Pulserande frambroms

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Har problem med att jag känner pulsande i frambromsen ibland.

Mest märkbart är det om jag kör fort (över 100) och anlägger svag broms. Alternativt om jag rullar väldigt långsamt och bromsar svagt, då kan man även höra det "skrik, skrik, skrik". Vid mer "vanliga" bromsscenarion brukar det inte kännas alls.

När jag tittar på bromsskivan ser jag att det finns ett märke på ena rotorn, så kanske är det den som inte är helt jämn.

Kan tillägga att jag bytte bromsbelägg i slutet av föregående säsong och det beter sig precis likadant som innan.

Tänkte lämna in och få detta tittat på, men först tänkte jag höra med er om det är något jag borde kolla på innan jag lämnar in den.

Alternativt om det kanske är dumt att lämna in och blir billigare att köpa två skivor och rotorer för att själv montera på. Jag har inte gjort jobbet innan, så vet inte om det behövs några specialverktyg eller mätverktyg.

Vilka summor är det rimligt att detta rör sig om, om vi säger att ena rotorn eller ena skivan behöver bytas? Fordonet är min CBR600FS 2002.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
En skiva är sned.
Ta reda på vilken och byt!
Ibland kan man se det med blotta ögat annars med mätklocka.
Du byter alltid hela skivan med rotor vilket du kan göra själv om du kan meka lite och har ett depåstöd för framhjulet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det handtaget eller bromsverkan som pulserar?
Handtaget=Krokig skiva/krokigt nav/skit i nitarna som håller skivan i navet.
Bromsverkan=Ett område på skivan har annorlunda friktion än resten, troligen pga avlagringar från klossarna.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag hade samma som du, bytte skivorna (förra ägaren hade råkat köra med skivbromslåset 2 gånger! så det var den troliga anledningen, och efteråt blev de super bra :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har samma problem och de beror på ytförändring där bromsklossarna stått stilla över vinterförvaring. Underligt nog gick de inte bort på över 700 mil hård körning så jag provade slipa skivorna med rondell med sandpapperlammell . Inte ens det hjälpte så jag försköt skivorna ett halvt varv från varandra då halverades pulseringen till en rimlig nivå men de är fortfarande lite irriterande. De innebar med andra ord att bägge skivorna hade detta underliga materialförändring just där klossarna sitter. Maskinen i fråga är en 2008 Ktm 990 med ca 1100 mil på mätaren och org bromsklossar då jag köpte den. Nu har den gått ca 2000mil men pulseringen är inte bättre bara halverad pga att jag flyttade ena skivan ett halvt varv.

Jag har läst att man ska sätta dit Biltema bromsbelägg i några mil för de ska tydligen nöta ner skivorna fort så de slutar pulsera. Tyvärr hittar jag inte KMT 990 belägg på Biltema så om någ har ett tips om andra belägg som sliter skivor ovanligt mycket så låt höra.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är det handtaget eller bromsverkan som pulserar?
Handtaget=Krokig skiva/krokigt nav/skit i nitarna som håller skivan i navet.
Bromsverkan=Ett område på skivan har annorlunda friktion än resten, troligen pga avlagringar från klossarna.
Det är bromsverkan, inte handtaget.

Om jag rullar i ~10km/h och applicerar svag broms kan man höra "skrik skrik skrik" från bromsen, medan högre hastigheter istället ger en tydlig känsla i hojen av att bromsverkan pulserar.

Vad gör jag åt avlagringarna?

En skiva är sned.
Ta reda på vilken och byt!
Ibland kan man se det med blotta ögat annars med mätklocka.
Du byter alltid hela skivan med rotor vilket du kan göra själv om du kan meka lite och har ett depåstöd för framhjulet.
Jag kan inte se något med blotta ögat, förutom något som närmast ser ut som ett böjmärke på ena roton. Däremot känner jag ingenting som tyder på en böj när jag för handen över märket.

Jodå, jag kan meka själv och har nog ett depåstöd liggandes. Behövs mätklockan även för montering eller kan jag klara mig utan?

*Bör jag byta båda skivorna samtidigt eller är det helt meningslöst? Hojen har gått 3100 mil nu.
*Finns det någon anledning att titta på något annat än likadan skivor som hojen levererades med?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har samma problem och de beror på ytförändring där bromsklossarna stått stilla över vinterförvaring. Underligt nog gick de inte bort på över 700 mil hård körning så jag provade slipa skivorna med rondell med sandpapperlammell . Inte ens det hjälpte så jag försköt skivorna ett halvt varv från varandra då halverades pulseringen till en rimlig nivå men de är fortfarande lite irriterande. De innebar med andra ord att bägge skivorna hade detta underliga materialförändring just där klossarna sitter. Maskinen i fråga är en 2008 Ktm 990 med ca 1100 mil på mätaren och org bromsklossar då jag köpte den. Nu har den gått ca 2000mil men pulseringen är inte bättre bara halverad pga att jag flyttade ena skivan ett halvt varv.

Jag har läst att man ska sätta dit Biltema bromsbelägg i några mil för de ska tydligen nöta ner skivorna fort så de slutar pulsera. Tyvärr hittar jag inte KMT 990 belägg på Biltema så om någ har ett tips om andra belägg som sliter skivor ovanligt mycket så låt höra.

Jag har haft sånt problem med, men bytte till lite elakare bromsbelägg och det nöttes bort ganska fort då. Andra har haft goda resultat av att använda biltemas belägg på sådana skivor.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har haft sånt problem med, men bytte till lite elakare bromsbelägg och det nöttes bort ganska fort då. Andra har haft goda resultat av att använda biltemas belägg på sådana skivor.
Jag har nyligen (ett par hundra mil sedan) bytt till nya EBC-belägg. Skulle så klart kunna byta till biltema-belägg med.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det är bromsverkan, inte handtaget.

