Suzuki oljefilter vs HiFlo oljefilter?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hejsvejs!

Idag blev det att köpa service kitt till hojomobilen då det känns som att våren snart är ett faktum! Tog min olja, och bad killen bakom disken om ett oljefilter till min DRZ'a. Skulle inte ens ha tänkt på det om inte min bror skulle nämnt det, men istället för att det blev ett suzuki OEM filter så blev det ett ''HIFLOFILTRO'', men efter ha läst lite så säger nog de flesta hiflo... :tungan
Iallafall, priset har ju verkligen ingen aspekt i det hela så det behöver vi inte ens nämna, utan det enda jag undrar över är ren prestanda hos skiten. Är det densamma hos hiflo som OEM tror ni? Både oljeflöde samt reningsförmåga? Filtren ser ju exakt likadana ut, och det är ett litet jäkla filter utan några rörliga delar och massa backventiler och övrigt som vissa hojar brukar kunna ha. En kakburk med vikt papper liksom. Efter att ha läst lite så ska hiflo anses seriösa, men frågan är om inte Suzuki kanske är ännu seriösare? Eller har jag helt enkelt fastnat i något ''skit-tugg'' och kan lika gärna köra på hiflo filtret då det inte har någon betydelse? :)

HF139.jpg

1651029f00-oil-filter-suzuki-drz-400e-400s-400sm.jpg


Det röda är hiflo, och det gula är Suzuki OEM.
Har ni några tankar kring detta? :Bugar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hiflo tillverkar utmärkta grejer så det kan man absolut köra med.

Det är väldans svårt att bedöma oljefilter genom att titta på dem. Den relevanta faktorn är ju val av specifikation på filtermediat och det går inte att värdera utan mikroskop eller testning.

OEM behöver absolut inte vara bäst eller mest seriöst. KTM bytte underleverantör på oljefilter så de är made in Thailand, då bytte jag till Mahle made in Germany. Billigare och det känns bättre....
 
Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Pga bristande kompetens och nyfikenhet så tillkommer en bonusfråga kring detta! :D
Vad händer om låt oss säga att ett oljefilter som ovanstående skulle vara ''tätare'' än då original, får motorn mindre olja då, eller renas helt enkelt oljan bara i ett lägre tempo? Det är väl knappast oljefiltret som förser motorn med olja? Även om man skulle sätta in en klinisk sten i oljefilterfacket så skulle väl hojen ändock ha olja, bara det att det inte pumpas runt för rening? Läste även något om kallstarter och bypass valve, då oljan är tjockare så får oljefilter olika egenskaper, finns det sånna ventiler på ett filter som ovan? Vissa tillverkare ska tydligen kräva olika tryck innan oljan tvingas till utpressning, och därför kunna leda till minskad oljemängd vid kallstart? Men vart fan ska den oljan ta vägen liksom? Oljemängden lär väl alltid vara densamma?

Stämmer ''idén'' på bilden fast att... ja... den kanske inte är helt fullständig... Men... ja... :gnissla
Oljefilter.png
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så fungerar det tyvärr inte. Detalj 1 och 11 är oljepumparna. De suger olja från botten av motorn 2 och 12. Oljan tryck sedan iväg till motorn samt till oljefiltren. Är oljefiltret för tätt så öppnar övertrycksventil 8 och oljan cirkulerar i lådan utan rening. Blir det tvärstopp i oljefiltret så tappar du smörjning till nedre halvan av motorn 9-10 vilket blir dyrt.

Finns folk som har upptäckt detta den hårda vägen. För tjock olja vintertid och mycket gasa direkt så knäcker oljetrycket filtret.
DSC_0023-1.jpg
Oil_Circuit.png
 
Last edited:

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Ha! Vilket sammanträffande, googlade som fan på exakt detta igår: "Hiflow vs Suzuki oilfilter" Trodde jag drabbats av galopperande demens när jag såg din tråd... Skapade jag verkligen en tråd om detta på SH igår utan att minnas nåt? Som tur var hade jag ju inte det. Jag skall dessutom ha ett HF138 till min Gladius.

Jag kan verkligen ingenting alls om detta utan det är mitt första MC oljebyte som förbereds. Men mina efterforskningar på nätet tyder på att HiFlo är i alla fall jämförbart med original Suzuki men betydligt mer prisvärt. Allt naturligtvs bara andrahandsinformation :crash
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Så fungerar det tyvärr inte. Detalj 1 och 11 är oljepumparna. De suger olja från botten av motorn 2 och 12. Oljan tryck sedan iväg till motorn samt till oljefiltren. Är oljefiltret för tätt så öppnar övertrycksventil 8 och oljan cirkulerar i lådan utan rening. Blir det tvärstopp i oljefiltret så tappar du smörjning till nedre halvan av motorn 9-10 vilket blir dyrt.

