KTM 625 fel, Riskbedömning innan köp

sebbetsar

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna 701
Nu var det dags för MC för mig med. (A2)

Var och kollade på en ktm smc 625 årsm 2005 idag. 2 ägare och 600 mil på nacken. (Gick igenom besiktningen utan anmärkningar för ca 6 mån sedan)

Motorcykeln var dock svårstartad när den var kall och gick ojämnt. Vid gaspådrag så dog den. (Bensinen hade stått ett par månader i tanken och förgasaren verkade inte har varit rengjord på ett tag, likaså filter. Ventiler var han även osäker på när dem var ställda)
Dessutom var den avstrypt vilket blir lite väl mycket kraft för min del som första hoj, kan tänka mig att strypa den, för att sedan strypa av den när jag lärt mig hojen.
Den nuvarande ägaren har ett "kit" (Se bifogade bilder i hyperlänken) för att strypa tillbaka förgasaren men jag är osäker på om det är komplett. Gnistgallret är även urtaget.
Hastighetsmätaren slutade att visa hastighet vid 80-85 Km/h.
Och startmotorns kuggar verkade ha skurit (Alltså inget klick i startmotorn, utan ibland så fick kuggarna kontakt, men mest så slirade den, ibland så ville kuggarna få kontakt för att vrida motorn ett halvt varv)

Så min fråga är ifall ni vet följande
Är strypnings satsen komplett? ialf för att strypa ner den någorlunda?

Hur svårt är det att strypa tillbaka den? Tänker om man gör en förgasarrengöring och inställning att verkstaden kan samtidigt strypa tillbaka den.

Vad skulle det kosta att installera ny startmotor, är det den det är fel på, eller är det axeln i motorn?

Hastighetsmätarensproblem är det något som ni har stött på förut, är det lättlöst?

Förövrigt så är budgivningen på 30 000 kr för tillfället.

Som sagt, detta skulle bli min första hoj. Kliar ordenligt i fingarna att slå till fast än dessa problem. Men det är ju en risk jag tar vilket som och vill försöka ta reda på så mycket som möjligt om problemen innan jag bestämmer att slå till. All hjälp som ni kan ge en nyburgare som mig är uppskattad! :kär :kär :kär

MVH Sebbe
 

Bifogat

  • 12422397_1338355342856969_1388739491_o.jpg
    12422397_1338355342856969_1388739491_o.jpg
    171.1 KB · Visningar: 74
  • 12443338_1338355296190307_90001782_o.jpg
    12443338_1338355296190307_90001782_o.jpg
    239.7 KB · Visningar: 77
  • 12499452_1338355406190296_1256440348_o.jpg
    12499452_1338355406190296_1256440348_o.jpg
    213.3 KB · Visningar: 74

sebbetsar

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna 701
Vill du meka eller köra?

Skulle ju kunna försöka mig på vissa saker, har ju dock endast meckat med moppe förut och div. fiddys. :I så verkstad eller hjälp utav någon mentor hade ju varit bäst. Det finns ju inte direkt några tydliga guider på hur man fixar div. på KTM:en ute på nätet utav det jag har förstått .
Undrar hur mycket som kan lösas utav en verkstad utan att man hamnar i svindlande priser. Prioriteringen är ju att få den att gå bra strypt, och därefter fixa startmotorn.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har aldrig varit med om att det är så mycket fel på en så ung MC. Jag ser det som ett stort varningstecken och det finns säkert mycket mer som du inte ser som också är slut eller behöver fixas inom en snar framtid.

Nu har jag inte så bra koll på priserna på KTH, men jag köpte för 3 år sedan en CBR600F sporthoj från 2000 som var i toppskick för 23000 kr. Nu 3 år senare borde en KTM -05 endast kosta 30000 kr om den är i toppskick, annars får du många andra hojar för samma pris som inte har några problem. Det finns mycket att välja bland nu på våren, gör inte misstaget och fastna på första hojen du tittar på.

