Diskussionstråden för olyckor 2016

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag skrev ett långt inlägg på FB som jag även skickade till redaktionen på NSD. Har inte fått svar än... ;)

Du får jättegärna klistra in ditt inlägg här eller pm till mig om du har lust. Jag har inte fb.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur var det nu?
Du har inga rättigheter i trafiken. Bara skyldigheter!

Alltså om du kör betydligt över aktuell skyltad hastighet så ligger då ansvaret på
den som bryter mot lagen.

Första halvan är rätt! :tummenupp

Det betyder väl att du inte får bryta mot lagen och köra ut framför någon annan som bryter mot lagen? :va

För det finns, konstigt nog för alla hastighetstalibaner, fler regler att bryta emot än hastighetsregler...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Här är mitt inlägg som kommentar på NSD:s filmartikel om att trenden är ökande olyckor på MC:

"Det här var bland det mest idiotiska så kallade "nyhetsinslaget" jag har sett på väldigt länge. Jag fattar ingenting om vad det är för poäng med detta dravel?
För det första är det ingen "trend" att olyckorna ökar. Det är statistiskt sett så få människor som omkommer i mc-olyckor varje år så hela statistiken är helt beroende av yttre omständigheter såsom vädret eller om Transportstyrelsen/Gatukontoret har sopat bort grus i tid o.s.v. Det finns ingen "trend" i detta.
Nästa år kanske det är 30 som omkommer, beroende på att det regnar hela sommaren. Är det en minskande "trend" då? Kommer NSD att skriva det då? Knappast.
Den trend som finns är att antalet döda och svårt skadade på motorcykel minskat sedan "toppåret" 2007 där 57 omkom. Att då säga att trenden förändras efter att det i fjol omkom 44 och året dessförinnan 29 är ju isåfall en minskande trend.
Att sen visa ett diagram som påvisar att det i Norrbotten har omkommit 0-2 personer årligen visar ju återigen bara något som har med slumpen att göra, det är inte heller någon "trend".
Att då som avslutning intervjua en person från NTF som historiskt sett är en organisation som motarbetar motorcyklismen och jobbar för biltrafik är ju bara dumt. När han då säger att trenden ökar påvisar ju bara att han inte har koll på statistiken. Intervjua någon från SMC som jobbar med MC-frågor istället.
Kan inte ni som skriver om trafik och mc vara åtminstone lite seriösa för en gångs skull, det hade varit trevligt som omväxling..."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag riktigt ser framför mig hur hela NSD-s redaktion klär sig i säck och aska och förbereder den kommande avbönen och offentliga upprättelsen åt motorcyklister i Sverige...

NOT. De skiter fullständigt i verkligheten, de vill endast ha klick på nätet i allmänhet och annons- och reklamintäkter i synnerhet och då jagar man i första hand förfasande och uppmärksamhet. HUGA HUGA nu är MC-DÖDEN här igen! *klickklickklickklick*:näsblod
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Niklas fick du nå svar på ditt mail?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklas fick du nå svar på ditt mail?

Jag pratade med chefredaktören som bad om en skärmdump på FB-inlägget och jag bad i min tur om en återkoppling från den journalist som hade skrivit eländet. Efter det har jag inte hört ett pip... :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Problemet är förmodligen fortfarande att gemene journalist tror att vi alla som kör mc är kriminella dårar med dödsförakt som äter småbarn och dricker spik. Och därför måste det påminnas varje vår att vi finns så svensson kan låsa in sina fruar och döttrar.

För jag kan helt ärligt inte begripa vad det finns för almänn intresse i att smutskasta oss hela jävla tiden. Förutom just klick.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Problemet är förmodligen fortfarande att gemene journalist tror att vi alla som kör mc är kriminella dårar med dödsförakt som äter småbarn och dricker spik. Och därför måste det påminnas varje vår att vi finns så svensson kan låsa in sina fruar och döttrar.

För jag kan helt ärligt inte begripa vad det finns för almänn intresse i att smutskasta oss hela jävla tiden. Förutom just klick.

Gemene journalist speglar gemene man. Bilden av hojåkare är ju precis det du beskriver, i allmänhetens ögon, vilket vi som kör hoj gärna odlat genom alla år sedan 50-talet, både på film och i verkligheten genom vårt beteende i trafiken. Vi har oss själva att skylla eftersom "vi" gärna vill vara "badass", åka omkring i coola kläder med mycket ljud och buller omkring oss. Försäkringspremierna och bilden av hur hojåkaren ser ut har vi oss själva att skyllas för. Vi skickar ju i allmänhet VÄÄÄÄLDIGT dubbla budskap...:crash:huvet

Exemplet med dödsolyckan i Holmsund/Umeå i måndags, det kommer vi också att få lida för i media och bland Transportstyrelsens byråkrater...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är lätt att tro att Battenburgmönster ger fri passage i korsningar och att bil-ister automatiskt ser en bara för att hojen är tejpad.




