Hojresa sommaren 2016.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Krim, Ukraina, Vitryssland + kanske några fler länder och hem på två Ural sidovagnshojar. Något sådant ser det ut om inget skiter sig men det verkar det inte göra. Vad ska ni andra göra? Norge?

//J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tidsplan och budget?

7 veckor. Låg budget. Billig soppa, boende och mat i dom där krokarna och tält + campingkök ska med. Ca 10.000:- i soppa och runt 25 tusen max i övriga utgifter. Realistiskt bör alltihop sluta på 30 - 35 lök per hoj för sju veckor. Någonstans där i dom krokarna och då har jag räknat in olja och eventuella reparationer också.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
7 veckor. Låg budget. Billig soppa, boende och mat i dom där krokarna och tält + campingkök ska med. Ca 10.000:- i soppa och runt 25 tusen max i övriga utgifter. Realistiskt bör alltihop sluta på 30 - 35 lök per hoj för sju veckor. Någonstans där i dom krokarna och då har jag räknat in olja och eventuella reparationer också.
Soft, ser fram emot lite bloggande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åka ner till skåne en sväng, kanske till nürburgring om tid, pengar och ork finns.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Inget så äventyrligt som du. Blir en tur ner i alper och dolomiter och kanske ner mot Amalfikusten. Räknar med att vara ute ca. 3 veckor. Liknande budget men halva tiden:rofl

Edit:
Om plånboken tillåter blir det även Norgepremiär någon gång i augusti.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
* En tur på en vecka i maj till Tjeckien och Slovkien.
* Ett varv Vättern runt i juli ...den lååånga vägen runt, på småvägar ute i spenaten. Göteborg-Askersund-Jönköping-Göteborg på två dagar.
* Förhoppningsvis en långhelg i Norge i augusti.
* Kanske ett besök hos en dansk hojbroder i juli.

That's it. Sen kommer hösten! ;)

Ingen tur till Turkmenistan, Georgien, Kenya eller så. Tyvärr.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Sista året man ta biltåget genom Tyskland.
Vi funderar på Route grand Alpes och hemåt via västra Italien.
Slutet av Augusti början av September.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Krim, Ukraina, Vitryssland + kanske några fler länder

---

två Ural sidovagnshojar.

---

om inget skiter sig

Potentialen finns ju, åtminstone... :hihi


Själv: Östersjön runt/Sydnorge/Island-Färöarna/nåtannat beroende på tidsfönster och omständigheter i övrigt. Är inte särskilt beroende av väder eller lång planering utan kan dra iväg från dag till annan.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Potentialen finns ju, åtminstone... :hihi


Själv: Östersjön runt/Sydnorge/Island-Färöarna/nåtannat beroende på tidsfönster och omständigheter i övrigt. Är inte särskilt beroende av väder eller lång planering utan kan dra iväg från dag till annan.

:lol :lol Ural är väldigt bra nu för tiden. Och kostar hälften av vad den gjort om det stått BMW eller Harley på istället. Drog fram och tillbaka till Mallorca på jobb i höstas. Inte ett enda problem. Ett oljebyte och ingenting mer. Rådiggar den hojen. Och ju sämre underlag desto bättre är den. :tummenupp

Island/Färöarna är skojigt. Förbered dig på väldigt skiftande väder. Kan bli 4 årstider under en och samma dag.... :D Men fantastiskt vackert och spännande körning. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo jag har varit på Island, men inte på hoj. :)

En kompis var i ungdomen på scoutläger på Färöarna. Det ösregnade 11 dagar av 14.

Det var det bästa vädret de hade haft sedan 1945 - 3 soldagar på raken är extremt ovanligt...

Roligt att Ural har blivit "bättre" förresten, jag tilltalas av konceptet.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jo jag har varit på Island, men inte på hoj. :)

En kompis var i ungdomen på scoutläger på Färöarna. Det ösregnade 11 dagar av 14.

Det var det bästa vädret de hade haft sedan 1945 - 3 soldagar på raken är extremt ovanligt...

Roligt att Ural har blivit "bättre" förresten, jag tilltalas av konceptet.



Dom är åtminstone hyfsat tillförlitliga nu för tiden. Lager och andra slitdelar är från väst och allt som tidigare varit problem är fixat nu. Fortfarande väldigt basic konstruktion men det gillar jag. Inga databoxar, sensorer och skit. Lättmeckat och billigt att laga. Följer med verktyg som man kan skruva isär precis hela hojen med från fabrik. Viktigt att köpa till den ryska första förbandslådan som extrautrustning. Det är humor på riktigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar


Dom är åtminstone hyfsat tillförlitliga nu för tiden. Lager och andra slitdelar är från väst och allt som tidigare varit problem är fixat nu. Fortfarande väldigt basic konstruktion men det gillar jag. Inga databoxar, sensorer och skit. Lättmeckat och billigt att laga. Följer med verktyg som man kan skruva isär precis hela hojen med från fabrik. Viktigt att köpa till den ryska första förbandslådan som extrautrustning. Det är humor på riktigt.
Lite som min gamla Bmw då. Enkelt och gjort för att kunna underhållas vid vägkanten med medföljande verktyg.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad ska ni andra göra? Norge?

//J

Norge naturligtvis. :tummenupp

Förhoppningsvis även Förenade Kungadömet och då får vi Tyskland, Belgien och Frankrike på köpet. :tungan

RittiRalli, som BrittiRalli heter på Lappodialekt, blir i år strax utanför Saarijärvi, http://www.ahvenlampicamping.net/ och det är under 40 mil från Åbo.
Helgen innan midsommar som vanligt...

Väglöst land? Nä, jag kör SportHoj...:D
 

#Batte

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Gbg
Hoj
Fireblade, Husaberg 250
Går Autozug iår också alltså? Trodde förra året va sista..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En vända i Norge tänkte nog jag under semestern. Bara några dagar.
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Tänkte mig egentligen mot Värmland (åtminstone någon del av Bikeweek inkluderat) eftersom det inte blev av förra året...men nu verkar det inte funka med systerskapets möjligheter att ta ut semester ändå :huvet

Ta skärgårdsfärjan över till fastlandet (Finland) och sen köra rätt in i landet funkar väl alltid. Saarijärvi lät lite spännande...insjöfinland är alltid så rysligt fint! :) Annars iväg och kolla på mp sm på Alastaro i början av augusti.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top