Om du vill meka med hojen och tycker det är kul att bygga så skulle jag lägga ett skambud på 15000 kr och se vad som händer. En ny startmotor kostar många tusenlappar om du inte har tur och hittar en på skroten.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det där låter som en hoj du kommer att bli olycklig med. Delarna till förgasaren är lågfarts och högfartsmunstycken samt trottelnål, mig veterligen är de delarna inte en strypning i sig att byta till.

Det är lätt att förstå att du är entusiastisk över en hoj du fått klämma och känna på och tänka att den kan bli din, och för min del så kvittar det ju vad du än köper. Men det låter inte som ett kul köp som första hoj. Räkna med måånga mektimmar och mycket strul med småsaker som jävlas, samt stora helveten att lösa.
 

sebbetsar

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna 701
Tack för snabbt svar!

Får helt enkelt avböja köpet helt!

Förhoppningsvis så blir det en bra hoj så småningom och då kanske det kommer upp lite bilder på den!

PoK Sebbe :kär
 

sebbetsar

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna 701
Tack för tipsen! Har även kollat på BMW 650GS som är 25kw från början. Får se helt enkelt vad som händer! :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En service på hojen, kolla ventiler byta olja å filter samt luft filter, nytt tändstift å rengöring av förgasaren så kommer den gå bra igen.. Starmotor problemet är troligen slungkopplingen eller va den heter... De går på typ 3000:- i delar...
Att hastighetsmätaren funkar dåligt kan vara att man bör byta batteri i den.... Sen är jag nästan säker på att den gått mer än 600 mil... 11 år gammal hoj som gått lite mer än 55 mil om året.... Inte troligt, om de inte är en gammal gubbe,som haft den...

Kan å känner du till den typen av hoj så är de lätt å fixa allt, annars hoppa över affären....
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tack för tipsen! Har även kollat på BMW 650GS som är 25kw från början. Får se helt enkelt vad som händer! :)

Don´t do it! F650GS är lika kul att köra som en framtung överlastad skottkärra.
Om du vill prutta fram på en billig driftsäker A2-motard kan XT660X vara värd att snegla på. Eller R, om du vill utöka brukningsområdet till mer än asfalt. Jag råkar dessutom ha en välpimpad och välskött till salu för bra peng.

Köpa äldre redan problematisk KTM LC4 som första hoj kan lätt bli en plånboks/moraldödare och göra MC-karriären kort.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Min 625a -04 har gått 3000 mil, förvisso renoverad för 100 mil sedan efter ett litet kamaxelhaveri ;) odometern säger 600mil eller nått, den är bytt efter en krasch. Bortsett från det så har den inga problem, eller ja den har stått hela vintern...
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
En hoj är som en kvinna....

Vill du ha kul?, då måste du jobba för det. (kostar pengar, tid och högt hårfäste)

Vill du ha något som duger? (ta första bästa, och lyssna på vad andra tycker du skall ha)

Men............ det bästa du kan göra är att provköra, helst båda :crash
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vill du meka eller köra?
Precis!

Tack för tipsen! Har även kollat på BMW 650GS som är 25kw från början. Får se helt enkelt vad som händer! :)

Bra förstagångshoj!
Lite trög, lite tråkig - och sanslöst pålitlig samt värdestabil i den nivån den lär(?) ligga på.

Du kommer att kunna plocka ut massa mil på bara enkelt och roligt underhåll, och fundera över vad du vill ha härnäst.
En nedbusad LC4 där ägaren inte verkar ha koll på ett smack är som flera andra nämnt tidigare en trubbelgenerator.

En sådan hoj kan man skambuda på för att ha vid sidan av - när man redan har en fungerande hoj, men 30 papp är alldeles för mycket så som den presenterats.

@ TS
Snygg trådstart, bra beskrivet - då blir det också vettiga svar och trevligt bemötande.
Välkommen till forumet, och lycka till med vad det nu blir.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Bra förstagångshoj!
Lite trög, lite tråkig - och sanslöst pålitlig samt värdestabil i den nivån den lär(?) ligga på.

