Fixa bättre ljud i Scala Rider G9(x)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag har Scala Rider G9 och G9x enheter på familjens alla hjälmar. Det är riktigt trevligt att kunna prata med varandra men då jag kör själv lyssnar jag alltid på musik.
Antagligen skulle sången från sexan funka också men nu är jag som jag är.
Snubblade för ett år sen ungefär över en tråd i ett forum där det påstods att man kan byta originalhögtalarna som sitter i Scala Rider mot de som sitter i ett par hörlurar som heter Koss Porta Pro ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14838 ).
https://www.youtube.com/watch?v=JqZn_oCHVS4

Så det har jag nu provat!

Ljudet blir MYCKET bättre kvalitetsmässigt och Koss högtalarna verkar vara mer lättdrivna då de låter högre. Med original Scala Rider upplever jag ljudet som lite "skränigt" och det försvinner med uppgraderingen.
Koss högtalarna är något tjockare än Scala men har samtidigt större diameter så de trycker mer jämnt över örat. Får se hur bekvämligheten är efter ett 8 timmars körpass.

Kort kan jag helt enkelt rekommendera denna uppgradering!

IMG_20160327_145215_01.jpg
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Det där har jag också prövat men det lät för djävligt så jag böt tillbaka igen.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Dom är inte så dyra, typ 300-400:-
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag lödde dit Koss-högtalare till Sena SMH-10. Blev betydligt bättre ljud. På baksidan av koss-lurarna slipade jag ner dem en bit och limmade fast kardborr. Fungerar kanon.
För att bli av med lite brus anslöt jag ett motstånd i serie till varje element.

För SMH-10 gäller dock att inte ansluta ljudet via 3.5mm, utan faktiskt löda dit elementen till befintligt kablage eller dra nytt eget, då ljudet bör drivas med egen jord till varje element. Detta eftersom de är drivna differentialt, alltså hälften av signalen på + och hälften på -.

Intressant. Vad kostar högtalarna? Hur fäster du dom?
Nästan gratis. Finns mängder med kosslurar som är trasiga i sladden. Alternativt kan man leta efter ett reparationskit, eftersom man bara behöver elementen och inte bågen.

För att fästa dem så slipar du ner baksidan en bit och limmar dit en bit kardborr, så blir det precis likadant som de flesta intercom har original.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Superbra tips, jag har Scalas senaste intercom som heter Packtalk och även där är högtalarna under all kritik. Jag tror det är samma som till G9an men jag kan ha fel.

Ska köpa in dessa Koss lurar snarast och testa! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top