Vad är grejen med HD?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det låter fyndigt och humoristiskt och Dr Bike kan inte svara längre.

Men vad är det som är patetiskt?
Att ha ett liv utanför jobbet eller att ha ett jobb?

Om man inte lyckats komma till en punkt att man kan göra precis vad man vill när man vill och inte behöver tänka så mycket på pengar, så är det väl en rimlig trade off att man har ett jobb för att försörja sig osv. Men på fritiden så gör man vad man vill.

Patetiskt är att inte alltid vara det man kan vara.
Patetiskt är att likt Janus ha flera ansikten.
Patetiskt är att uppföra sig som i filmen "Wild Hogs"
å så vidare ad nauseam...

Tråkigt nog så är de flesta av oss mer eller mindre patetiska, somliga dock väldigt mycket mer än andra.:gnissla
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det kan mycket väl bli så, jag drar ny el i vinter :gnissla

Se till att ta hjälp av någon med insikt i engelsk elektricitet så kommer det att gå bra! :tummenupp

En kamrat hade problem med ett startrelä som redan efter 30 år slutat att fingera.

Lucas, Made in England, stod det på relät. Fixa något liknande så fungerar det i minst 30 år! :D
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Se till att ta hjälp av någon med insikt i engelsk elektricitet så kommer det att gå bra! :tummenupp

En kamrat hade problem med ett startrelä som redan efter 30 år slutat att fingera.

Lucas, Made in England, stod det på relät. Fixa något liknande så fungerar det i minst 30 år! :D
Lucas, mannen som vidareutvecklade kortslutningen.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag har kört en hel del Harleys och vissa modeller är helt ok, både komfortmässigt och responsmässigt, så jag tycker det är helt ok för dom som gillar stuket.
Dock har jag svårt att förstå attityden som många nya HD-ägare tror att dom måste ha, lite som kotlettfrillor som köper Porsche för att dom har råd, men kan inte ett skit om märket och vet inte ens om den är fram eller bakhjulsdriven ibland.
Märkliga människor.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inte så märkligt. Många känner ett inre tvång att följa trender och att visa att de har råd oavsett om de har det eller ej. För egen del köpte jag en HD av nyfikenhet för att prova vad det är, med ett stort motorintresse som grund. Jag är över förvåning nöjd men det beror nog på att jag inte längre attraheras av maximal effekt och svängbarhet utan istället nöjet att meka och bara pysa omkring ibland på två hjul för att det är skönt och roligt. Vill man köra långt och det både ska gå fort och vara säkert är inte HD något för mig utan då får man ta fram andra grejor ur garaget.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Kört sporthojar/sportiga hojar sen tidigt 80-tal och älskar det:yoparty Det har helt enkelt varit min grej även om gamla idrottsskador tvingat mig att söka mer upprätt körställning de senaste åren. Kör i dag en äventyrshoj med 160 hk som uppfyller det mesta av vad jag vill få ut av mitt stora hojintresse:tummenupp
Min första erfarenhet av HD var på mitten av 90-talet då jag och en polare åkte på mc-semester till Danmark. Jag på en Honda cbr 1000f och han på en choppad sporster 1200. Någonstans i Danmark bytte vi hoj, han med jeans och fransar och jag med ett Jofama skinställ +färgglad integralhjälm:död För det första så växte min beundran för min kompis inför hur han hade stått ut med motorvägar i 130-140 km/h:Bugar Kändes som magmuskler och armar skulle ramla av efter några mil i den farten:gnissla Men, trots att folk pekade och skrattade åt idioten som körde en gul HD-chopper i integralhjälm och blåvitt Jofamaskinnställ kände jag mig som en kung i städerna:rock Att vridet och utväxlingen gör att inte mycket hänger med vid rödljuskörning adderar till känslan:yoparty Kommer (aldrig) att köpa en HD, för det är inte min grej, men jag förstår verkligen dom som gör det...
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag skulle säga att den genomsnittliga sporthojsåkaren och harleyåkaren har mer gemensamt än man kan tro.
Var möter du dem? Ja inte fan är det på en kurvig väg en vacker söndagsmorgon utan de kör i klasar långsamt, sprider ljudföroreningar och skränar vid närmaste fik/torg. Några snackar högt om kromade örnar andra om titaninlägg i de oskrapade knäpuckarna.
De köper hela kittet! Omatchade stövlar eller förra årets skinnställ är precis lika otänkbart som att inte matcha fransarna på jackan med de på styrändarna.
SH/Harley är livet! En total oförståelse för att det finns andra hojtyper som kan vara tilltalande.

osv osv.....


