Hur är smidigaste sättet att ladda ett MC-batteri?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag söker bra förslag hur man på ett smidigt sätt laddar ett MC-batteri. Av någon märlig anledning har ju MC-tillverkarna gömt undan batteriet så man många gånger måste riva halva hojen att kunna ladda batteriet. Rent teoretiskt skulle man väl bara kunna koppla på laddaren på vilken elektrisk punkt som helst typ lyset, signalhornet eller liknande. Eller tänker jag fel? Chassit är väl alltid minusjordat? Men för att jag inte av misstag ska felkoppla har jag följande förslag.

Har ex funderat på att sätta dit en vanligt cigarettändaruttag och lägga det under sadeln där det ligger hyfsat skyddat och genom det på ett smidigt sätt ladda batteriet typ ett sådant här...

Alla förslag välkomnas!

Några förslag...

mccig.png


**********************************************************************

mccig2.png
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Ctek har bra kontakter till sina laddare, har en själv på min Mille som är lätt att komma åt under cutsen. Smidigt och bra:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har en CTek snabbkoppling på batteriet som ligger dragen upp till under passagerarsadeln.
Finns till och med sådana snabbkopplingar med dioder som säger om batteriet har bra spänning, och en sådan hade jag dragen till instrumenteringen på min racehoj utan generator. :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
CTEK har små sladdstumpar man skruvar på polerna med en rätt fin vattentät kontakt man får peta fram någonstans där det passar.
Bara koppla på deras laddare sedan. Ganska praktiskt.

Men av dina bilder att döma: du menar inte att du villa ladda typ en telefon FRÅN MC-batteriet eller?


Edit: pucktrea.... nytt rekord.
Kontrar med en bild.

http://www.batteriexperten.com/sv/a...laddare.html?gclid=CJW7zfSK0ssCFcv7cgodILEOcw
 

triumph-svea

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
ängelholm
Hoj
triumph speed triple
Jag tror att det inte är som vi tror. Det handlar nog om att ladda nügot externt frün batteriet, inte att ladda själva batteriet. ( ursäkta det tyska tangentbordet):)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men av dina bilder att döma: du menar inte att du villa ladda typ en telefon FRÅN MC-batteriet eller?

Jag drog två sladdar från batteriet med en 1A-säkring till ett 12v uttag för telefonladdaren. Vet inte om jag bara haft tur, men det funka för mig i flera år. :tummenupp
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag var tydligen väldigt otydlig i mitt inledande inlägg.

Nej mobiltelefon och USB har inget med saken att göra. Det enda jag vill göra är att på ett smidigt sätt ladda batteriet. Har för övrigt en gammal trogen billaddare (4A Biltemaladdare som hängt med som en trogen gammal vän sedan början av 70-talet). Snacka om kvalitet. :krama

Det smidigaste vore naturligtvis att bara koppla på två kablar på batteriets plus- och minuspol och dra upp dessa kablar och lägga dom under ex sadeln. Men det finns ju alltid... även om den är otroligt osannolik... att isoleringen går av på dessa två kabeländar och det blir kortis.

Så glöm detta med USB osv... här gäller det enbart att få batteriet laddat enkelt, smidigt och snabbt med en batteriladdare.

Btw, jag vet att man aldrig ska ladda ett batteri med mer än 10% av batteriets kapacitet men det kan vi bortse ifrån i frågeställningen.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Ctek har smidig snabbkoppling som du kopplar till batteriet och drar ut där du tycker är lämpligt.
Har själv det på min hoj och förstår inte varför jag inte skaffat det till tidigare hojar.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Ctek har bra kontakter till sina laddare, har en själv på min Mille som är lätt att komma åt under cutsen. Smidigt och bra:tummenupp
Går det annars att koppla på laddaren på vilken strömpunkt som helst ex på signalhornet, belysningen eller liknande?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Köpte en sådan här batteriladdare, finns med kabel som skruvas fast på batteriet med en snabbkontakt i andra änden.
Hyffsat prisvärd och verkar funka bra!
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Går det annars att koppla på laddaren på vilken strömpunkt som helst ex på signalhornet, belysningen eller liknande?

Javisst går det på nåt ställe där det finns spänning trots att inte tändningen är på så där föll lyset och tutan bort. Annat ställe än batteripolerna kan väl vara på startreläet men det är väl inte enklare att komma åt.
Jag skulle koppla direkt på batteriet men med en säkring på plus-kabeln. Om man sen använder ett cigguttag eller nån annan kontakt är en smaksak. En fördel med cigguttaget är ju att man kan använda det till att ladda GPSer eller telefoner också.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Javisst går det på nåt ställe där det finns spänning trots att inte tändningen är på så där föll lyset och tutan bort. Annat ställe än batteripolerna kan väl vara på startreläet men det är väl inte enklare att komma åt.
Jag skulle koppla direkt på batteriet men med en säkring på plus-kabeln. Om man sen använder ett cigguttag eller nån annan kontakt är en smaksak. En fördel med cigguttaget är ju att man kan använda det till att ladda GPSer eller telefoner också.
Varför jag just har tänkt på detta med ett ciguttag är att det säljs ju många sådana där solcellsladdare som man lägger i bakrutan på bilen och som man pluggar i ciguttaget på bilen och som kan ligga påkopplad hela somrarna för att man alltid ska ha ett fulladdat bilbatteri. Är ju vanligt av folk som står långtidsparkade på campingar och som ofta använder bilstereon på på dagtid och på det sättet alltid har ett fulladdat bilbatteri... såvida det inte är en extremt regnig sommar UTAN sol.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ctek snabbkoppling med lysdioder.

Finns dessutom 12V-uttag du kan koppla direkt på...
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
man kan pynta ut lite pluring och skaffa ett redigt batteri oxo- mitt är 3 år och aldrig sett en laddare:tummenupp.
kostar en slant men peace of mind är rätt skönt- batterinirvana heter: LiFeP04, finns spaltkilometer skrivet om dessa batterier här på SH- sök och du finner.

//jj
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag har aldrig behövt ladda mina blybatterier mer än en gång per år.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men av dina bilder att döma: du menar inte att du villa ladda typ en telefon FRÅN MC-batteriet eller?
För att kunna ladda min racebuss utan att behöva lägga laddaren utomhus så gjorde jag en specialare med CTEK-kontakt i ena ändan och ciggplugg i den andra, då kunde jag låsa in laddaren i bussen och ladda batteriet via ett av cigguttagen :tummenupp
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
man kan pynta ut lite pluring och skaffa ett redigt batteri oxo- mitt är 3 år och aldrig sett en laddare:tummenupp.
kostar en slant men peace of mind är rätt skönt- batterinirvana heter: LiFeP04, finns spaltkilometer skrivet om dessa batterier här på SH- sök och du finner.

//jj
Blev nyfiken på detta. Och kunde inte riktigt hålla mig för skratt när batteriexpressen rekommenderar att ladda batteriet varje månad! Så mycket för Batterinirvana
http://www.batteriexpressen.se/mobile/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-128v/10-ah
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top