Diskussionstråden för olyckor 2016

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Avskyr att behöva starta en sådan här tråd, men jag hoppas innerligt att det kan göra någon nytta, att vi kan dra lärdomar av det som händer och att vi genom att diskutera respektfullt eller åtminstone läsa om andras olyckor kan dra slutsatser som gör att vi slipper hamna i en precis likadan situation.


En mc-förare dog efter en kraftig krock med en personbil.– De anhöriga är underrättade, bekräftar polisens presstalesman Stefan Gustafsson.


09.43 inkom ett larm om att en personbil och en motorcykel smällt ihop i Lerum.

– Vi har uppgifter om att mc-föraren ska vara illa skadad och att mc-föraren är avförd till sjukhus, sa polisens presstalesman Stefan Gustafsson tidigare under dagen till GP.

Mannen som avled var i 60-årsåldern.

Polisen har beslagtagit motorcykeln.

Inga brottsmisstankar finns men en rapport kommer att skrivas av polisen efter att en utredning har gjorts.

Årets första dödsolycka - och det visar sig vara en körkompis till mig.
Glöm bilderna i GPs artikel. Dom har hystat in en gammal arkivbild och tyckt att motorcykel som motorcykel duger som illustration för att skapa fler klick på nätet.

Sanningen är att Robban gick ner med flaggan i topp - självklart på sin Superenduro.
Jag har kört en del med denna killen, och det är en genomtrevlig, omtänksam och säkerhetsmedveten körkamrat.
Snabb, säker, snygga spår och alltid med hänsyn till kringboende och markägare.
Förutom alla normala skydd och kläder så körde han även ofta med Leatt brace.

Och ändå.
...och ändå dör han ihjäl sig i krock med en bil. Vältränad, vaken, vettig.
Kanske hade han hunnit fylla 60, kanske vara han bara 59 - men med så mycket livsglädje och så mycket ännu ogjort kvar i planeringspåsen.

Året runt-åkare i så motto att han de senaste åren brukade flyga ner till Marocko och köra hoj där nere någon gång under vintern.

Äsch - det skall inte bli någon krönika eller idolporträtt det här.
En jävligt bra förare är borta, och en god vän dessutom. Trist.

Det jag vill ha sagt med detta är att ingen är immun.
Även om du har järnkoll på dig och ditt, så finns det fler variabler i trafiken än det man själv styr över.

Råkar du känna Robert, eller har du någon annan vän som dött på MC, så försök att hedra denne genom att inte gå i samma fälla.
Håll stilen, tänk för alla andra och skänk en tanke åt absent friends när du är ute och kör. Det kommer jag att göra. Detta året mer än på länge...


8a716238-46b1-4275-b7dd-39ca1bd60bf3_zpsni7entyq.jpg

Photo credit: Petri Suuronen
 
Last edited:

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Känns fel på något sätt att klicka på "gilla" knappen för denna tragiska händelse.
Gjorde det mer för din inställning och hedrande av din vän samt ditt påkallande av vår uppmärksamhet ute på vägarna som ALDRIG någonsin bör vara mindre än 110%.

Vila i frid Robban
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Fäster tråden och hoppas att den blir oerhört kort denna säsong.
Kör med insidan och tänk på att ingen ser dig.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Med all respekt för alla inblandade vore det ändå intressant att veta hur olyckan gick till.
Kanske man kan få sig en tankeställare.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med all respekt för alla inblandade vore det ändå intressant att veta hur olyckan gick till.
Kanske man kan få sig en tankeställare.

Ett mysterium för mig just nu.

Bilföraren säger en sak, någon har hört en motorcykel "gasa på" - och värdet i det vittnesmålet kan man ju fundera över. En LC8 är ju inget stealthfordon direkt...

Någon såg hojen swischa förbi på bärgare utan några synbara skador - det är en soppa just nu, helt klart.

Ditt intresse är fullt förståeligt, och min uppfattning är att vi andra kan dra nytta av att andras olyckor belyses - även om det kan synas snaskigt av en utomstående.

Jag skall till platsen under påsken för att se om jag kan bilda mig en egen uppfattning.
 