Jag riktigt myser när jag läser detta.
Dels för att det stämmer så bra på många och dels för att den stämmer så dåligt på mig :D
Mer misshandlad och missmatchande urtustning går nog inte att hitta.
Men jar gar iaf en knäpuck, eller ja det är iaf 1/4 kvar av den.

Men jag gillar ju både HD och Sporthoj.:)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kan mycket väl bli så, jag drar ny el i vinter :gnissla

Jag vet inte om HD käkar extra mycket startmotorer eller om förra ägaren hade bränt originalstarten med att försöka starta hojen utan bensin eller något. Det satt i alla fall en ny startmotor på hojen när jag köpte den men jag fick med den gamla. Jag tog isär den för att renovera upp den och ha som reserv. Men allt såg bra ut, lager och kol. Det som hade hänt var att kontakten till solenoiden var bränd. Så det var bara att snygga till kontakten så blev startmotorn troligen som ny igen. Jag blev förvånad över hur bra kvalite det är på dessa startmotorer. Allt är tätat med O-ringar och bra lagringar överallt. Om resten av hojen är lika överarbetad så håller den nog i evighet :)
 

Bifogat

  • DSC05007.JPG
    DSC05007.JPG
    194.3 KB · Visningar: 103
  • DSC05008.JPG
    DSC05008.JPG
    186.6 KB · Visningar: 104
  • DSC05013.JPG
    DSC05013.JPG
    252.6 KB · Visningar: 117
  • DSC05014.JPG
    DSC05014.JPG
    254.8 KB · Visningar: 110
  • DSC05015.JPG
    DSC05015.JPG
    296.9 KB · Visningar: 108

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Patetiskt är att inte alltid vara det man kan vara.
Patetiskt är att likt Janus ha flera ansikten.
Patetiskt är att uppföra sig som i filmen "Wild Hogs"
å så vidare ad nauseam...

Tråkigt nog så är de flesta av oss mer eller mindre patetiska, somliga dock väldigt mycket mer än andra.:gnissla

Patetisk är bara en förkortning som människor använder sig av när dom är avundsjuka på någon som inte bryr sig vad andra tycker om deras val.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hela grejen med HD-trenden var just att det handlade och kanske fortfarande handlar om just exakt och precis vad andra tycker. Det är knappast trendigt annars. Signalhandlingar, precis som en klocka för +50 papp på armen säger omgivningen en hel del så vill nog gärna de fransbeprydda stilanalyserade HD-åkarna säga sin omgivning något. Och när det uppstår en tydlig dissonans mellan det önskade och det faktiska budskapet så blir det lätt patetiskt.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Har en HD och kör den med ett leende på läpparna varje gång, jag bara älskar vridet och mullret från motorn. Sen att det inte är en kurvmaskin skiter jag fullständigt i då jag hellre kör lugnt och njuter av omgivningen än att köra intensivt.

Hela den här grejen med fransar, ett överflöd av krom och matchande HD kläder från topp till tå så man ser ut som en vandrande reklampelare är inte min grej och jag kommer nog aldrig att förstå mig på den grejen heller.
Kör själv med kevlarjeans och en jacka från 4 bikers på mig.
Jag hälsar på alla som åker hoj vad dom än kör för märke och snackar mer än gärna lite skit med andra och beundrar deras maskiner vad det än är för något dom kör. Det här med att man bara ska hälsa på glidare eller sporthojar beroende på vad man kör är bara jävligt tramsigt enligt mig.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hela grejen med HD-trenden var just att det handlade och kanske fortfarande handlar om just exakt och precis vad andra tycker. Det är knappast trendigt annars. Signalhandlingar, precis som en klocka för +50 papp på armen säger omgivningen en hel del så vill nog gärna de fransbeprydda stilanalyserade HD-åkarna säga sin omgivning något. Och när det uppstår en tydlig dissonans mellan det önskade och det faktiska budskapet så blir det lätt patetiskt.

Men jag ser ingen större skillnad mellan HD-snubbarna och Sporthojsåkarna faktiskt, oftast lika hard core i varsitt hörn av hojvärlden.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Men jag ser ingen större skillnad mellan HD-snubbarna och Sporthojsåkarna faktiskt, oftast lika hard core i varsitt hörn av hojvärlden.

Dr Boris sa det rätt väl i det här inlägget

Var möter du dem? Ja inte fan är det på en kurvig väg en vacker söndagsmorgon utan de kör i klasar långsamt, sprider ljudföroreningar och skränar vid närmaste fik/torg. Några snackar högt om kromade örnar andra om titaninlägg i de oskrapade knäpuckarna.

Han skrev en del annat också...men just det här är väl kvintessensen av de posörer som alltid finns.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top