Finns folk som har upptäckt detta den hårda vägen. För tjock olja vintertid och mycket gasa direkt så knäcker oljetrycket filtret.
View attachment 428400
View attachment 428398

Återigen berikar du folk :krama Känner mig töntig som nojjar så mycket över ett oljefilter... Men jag kan inte riktigt åsidosätta att det är ändå en del av oljekretsen, och felar den så blir det ju som du säger... dyrt :D Känns på något vis, och man kan nästan se det på bilderna med, att HiFlo's filter är tätare packat och kanske därför inte släpper igenom olja lika lätt som suzukis som ser lösare ut? Men vad fan vet jag, kanske till och med släpper igenom sämre om det är av lösare material :tungan Är ju ingen filter-ingenjör direkt :va Nä, nu proppar jag i HiFlo's filter, även om hojen sprängs så kommer det ge mig mindre huvudbry än vad denna oljefilter fråga har lyckats ge mig. #10TimmarGooglande
Tack återigen Boris för att du tar dig tid att lära små pysslingar som mig! :D

Ha! Vilket sammanträffande, googlade som fan på exakt detta igår: "Hiflow vs Suzuki oilfilter" Trodde jag drabbats av galopperande demens när jag såg din tråd... Skapade jag verkligen en tråd om detta på SH igår utan att minnas nåt? Som tur var hade jag ju inte det. Jag skall dessutom ha ett HF138 till min Gladius.

Jag kan verkligen ingenting alls om detta utan det är mitt första MC oljebyte som förbereds. Men mina efterforskningar på nätet tyder på att HiFlo är i alla fall jämförbart med original Suzuki men betydligt mer prisvärt. Allt naturligtvs bara andrahandsinformation :crash

Haha, helt perfekt ju! :tummenupp
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Köper original Oljefilter på Mc shopen.
Då ingår även ett samtal med VÄRLDENS bästa Mc reservdels försäljare!
Detta får man inte om man köper lågpris Filter på E bay.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag kör hiflow både luftfilter och oljefilter i min suzuki, kostade samma som de andra(mahle mfl) och butiken rekommenderade den så jag körde på. ser ut som original liknande saker och är säkert som boris säger av en god kvalite som duger så som original sakerna gör :yoparty
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Köper original Oljefilter på Mc shopen.
Då ingår även ett samtal med VÄRLDENS bästa Mc reservdels försäljare!
Detta får man inte om man köper lågpris Filter på E bay.

Nu är ju inte HiFlo ett lågprisfilter från Ebay utan ett väldigt vanligt filter som säljs och rekommenderas i helt vanliga mc-shoppar här i Sverige.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, kanske dags att reda ut det där med oljefilter. Sett att det förekommer diverse filtermärken på svenska marknaden som jag är lite för nojjig mot(....och då kan jag tänka mig att köra på Biltemas oljor också så jag är inte nojjig på det sättet :) )
Jag tycker det är det läskiga i hela oljebytandet. Man diskutera om vilken olja som är bäst och vilken man ska ha och glömmer bort det viktiga, oljefiltret(tycker jag iallafall)

När garantin på hojen gått ut så har jag alla fall gått över till HiFlo både oljefilter och luftfilter.
 
Last edited:

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Hiflo tillverkar utmärkta grejer så det kan man absolut köra med.

Det är väldans svårt att bedöma oljefilter genom att titta på dem. Den relevanta faktorn är ju val av specifikation på filtermediat och det går inte att värdera utan mikroskop eller testning.

OEM behöver absolut inte vara bäst eller mest seriöst. KTM bytte underleverantör på oljefilter så de är made in Thailand, då bytte jag till Mahle made in Germany. Billigare och det känns bättre....

Till de flesta Suzuki heter filtret MAHLE OC 574 och den modellen tillverkas i Indonesien men det bör ju hålla samma kvalitet som i Tyskland ändå. Men som du nämner så kanske det känns lite bättre om det tillverkats i Tyskland. MAHLE är ju också tillverkare av oem filter och säkert ett bra alternativ till HIFLO eller Original.

https://catalog.mahle-aftermarket.com/eu/modules/mahleFilter/detail.xhtml?filterId=4081&d=&show=fahrzeug

MAHLE_OC574.jpg_________________56c6d42fde4f2.jpg

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har fått erfara att man måste köpa kvalitetsfilter typ känt märke. Jag snik köpte ett oljefilter på biltema till bilen en v70 vilket jag aldrig brukar göra. Döm av min förvåning då jag hör ett mystiskt missljud från motorn efter ca 200mil efter att ha bytte filter och olja. Jag lokaliserade ljudet till filtret de va ett jäkla klapprande inne i filtret så jag misstänkte att de blivit tätt så överströmningsventilen öppnade/klapprade. Jag kör täta oljebyten 1000-1500mil så motorn var inte skitig. Hursom i med ett nytt Mhale filter och då blev de tyst toll nästa oljebyte.
Till hojarna har jag enbart kört Hiflow sedan 00 och filtren har inte sugits ihop eller dummat sig på annat sätt.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Jag har i princip enbart kört Hiflo i min Aprilia Sportcity som rullat över 6000 mil idag, verkar fungera som det ska, i alla fall på förvuxna mopeder. :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är detta fortfarande sant?
Handlade Hiflo idag i ett från början annat ärende för att det är så sjukt omständigt att ta sig till Märkeshandlarn.

Japp Hiflo är lika bra nu som för 25 år sedan jag har kört Hiflo sedan 1996-98 och de har inte imploderat eller dummat sig på något vis.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top