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Riktigt tråkig läsning!
För att kanske bringa lite klarhet i vad som hände så var jag förbi olycksplatsen bara minuter efter smällen.
Då såg det ut enligt min uppfattning att mcn har kört rakt fram, och en bil har svängt ut ifrån anslutande väg och fått mcn i sidan/snett framifrån.
Det är precis vid ett litet krön med skymd sikt för bägge parter.

Så min uppfattning är att ingen har nog gjort något fel, utan bara en otroligt tragisk olycka.
Men detta har jag såklart ingen fakta för att stödja, bara min personliga uppfattning av händelsen.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Inom flyget utreds alla tillbud/olyckor utan att det blir snaskigt.
Vi kan alla lära av andras tillbud/olyckor utan att det behöver bli kvällstidningsdravel.
Att beskriva ett olycksförlopp kan leda till att väghållare och trafikanter kan undvika framtida olyckor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inom flyget utreds alla tillbud/olyckor utan att det blir snaskigt.
Vi kan alla lära av andras tillbud/olyckor utan att det behöver bli kvällstidningsdravel.
Att beskriva ett olycksförlopp kan leda till att väghållare och trafikanter kan undvika framtida olyckor.
Alla olyckor med döda/skadade mc-förare rapporteras via Strada, endera av polisen eller sjukhuset. Dessa rapporter ligger sedan till underlag för den analys och statistik som TrV tillsammans med övriga intressenter (bl a SMC) redovisar årligen.

Analysen kan naturligtvis aldrig bli bättre än det tillgängliga materialet från olycksplatsen, och vittnesuppgifter har som bekant inte alltid den bästa trovärdigheten. Men det är i alla fall något och jag vet att SMC från sin sida försöker att borra så djupt det går i tillgänglig info, just för att vi ska dra lärdomar av de inträffade tragedierna. Förhoppningsvis kan väl det arbetet rädda livet på någon eller några av oss framledes...

Till TS - beklagar förlusten av Din kamrat. Det går uppenbarligen aldrig att sänka garden när det gäller trafikdöden :(
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med all respekt för alla inblandade vore det ändå intressant att veta hur olyckan gick till.
Kanske man kan få sig en tankeställare.

Ett mysterium för mig just nu.

Bilföraren säger en sak, någon har hört en motorcykel "gasa på" - och värdet i det vittnesmålet kan man ju fundera över. En LC8 är ju inget stealthfordon direkt...

Någon såg hojen swischa förbi på bärgare utan några synbara skador - det är en soppa just nu, helt klart.

Ditt intresse är fullt förståeligt, och min uppfattning är att vi andra kan dra nytta av att andras olyckor belyses - även om det kan synas snaskigt av en utomstående.

Jag skall till platsen under påsken för att se om jag kan bilda mig en egen uppfattning.

Det tog en vecka att acceptera att det har hänt, och det lär väl ta mig resten av livet att acceptera hur det har gått till.

Tro mig, detta är inte roligt att skriva - och somliga tycker kanske att jag borde låta det vara. Men det går inte det heller, se.

Jag är inte på något sätt en olycksutredare, men jag har - alltför många gånger känns det som, begett mig ut till olycksplatser som beskrivits på ett underligt sätt i media, eller diskuteras av bekanta, på nätet eller vad som.

Ni vet? Man fattar bara inte hur det gick till.
Men det duger inte för mig. Jag vill göra mig en egen bild, försöka se var det gick fel. Försöka lär mig något. Kanske förmedla något...

Jag var ute flera gånger på denna platsen i höstas:

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/molndalharryda/1.2856595-mc-forare-dod-efter-olycka

Vansinnigt tragisk olycka, av flera anledningar. ...och fruktansvärt onödig.



Men, alldeles hur analyserande och nyfiken jag kan vara i andra fall, så bär det mig emot att vända ut och in på denna min väns olycka.
Det hade varit så enkelt om man bara kunde slaska på den vanliga etiketten att en jävla bilist hade gjort fel igen. Ende, schluss, vorbei.

Men det är inte så enkelt. ...speciellt inte som bilföraren faktiskt är en anhörig till oss alla i MC-kollektivet.
Ni förstår? Det är tragik var man än vänder sig när det händer en sådan här sak.


