som möjligt, annars blir du sjuk imorn :tummenupp

Lycka till!
 

Fakkap

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Halmstad
Hoj
-01 Black Widow
Jag brukade ta på mig bralla, skor och jackan och ryggskyddet, sen så tog jag med mig ikea väskan oc hade hjälm där med handskar och halsskydd. Folk kollade snett på bussen men vem fan bryr sig :tungan.

P.S inhandla halsskydd så snart som möjligt, annars blir du sjuk imorn :tummenupp

Lycka till!

Har halsskydd redan, men tack ändå! :tummenupp

Blev lite omplanering, så gjorde risktvåan idag och en lektion, en lektion imorgon med och två på fredag kvar. Spöregnade under dagens lektion, men har så jäkla kul på bågen ändå så det påverkade mig inte... :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top