Mc-polis till sjukhus efter kollision

En mc-polis och en personbil kolliderade på förmiddagen i en korsning i Sundbyberg.
Polisen har förts till sjukhus men skadeläget är oklart.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22803149.ab


Hoppas det gick bra. Vi har ont om MC-poliser; alla behövs ute på vägen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Olyckan ledde till att trafiken stängdes av helt i norrgående riktning och delvis i södergående riktning.*Vid kvart i åtta på kvällen började trafiken släppas på igen.
Det är oklart vad som orsakade olyckan

See more at: http://hn.se/nyheter/halland/1.4971417-stopp-pa-e6-efter-mc-olycka#sthash.UUki0Sgk.dpuf

Hur kan man crasha på egen hand längs en motorväg?
Hur kan man dö på en sträcka som skall vara så himla säker?
Det aktuella avsnittet är 120-begränsat: bara Trafikverkets allra säkraste vägavsnitt ges denna hastighetsbegränsning...

Det kan väl aldig vara dödsräcken inblandade?

Vem vet mer om det inträffade?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hur kan man crasha på egen hand längs en motorväg?
Hur kan man dö på en sträcka som skall vara så himla säker?
Det aktuella avsnittet är 120-begränsat: bara Trafikverkets allra säkraste vägavsnitt ges denna hastighetsbegränsning...

Det kan väl aldig vara dödsräcken inblandade?

Vem vet mer om det inträffade?
Var skitväder här nere vid tillfället. Regnade kraftigt. Kan ju bidragit. Dödsräcken är sannolikt involverade med ja
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fanns faktiskt en smula extrainfo i vår egen rapporttråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...rapportering&p=6260447&viewfull=1#post6260447


Min anm: Enligt förbipasserande så var det två hojar på platsen och den ena föraren låg troligen med halva kroppen under vägräcket.


http://www.hallandsposten.se/nyheter/mc-förare-död-i-olycka-utanför-halmstad-1.1159538

– Mannen gick omkull och blev mycket illa skadad. Han fördes till sjukhus, där han senare avled, säger Henrik Sterner, vakthavande befäl vid polisen region väst.

Det är oklart vad som orsakade olyckan. Framkomligheten på E6 begränsades av olyckan.
 

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
http://www.unt.se/uppland/uppsala/korde-omkull-med-stulen-mc-4249312.aspx

Två 16-åriga pojkar fördes till sjukhus efter att ha kört omkull med en stulen motorcykel.

Olyckan inträffade i Nåntuna vid fyratiden på söndagsmorgonen och polis och ambulans larmades till platsen.

-Jag vet inte om de bara har ramlat eller kört in i något. Men två 16-åriga killar är förda till sjukhus för vård, säger Marcus Svensson, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.

Det är oklart hur allvarligt skadade pojkarna är. Enligt polisen var motorcykeln stulen.

-De är misstänkta för tillgrepp av fortskaffningsmedel, säger Marcus Svensson.

:rofl
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu börjar älgolyckorna igen.
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/mc-förare-kraschade-med-älg-1.2092907


Förra året tog just olyckor med vilt inblandat ett rejält skutt upp i olycksstatistiken för oss motorcyklister.
Tillfällig avvikelse? Kommande trend?

Tja, noll vision innebär att man prioriterar vajerräcken (som dödar motorcyklister) framför viltstaket (som räddar motorcyklister) så risken är att vi kommer att få se ett stigande antar viltolyckor framgent.
...något som självklart blir vårt eget fel och ännu en anledning till att begränsa motorcyklismen på något vis i framtiden. :smasha

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/mc-forarna-vi-prioriteras-bort



I den ständigt pågående jakten efter nya bonuslokationer för våra LD-poängrallyn
så knäppte jag denna bilden nu i helgen:

DSCN0054_zpsyzt44czc.jpg


Think about it. Just detta råkar vara en rätt liten och behändig älg.
Både till format och rörelsemönster. Klossiga ben. dock...

Vladde och fler ändå här inne vet mer om hur det är att smälla älg.
...och kan berätta om det. Alla har inte så mycket tur.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hörde av svärföräldrarna att det gått omkull en MC på vägen ut mot Lindholmen (söder om Spångbro), i första kurvan efter långa nedför efter Granngården. Någon som vet vad som hände?