Superenduron har kommit nerifrån samhället, och vägen följer en bäckravin upp mot en höjd. Det är perfekta kurvradier åt bägge håll där en Superenduro på grova däck kan få kasa ut så där äckligt exakt som bara en förare med känsla för sin maskin kan klara av. Fotgängare och cyklister leds undan en annan väg - ett paradis med några kurvor som hänger ihop hur fint som helst. Väl genom kurvurna, ut på rakan där stigningen planar ut så slog han av, rätade upp hojen och - kanske, kanske, ägnade sin uppmärksamhet åt något annat under en sekund eller två.

Bilen han krockar med svänger ut från en sidogata vid ett vårdhem i ett bostadsområde, ut på en ungefär lika stor väg som dock är en genomfartsled.
Ingen av dem kan föreställa sig den andres existens eftersom ingen av dem ens befinner sig i samma tankevärld. Dom är i olika universum. Ingen av dem kan heller föreställa sig den andres kommande reaktion. ...eftersom ingen av dem har tänkt tanken att dom någonsin skall mötas.

Det går 20 meter tunt bromsspår från ett låst bakdäck spikrakt in i kollisionspunkten.
Den oinvigde säjer Oh! vad det måste gått fort.

Jag undrar mer varför det bromsades istället för att styras. Var verkligen vägen helt blockerad? Jag tror faktiskt inte det.


Själv är jag den förste att peka med hela handen och brännmärka sådana som gjort fel, men nu står jag med blyarmar längs sidorna på kroppen och vet inte vad jag skall tro.

"Ingens fel?"

Oh, vad jag hatar det lakoniska svenska sättet att ducka konfrontation. Det klart att någon gjort fel.
Vem? Hur mycket? Hur ser procentfördelningen ut exakt?


En vän, en pålitlig kamrat, en helgjuten kille är död. Medelålders med råge, MC-erfarenhet sedan barnaåren, grym ordning på grejerna, äventyrslysten och fortfarande hungrig på både livet och nya upptäckter.
...och det är hans eget fel.

Inte helt och hållet, men jag påstår att han laddade för hårt på fel ställe. Han redde inte ut situationen. Han fick betala det yttersta priset.

För, det är alltid vi som får betala. Oavsett om man själv gör allt rätt, eller om man bär sig åt som ett moppefukko. Räkningen hamnar i den egna brevlådan, och det är alltför ofta prompt payment som gäller.
Vi själva, och våra anhöriga. Den man smäller med också, och dennes anhöriga. Alla har ett pris att betala, men bara en behöver lämna den slutgiltiga dricksen ovanpå alltihopa.

Jag skriver inte detta för att brännmärka min vän. Jag hoppas att hans anhöriga inte behöver läsa detta.
Jag skriver detta för er. För er som inte kraschat ännu. Jag skriver för att jag tycker att det är mitt ansvar att göra det.

För, den här killen - just denna killen var nämligen öppen, klarsynt och osjälvisk nog att låta sig själv bli ett slags varnande exempel i efterhand, om det så bara kunde rädda en enda annan, okänd hojåkare.

För bara några veckor sedan lade Robban upp några nostalgibilder på vårt hemmaforum.
Han, tjejen, Suzuki, packning, Alperna, 1981

Vi snackade om landsvägskörning han och jag, i Finland på en körning för några år sedan.
Han lade ner landsvägsåkandet för decennier sedan. Kände sig inte trygg med medtrafikanterna, bilisterna.
"Jag har varit med om så mycket läskigt" sade han.

Och ändå.

Det är så lätt att gömma sig bakom det aktuella budskapet att det endast skulle vara kriminella druggies på stulna hojar som kör ihjäl sig. ...eller, om det passar den egna inställningen bättre: stela pensionärer som fått A-kortet på köpet.

Vi kan deflecta hur mycket vi vill, men sanningen är den att det är vi själva som väljer hur mycket vi skall dö. Har vi inte koll på precis ALLT i vår egna körning, och andras därtill - så får vi betala priset.
Inte för att det skulle vara farligare att köra motorcykel, men däremot för att vi är så utsatta när det väl smäller.