Vette fasiken om Rotax-snurran på 650n verkligen ska hyllas så som den gör. F650GS är sanslöst tung och lustig viktfördelning vilket gör att den känns som att köra en ångvält. Visst är det gott om långmilade exempel. Grovt ändrat ventilspel (shimsade, inte skruvade), rasad fläktmotor, rasad vattenpump (packningen/impellern verkar rasa på alla exemplar) samt elfel. På 2000 mil. Puckad konstruktion med helt exponerade gaffelben som äter stenskott. Inte allt för imponerad av det exemplaret jag skruvat med, BMW gör ju dessutom allt för att ingenting ska vara åtkomligt eller lättskruvat. Skulle titta på något roligare.

Övervärderad är den, det är vi rörande överens om :)
 

sebbetsar

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna 701
Oj! Var inte redo på att bemötas av såhär mycket tips och värme, är van vid att forum oftast är lite giftiga av sig! Vad skönt :lol Tack för det fina bemötandet.

Har annars haft i tankarna att spara ihop och satsa på en ny KTM 690 SMC eller Husqvarnas 701 (Bla. för att få abs dessutom). Har fastnat för sittpositionen och känslan på motard :Bugar . Känns som att det är enklare i slutändan, så man slipper meck och vet exakt vad man får och då det dessutom går att strypa dessa med en enkel mappning. Värdet verkar vara rätt stabilt på dessa också? :)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...då det dessutom går att strypa dessa med en enkel mappning...
Jag tycker att du har för höga tankar om det här med strypning. Vissa strypningar ger konstig gasrespons, vilket gör hojen MER svårkörd än om den är ostrypt.
 

sebbetsar

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna 701
Jag tycker att du har för höga tankar om det här med strypning. Vissa strypningar ger konstig gasrespons, vilket gör hojen MER svårkörd än om den är ostrypt.

Vill ju dock köra ostrypt i början vilket som. Men inspruts hojar går väll bättre strypta än förgasare hojar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vill ju dock köra ostrypt i början vilket som. Men inspruts hojar går väll bättre strypta än förgasare hojar?

Stryp inte hojen för de är livsfarligt !! Jag tänker tillbaka till 125cc åren då man försökte hänga på äldre kompisar som körde xl600 och Dr650 samt xr600. De va rent livsfarligt för man blev tvungen gå in och igenom kurvor i högre fart än dem för att ta igen rakorna.

Om du inte har några kompisar att köra med så fine stryp :D
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Jag köpte min första hoj till A2 (Ktm 640 2003) med cirka 1200 mil för 20.000. Jag hade inte lagt en spänn över 15 papp på den hojen du beskriver med de felen.. Även min verkade perfekt men dels var jag tvungen att strypa den (att få en strypningssats gick jag igenom helvete och himmel för och var nästan beredd att sälja hojen för jag inte kunde hitta strypningar). Strypningen gör du förresten inte genom förgasaren som ägaren säger utan du gör det via en bricka som stryper throtteln och gör så den går som en påse skit :D Felet jag hittade sen på min hoj var att tutan slutade fungera (fungerar inte nu heller igen av någon anledning) och läckande framgafflar.. Pruta sönder och köp den eller hitta något annat :)
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Stryp inte hojen för de är livsfarligt !! Jag tänker tillbaka till 125cc åren då man försökte hänga på äldre kompisar som körde xl600 och Dr650 samt xr600. De va rent livsfarligt för man blev tvungen gå in och igenom kurvor i högre fart än dem för att ta igen rakorna.

Om du inte har några kompisar att köra med så fine stryp :D

Kan verkligen instämma. Körde med polare som hade ostrypta hojar och bra med erfarenhet så såklart tog jag en kurva för snabbt och åkte av.. Ibland så är det farligare att ha mindre effekt än mer effekt :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top