Polisen hade i alla fall tillbringat väldigt lång tid där.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte Sverige, förvisso - men ett land många ser som både grann- och drömland, och dit många vill åka för att
hyra hoj och uppleva "frihet".

http://trib.com/news/state-and-regi...cle_0bc26f4f-eb5d-59ac-a965-eb75d3652df1.html

9 tyska turister på hyrhojar.
En pick-up som inte klarar av att hålla sitt spår i en kurva dödar 3 av dem.

Det är i sanning ett mordredskap, bilen - om den inte hanteras rätt.
När får vi se rubriker om "PICK-UP DÖDEN?

Nähä, inte det nä...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inte Sverige, förvisso - men ett land många ser som både grann- och drömland, och dit många vill åka för att
hyra hoj och uppleva "frihet".

http://trib.com/news/state-and-regi...cle_0bc26f4f-eb5d-59ac-a965-eb75d3652df1.html

9 tyska turister på hyrhojar.
En pick-up som inte klarar av att hålla sitt spår i en kurva dödar 3 av dem.

Det är i sanning ett mordredskap, bilen - om den inte hanteras rätt.
När får vi se rubriker om "PICK-UP DÖDEN?

Nähä, inte det nä...

Hade det varit Länstidningen i Sötälje som rapporterat så hade det stått att 9 tyska turister körde in i en pickisen...
Samt en liten faktaruta med små "tips" hur man blir säkrare motorcyklist och vad SMC gör för säkerheten för motorcyklister... :huvet

Men Amerikanska pickisar vet ju alla är farliga...

https://www.youtube.com/watch?v=hjYAEtO-Ohk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
2016-06-28 16:52, Trafikolycka, personskada, Kungsbacka
På E6 Kungsbacka Södra har en olycka inträffat med en motorcykel inblandad.

Ambulans och polis är på väg, i nuläget oklart skadeläge. Trafikstörningar på plats.

17.13 Trafiken står helt stilla i södergående riktning.

17.33 Den motorcykel som är inblandad i olyckan är polskregistrerad och tas i beslag för teknisk undersökning. Gällande motorcykelföraren kommer*vi inte att kunna uttala*oss*förrän polisens utredningsåtgärder är klara. Fortsatta trafikstörningar.

Organisation
Polisen Halland
Text: Ulla Brehm. Publicerad: 2016-06-28*17:33


https://polisen.se/Halland/Aktuellt...-28-1652-Trafikolycka-personskada-Kungsbacka/


Såg ut som en XC 800, metallic blå med lite packning i sopsäckar bak på pakethållaren.
Hojen stod på stödet och såg oförstörd ut.
Någon som vet mer?
Trängd av någon bilist som kört ut från Onsalapåfarten?
Motorvägar skall ju vara så himla säkra - föraren i räcket, kanske?

Massiva köer från Sandsjöbacka och neråt när jag började "köa".
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
http://www.expressen.se/gt/bil-och-m...rligt-skadade/

En mc har frontalkrockat med en personbil i Bengtsfors i Dalsland.
På mc:n satt två personer – en förare och hans dotter. De har förts till sjukhus med ambulanshelikopter.

– De körde rakt in i bilen och slungades av motorcykeln, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen i Region Väst.
direkt!

Larmet om en allvarlig trafikolycka kom vid 10.30-tiden på söndagsmorgonen. En mc med två personer på kolliderade kraftigt med en personbil innehållande en förare och två barn.
Thomas Fuxborg berättar:
– Det var en man som körde mc:n. Bakom sig hade han sin dotter. De mötte en bil som kom i motsatt körriktning som svänger mot en parkeringsplats på andra sidan gatan. Han ser inte mc:n komma och den(,motorcykeln alltså, min anmärkning) kör rakt in i bilen.
Flögs med ambulanshelikopter
Mannen och hans dotter, som är i de övre tonåren, slungades av motorcykeln.
– De fördes med ambulanshelikopter till NÄL. Mannen har enligt mina uppgifter en axelskada, dottern har skadat bäckenet. Men ingen av dem ska inte vara livshotande skadade.
Föraren och barnen som färdades i bilen klarade sig oskadda

Expressenjournalistik. :zpy
En man, naturligtvis, ser sig inte för och kör, med sin dotter bakpå, rakt in i en stackars vänstersvängande bilist. Men tur att de i bilen klarade sig utan fysiska skador.

Nej, jag vet inte hur det gick till men får känslan att det kan vara vinklat...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top