Så... Har vi nått fram till någon av er, Robban och jag?
Jag hoppas det, och jag hoppas att ni kan ta till er budskapet här också:

think%20die_zpsezmd2kyl.gif


För mig är det faktiskt så. Motorcykellivet är så viktigt för mig att jag är redo att betala det yttersta priset.
...och självklart gör jag allt i min makt för att få fortsätta köra hoj. Det viktiga är ju att få fortsätta köra hoj, inte att dö på kuppen.

För min vän tror jag faktiskt inte att det var lika viktigt att köra hoj. Han hade så otroligt mycket annat han också värdesatte och sysslade med. Han hade nog gärna avstått denna sista vurpan till förmån för ett par extraliv.


Fundera över hur viktig MC-körningen är för just dig. Värt att dö för...?
Oavsett hur ditt svar låter, så är receptet det samma: anpassa din körning efter omständigheterna, och tänk på var någonstans du väljer att ladda på.

Så...?
R.I.P, VIF och de vanliga plattityderna nu?

Nej, inte med denna killen.
Jag fortsätter glatt likplundringen genom att rycka en bild från hans eget fotoalbum:


Inidimman_zps3cr88fdc.jpg



Detta är så mycket Robban för mig. Alltid aktiv, alltid nyfiken, alltid på väg.
Det får vara bra så.
Ett underbart fotografi att projicera sina minnen mot, och kanske en bild ni andra kan ta till er och låta komma fram när en näraträff skickar upp hjärtat i halsgropen...?
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tack notrightrider:Bugar
Tack för att du delar med dig av dina djupa kunskaper, erfarenheter men även sorg.
Tack för att du alltid engagerar dig i viktiga mc frågor och försöker få oss andra att göra detsamma.
Tack för det fantastiskt välskrivna inlägget som verkligen berör.

Ja, ni nådde fram, Robban och du.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Det är alltid lätt att skylla på allt annat än det egna ansvaret. Det egna ansvaret har inget med rätt eller fel att göra. Utan bara att ifall man känner till farorna så är ansvaret vad vi väljer att göra för att hantera dessa faror.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Med risk för att spamma i tråden som verkar handla om Roberts tragiska olycka; är det någon som vet hur det är med hojåkaren som verkat krasha under kortegen mellan Linköping och Skänninge idag?
Åkte förbi med bilen och kände att det redan var så många på plats så det inte var någon idé att stanna och vara i vägen. Såg märkligt ut med en person, tjej tror jag, liggande mitt på vägen och en stor touring-bumse liggande en bra bit ut på åkern. Hoppas att det gick bra för vederbörande!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med risk för att spamma i tråden som verkar handla om Roberts tragiska olycka; är det någon som vet hur det är med hojåkaren som verkat krasha under kortegen mellan Linköping och Skänninge idag?

Nej nej - detta är den årliga diskussionstråden. Tyvärr.
Det bara hampade sig så att den förste som strök med i år råkade vara en mycket omtyckt profil här på västkusten.
Han begravdes förövrigt förra fredagen. Vacker begravning, full kyrka, stor blomsterprakt och många bidrag till SMCs skadefond.
Vi från "vårt" advforum tog upp en hel bänkrad, grus från en av hans favoritslingor på kistan, en av hans närmsta körkompisar var med och bar - tillsammans med söner och släkt. Några körde hoj dit. Crosskängor framme vid altaret var helt rätt denna dag.

Vackert, sorgligt och läkande - precis som en bra begravning skall vara.



Men, det var inte meningen att abonnera på tråden. Det rörde mig djupt att just den killen strök med, och kan han göra det så kan vem som helst av oss göra det samma. Du med!
...och jag också.
Svårt att tänka sig, men en svidande påminnelse.

Nå, död och begraven nu.
...men inte bortglömd.