Om jag rullar i ~10km/h och applicerar svag broms kan man höra "skrik skrik skrik" från bromsen, medan högre hastigheter istället ger en tydlig känsla i hojen av att bromsverkan pulserar.


Jag kan inte se något med blotta ögat, förutom något som närmast ser ut som ett böjmärke på ena roton. Däremot känner jag ingenting som tyder på en böj när jag för handen över märket.

Jodå, jag kan meka själv och har nog ett depåstöd liggandes. Behövs mätklockan även för montering eller kan jag klara mig utan?

*Bör jag byta båda skivorna samtidigt eller är det helt meningslöst? Hojen har gått 3100 mil nu.
*Finns det någon anledning att titta på något annat än likadan skivor som hojen levererades med?
Då har du ju svaret egentligen, för om en rotor är sned så kommer ju även en rak skiva skeva och efter ett tag bli ojämn även den.
Nej, du byter en skiva bara om dom inte är riktigt slitna eller om du byter till värre grejer eller annan utformning som tex wave.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har nyligen (ett par hundra mil sedan) bytt till nya EBC-belägg. Skulle så klart kunna byta till biltema-belägg med.

Problemet med biltema är väl att det kan vara helt andra belägg från en vecka till en annan. :gnissla
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Då har du ju svaret egentligen, för om en rotor är sned så kommer ju även en rak skiva skeva och efter ett tag bli ojämn även den.
Nej, du byter en skiva bara om dom inte är riktigt slitna eller om du byter till värre grejer eller annan utformning som tex wave.
Alltså "böjmärket" är just bara ett märke där finishen ser annorlunda ut. Jag kan inte känna eller se att rotorn är ojämn. Men det kan så klart vara det ändå.

Finns det någon anledning att sätta värre saker på min 600fs? Jag är fortfarande en ganska grön förare som håller på att utvecklas. Tänker att det är bättre att passa på nu i så fall, än efter man köpt en org-skiva.

En originalskiva ser ut att gå lös på drygt 2000-3000kr med frakt.
http://www.lingshondaparts.com/lings_part_number_search_A10.php?partdes=45120MBWE11
https://www.motorcyclespareparts.eu...-544183/45120mbwe11-disk-comp-r-fr-brake.aspx

Det är olika artikelnummer för höger respektive vänster, så det ser ut som jag måste köpa en mätklocka först om jag ska göra det här själv. Vad går en sådan lös på? Tips på vad man ska köpa?
 
Last edited:

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Är det handtaget eller bromsverkan som pulserar?
Handtaget=Krokig skiva/krokigt nav/skit i nitarna som håller skivan i navet.
Bromsverkan=Ett område på skivan har annorlunda friktion än resten, troligen pga avlagringar från klossarna.

Även bromsverkan kan pulsera väldigt kraftigt av sneda skivor. Då jag krokat till en framskiva på min hoj skakade hela motorcykeln vid kraftiga inbromsningar pga den sinusliknande bromsverkan som uppstod. Pulseringar i handtaget kände jag inte mycket av, men det kan ha varit för att övriga vibrationer var så överväldigande.

Angående mätklocka så har jag en från Jula som funkar finfint, nu har nog använt den mindre än 10 gånger så jag ska inte uttala mig om hur den är i längden. Men för de flesta hobbymekare lär den nog duga. Kan vara lite krångligt att fästa mätklockan på vettigt sätt vid gaffelbenen då åtminstone mina inte var gjorda av nåt som magneten fäste på. Kanske går att skruva fast i nån skruv till oket eller dylikt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har haft sånt problem med, men bytte till lite elakare bromsbelägg och det nöttes bort ganska fort då. Andra har haft goda resultat av att använda biltemas belägg på sådana skivor.

"Elakare belägg mot skivorna vill jag ha tag i men vilket märke och sort är det och vart köper jag det? Biltema hade bara bak belägg till in ktm 990.,
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Gör rent först...ordentligt.

Det här är ngt som kan hända...med halv- eller helflytande skivor.

Skit i nitarna som gör att handtaget pulserar initialt vid bromsning. Hur mycket och länge det känns varierar förstås.

Innan du köper nytt prova att göra rent runt/vid alla nitar både med vätska och blåsning.
Det har hjälpt mer än en gång...om det trots seriös rengöring inte blir bättre så är det väl då dags för nya grejor. Att rikta nåt som blivit snett är nog inte fiffigt. Det finns en hel tråd om sånt...som är intressant men inte kul läsning. :fakta
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag när jag körde till jobbet kunde jag så klart inte känna någonting, medan det häromdagen var högst påtagligt. Kanske spelar temperatur på skivan in? Hann inte få någon temperatur till jobbet.

Ringde Kenneths MC och kollade priser också, tyckte det såg riktigt humant ut.
Uppmätning 360kr
Originalskiva 2600kr
Montering av skiva 600kr

Det här är ngt som kan hända...med halv- eller helflytande skivor.
Innan du köper nytt prova att göra rent runt/vid alla nitar både med vätska och blåsning.
Det har hjälpt mer än en gång...om det trots seriös rengöring inte blir bättre så är det väl då dags för nya grejor. Att rikta nåt som blivit snett är nog inte fiffigt. Det finns en hel tråd om sånt...som är intressant men inte kul läsning. :fakta
Nitarna mellan rotorn och skivan? Vad bör jag rengöra med?
Hade tänkt att rengöra skivorna noga med bromsrengöring, så jag är säker på att det inte är olika friktion över skivorna.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag köpte ett styck skiva till regnframhjulet jag råkade tappa i garaget av skroten i Partille, tror den heter RN MC-demontering ungefär.

900:-
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top