Låt oss hoppas att tråden blir kort i år, men självklart skall andra olyckor diskuteras också.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Nej, jag förstår! Kände att jag besudlade tråden bara. Verkar hur som helst, enligt lokalpressen, gått bra för tjejen som gick omkull mellan Mantorp och Skänninge igår. Såg lite oroväckande ut bara eftersom det var rätt långt mellan platsen där hon låg på vägen och var hojen låg.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gick inte så bra för en av mc förarna i en singel olycka, sen krockade två hojar med varandra en är misstänkt som vållande då han körde över i mötandes körbana.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19061989.ab

För er som inte vill ge kvällstidningar mer klick...

En mc-förare omkom i en singelolycka på söndagseftermiddagen.
Han tappade kontrollen över motorcykeln längs den ökända vägen "Slingerbulten" i Tungelsta, söder om Stockholm.
Strax innan dess skadades två personer allvarligt i en mc-krock på samma väg.
Olyckan inträffade strax före klockan 15 på Södertäljevägen i Tungelsta, väster om korsningen med Sorundavägen.
Mannen hade tappat kontrollen över sin motorcykel och kraschade i diket.
John Sergo var en av de första som kom fram till olycksplatsen och fick hjälpa till med att sätta ut en varningstriangel.
Själv såg han inte kraschen, men återger vad ögonvittnen berättade för honom på plats:
– Mc-föraren hade kört om vittnena i kurvan, han hade åkt i ganska hög fart. Han fick sladd på bakdäcket och började hoppa ostadigt, säger John Sergo.
Föraren återfick aldrig kontrollen utan slungades iväg flera meter tillsammans med fordonet. Han hittades i diket en bit ifrån sin motorcykel.

Där utförde räddningstjänsten hjärt- och lungräddning på föraren innan ambulanssjukvårdarna kom på plats.
Mannens liv gick dock inte att rädda.

Mindre än en timme innan dess skedde en annan allvarlig mc-olycka någon kilometer därifrån längs samma vägsträcka.
Läget är kritiskt för de båda förarna, en man i 60-årsåldern och en man i 50-årsåldern, som har förts till sjukhus.
– De frontalkrockade i en kurva, säger Gert Rosvall, stationsbefäl vid Södertörnspolisen.
Den äldre av förarna misstänks för trafikbrott. Han ska ha genat i kurvan, vilket ska ha orsakat olyckan.

Vägsträckan mellan Tungelsta och Rosenhill kallas för "Slingerbulten" och är olycksdrabbad.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
http://nsd.se/nyheter/boden/avled-efter-mc-olycka-i-boden-10011044.aspx

Som jag skrev i rapporteringstråden så är det högst intressant att en bilförare faktiskt blir misstänkt för vållande till annans död. Har det ens hänt förut när den gäller korsningolyckor med mc inblandade?
Ja det händer att bilisten åtalas - men i alltför många fall frias denne med hänvisning till andra omständigheter, där motorcyklistens påstådda höga hastighet är frekvent förekommande. Men tack vare att detta var i samband med 1:a majrundan och 1 100 andra MC närvarande så lär det bli svårt att krypa undan med de vanligaste ursäkterna.

En ren spekulation från min sida är att det handlar om någon som väntat lång tid mellan kortegen kröp förbi i 70 km/h, blev förbaskad, tyckte sig se en imaginär lucka och kastade sig ut utan att ha dubbelkollat i bägge riktningar...
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja det händer att bilisten åtalas - men i alltför många fall frias denne med hänvisning till andra omständigheter, där motorcyklistens påstådda höga hastighet är frekvent förekommande. Men tack vara att detta var i samband med 1:a majrundan och 1 100 andra MC närvarande så lär det bli svårt att krypa undan med de vanligaste ursäkterna.

En ren spekulation från min sida är att det handlar om någon som väntat lång tid mellan kortegen kröp förbi i 70 km/h, blev förbaskad, tyckte sig se en imaginär lucka och kastade sig ut utan att ha dubbelkollat i bägge riktningar...

Det var väldigt grötigt i området massor med folk på gångbron och i korsningen samt att polisen stod där med blåljuset på, vi hade just kört förbi och såg inte själva smällen men det finns massvis med ögonvittnen och med tanke på hur mycket Actionkameror det finns på kortegen så kan det nog finnas väldigt bra utredningsunderlag också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top